Js istuminen se vasta tappaakin, eli aika shakki ja matti.Leviää jos ei istu.
Js istuminen se vasta tappaakin, eli aika shakki ja matti.Leviää jos ei istu.
Juuri tätä olin kirjoittamassa myös itse tuossa jossain viestissäni, mutta jäi mainitsematta. Eli jossain vaiheessa pitää uskaltaa sanoa sama ääneen täälläkin. Ihmisiltä ei pidä pantata tällaista asiaa ihan vaan sen vuoksi, että jengi varmasti pysyy varpaillaan, koska meidän terveydenhuolto on kriittisessä tilassa 50-60 tehohoitopotilaasta.Huomionarvoista että asialla on ihan YLE. Vaikka Omikronista puhuminen vähemmän vaarallisena lienee jonkinasteinen tabu edelleen, joitain viitteitä tästä alkaa jo olla ilmoilla ja ihan muidenkin kuin "betoniasiatuntijoiden" kertomana.
Nyt kun hubbabubba viruskin jo kolkuttelee ovella, niin mistä löytyy, tai löytyykö mistään suomessa kuolleiden tilastoa niin, että kuolleiden määrä ja jaottelut monta piikkiä ottaneet, tai ilman?
Miten ihmisten käytös on muuttunut? Porukkaa on ihan saatanasti ihan joka paikassa tällä hetkellä. Varmasti tämän vuoden sisällä yksi kontaktimääriltään suurimmista viikoista viime ja tämä viikko. Ja kun lasselehtisten ja muiden mukaan omikron tarttuu suunnilleen katsekontaktista, niin on tässä ollut alustaa levitä.Toisaalta se nyt jää ylipäänsä näkemättä mihin olisi päädytty, kun ihmisten käytös on jo muuttunut ja vielä nyt isketään rajoitukset päälle, kaikkialla. Mutta ei tuo Helsingin käyrä olisi itsestään vain katkennut. Nyt jo päästy 4x tartuntoihin, joten oltaisiin sieltä menty aika koviin lukuihin, jos kukaan ei omikronia olisi noteerannut - ja ihan väistämättä se olisi rojahtanut kunnolla HUS:n päälle, jos tartunnat olisivat vaikkapa 10x kasvaneet.
Tässä viitatussa tanskalaistutkimuksessa ja Lehtosen sekä HUSin skenaariossa näyttää olevan muuta dataa vasten virheelliset taustaoletukset, koska Omikronin sairaalahoitoonviemisaste on niissä eri mitä tutkimukset esimerkiksi Etelä-Afrikasta kertovat. Tanskalaisten tutkimuksessa Omikron on joko yhtä vaarallinen tai puolet vaarattomampi kuin Delta ja HUSin ajatusten mukaan 25 prosenttia vaarattomampi kuin Delta. Tännekin linkitettyjen useiden muiden tutkimusten mukaan Omikron kuitenkin on jopa 80 prosenttia vaarattomampi kuin Delta. Siltähän tuo myös maallikonkin silmään näyttää, kun vertaa vaikkapa ihan tartuntalukuja ja kuolleisuuslukuja Worldometeristä Omikronin ajalta.Viittattuja tanskalaisten skenaarioita voi arvioida itse: New model projections for number of infected and new admissions to hospitals
Tarvittaessa voi vertailla toteutuneisiin tietoihin: Experience
Esimerkiksi etätöissä on edelleen ihan kohtalaisen iso määrä porukkaa. -> eivät käy lounaalla -> jää se "oho, tarvitsenpa tässä töistä tullessani maitoa" -kauppareissu tekemättä -> eivät käytä julkisia samaan tahtiin jne.Miten ihmisten käytös on muuttunut?
Juuri tätä olin kirjoittamassa myös itse tuossa jossain viestissäni, mutta jäi mainitsematta. Eli jossain vaiheessa pitää uskaltaa sanoa sama ääneen täälläkin. Ihmisiltä ei pidä pantata tällaista asiaa ihan vaan sen vuoksi, että jengi varmasti pysyy varpaillaan, koska meidän terveydenhuolto on kriittisessä tilassa 50-60 tehohoitopotilaasta.
Minä en nyt pysy kartalla kuka tekee mitä. Mikä tai kuka on tämä uuvatti?A)
Tästä se vasta huuto alkaisi, jos priorisoitaisiin muita kuin rokottamattomia ohi uuvattien.
Tähän aikaan vuodesta tuntuu ”etätyöläiset” pakkautuvan sitten kauppakeskuksiin keskellä päivääkin, tai oikeastaan ihan sama mihin aikaan päivästä vaan. Kävin joku arkipäivä tässä lounaalla jumbossa ja oli muuten paljon ihmisiä liikkeellä siihen aikaan. Samoin äsken kun puoli kympin jälkeen menin tuonne jouluostoksille, niin yllätyin miten hyvin oli väkeä liikkeellä.Esimerkiksi etätöissä on edelleen ihan kohtalaisen iso määrä porukkaa. -> eivät käy lounaalla -> jää se "oho, tarvitsenpa tässä töistä tullessani maitoa" -kauppareissu tekemättä -> eivät käytä julkisia samaan tahtiin jne.
Kyllä tässä vielä aika kaukana ollaan ns. normaalista.
Onko se sitten "muutos", ainakin osassa paikoista kyllä.
Minä en nyt pysy kartalla kuka tekee mitä. Mikä tai kuka on tämä uuvatti?
Minun on yhä vaikea ymmärtää, että miksi luulet noin. Tapausmäärät lähtivät nousuun joulukuun ensimmäisellä viikolla, mistä nyt on korkeintaan kolme viikkoa aikaa. Ensi alkuun tapausmäärät olivat ihan yksittäisiä, sitten satoja, sitten tuhansia, sitten kymmeniätuhansia - ja tuossa kesti aikaa. Kun se tartunta ei käänny tilastoissa näkyväksi kuolemaksi päivässä, on toistaiseksi mahdotonta havaita kuolleiden määrästä mitään omikronin vaikutusta mihinkään suuntaan.Enemmän oli mielessä viruksen vaarallisuus, josta luulisi olevan jo vähän paremmat näytöt jo tässäkin vaiheessa kuolemienkin muodossa.
Minä en tunne yhtään ihmistä esimerkiksi, jolla olisi ollut pikkujouluja ja joululounaita ynnä muita suunniteltuna ja niistä iso osa ei olisi peruuntunut. Nekin jotka olivat varovaisesti ja osa-aikaisesti palanneet etätöistä konttorille, ovat nyt olleet joulua edeltävän ajan kokonaan etänä.Miten ihmisten käytös on muuttunut? Porukkaa on ihan saatanasti ihan joka paikassa tällä hetkellä. Varmasti tämän vuoden sisällä yksi kontaktimääriltään suurimmista viikoista viime ja tämä viikko. Ja kun lasselehtisten ja muiden mukaan omikron tarttuu suunnilleen katsekontaktista, niin on tässä ollut alustaa levitä.
Tuo käytöksen muuttuminen tapahtuu, mutta vasta nyt jouluna. Sen jälkeen mennäänkin satasesta nollaan, kun kukaan ei käy missään ja rajoitukset iskevät päälle.
Puhuit alun perin siitä, että ihmisten käytös on nyt muuttunut muutamien viikkojen takaiseen. Turha tässä nyt on ottaa yhtäkkiä mitään vuoden 2019 jouluja vertailukohdaksi. Minä edelleen väitän, että kaikenlaiset kontaktit ovat lisääntyneet tässä viime päivien aikana verrattuna esim. Aikaan kaksi viikkoa sitten.Minä en tunne yhtään ihmistä esimerkiksi, jolla olisi ollut pikkujouluja ja joululounaita ynnä muita suunniteltuna ja niistä iso osa ei olisi peruuntunut. Nekin jotka olivat varovaisesti ja osa-aikaisesti palanneet etätöistä konttorille, ovat nyt olleet joulua edeltävän ajan kokonaan etänä.
Suomessa asiaa joutuu monesta yksittäisestä lähteestä kaivamaan ja ne päivittyvät vasta kuukausia perässä, mutta eiköhän löydy merkkejä niin joukkoliikenteen käytöstä, hotellien täyttöasteista, ravintoloiden myynnistä jne., että ihmiset ovat jääneet himaan.
Ja itsekin hikeä pukaten olen tässä ostoskeskuksessa käynyt toisaalla. Ensimmäinen miete oli, että täällä on ihan saatanasti porukkaa. Sitten yritin muistella millaista joskus vanhassa normaalissa kaupoissa oli jouluviikoilla, ja silloin kyllä tuli vihaisilta perheenäideiltä kyynärpäätä kylkiluihin, minkä nyt pystyi kuitenkin välttämään.
Ja siis onhan se äkäisesti levinnyt. Ei Stadissa (pl. ihan maaliskuu 2020 alku, mistä kukaan ei tiedä varmaksi lukuja) ole missään vaiheessa pandemiaa menty parissa viikossa 4x tartunnoissa tähän tapaan.
Britanniassa jo ilmoittivat tänään, että Omicron on tuhnumpi variantti kuin Delta ja tuskin tuota olisivat ihan kevyin perustein uskaltaneet sanoa. En ollut siis ilmeisesti ainoa, joka oli odottanut jo vähän enemmän tapahtuvaksi. Kysymys taitaa lähinnä enää kuulua kuinka paljon vaarattomampi se on (sitä ei pysty näin aikaisin sanomaan) suhteessa Deltaan, sillä leviämisnopeuskin on ihan toista luokkaa. Voidaan toki edelleen sanoa, että eletään vielä variantin alkuaikoja, mutta merkittävämpää on sen datan totaalinen puuttuminen, joka tukisi tämän olevan kovinkaan vaarallinen variantti verrattuna aikaisempiin.Minun on yhä vaikea ymmärtää, että miksi luulet noin. Tapausmäärät lähtivät nousuun joulukuun ensimmäisellä viikolla, mistä nyt on korkeintaan kolme viikkoa aikaa. Ensi alkuun tapausmäärät olivat ihan yksittäisiä, sitten satoja, sitten tuhansia, sitten kymmeniätuhansia - ja tuossa kesti aikaa. Kun se tartunta ei käänny tilastoissa näkyväksi kuolemaksi päivässä, on toistaiseksi mahdotonta havaita kuolleiden määrästä mitään omikronin vaikutusta mihinkään suuntaan.
En ole varma oletko Briteissä vai missä, eikä sillä niin väliäkään. Tästä kappaleesta tuli kuitenkin mieleen omassa työpaikassa etätyösuositus mikä otettiin käyttöön joskus silloin joulukuussa kun viranomaiset sitä myös alkoivat uudelleen puskea. Käytännössä meiltä kiellettiin konttorilla käynti, samoin turhat käynnit työmailla, annettiin sisäiset maskisuositukset jne. Ja viimeisenä lauseena todettiin että toivottavasti firman pikkujoulut kuitenkin voidaan pitää suunnitellusti. Eli työkavereita ei kannata tavata töissä, mutta illalla voidaan ryypätä yhdessä.…Minä en tunne yhtään ihmistä esimerkiksi, jolla olisi ollut pikkujouluja ja joululounaita ynnä muita suunniteltuna ja niistä iso osa ei olisi peruuntunut. Nekin jotka olivat varovaisesti ja osa-aikaisesti palanneet etätöistä konttorille, ovat nyt olleet joulua edeltävän ajan kokonaan etänä…
Yksi yliopisto kertoi tutkimuksestaan näin, kyllä, ei se mikään brittihallituksen virallinen kanta ollut. Ja kyllä, kaikki merkit viittaavat siihen, että omikron aiheuttaa miedompaa tautia. Se on sitten oma lukunsa miten paljon se pelastaa, jos sairaalahoitoon joutuvia on -40 % verrattuna kuin jos delta leviäisi, kun tartuntamäärät ovat 4x ja kasvussa. 4x tartunnat ja -40 % sairaalaan joutuminen ja yhä ollaan 2,4x skenaariossa - ceteris paribus.Britanniassa jo ilmoittivat tänään, että Omicron on tuhnumpi variantti kuin Delta ja tuskin tuota olisivat ihan kevyin perustein uskaltaneet sanoa. En ollut siis ilmeisesti ainoa, joka oli odottanut jo vähän enemmän tapahtuvaksi. Kysymys taitaa lähinnä enää kuulua kuinka paljon vaarattomampi se on (sitä ei pysty näin aikaisin sanomaan) suhteessa Deltaan, sillä leviämisnopeuskin on ihan toista luokkaa. Voidaan toki edelleen sanoa, että eletään vielä variantin alkuaikoja, mutta merkittävämpää on sen datan totaalinen puuttuminen, joka tukisi tämän olevan kovinkaan vaarallinen variantti verrattuna aikaisempiin.