Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 930 214
  • 81 126

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotkut ehtivät jo viime viikolla varoitella lapsipotilaiden määrän kasvusta Jenkeissä Omikronin vuoksi. Aika luonnollinen syy löytyi sillekin:



Näin arvelin itse jo kun asiasta uutisoitiin ensimmäisen kerran. "With Covid" vs. "Because of Covid"-keskustelun toivoisin Suomessakin nostavan päätään nykyistä enemmän, oli kyse siis minkä ikäisistä potilaista hyvänsä. Oletettavaa kun on virallisten osastohoidossa olevien "koronapotilaiden" määrän pysyvän korkeahkona koko Omikron-aallon ajan, mutta päättäjien, viranomaisten ja mediankin on syytä ymmärtää monen tilastoihin päätyvän koronapotilaan olevan sairaalassa, vaikkei heillä tartuntaa olisikaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään pitäisi alkaa tulla lisää hallinto-oikeuksien päätöksiä koronarajoitusten lainmukaisuudesta. Eiköhän sieltä ala tippua positiivisia uutisia ja viranomaisetkin voisivat alkaa miettimään tekemisiään ja siitä johtuvaa aivan turhaa hallinto-oikeuksien kuormittamista sekä kansalaisten eriarvoistamista ja tietysti ihan yrittäjien asemaa tämän kaiken keskellä unohtamatta haittavaikutuksia kansanterveyteen.

Hus-alueen koronatestauksen vähentämiselle iso peukku.


Kansalaisyhteiskunta Strikes Back! Hallituksen viime alkukeväästä ajamat Pääkaupunkiseudun liikkumisrajoitukset kaatuivat perustuslaillisiin ongelmiin ja "trendin" sopisi jatkuvan tässä. Vaikkei Suomesta ihan jenkkityylistä "lakimiesarmeijaa" saakkaan jokaista mahdollista asiaa hoitamaan, toivon tulevina viikkoina kansamme kyseenalaistavan laajalla rintamalla nykyiset tiukat rajoitukset ja myös toimivan asian eteen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
HUS:n labrassa todettiin siis 19 516 positiivista koronaa viime viikolla. Pitää toki, muistaa että HUS:n labra tutkii myös Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen koronatestejä.

Viime viikolla HUSin Diagnostiikkakeskuksessa tutkittiin yhteensä 55 760 HUS-alueen koronatestiä, joista 35 prosenttia eli enemmän kuin joka kolmas oli positiivinen. Asiasta kertoo HUSin diagnostiikkajohtaja Lasse LehtonenTwitterissä.

Edellisellä viikolla positiivisia koronatestituloksia oli HUS-alueella 29 prosenttia. Positiivisten testitulosten määrä kasvoi siis viikossa kuusi prosenttiyksikköä.

Sen sijaan rajavalvontatesteissä positiivisten tulosten osuus oli selvästi keskiarvoa pienempi. Testejä tehtiin yhteensä 7 422 kappaletta, joista kuusi prosenttia oli positiivisia.

 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään on toivon maanantai - omissa toiveissa ovat seuraavat:
  • useampi hallinto-oikeus kumoaa tilojen sulkua koskevaa pykälää ja pakottaa jatkossa viimein avit tekemään jotain muita päätöksiä kuin tämmösiä kaikille yhtä paskoja
  • hallinto-oikeus ilmoittaa, että määräykset voivat olla voimassa ainoastaan sen 2 viikkoa kerrallaan, nyt on kolmea peräkkäistä ja päällekkäistä määräystä
  • karanteenin poistosta saadaan päätös ja myös testaamisen alasajosta
Vaikka kaikki tämä tuskin toteutuu niin kannattaa huomata kaikki posijutut tänään:
  • alkaa olla täysin varmaa, että omikron aiheuttaa lievempää 40-60 % sairautta
  • alkaa olla täysin varmaa, että rokotetulla (tupla) kyseessä on lähes järjestäen harmiton flunssa, jonka erottaminen muista flunssista ilman testiä on mahdotonta
  • sairaaloiden teho-osastojen potilasmäärät pienenevät koronan osalta ja uuden variantin hoitoajat ovat lyhyempiä (varmaa jo)
Paljon on positiivista tietoa tarjolla, mutta siitä huolimatta mediaa dominoi surkeat uutiset ja kauhistuttava tammikuu. Ajatuksia herättävänä linkkinä liitän vielä tämän legendan:



