Tähän olisi mielenkiintoista saada
@Flonaldo vastaus.
Miksi Espanjantauti katosi kahdessa vuodessa ja miksi se voimistui epidemian alussa viidessä kuukaudessa niin tappavaksi mitä se ei alkuun laisinkaan ollut?
Miksei koronalle voisi käydä samoin mutta päinvastaisesti, eli alkuun on tappava mutta kuukausien kuluttua ei sitä enää ole kuin marginaalisesti?
Ei minulla ole vastauksia sellaiseen kysymykseen, mihin koko maailman lääketiede ei ole vastausta löytänyt sadassa vuodessa :)
Kaikki luvutkin ovat jossain määrin arvauksia. JOS nyt kuitenkin tartuntoja olisi globaalisti ollut 500 miljoonaa ja kuolleita useita kymmeniä miljoonia, olisi taudin tappavuus ollut jotain täysin poikkeuksellista influenssavirukseksi - vaikka olosuhteetkin 100 vuotta sitten olivat täysin toisenlaiset ja juoksuhaudoissa sairastaminen ei optimaalista ollut.
Ehkä, tämänkin koronaviruksen tapaan, osa ihmisistä sairasti taudin niin vähillä oireilla tai jopa oireettomina, että todellisuudessa se pyyhi käytännössä koko maailman väestön läpi? Joka tapauksessa levinneisyys oli varmaankin niin laajaa, että virus aikanaan sitten katosi laumaimmuniteetin seurauksena.
Espanjantauti oli sioista ihmisiin siirtynyt influenssavirus, ja sitä siirtymää on ollut olemassa niin kauan kuin ihmiset ovat sikoja pitäneet. Miksi juuri tuolloin tuo virus yhtäkkiä levisi kaikkialle hyvin tappavana, eikä samassa määrin ollut tehnyt sitä koskaan aiemmin tai sen jälkeen? Ehkä maailmansotien, kaupungistumisen, lisääntyneen globaalin liikkumisen jne. myötä vain olosuhteet olivat ensimmäistä kertaa optimaaliset tuollaiselle pandemialle.
Tämä virus taas ei ole osoittanut merkkejä, että se vain katoaisi tai olisi muuttunut miedoksi. Jenkeissä on joka päivä yhä 50 000 testeillä todettua tapausta (todellisuudessa enemmän) ja samoin joka päivä ~1000 kuollutta. Tauti on saanut jyllätä maan läpi, eikä se ole miksikään muuttunut tai kadonnut itsestään - vaikka yksi oranssi heppu muuta lupaileekin.
Ketä rokotetaan ensimmäiseksi ja pääsevätkö tällaiset henkilöt kaikista rajoituksista? Matkustelu yms. onnistuu rokotetodistuksella "vanhaan malliin" ?
Voisiko Suomessa myös itse valmistaa sopivaa rokotetta enemmän, jos sitä ei markkinoilta nopeasti ja tarpeeksi saada?
Riskiryhmät ja vanhukset, ainakin toivottavasti.
Rokotehihamerkkien jakaminen ei liene kovin toimivaa. Ihmiset itse taas varmasti muuttavat käytöstään sen jälkeen, kun ovat itse rokotteen saaneet. Tärkeää olisi saada ne ensimmäiset 10 % rokotettua nopeasti, minkä jälkeen kaikkia rajoituksia voitaisiin varmaan alkaa poistaa, samanaikaisesti kun rokottaminen jatkuisi muissa ryhmissä.
Suomessakin rokotetta voidaan valmistaa, mutta tuntuu melkoiselta haasteelta, että sillä vastattaisiin juuri tuohon "nopeasti ja tarpeeksi" - jos maailman suurimmat ja edistyksellisimmät rokotetehtaat eivät siihen kykene. Pidemmän horisontin juttuja sitten miettiä millaista rokotevalmistuskapasiteettia maassa olisi itsellä hyvä olla.