Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 930 981
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika pahasti ja yksipuolisesti on olkiukot sinkoillut viime aikoina, tekee ketjun lukemisen ikäväksi. Tämä vaan välihuutona.

Nyt on ehkä ollut taas pienen tauon jälkeen sellainen vaihe, että olkiukkojen r-luku on ollut yli yhden, mutta saattaa sekin olla jo tasaantumassa. Kahden viikon päästä nähdään, mihin suuntaan tuo sitten lopulta meni.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vakavasti puhuen, mua edelleenkin ihmetyttää, kun ihmiset puhuvat ettei saisi missä käydä koska muuten juodutaan taas koviin rajoitustoimiin. Miten sitä tapahtumanjärjestäjää (tai vaikka ns. turvallisiin maihin lennättävää lentoyhtiötä) hyödyttää tilanne, jossa firma saa olla auki, mutta sinne ei toivota tulevan asiakkaita. Edes voimassa olevin poikkeustoimin. Melkeinpä paskempi tilanne kun ei voi edes hakea mistään korvauksia, kun valtio sanoo ettei me rajoiteta toimintaa. Toki samalla suosittelee asiakkaille että älkää menkö sinne.

Vittu mitä touhua, oikeesti.

Tämä on täysin totta. Tiettyjen poliitikkojen ja asiantuntijoiden puheista välittyy tietyt asenteet ja puolueellisuus kilometrien päähän.

Kansalaisten sekä tiettyjen toimialojen syyttely ja ajojahti saa koko ajan naurettavampia piirteitä. Muistan, kuin eilisen päivän, kun esim. ravintoloiden avaamisesta tehtiin päätöksiä. Poliitikot sysäsivät vastuuta yrittäjille ja kansalaisille. Isoon ääneen painotettiin kuinka jokainen kantaa vastuuta tästä tilanteesta.

Ravintolat ja yleisötapahtumat aukesivat erityisjärjestelyin ja rajoitukset hölleni porrastetusti. On totta, että tietyistä altistumisista on uutisoitu laajasti, mutta yksikään ravintola tai tapahtuma ei ole osoittautunut tähän päivään mennessä valtavaksi viruslingoksi.

Sitten, kun ihmiset menivät käyttämään palveluita ja nauttimaan kesästä terassille tms. niin on alkanut tämä vastenmielinen "turnausväsymystä on ja pelisääntöjä ei kunnioiteta"-mantra mm. Ministeri Kiurun taholta. Tänään viimeksi kertoi jossain lööpissä kuinka Suomessa on ollut tapahtumia, jossa jopa puolet on saanut tartunnan. Ei tietenkään yksilöinyt tapahtumia vaan siitä voi helposti tavallinen tallaaja vetää johtopäätöksen, että jokainen kokoontuminen on lähtöselvitys kohti helvettiä.

Altistumisista on pidetty hirvittävää meteliä, mutta ei se enää kahden viikon päästä ketään toimittajaa kiinnosta, kun niitä jatkotartuntoja ei tullutkaan. Altistumisia ja riskitilanteita tulee varmasti vielä pitkään. Myös työpaikoilla, kouluissa, kotona ja muissa "turvallisissa" paikoissa. Mutta auta armias, jos jossain futiskentän laitamilla on yksin istunut joku covid-positiiviseksi osoittautunut katsoja niin siihen altistumiseen lasketaan myös naapurikorttelissa oleskelleet.

On täysin eri asia matkustaa jonnekkin riskimaahan ja sitten palata Suomessa arkeen ilman omaehtoista karanteenia. Se on välinpitämätöntä ja typerää toimintaa. Mutta sitten samaan keskusteluun nostetaan nämä tapahtumat ja ravintolat. Syyllistetään asiakkaat ja yrittäjät. Samaan hengenvetoon vaaditaan rajoitusten kiristämistä näiden osalta.

