Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 260 298
  • 81 148

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asia oli kuitenkin ydin, ja se tuli monille Verkkouutisten kautta luettavaksi. Harva seuraa SVT:tä. Puhumattakaan ruotsalaisia tutkimussivustoja.

Odotellaan nyt muidenkin uutisia aiheesta. Verkkouutisilla lienee joku hakumoottori mikä hakee "koronapainajaisia" ja ääneen pääsee sen kummemmin suodattamatta myös varmasti ei-niin-tarkastettuja uutisia.

No, tämä tästä, Jatka sinä Verkkouutisten lukemista kaikessa rauhassa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odotellaan nyt muidenkin uutisia aiheesta. Verkkouutisilla lienee joku hakumoottori mikä hakee "koronapainajaisia" ja ääneen pääsee sen kummemmin suodattamatta myös varmasti ei-niin-tarkastettuja uutisia.

Ainakaan siellä ei nostella jokaista koronauutista esille ja panikoiduta Jatkoajan keskustelun tapaan. Vähän alkaa olemaan uskonlahkon menoa tässä ketjussa, kun asiallinen tutkimukseen liittyvä juttu saa paheksuntaa ja Verkkouutisetkin on jo persumainen.

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ainakaan siellä ei nostella jokaista koronauutista esille ja panikoiduta Jatkoajan keskustelun tapaan. Vähän alkaa olemaan uskonlahkon menoa tässä ketjussa, kun asiallinen tutkimukseen liittyvä juttu saa paheksuntaa ja Verkkouutisetkin on jo persumainen.
Asialliseen tutkimukseen liittyvä juttu saa luonnollisesti ansaitsemaansa paheksuntaa silloin, jos sitä käytetään väärin. Eli siis otsikointi ei vastaa tutkimuksen sisältöä & lopputulosta. Ei tässä ole mitään erityistä juuri Verkkouutisia vastaan, kaikki mediat ovat saaneet samaa sapiskaa osakseen.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asialliseen tutkimukseen liittyvä juttu saa luonnollisesti ansaitsemaansa paheksuntaa silloin, jos sitä käytetään väärin. Eli siis otsikointi ei vastaa tutkimuksen sisältöä & lopputulosta. Ei tässä ole mitään erityistä juuri Verkkouutisia vastaan, kaikki mediat ovat saaneet samaa sapiskaa kohteekseen.

Ihan aiheesta saakin. Reagoin enemmän näkemykseen Verkkouutisten persumaisuudesta.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan niitä uutisia enää mistään löydettävissä, kun keväällä ennustettiin, että kuinka moni suomalainen tulee saamaan tartunnan? En enää muista niitä lukuja, mutta miljoonista niissä kuitenkin puhuttiin.

Toki on sanottava se, että jälkiviisaus on maailman helpoin laji ja tilanne oli uusi kaikille. Mutta kyllä minä jo silloin muistan ihan täällä palstallakin ihmetteelleeni, että mistä ihmeestä noita lukuja oikein revitään? Kun ei niitä silloinkaan pystynyt millään faktoilla perustelemaan. Ja noita lausuntoja oli myös antaneet ihan vakavasti otettavat ihmiset.

Nämä ennusteet olivat keväällä karuja. Luin kyllä muutaman uutisen, jossa niitä ihmeteltiin perusteluna juuri Wuhanin tilastot. On hyvä muistaa sekin, että melko vahva mielipide oli silloin - mielestäni täällä Jatkoajassakin - siitä, että Kiinan tilastot ovat törkeästi vääristeltyjä, ja totuus tulee olemaan paljon rumempi.

No, ei se silti tarkoita sitä toista ääripäätä, jollainen oli THL:n "heinäkuuhun mennessä jopa miljoona suomalaista on sairastunut".