 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jotkut ehtivät jo viime viikolla varoitella lapsipotilaiden määrän kasvusta Jenkeissä Omikronin vuoksi. Aika luonnollinen syy löytyi sillekin:



Tässä vielä videona:



Tässä vielä samasta ketjusta video Uudesta-Seelannista, jossa ampumahaavaan kuollut todettiin koronakuolemaksi positiivisen testin jälkeen.





Ja tuon alla vielä video Irlannista, jossa käsiteltiin myös tuota WHO:n linjausta, missä koronapositiivinen vainaja merkitään koronaan kuolleeksi kuolinsyystä riippumatta ja koronapositiivinen henkilö koronapotilaaksi riippumatta sairaalaan päätymisen syystä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kaippa sille on jokin syy, että näitä muista syistä sairaalaan tulleita aletaan sitten positiivisen koronatestituloksen jälkeen luokittelemaan koronapotilaiksi (sama juttu koronakuoleman kohdalla, vaikka se tuntuukin vähän epäloogisemmalta, etenkin, jos lopulta se korona ei ole ollut se kuolinsyy).
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan Anthony Fauci osalle Suomen päättäjistä ja viranomaisista jo jonkinlainen Tegnelliin verrannollinen "persona non grata", huomioiden hänen viimeaikaiset lausunnot? Pandemian alkuvaiheessa muistan hänen nauttineen arvostusta myös täällä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tänään pitäisi alkaa tulla lisää hallinto-oikeuksien päätöksiä koronarajoitusten lainmukaisuudesta. Eiköhän sieltä ala tippua positiivisia uutisia ja viranomaisetkin voisivat alkaa miettimään tekemisiään ja siitä johtuvaa aivan turhaa hallinto-oikeuksien kuormittamista sekä kansalaisten eriarvoistamista ja tietysti ihan yrittäjien asemaa tämän kaiken keskellä unohtamatta haittavaikutuksia kansanterveyteen.

Hus-alueen koronatestauksen vähentämiselle iso peukku.

Tuo tulee olemaan lyhytaikainen ilo. Ne kiellot saadaan kyllä uudestaan voimaan, kunhan avit yhdessä tuumin keksivät paremmat perustelut (STM saattaa avustaa tässä, onhan nykyisetkin kiellot sieltä lähtöisin).
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kaippa sille on jokin syy, että näitä muista syistä sairaalaan tulleita aletaan sitten positiivisen koronatestituloksen jälkeen luokittelemaan koronapotilaiksi (sama juttu koronakuoleman kohdalla, vaikka se tuntuukin vähän epäloogisemmalta, etenkin, jos lopulta se korona ei ole ollut se kuolinsyy).

On sille syy. Ainakin Suomessa. Se syy on edelleen yleisvaarallisten tartuntatautien lista, jolla korona edelleen käsittämättömästi on.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onkohan Anthony Fauci osalle Suomen päättäjistä ja viranomaisista jo jonkinlainen Tegnelliin verrannollinen "persona non grata", huomioiden hänen viimeaikaiset lausunnot? Pandemian alkuvaiheessa muistan hänen nauttineen arvostusta myös täällä.

Kaikki ulkomailta tuleva data joka ei tue "Eroon koronasta"-jengin näkemyksiä, voidaan sivuuttaa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
  • alkaa olla täysin varmaa, että rokotetulla (tupla) kyseessä on lähes järjestäen harmiton flunssa, jonka erottaminen muista flunssista ilman testiä on mahdotonta

Ite olen jo jonkun aikaa miettinyt että mikä saa täyden rokotesuojan omaavan menemään koronatestiin vapaaehtoisesti.

Ite olen käynyt muistaakseni 9 kertaa testissä, ja vain kerran toisen rokotteen jälkeen kun silloin oli omilla lapsilla tuo maailmanlopun tauti.
Kipeä olen ollut pariinkiin kertaan toisen rokotteen jälkeen, mutta ei paljon kiinnostanut asiaa sen enempää selvitellä vaan makasin taudit kotona pois.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuo tulee olemaan lyhytaikainen ilo. Ne kiellot saadaan kyllä uudestaan voimaan, kunhan avit yhdessä tuumin keksivät paremmat perustelut (STM saattaa avustaa tässä, onhan nykyisetkin kiellot sieltä lähtöisin).
Luulen myös, että virkamiehille vittuilu on yksi niistä asioista, joita ei kannata Suomessa(kaan) tehdä ja tämäkin kantelu tulee korkojen kera vielä maksuun.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ite olen jo jonkun aikaa miettinyt että mikä saa täyden rokotesuojan omaavan menemään koronatestiin vapaaehtoisesti.
Varmaankin se jos on vähän järeämpiä oireita joiden perusteella arvioi tarvitsevansa pidemmän sairasloman kuin mitä omalla ilmoituksella voi saada.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös tässä kuitenkin parempaan suuntaan mennä? Omikron ei ole niin vaarallinen kuin moni asiantuntija pelkäsi. Hallitus aistii tilanteen ja vaalitkin on tulossa. Joten rajotuksia pikemminkin puretaan kuin nostetaan tammikuun aikana.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ite olen jo jonkun aikaa miettinyt että mikä saa täyden rokotesuojan omaavan menemään koronatestiin vapaaehtoisesti.

Ite olen käynyt muistaakseni 9 kertaa testissä, ja vain kerran toisen rokotteen jälkeen kun silloin oli omilla lapsilla tuo maailmanlopun tauti.
Kipeä olen ollut pariinkiin kertaan toisen rokotteen jälkeen, mutta ei paljon kiinnostanut asiaa sen enempää selvitellä vaan makasin taudit kotona pois.

Jos sinulla 2 piikkiä se ei ole täysi rokotussuoja. Se on nykyään perusrokotesarja.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Varmaankin se jos on vähän järeämpiä oireita joiden perusteella arvioi tarvitsevansa pidemmän sairasloman kuin mitä omalla ilmoituksella voi saada.
Tämä se juuri on. Aika monesta työstä ei voi olla juuri omalla ilmoituksella pois. Usein nämä ovat myös samalla niitä duuneja mitä ei voi tehdä etänä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös tässä kuitenkin parempaan suuntaan mennä? Omikron ei ole niin vaarallinen kuin moni asiantuntija pelkäsi. Hallitus aistii tilanteen ja vaalitkin on tulossa. Joten rajotuksia pikemminkin puretaan kuin nostetaan tammikuun aikana.

Teoriassahan näin kuvittelisikin menevän ja Marin todennäköisesti tehneekin kohta näyttävän comebackin taas kerran positiivisten uutisten kera. Toisaalta on syytä huomioida päähallituspuolueen olevan mitä todennäköisimmin laajalti ns. tiukan linjan kannalla, sekä "Eroon koronasta"-kollektiivin ja tuomionlukuja julistavien ylilääkäreiden merkittävän vaikutusvallan käytännön päätöksiin. Toisaalta jonkinlainen kani on SDP:n ja erityisesti Keskustan taiottava jo eduskuntavaalienkin lähestyessä, eikä liikaa pitkitetty lockdown taida käydä tästä, poislukien +75v ääestäjät.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ite olen jo jonkun aikaa miettinyt että mikä saa täyden rokotesuojan omaavan menemään koronatestiin vapaaehtoisesti.

Ite olen käynyt muistaakseni 9 kertaa testissä, ja vain kerran toisen rokotteen jälkeen kun silloin oli omilla lapsilla tuo maailmanlopun tauti.
Kipeä olen ollut pariinkiin kertaan toisen rokotteen jälkeen, mutta ei paljon kiinnostanut asiaa sen enempää selvitellä vaan makasin taudit kotona pois.

Eipä varmaan mikään, jollei tarvita työnantajalle todistusta. Tämähän on nyt saatu aikaan aika tehokkaastikin ihmisten käyttäytymiseen juuri tällä rajoituskierroksella, että jengi ”taktikoi” eikä mene testiin, ettei tule pitkää eristystä, kun on kuultu ja varmaan osin koettukin oireiden menevän nopeammin ohi. Tietenkään tämä ei ole _kaikissa_ töissä mahdollista, mutta erittäin suurella osalla nykyistä elinkeinorakennetta on.

Samalla kun useat kaupungit ovat muuttaneet ohjettaan niin, että vain kolmella rokotuksella + yhdellä viikolla välttää karanteenin, monelle on ”taloudellisesti kannattavampaa” (karua sanoa näin, mutta kuvaa tilannetta hyvin) pitää se vähän kipeä lapsi kotona ja nimenomaan poissa testistä sen sijaan, että veisi hänet testiin ja aiheuttaisi sillä oireisiin nähden jopa 3-4 kertaa pidemmän karanteenin perheelleen.

En siis missään tapauksessa sano, että näin on moraalisesti tai kansanterveydellisesti oikein toimia, mutta tämä on jälleen esimerkki siitä, mikä meillä kokonaisuudessa on ollut varsin pitkään pielessä - ihmisten käyttäytymistä rajoituksissa ja säännöissä arvioidaan _aivan liian vähän_. Uskotaan tsaarinajan virkamieseetokseen ja uskoon esivaltaan samalla, kun legitimiteetti ihan aikuisten oikeasti rapistuu.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Elämme nyt jännittäviä hetkiä. Kuinka suuri Maailmanlopun luku sieltä kohta paljastuukaan. Itse veikkaan, että lähelle 30 000 mennään. Ja taas saaa iltapäivälehdet ja "syvä pääty" kauhisteltavaa kyllikseen.

Vai onko taas jossain ollut "yllättäviä" järjestelmähäiriöitä?

Edit: Olikin jo julkaistu. "Vain" reilu 17 000 uutta tapausta. Pettymys. Eihän tuosta saa edes mitään kauhuotsikoita revittyä
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Elämme nyt jännittäviä hetkiä. Kuinka suuri Maailmanlopun luku sieltä kohta paljastuukaan. Itse veikkaan, että lähelle 30 000 mennään. Ja taas saaa iltapäivälehdet ja "syvä pääty" kauhisteltavaa kyllikseen.

Vai onko taas jossain ollut "yllättäviä" järjestelmähäiriöitä?

Iltalehdessä oli jo reilu 17000 tartunnan lukema.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ite olen jo jonkun aikaa miettinyt että mikä saa täyden rokotesuojan omaavan menemään koronatestiin vapaaehtoisesti.

Ite olen käynyt muistaakseni 9 kertaa testissä, ja vain kerran toisen rokotteen jälkeen kun silloin oli omilla lapsilla tuo maailmanlopun tauti.
Kipeä olen ollut pariinkiin kertaan toisen rokotteen jälkeen, mutta ei paljon kiinnostanut asiaa sen enempää selvitellä vaan makasin taudit kotona pois.
Pohdin aiemmin tätä samaa, mutta nyt menisin itsekin viralliseen testiin, jos kotitestistä tulisi positiivinen. Tämä sen takia, että pian koronapassiin ei enää riitä nykyiset speksit. En halua joutua tilanteeseen, jossa minun on normaalielämää varten pakko ottaa rokote nopeasti sairastumisen jälkeen. Tämä on sekä turhaa, että mahdollisesti vaarallista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös