Ite olen jo jonkun aikaa miettinyt että mikä saa täyden rokotesuojan omaavan menemään koronatestiin vapaaehtoisesti.
Ite olen käynyt muistaakseni 9 kertaa testissä, ja vain kerran toisen rokotteen jälkeen kun silloin oli omilla lapsilla tuo maailmanlopun tauti.
Kipeä olen ollut pariinkiin kertaan toisen rokotteen jälkeen, mutta ei paljon kiinnostanut asiaa sen enempää selvitellä vaan makasin taudit kotona pois.
Eipä varmaan mikään, jollei tarvita työnantajalle todistusta. Tämähän on nyt saatu aikaan aika tehokkaastikin ihmisten käyttäytymiseen juuri tällä rajoituskierroksella, että jengi ”taktikoi” eikä mene testiin, ettei tule pitkää eristystä, kun on kuultu ja varmaan osin koettukin oireiden menevän nopeammin ohi. Tietenkään tämä ei ole _kaikissa_ töissä mahdollista, mutta erittäin suurella osalla nykyistä elinkeinorakennetta on.
Samalla kun useat kaupungit ovat muuttaneet ohjettaan niin, että vain kolmella rokotuksella + yhdellä viikolla välttää karanteenin, monelle on ”taloudellisesti kannattavampaa” (karua sanoa näin, mutta kuvaa tilannetta hyvin) pitää se vähän kipeä lapsi kotona ja nimenomaan poissa testistä sen sijaan, että veisi hänet testiin ja aiheuttaisi sillä oireisiin nähden jopa 3-4 kertaa pidemmän karanteenin perheelleen.
En siis missään tapauksessa sano, että näin on moraalisesti tai kansanterveydellisesti oikein toimia, mutta tämä on jälleen esimerkki siitä, mikä meillä kokonaisuudessa on ollut varsin pitkään pielessä - ihmisten käyttäytymistä rajoituksissa ja säännöissä arvioidaan _aivan liian vähän_. Uskotaan tsaarinajan virkamieseetokseen ja uskoon esivaltaan samalla, kun legitimiteetti ihan aikuisten oikeasti rapistuu.