Joo ja ei. Parasetamolilla ei saa virusta elimistöstään pois, mutta on hyvin mahdollista, että moni nyt sairastunut on tartunnan yhteydessä saanut pienemmän annoksen virusta.
Vaikka niitä ei edes itsekään aina päivittäisessä elämässään huomaisi, ympäri maailmaa me kaikki olemme käytöstämme muuttaneet. Jos siis kavereiden kanssa ravintolassa istutaankin 30 cm normaalia kauempana toisistaan, voi sillä tartunnan tullen ollakin vaikutus siihen kuinka pahasti sairastuu.
Tämä on juuri sitä käytännössä, mitä pohdin yhdessä eilisessä viestissäni. Ja olen samaa pohtinut hieman eri yhteyksissä useastikin tässä pandemian aikana.
Eli kyse on siis siitä, että vakavien tapausten suhde kaikista tapauksista ei olisi välttämättä vakio, vaan kun tapauksia on paljon, vakavien tapausten suhteellinen osuus voisikin olla jostain syystä selvästi korkeampi kuin silloin kun tapauksia on vähän. Jos tälle arvailisi syytä, niin tämä voisi selittyä esimerkiksi sillä, että tuolloin ihmiset altistuvat keskimäärin korkeammalle virusmäärälle, jolloin tautitapaukset olisivat vakavampia.
Ja vastaavasti: kun tautia on paljon, sen leviämisnopeus (tai R-luku) saattavat olla korkeampia verrattuna tilanteeseen, jossa tautia on vähemmän.
Nämä puhtaasti arvailuja, mutta minusta tällaista ilmiötä on ollut havaittavissa. Syitä en osaa sanoa, ja voi hyvin olla, ettei tuo ilmiö ole todellinen, tai se on jonkinlainen tilastoharha, jolle on olemassa ihan muutkin loogiset selitykset.
Näinhän sitä luulisi. Siis joko olet sairaalassa tai sitten et.
Mutta esimerkiksi UK:ssa eri kansakuntien välillä tässä on valtava ero. Wales vastaa uusista tapauksista 2,5 %, mutta päivittäisistä sairaalaan otetuista uusista potilaista 50 %. Tämä johtuu taas siitä, että Walesissa kriteerinä on "koronaepäily" - eli jokainen sairaalaan hengitystieoireiden kanssa päätyvä on koronapotilas kunnes toisin todetaan.
Itse en tarkoittanut tätä eri alueiden tai maiden välisten erojen vertailuun, koska siinä on luonnollisesti nuo mainitsemasi erot olemassa. Tarkoitin sitä, että kriteerit ovat todennäköisesti pysyneet eri maiden tai alueiden sisällä suhteellisen samana läpi pandemian - ja jos eivät, tästä lienee jonkinlainen tieto olemassa. Vertailua voi siis tehdä siitä, miten tilanne on eri alueilla kehittynyt pandemian aikana.
Varmaan vastaavia kummallisuuksia ja poikkeamia löytyy ympäri maailmaa. Joten jotain tuollaisen Walesin kaltaisen ihmeellisen luvun nähdessään, kannattaa ensimmäisenä tsekata että mitäs perkelettä täällä tapahtuu.
Juuri näin. Jos ilmiöön on selkeä selitys, se on luonnollisesti huomioitava.
Suivi de l’épidémie de COVID-19 en France
dashboard.covid19.data.gouv.fr
Kiitos. Itse en ranskaa ymmärrä, mutta jos tulkitsin oikeaa käyrää, niin aika maltillisia ovat nuo sairaalaluvutkin verrattuna kevääseen. Hyvin samanlainen trendi kuin kuolleisuudessa.
Jos näin on, niin minä en keksi muuta selitystä tuolle, kuin sen, että keväällä Ranskassa oli moninkertaisesti (vähintään 10x) enemmän koronatapauksia kuin tilastoitiin. Toki taudin keskittyminen nuorempaan väestöön vaikuttaa asiaan, mutta ei selitä trendiä kuin pieniltä osin.
Toki parempiakin selityksiä voi olla, ja otan niitä mielelläni vastaan.