Kannattaa ehdottomasti olla jälkiviisas, ja pohtia syitä sille, miksi maamme johtavat viranomaiset arvioivat asiat noin pahasti yläkanttiin tuolloin. Tätä ei pidä tehdä siksi, että löydettäisiin syyllisiä. Tämä pitää tehdä siksi, että opittaisiin syyt tähän. Minua on jälkikäteen kylmännyt kovastikin se, että keväällä viranomaisten näkökulma oli se, että tautia ei voi enää pysäyttää, vaan sen täytyy antaa hallitusti käydä koko väestö läpi. Kun vielä huomioidaan mm. Järvisen lausunnot siitä, että tauti leviää liian hitaasti, ja nyt pitäisi saada nuoria sairastamaan sitä, alkaa oikeasti pohdituttaa, että oli ihan realismia, että päättäjät olisivat valinneet Ruotsin tien.

Suomi toimi ehdottomasti oikein kun otti hetkeksi käyttöön kovat rajoitukset. Ne toimivat todella hyvin, kun niillä saatiin sairaana olevien määrä painettua niinkin alas. Sen jälkeen on voitu elää vapaammin, kun sairaiden määrä on näin alhainen. Niillä kevään lukemilla ei olisi voinut siirtyä suoraan tällaiseen R = n. 1 -malliin, koska silloin meillä olisi tullut joka viikko useampi sata uutta tartuntaa.

Kun näitä asiantuntijoiden ennusteita ruoditaan, niin eivät ne meillä harrastelijoillakaan ihan putkeen aina mene. Itse arvioin Wuhanin tietojen perusteella maaliskuun alussa, että Suomessa tulisi hieman alle 1000 tartuntaa, ja epidemia olisi kesäkuun lopussa ohi. Kun maaliskuussa tuli kovaa nousua, tein uuden arvion. Siinä lukema olisi ollut n. 9800 tapausta, mutta kesäkuussa olisi tullut enää muutama.

Ei se helppoa ole.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan aiheesta saakin. Reagoin enemmän näkemykseen Verkkouutisten persumaisuudesta.

Vaikka itse kokoomusta äänestänkin, niin pakko rehellisesti tunnustaa, etten oikein itsekään perusta Verkkouutisista. Minusta sen tapa kärjistää asioita ja esittää niitä paikoin sensaatiomedian tavoin ei ole kovinkaan miellyttävää.

Olen lukenut tuota julkaisua vain satunnaisesti, joten en pysty sanomaan, että onko mielikuvani välttämättä ihan täysin linjassa totuuden kanssa. Jotain silti kielii se, että tuollainen fiilis on noina lukukertoina minulle tullut.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Sistis Niin kyllähän minäkin silloin sinä aikana ennen kuin Suomessa oli vielä yhtään tartuntaa, vähättelin liiankin kanssa tätä virusta. Tartunnat lähtivät reippaampaan kasvuun, kuin mitä minä kuvittelin. Nuo rajoitustoimet purivat kuitenkin Suomessa tehokkaasti ja tartuntamäärien kasvu kääntyi laskuun melko nopeasti.

Mutta siitä samaa mieltä, että kyllä tuota pitää kyseenalaistaa, että miten maan johtavat asiantuntijat vetivät nuo arvionsa noin täydellisesti vihkoon.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Minä en ole puhunut mistään Persumaisuudesta missään vaiheessa. Olen puhunut paskapaperista.

Mulle on oikeasti aivan sama minkä puolueen lehti on kyseessä mikäli sen klikkienmetsästyskeinot ovat noin alhaisia kuin Verkkouutisilla.

Joko mentäisiin eteenpäin.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Paljon on sellaisia asioita jäänyt pimentoon, joista haluaisin tietää nykytilanteen, mutta ei sitä kerrota. Päällimmäisenä mielessä on parin viikon takainen Raahen koronakatastrofi. Ei ole siitäkään paljoa puhuttu enää, mutta todella vakavalta tilanne vaikutti. Puhumattakaan sitten muista joukkoaltistumisista.

Raahen altistumisia paisuteltiin aika tavalla. Todellisuudessa altistumisia oli hyvin vähän, koska altistumispäiviä oli vain kaksi, eli 18.8. ja 21.8. Kahden viikon aikana on kaksi uutta tartuntaa todettu, en tiedä liittyvätkö ne noihin altistumisiin. Todennäköisesti ei, koska ei siitä ole ainakaan uutisissa mainittu mitään.

Itsekin olen ollut kaksi viikkoa varotoimenpiteenä etätöissä, koska olin Ruiskuhuoneella Klamydian keikalla noiden altistumisten aikoihin. Minulle ei ole mitään koronaviruksen oireita kuitenkaan ilmaantunut ja maanantaina palaan takaisin työpaikalle.

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs

Vaihteeksi jotain muuta: ilahduttavan järkevää pohdintaa.
Luin tämän ja tarkistin noin 5 kertaa, olenko hereillä. Puoleen vuoteen ensimmäinen uutinen, jossa joku puhuu asiasta ihan niinkuin se on. Yhtään hysteerisoimatta ja liioittelematta asiaa. Olen käytännössä 100% samaa mieltä. Saapa nähdä, millaisen vastaanoton nuo kommentit saavat. On iso joukko, joka ei tykkää tuollaisesta puheesta alkuunkaan.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä en ole puhunut mistään Persumaisuudesta missään vaiheessa. Olen puhunut paskapaperista.

Mulle on oikeasti aivan sama minkä puolueen lehti on kyseessä mikäli sen klikkienmetsästyskeinot ovat noin alhaisia kuin Verkkouutisilla.

Joko mentäisiin eteenpäin.

Et, mutta samaa asiaa käsitteli kyllä toinen kirjoittaja, ja juurikin Verkkouutisia persujen persumaisuuden kautta, ihan nimeten. Ei siitä kannata pahastua, jos kerroin sinun olleen oikeassa "ihan aiheesta saakin" ja kerron, että reagoin enemmän persumaisuuteen. Eihän se tarkoita, että persumaisuus olisi sinulta, kun et siitä mitään kirjoittanut, mutta toinen kirjoitti.

Minusta ihan turhaa jauhamista, ja jätän sen tähän.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Luin tämän ja tarkistin noin 5 kertaa, olenko hereillä. Puoleen vuoteen ensimmäinen uutinen, jossa joku puhuu asiasta ihan niinkuin se on. Yhtään hysteerisoimatta ja liioittelematta asiaa. Olen käytännössä 100% samaa mieltä. Saapa nähdä, millaisen vastaanoton nuo kommentit saavat. On iso joukko, joka ei tykkää tuollaisesta puheesta alkuunkaan.
Kävin facebookissa lukemassa tuon jutun kommentointia ja kyllä siellä oli näitä aivan jossain toisessa todellisuudessa elävien horinaakin.

Mutta paljon oli myös järkipuhetta. Tästä täytyy nyt nopeasti tulla hallitseva trendi!

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ihan varteenotettavaa pohdintaa. Periaatteessa jopa kannatettavaa, kunhan pidetään se takaportti, että voidaan reagoida nopeasti, jos tilanne alkaakin pahentua.

Olen pohtinut pitkään sitä, että voiko olla niin, ettei vakavien tapausten ja kaikkien tapausten välillä ole lineaarista riippuvuutta? Pahoittelen matemaattista termiä, joka ei välttämättä kaikille aukea. Käytännössä tarkoitan sitä, että voiko ollakin niin, että jos kaikki tartunnat esimerkiksi kymmenkertaistuvat, niin vakavat tapaukset eivät kymmenkertaistukaan? Vaan jossain kohdassa niiden määrä alkaakin kasvaa huomattavasti enemmän? Ja vastaavasti, kun tautitapaukset vähenevät, vakavasti sairaiden osuus putoaakin huomattavasti enemmän?

Ja vähän vastaavasti: taudin leviämiskyky ei olisikaan vakio, vaan se kasvaisi huomattavasti, jos sairastuneiden määrä ylittää jonkun tietyn rajan?

Nämä selittäisivät sitä, miksi monessa maassa tauti räjähti käsiin keväällä, mutta nyt epidemia pysyy edelleen melko hallittuna. Ja toisaalta, miksi suhteellinen vakavasti sairaiden osuus on nyt paljon pienempi, kuin aiemmin.

Syitä tälle en esitä tai arvaile. Tämä on vain puhdasta pohdintaa. Hyviä ja perusteltuja selityksiä tälle viime aikojen kehitykselle ovat myös olleet nämä aiemmin mainitut kevään alidiagnosointi, viruksen muuttuminen, tilastotapojen muutokset, hoidon paraneminen ja nuorten kasvanut osuus sairastuneista.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Kyllä. Samasta asiasta, viruksen mahdollisesta heikentymisestä ja sen syistä, oli ensimmäisiä kertoja jo toukokuussa maailmalla ja Suomessa juttua. Alla esimerkki:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun niitä koronakuolemia, tehohoidossaolevia tai edes tartuntoja ei tällä hetkellä ole katastrofaalista määrää, niin nyt revitään YLElläkin otsikoita altistumisista. "Uutistulva näyttää hurjalta"...

Eikös tuo nyt ole ihan siedettävä otsikko:

Lukuvuotta on takana vasta viikkoja, ja ainakin 1 700 on altistunut koronalle pääkaupunkiseudun oppilaitoksissa – uusia koulualtistumisia tulee päivittäin

Faktaa. Kun altistutaan luokassa/koulussa, tulee etäopetus käyttöön tai vuorotellaan lähiopetuksessa. Osin jo muutenkin.

Oppilaiden vanhemille on hemmetin hyvä tiedottaa näistä ja niin kyllä tehdäänkin. Samalla asioita käsitellään YLE:n artikkelissa.

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kun niitä koronakuolemia, tehohoidossaolevia tai edes tartuntoja ei tällä hetkellä ole katastrofaalista määrää, niin nyt revitään YLElläkin otsikoita altistumisista. "Uutistulva näyttää hurjalta"...
Linkki vie YLEn uutiseen Lukuvuotta on takana vasta viikkoja, ja ainakin 1 700 on altistunut koronalle pääkaupunkiseudun oppilaitoksissa – uusia koulualtistumisia tulee päivittäin
Tämä nyt menee aika normiuutisena, eikä mielestäni sisällä oikein mitään koronakiihkoilua. Otsikkokin olisi täysin ok, ellei sinne olisi ollut pakko ujuttaa tuota "Lukuvuotta takana vasta viikkoja"-osuutta. Eli vähän klikkihakuisuutta, mutta kokonaisuutena kelpo suoritus moneen muuhun yrittäjään verrattuna. Sisällössä tuodaan hyvin ilmi se, että nämä eivät ole mitenkään erityisen vaarallisia tilanteita, vaan enemmänkin arkipäiväisiä.

F

Flonaldo

Tämä on sinällään ihan kurantti katsaus Suomen tilanteeseen ja siihen mitä Suomen sairaaloissa tällä hetkellä pitäisi tehdä. Eli hoitaa kaikkia potilaita, eikä odottaa käsien päällä istuen koronapotilaita.

Sen sijaan ilman mitään tieteellistä näyttöä spekulointi viruksen heikentymisestä ei minun mielestäni ole mitenkään erityisen järkevää.

Koronan kuolleisuus on sen sijaan aivan varmasti laskenut. Tieto yksinkertaisten steroidilääkkeiden tehosta ja niiden oikeasta ajoituksesta hoidossa. Ihmiset hakeutuvat testeihin, saavat varmuuden taudista ja tulevat / pääsevät sairaalahoitoon tarvittaessa huomattavasti aiemmin taudin kehittymisen aikana. Sen seitsemän muuta pienempää tekijää koronahoidon kehittymisessä.

Mikään noista ei kuitenkaan tarkoita, että virus olisi heikentynyt - vielä vähemmän pelkkä Suomen tilanne on näyttö siitä, kun Suomi on Euroopan tasolla aivan poikkeuksellinen maa juuri tällä hetkellä.

Esimerkiksi Ranskassa on viimeisen viikon aikana otettu sairaaloihin sisään 1500 uutta koronapotilasta. Se on noin 5 % positiivisen testituloksen saaneista, ja kuitenkin myös Ranskassa uudet tartunnat keskittyvät vahvasti nuorempiin ja hyväkuntoisiin ihmisiin.

Sen sijaan kaikki uusi tieto viittaa vahvemmin siihen, että tukahduttamiseen tähtäävän strategian sijaan kantokyvyn raameissa pysymisen strategia voi olla yleisesti väestön kannalta parempi. Niin kauan kuin pystytään testaamaan riittävästi, jäljittämään riittävästi, sairaalahoitoon ottamaan pienellä kynnyksellä jne. jne., niin homma on hallussa.

Jos taas mennään kantokyvyn yli (ei siis vain sairaalapaikat, vaan juuri myös testaaminen & jäljittäminen ym.), silloin kuolleisuuskin alkaa mahdollisesti nousta.

F

Flonaldo

Hassan on nyt eristyksessä Tampereella omassa hotellihuoneessaan. Ruotsin joukkueen lääkärin Sverker Nilsson mukaan eristys ei olisi kuitenkaan tarpeellista.

– Hän tartuttaa vain, jos hänen kanssaan suutelee oikein kunnolla. Hänen kanssaan voi jakaa huoneen ja käydä syömässä ilman ongelmia. Se tarttuu vain syljen kautta, Nilsson sanoo.

Koronavirus on näköjään todellakin muuntautunut, kun se tarttuu enää vain syljen ja limakalvokontaktin kautta.

Aikamoista, se olis nyt 1000 sivua koronakeskustelua täynnä Jatkoajassa. Kakkukahvien paikka, kunhan muistetaan turvavälit!

Kyllä, 1000 sivua ja tasan 25 tuhatta viestiä kasassa. Kiitokset kaikille ketjun aktiiveille. Itse kuulun porukkaan "luen, mutta en kirjoita". Tämä ketju on koko vapaan keskustelun parasta antia.

Viimeksi muokattu:

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Ei hyvänen aika. En halua klikata uutista, mutta jos tuo siitä irroitettu pätkä on todellakin lääkärin tai edes valelääkärin lausumaa, niin myötähäpeästä menen pimeään huoneeseen. Taitaa Ruotsin joukkue sammuttaa janonsa perus Hart-Sportin sijaan hopeavedellä, mikäli Nilsson toimii pullopoikana.

EDIT: klikkasin.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Täällä Itävallassa käytössä nyt liikennevalosysteemi, joka toimii piirikunnallisella (Bezirk) tasolla. Tietty mittaristo määrittää värin (vihreä, keltainen, oranssi, punainen) ja väri määrittää rajoitustoimien laajuuden kyseisellä alueella. Kaikki muut nyt vihreällä, paitsi kolme suurinta kaupunkia ja yksi böndehtävä alue ovat keltaisella. Keltainen tarkoittaa mm. maskin käytön suhteen tiukennuksia, muttei sekään vielä mitään dramaattisia. Oranssissa jo joitakin tiukempia juttuja ja punaisessa jo hyvin happaman oloisia rajoituksia aika lockdown-henkisesti.

Hyvä kuitenkin, että menee piiritasolla eikä osavaltiollisella tai valtiollisella tasolla.

Sitä vain mietin, että jos jossakin vaiheessa lähtee joku oikein vihainen rutto, kuppa tahi nuha liikkeelle, niin kyllä nyt perkele löytyy varsinainen arsenaali erilaisia best practice -vaihtoehtoja valittavaksi pandemian torjuntaan eri maiden terveysviranomaisten pöytälaatikoista. Sieltä voidaan sitten yhdessä ja kansainvälisen yhteistyön nimissä valita toimivimmat päältä.

Edit. Korjaus punaiseen.

Viimeksi muokattu:

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä, 1000 sivua ja tasan 25 tuhatta viestiä kasassa. Kiitokset kaikille ketjun aktiiveille. Itse kuulun porukkaan "luen, mutta en kirjoita". Tämä ketju on koko vapaan keskustelun parasta antia.

Päivittäin tulee seurattua ja yleensä, kun ilmoitetaan päivän tartuntalukemat aukeaa seuraavaksi tämä ketju. Tätä on tullut luettua eniten koko koronan aikana ja tuntuu, että täällä on ne järkevimmät ihmiset keskustelemassa asiasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy