Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 171 678
  • 81 180
K

kiwipilot

Yli 20000 testiä tänään rekisteriin ja alta 20 tartuntaa. Ihmeen paljon uutisointia saadaan näinkin marginaalisesta kupasta tämän hetken tilanteeseen nähden.

Pitää katsos olla kriisivalmius päällä. Koko ajan. Koska kaksi viikkoa ja pian rajähtää. Vai olikos se kolme nykyään?

Jyväskylässä jo hyvää pöhinää, eiköhän noilla höyryillä taas mennä kivasti muutama viikko eteenpäin. Kuhmosta puhumattakaan. Kuka enää muistaa jotain Skopjen lentoja? Old news.

Joku toimittaja voisi muuten käydä Ylitornion terkkulassa kyselemässä siltä Doomsday-tohtorilta, että milloin se toinen aalto vyöryy rajan ylitse.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Worldometeriin on tullut uusia sarakkeita: 1 Case every X people, 1 Death every X people ja 1 Test every X people. Suomen kohdalla lukemat näyttävät seuraavaa:

1 Case Every X people: 679
1 Death every X people: 16,495
1 Test every X people: 8

Miten noita pitäisi tulkita?
 

motamoro

Jäsen
Worldometeriin on tullut uusia sarakkeita: 1 Case every X people, 1 Death every X people ja 1 Test every X people. Suomen kohdalla lukemat näyttävät seuraavaa:

1 Case Every X people: 679
1 Death every X people: 16,495
1 Test every X people: 8

Miten noita pitäisi tulkita?

1/8 suomalaisista on käynyt testissä
1/679 suomalaisista on saanut tartunnan
1/16495 suomaisista on kuollut koronaan.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylässä jo hyvää pöhinää, eiköhän noilla höyryillä taas mennä kivasti muutama viikko eteenpäin. Kuhmosta puhumattakaan. Kuka enää muistaa jotain Skopjen lentoja? Old news.

Kolmikulmassa käydessä piti oikein pelätä mistä se Korona hyökkää, mutta jotenkin selvisin kotiin asti ja nyt jännitetään taas.

Nojoo, itseasiassa suuret joukkokaranteenit ovat vaikuttaneet tuttujen elämiin hieman, kun pääsy tiettyihin tärkeisiin tilaisuuksiin estyi sen takia, että työmaalla oli ollut sairastunut. Muitakin hankalia tilanteita näistä johtuen, mutta tuuria on myös huono tuuri.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kuuden viime kuukauden aikana Suomessa on todettu 8142 uutta koronavirustartuntaa. Edellisen kuuden kuukauden tarkastelujakson vastaava luku oli 0 tartuntaa. Epidemia on siis räjähdysmäisessä kasvussa Suomessa!

Jos tarkkoja ollaan, niin Suomen 1. koronatartunta todettiin kiinalaisella turistilla jo tammikuun lopussa. Eli toisin sanoen viimeisen kuuden kuukauden seurantajakson aikana koronatartuntojen määrä on 8142-kertaistunut edelliseen verrattuna. Siispä tällä ekspotentiaalisella kasvuvauhdilla ensi helmikuussa Suomessa tulee olemaan 66 292 164 tartuntaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jos tarkkoja ollaan, niin Suomen 1. koronatartunta todettiin kiinalaisella turistilla jo tammikuun lopussa. Eli toisin sanoen viimeisen kuuden kuukauden seurantajakson aikana koronatartuntojen määrä on 8142-kertaistunut edelliseen verrattuna. Siispä tällä ekspotentiaalisella kasvuvauhdilla ensi helmikuussa Suomessa tulee olemaan 66 292 164 tartuntaa.

Me on hävitty tää peli.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin tai jakaa tuo 3kk jaksoihin niin näyttää tilanne todella hyvältä. Se tuossa että miksei sitä voi säilyttää sitä 1 viikon väliä mitä tässä on melkein kokoajan ollut, se kuitenkin näyttää tilanteen melko hyvin ja juuri sen hetkisen tilanteen.

Sepä se. Olen itse kirjoittanut, että tuo kahden viikon tarkastelu on myös hyvä, koska sen kautta näkee melko hyvin ainakin suuntaa sille, miten sairaana olevien määrä kehittyy, mutta ei sitä silti noin pidä tehdä kuin media.

Tuo toimii minusta niin, että nyt arvioitu sairaiden määrä on edellisen 14 vuorokauden tilastoitujen summa. Eilen arvioitu sairaiden määrä on taas eilisestä alkaen laskettu 14 vuorokauden tilastoitujen summa. Tuossa näkee ainakin suuntaa antavasti, miten epidemia kuormittaa terveydenhuoltoa, ja miten kuormitus kehittyy. Tässäkin on heiluntaa, joten olisi vielä hyvä keskiarvottaa tuota summaa, niin vuorokausivaihtelu ei näkyisi niin pahasti.

Sen sijaan "viimeiset kaksi viikkoa" vs. "edelliset kaksi viikkoa" ovat todella epätarkkoja. Kaksi viikkoa on oikeastaan todella pitkä aika epidemian kehittymisen kannalta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on loistava uutinen, ja toivottavasti lakialoite toteutuu. Ei tuollakaan saada kaikkia tartuntoja estettyä, ja epäselväksi jää, että miten tämä koskee suurinta ryhmää matkustajia, eli reissulta palaavia suomalaisia. Ilmeisesti kyllä, kun tuo velvoittaa nimenomaan liikennöiviä yhtiöitä.

Jokainen tällä estettyä saatu uusi tartunta on aina plussaa.

 
K

kiwipilot

Tämä on loistava uutinen, ja toivottavasti lakialoite toteutuu. Ei tuollakaan saada kaikkia tartuntoja estettyä, ja epäselväksi jää, että miten tämä koskee suurinta ryhmää matkustajia, eli reissulta palaavia suomalaisia. Ilmeisesti kyllä, kun tuo velvoittaa nimenomaan liikennöiviä yhtiöitä.

Jokainen tällä estettyä saatu uusi tartunta on aina plussaa.


Risteily-, ilmailu- ja muu matkailuala kiittää kun tämä menee lävitse. Puhumattakaan yrityksistä joilla on kansainvälistä liiketoimintaa. Hymiö.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Risteily-, ilmailu- ja muu matkailuala kiittää kun tämä menee lävitse. Puhumattakaan yrityksistä joilla on kansainvälistä liiketoimintaa. Hymiö.
Vaikuttaakohan edes hirveästi? Taitaa turismi Suomeen päin olla nytkin aika pysähdyksissä.

Tämä vain omaa mutuilua tosin, voin olla väärässäkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikuttaakohan edes hirveästi? Taitaa turismi Suomeen päin olla nytkin aika pysähdyksissä.

Tämä vain omaa mutuilua tosin, voin olla väärässäkin.


Vaikuttaa. Yksi peruste, jolla voisi saada esimerkiksi Lapin turismin pyörimään chartereilla. Noin 100 miljoonaa euroa. Paljon muutakin pitää saada, jotta erityistoimin lennot onnistuvat. Mutta tällaista virittelevät. Työpaikat ja muutkin rahat kyseessä.
 
K

kiwipilot

Vaikuttaakohan edes hirveästi? Taitaa turismi Suomeen päin olla nytkin aika pysähdyksissä.

Tämä vain omaa mutuilua tosin, voin olla väärässäkin.

Ei voi olla vaikuttamatta. Mietitäänpä vaikka Viron laivoja: kuka lähtee risteilylle jos takaisin paluuseen vaaditaan negatiivinen testitulos. Tosin, sellaisenhan saa nykyään kun nenä valuu hieman. Ja miten määritellään ne firmat ja reitit joilla tätä edellytetään? Sinänsä jos tuo yhdistetään fiksusti tähän liikennevalomalliin niin tuossahan voi olla jopa järkeä.

Vaikuttaa. Yksi peruste, jolla voisi saada esimerkiksi Lapin turismin pyörimään chartereilla. Noin 100 miljoonaa euroa. Paljon muutakin pitää saada, jotta erityistoimin lennot onnistuvat. Mutta tällaista virittelevät. Työpaikat ja muutkin rahat kyseessä.

Tämä tulee olemaan toteutuessaan kuolinisku Lapin matkailulle. Mutta, ei väliä kunhan saadaan kansa tyytyväiseksi koska maassa on hippasen yli 8000 tartuntaa ennustetun miljoonan sijasta.

Toivottavasti olen täysin hakoteillä tässä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei voi olla vaikuttamatta. Mietitäänpä vaikka Viron laivoja: kuka lähtee risteilylle jos takaisin paluuseen vaaditaan negatiivinen testitulos. Tosin, sellaisenhan saa nykyään kun nenä valuu hieman. Ja miten määritellään ne firmat ja reitit joilla tätä edellytetään? Sinänsä jos tuo yhdistetään fiksusti tähän liikennevalomalliin niin tuossahan voi olla jopa järkeä.



Tämä tulee olemaan toteutuessaan kuolinisku Lapin matkailulle. Mutta, ei väliä kunhan saadaan kansa tyytyväiseksi. Toivottavasti olen täysin hakoteillä tässä.
Joo siis voi olla noinkin. En huomannut ajatella tuota Suomen kansalaisten näkökulmasta vaan ajattelin ulkomaalaisia turisteja

Mä vaan luulen, että Lapin matkailu tulisi olemaan ensi talvena muutenkin normaalia huomattavasti vähäisempää. Toki kun on vaan yksi aikajana, niin eihän sitä pysty todentamaan.

Mutta eikös tämä ole kuitenkin liikennevalomallia parempi? Jos toimii niin, että ”punaisesta” maasta voi saapua Suomeen ja negatiivisella koronatodistuksella olla jäämättä karanteeniin? Liikennevalomallilla kukaan ei tule ulkomailta tänne matkaamaan. Oletuksena siis, että ei tarvitse karanteenia jos on koronatodistus.

edit: nyt kun mietin, niin ei varmaan korvaa tuota karanteenia
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Risteily-, ilmailu- ja muu matkailuala kiittää kun tämä menee lävitse. Puhumattakaan yrityksistä joilla on kansainvälistä liiketoimintaa. Hymiö.

Toki näin, mahdollisesti. Yritykset kuitenkin pystyvät keksimään tuohon toimintatavat, joilla kriittisesti tärkeät työmatkat saadaan hoidettua.

Risteilyjen osalta pohdin, että tämä saattaa jopa lisätä joillain matkustushalukkuutta, kun näkevät pienemmäksi riskin, että laivalla on mukana oireettomia tartuttajia. Aika näyttää miten käy.

Lentomatkustus lomamielessä on toinen juttu. Veikkaan, että isoin innokkuuteen vaikuttava tekijä on kohdemaan koronatilanne.
 
K

kiwipilot

Mutta eikös tämä ole kuitenkin liikennevalomallia parempi? Jos toimii niin, että ”punaisesta” maasta voi saapua Suomeen ja negatiivisella koronatodistuksella olla jäämättä karanteeniin? Liikennevalomallilla kukaan ei tule ulkomailta tänne matkaamaan. Oletuksena siis, että ei tarvitse karanteenia jos on koronatodistus.

Kyllä, tämän näkisin hyvänä systeeminä. Epäilen (mutu) vain, ettei se riittäisi vaan että päälle lätkäistäisiin myös jonkinlainen karanteenivaatimus.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei voi olla vaikuttamatta. Mietitäänpä vaikka Viron laivoja: kuka lähtee risteilylle jos takaisin paluuseen vaaditaan negatiivinen testitulos.
Ei kai tämä voi koskea suomalaisia, eikös se ole perustuslaillinen oikeus lähteä maasta ja palata maahan?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai tämä voi koskea suomalaisia, eikös se ole perustuslaillinen oikeus lähteä maasta ja palata maahan?

Tämä juuri pohditutti. Varmasti näin on, mutta nyt tässä kaiketi vaaditaan Suomeen operoivilta lento- ja laivayhtiöiltä sitä, että kyytiin tulevilla matkustajilla on oltava negatiivinen todistus. Jos sairastunut suomalainen hankkii veneen tai auton ja tulee siten kotimaahan, ei tuo rajoittaisi häntä. Mutta tänne operoiva yhtiö ei siis saisi ottaa matkustajaa kyytiin, jolloin sairastunut suomalainen ei pääse maahantulopaikkaan käyttämään perustuslaillista oikeuttaan.

Tai näin minä tuota tulkitsin. En kyllä tiedä yhtään, että menikö se noin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä juuri pohditutti. Varmasti näin on, mutta nyt tässä kaiketi vaaditaan Suomeen operoivilta lento- ja laivayhtiöiltä sitä, että kyytiin tulevilla matkustajilla on oltava negatiivinen todistus.
Eli voisi käydä Suomessa testissä, käydä risteilyllä ja tuoda tullessaan koronan sieltä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli voisi käydä Suomessa testissä, käydä risteilyllä ja tuoda tullessaan koronan sieltä.

Niin kai, mutta sitä en tiedä, että miten esimerkiksi päivä Tallinnassa -tyylinen risteily toteutettaisiin. Jos taas laivasta ei poistuta, luulisi tuon yhden testin riittävän.

No, odotetaan lisätietoja.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kai tämä voi koskea suomalaisia, eikös se ole perustuslaillinen oikeus lähteä maasta ja palata maahan?
Toisaalta lento- ja laivayhtiöt voivat estää esim. huonosti käyttäytyvän tai kovassa kännissä olevan matkustajan pääsyn laivaan tai koneeseen. Ei siinäkään auta, jos rupeaa meuhkaamaan, että on perustuslaillinen oikeus päästä takaisin Suomeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös