Kuten Tesla-Jonin tapauksessa, myöskään tästä ei voi varmuudella sanoa, mistä taudista nainen kärsii. Se voi olla koronaa, se voi olla myös moni muu sairaus. Ja kyllä, se voi myös olla luulosairaus, joka on ihan oikea sairaus myös.
Se vaan tässä median toiminnassa hiertää näissäkin tapauksissa, että sokeasti uskotaan oireiden johtuvan koronasta, koska "oireet sattuu sopimaan". Samat oireet sopii moneen muuhunkin, niin miksi eivät voisi näitä sairastaa?
Tesla-Jonin tapauksessa isoin huomio kohdistuu siihen "jännään" sattumaan, että aiemmin Teslallansa huomiota ympäri Suomen hakenut, sairastuikin yllättäen maailman pisimpään koronaan.
Itse suhtaudun näihin samalla tavalla. Pidän mahdollisena sitä, että kyse olisikin jostain muusta. Mutta pidän myös hyvinkin mahdollisena, että kyse on koronasta. Tähän on kolme syytä:
1. Oireet tuntuvat mediassa olleiden kuvauksen perusteella samankaltaisilta kuin niillä henkilöillä joilla korona on testeillä todettu.
2. Ajankohta osuu yksiin koronaepidemian pahimman vaiheen kanssa.
3. Keväällä koronatesteihin ei päässyt helposti, ja jälkikäteen otetulla koronatestillä ei virusta välttämättä tunnisteta.
Ja olen lähinnä vastustanut sitä, että osa kirjoittajista pitää sataprosenttisen varmana sitä, että näillä henkilöillä ei koronaa ole voinut olla, koska sitä ei testillä todettu. Se on minusta loukkaavaa etenkin niitä henkilöitä kohtaan, joilla kyse on todellisesta vaivasta. He kärsivät Tesla-Jonin tuoman imagohaitan vuoksi.
Itse suhtaudun asiaan siten, että niin kauan kun lääkärit ovat sitä mieltä, että kyse on mahdollisista koronan pitkäaikaisista oireista, ei sitä pitäisi kenenkään absoluuttisella varmuudella kiistää.