Olen vakuuttunut, että jokaisella ravintoloitsijalla ja tapahtumajärjestäjällä on vahva tahtotila järjestää turvallista toimintaa. Miksi tätä ei kunnioiteta? Turussa järjestettiin kaksi viikkoa sitten "isompi" festari, Aurafest.
Onko siihen tapahtumaan jäljitetty jo laajoja tartuntaketjuja vai voidaanko sanoa, että tapahtuma oli järjestelyiltään turvallinen? Ainiin, ei sellaisen asian selvittäminen ketään kiinnosta, kun on paljon mielenkiintoisempaa kohista tulevista tapahtumista.

Jos nämä tietyt tahot saisivat nyt tahtonsa läpi ja tapahtumatoiminta sekä ravintolatoiminta ajettaisiin alas niin siinä iskee karu todellisuus nopeasti vastaan, kun katsellaan konkurssi-ja työttömyyslukemia.

"Uusi normaali" on alkanut, joten olisi varmaan kaikkien kannalta reilumpaa yrittää elää sen mukaan,eikä kaataa koko ajan sitä paskaa tiettyjen tahojen päälle.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Hesarin seurannassa tällä hetkellä (16:05) seitsemän päivän tuotoksena -258 tartuntaa. Onko taas siivottu päällekäisiä pois vai onko kyseessä vain heidän oma virheensä? Kenelläkään tarkempaa tietoa?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Uusi normaali, turvaväli, yskimishygienia, käsihygienia, kasvomaski, viruslinko, käsidesi...

Siinä ihan vaan muutamia sanoja joita en halua kuulla enää ikinä, kun se rokote joskus tulee ja tästä päästään eteenpäin. Unohdin varmaan vielä aika monta tuosta.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uusi normaali, turvaväli, yskimishygienia, käsihygienia, kasvomaski, viruslinko, käsidesi...

Siinä ihan vaan muutamia sanoja joita en halua kuulla enää ikinä, kun se rokote joskus tulee ja tästä päästään eteenpäin. Unohdin varmaan vielä aika monta tuosta.

Supertartuttaja, turnausväsymys, maskisuositus, sosiaalinen etäisyys, kokoontumisrajoitus, tartuttavuusluku, karanteeni, toinen aalto.

Kyllä näitä riittää.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Hesarin seurannassa tällä hetkellä (16:05) seitsemän päivän tuotoksena -258 tartuntaa. Onko taas siivottu päällekäisiä pois vai onko kyseessä vain heidän oma virheensä? Kenelläkään tarkempaa tietoa?

Kaupunkikohtaisia lukuja katsottaessa kaikki näyttää nollaa, eli eiköhän siellä joku puhdistanut koko tietokannan. :D
 
K

kiwipilot

Uusi normaali, turvaväli, yskimishygienia, käsihygienia, kasvomaski, viruslinko, käsidesi...

Siinä ihan vaan muutamia sanoja joita en halua kuulla enää ikinä, kun se rokote joskus tulee ja tästä päästään eteenpäin. Unohdin varmaan vielä aika monta tuosta.

Lasse Lehtonen, Asko Järvinen, Krista Kiuru, Mika Salminen, Kirsti Varhila, Markku Broas, Tuomas Aivelo, Asian Tuntija...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Supertartuttaja, turnausväsymys, maskisuositus, sosiaalinen etäisyys, kokoontumisrajoitus, tartuttavuusluku, karanteeni, toinen aalto.

Kyllä näitä riittää.
Juu toi turnausväsymys on kyllä ihan erityinen. Ei saatanan virkamiehet.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Uusi normaali, turvaväli, yskimishygienia, käsihygienia, kasvomaski, viruslinko, käsidesi...

Siinä ihan vaan muutamia sanoja joita en halua kuulla enää ikinä, kun se rokote joskus tulee ja tästä päästään eteenpäin. Unohdin varmaan vielä aika monta tuosta.
Kaikki korona-alkuiset tai siihen liittyvät sanat ylipäätään. Koronavirus, koronakevät, koronatesti jne. Sen oluenkin nimen voisi vaihtaa joksikin toiseksi, samoin lautapelin. Espoossakin on muuten eräs Koronakatu. Onneksi en asu siellä.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En itse seuraa keltaista lehdistöä, Facebookkia en enää käytä ja Twitteriä ei ole ikinä ollut. Aika erilainen kuva ilmeisesti tulee noista kanavista koronaa koskien tämän ketjun perusteella. Ei ainakaan ulkona liikkuessani/kaupassa käydessä pahemmin paniikki näy. Olin käymässä neuvolassa tällä viikolla ja olin ainoa henkilö joka käytti maskia (lasketaanko paniikiksi?) pl. neuvolan ulko-ovella olevat oirekyselijät. Toisella ei itseasiassa ollut maskia vaan piti jotain muoviläpyskää suun edessä puhuessaan.

Duunissa asiakkaat toivovat kasvotusten tapaamisia kun "kiva nähdä pitkästä aikaa" ja ehdotellaan illanistujaisia. Pysynyt itse toistaiseksi etänä, mutta tuntuu, että paniikkia ei ole ainakaan omassa kuplassani - enemmänkin päinvastoin.
 
K

kiwipilot

Meille hankittiin duuniin kovalla rahalla (kuulemma ”useita tonneja” oli hinta) sellainen sängylle asetettava, hieman ruumisarkkua suurempi happi/hoitoteltta koska korona. Juuri niitä samoja alipaineistettuja kuplia joita nähtiin alkuvuoden uutiskuvissa suuressa maailmassa. Oli suunniteltu, että sitä voisi tarvittaessa käyttää myös ambulanssipedillä jos tulee siirtoja. No, ensinnäkin, tämä bubble ei mahtunut paareille, sitä ei saanut kiinnitettyä niihin kuten ei myöskään potilasta sen tötterön sisälle. Kysyin että kai tämä on vain testissä, varsinkin kun näyttää siltä, ettei sille ole mitään käyttöä. Ei kuulemma ollut, vaan oli jo maksettu. Nyt tämmöistä Piikki auki -touhua kun on varmasti harrastettu ympäri Suomea (lääkärit kun ovat erinomaisen hyviä laittamaan veroeuroja kaikenlaiseen mukavaan), niin ei kannata ihmetellä jos kunnallisveroprosentit ovat tulevaisuudessa lähempänä kahtakymmenttäviittä kuin kahtakymppiä.

Edit. Siinä on syynsä miksi lentäjät eivät yleensä johda lentoyhtiöitä; saman pitäisi päteä myös sairaanhoitopiireihin sekä lääkäreihin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Liikuin tänään Kuopiossa paikallisliikenteen bussilla ensin täältä kotoani kaupunkiin ja sitten takaisn kotiin eli kaksi matkaa. Yhdellä ihmisellä oli kasvomaski. Hän piti sitä kädessään.

Juu, ei ollut minullakaan. Katsotaan ollaanko vielä kahden viikon päästä hengissä.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Bongasin Kokkolassa tänään ensimmäisen maskin sen jälkeen kun suositus tuli niiden käytöstä. Maskia käytti about noin 15v tyttö. Hän tuli minua vastaan kun kävelin tällaista erittäin rauhallista tietä. Paikalla ei ollut meidän lisäksi muita. Eikä sillä kyseisellä alueella todennäköisesti tule muita kuin minä.

Minulla heräsi sitten sellainen ajatus että tämä korona voi todella olla rankkaa monelle nuorelle. Tuo tyttö ei todennäköisesti itse ole tullut siihen tulokseen että vedänpä nyt tämän naamarin päähäni kun liikun täällä miltein maaseudulla. Vanhemmat todnäk pakottanut käyttämään. Tai toinen vaihtoehto on että tämä nuori pelkää niin paljon että kokee sen järkeväksi käyttää maskia tuossa tilanteessa. Kumpikaan vaihtoehto ei ole millään tavalla hyvä.

Ymmärrän hyvin, ja olen sitä mieltä että tuota maskia pitää käyttää kun on ruuhkaa ja liikutaan alueella missä on ollut koronaa. Kokkolassa ei ole kumpaakaan. Harmittaa ja säälittää ihmisten puolesta koska monelle tämä korona tulee jättämään henkisiä arpia. Se ei todellakaan ole mikään leikin asia tämä hysteria.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Bongasin Kokkolassa tänään ensimmäisen maskin sen jälkeen kun suositus tuli niiden käytöstä. Maskia käytti about noin 15v tyttö. Hän tuli minua vastaan kun kävelin tällaista erittäin rauhallista tietä. Paikalla ei ollut meidän lisäksi muita. Eikä sillä kyseisellä alueella todennäköisesti tule muita kuin minä.

Minulla heräsi sitten sellainen ajatus että tämä korona voi todella olla rankkaa monelle nuorelle. Tuo tyttö ei todennäköisesti itse ole tullut siihen tulokseen että vedänpä nyt tämän naamarin päähäni kun liikun täällä miltein maaseudulla. Vanhemmat todnäk pakottanut käyttämään. Tai toinen vaihtoehto on että tämä nuori pelkää niin paljon että kokee sen järkeväksi käyttää maskia tuossa tilanteessa. Kumpikaan vaihtoehto ei ole millään tavalla hyvä.

Ymmärrän hyvin, ja olen sitä mieltä että tuota maskia pitää käyttää kun on ruuhkaa ja liikutaan alueella missä on ollut koronaa. Kokkolassa ei ole kumpaakaan. Harmittaa ja säälittää ihmisten puolesta koska monelle tämä korona tulee jättämään henkisiä arpia. Se ei todellakaan ole mikään leikin asia tämä hysteria.
Ihmisille pitäisi sanoa, että ajatelkaa itse. Monenkin asian suhteen. Aina ei tarvitse apinoida, tai ulkoistaa ajattelua netille ja muille medioille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ymmärrän hyvin, ja olen sitä mieltä että tuota maskia pitää käyttää kun on ruuhkaa ja liikutaan alueella missä on ollut koronaa. Kokkolassa ei ole kumpaakaan. Harmittaa ja säälittää ihmisten puolesta koska monelle tämä korona tulee jättämään henkisiä arpia. Se ei todellakaan ole mikään leikin asia tämä hysteria.

Totta. Arpia näköjään tulee, jos joku nuori käyttää maskia. Muille. Ei todennäköisesti omasta halustaan, vaan vanhempien pakottomana, kuten kirjoitat, vaikka siitä sinulla ei ole mitään tietoa. Mutta onhan se nyt luonnotonta, että joku maskia käyttää Kokkolassa. Se ei todellakaan ole mikään leikin asia. Ketjussa varmaan raportoit seuraavista maskitapauksista ahkerasti. Pysytään täälläkin mukana, mikä hysteria siellä on menossa.

Jos joku haluaa maskia käyttää, sitten haluaa. Vaikea käsittää, miten siitä saadaan hysteria, joka jättää henkisiä arpia. Ellei jälkimmäisellä tarkoiteta näitä parempia kyttääjiä, jotka raportoivat "poikkeavuudet" somessa.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bongasin Kokkolassa tänään ensimmäisen maskin sen jälkeen kun suositus tuli niiden käytöstä. Maskia käytti about noin 15v tyttö. Hän tuli minua vastaan kun kävelin tällaista erittäin rauhallista tietä. Paikalla ei ollut meidän lisäksi muita. Eikä sillä kyseisellä alueella todennäköisesti tule muita kuin minä.

Minulla heräsi sitten sellainen ajatus että tämä korona voi todella olla rankkaa monelle nuorelle. Tuo tyttö ei todennäköisesti itse ole tullut siihen tulokseen että vedänpä nyt tämän naamarin päähäni kun liikun täällä miltein maaseudulla. Vanhemmat todnäk pakottanut käyttämään. Tai toinen vaihtoehto on että tämä nuori pelkää niin paljon että kokee sen järkeväksi käyttää maskia tuossa tilanteessa. Kumpikaan vaihtoehto ei ole millään tavalla hyvä.

Ymmärrän hyvin, ja olen sitä mieltä että tuota maskia pitää käyttää kun on ruuhkaa ja liikutaan alueella missä on ollut koronaa. Kokkolassa ei ole kumpaakaan. Harmittaa ja säälittää ihmisten puolesta koska monelle tämä korona tulee jättämään henkisiä arpia. Se ei todellakaan ole mikään leikin asia tämä hysteria.
Ottamatta sen enempää kantaa tähän "hysteriaan", toivoisin hieman avoimpaa suhtautumista maskien käyttöön ja niitä käyttäviin. Tässäkin ainoat tarjotut vaihtoehdot ovat negatiiviset, pakko tai pelko. Tosiasiassa taustalla voi olla lukemattomia kohtuullisia syitä käyttää maskia, vaikka ollaankin Kokkolassa.
 
F

Flonaldo

Kasvosuojien vastustajien herkät mielet tosiaan vaikuttavat järkkyneen suosituksen myötä. Paniikki ja hysteria on ottanut vallan ja jokainen kadulla tai TV:ssä nähty suoja tuntuu saavan aikaan kauhureaktion. Voimia ja jaksamista, pitkä talvi tulossa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pari hassua juttua tuolta Saksan maalta.
Ensinnäkin se että kaupoissa pitää käyttää maskeja koskee ilmeisesti vain asiakkaita. Ainakin parissa erikoisliikkeessä (autokauppa ja alkoholin tukkukauppa) henkilökunnalla ei niitä ollut, mutta jälkimmäisestä minulle asiasta huomautettiin kun otin omani pois kun ei muillakaan ollut (ja kyseisessä hallissa oli noin viisi ihmistä yhteensä).

Toinen mikä oli hassua niin joissakin ruokakaupoissa oli sääntönä, että kaikilla asiakkailla on oltava kärryt, koska ne automaattisesti auttavat pitämään etäisyyttä muihin asiakkaisiin erityisesti kapeilla käytävillä missä ei mahtunut kärryt ohittamaan. Hieman hassulta tuo silti tuntui.

Eiköhän minun karanteenini saa jo riittää. Viikon olin mökillä itsekseni ja kun ei oireita tullut, niin julistan itseni yhdyskuntakelpoiseksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oliko se nyt niin, ettei kankainen maski suojaa. Edes polyesterinen. Mä haluaisin kankaisen, mustan maskin, jossa lukee valkoisella NINJA. Tosin liikun nykyisin niin vähän, että nuo euron maksavat kertakäyttöiset ei vie vararikkoon.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Jos joku haluaa maskia käyttää, sitten haluaa. Vaikea käsittää, miten siitä saadaan hysteria, joka jättää henkisiä arpia. Ellei jälkimmäisellä tarkoiteta näitä parempia kyttääjiä, jotka raportoivat "poikkeavuudet" somessa.
Ymmärsit varmasti väärin mitä hain tuolla. Mikäli käytät maskia siinä kohtaan missä tuon ihmisen näin, niin pelkäät aivan turhaan. Se ei ole kenenkään etu että pelkäät kun kävelet maaseudulla. Taitaa olla niitä paikkoja missä tuo korona ei löydy.

Ja ei voi kiistää ettei tämä pelko tule vaikuttamaan nuoriin. Se varmasti vaikuttaa.

En nyt kuitenkaan millään tavalla kuitenkaan halua vähätellä niitä jotka käyttää maskeja, järkevästi. Itsekin lyön sellaisen naamalle kun menen ihmisten ilmoille, jopa täällä Kokkolassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös