Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 219 373
  • 81 140

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täällä Tampereella (tai no tarkalleen ottaen lähikunnassa) ei hirveästi maskeja ihmisillä vielä näy. Bussissa pongasin yhden matkustajan, jolla oli kertakäyttömaski. Kun lukee noita ohjeita niin koko kansan maskit kuulostaa kyllä aika haastavalta kokonaisuudelta. Olen nähnyt hyvin harvan käyttävän sitä maskia oikein. Maski pitää vaihtaa usein ja toisaalta moni nappaa kiinni jostain ja pyyhkii välittömästi suutaan.

Maskeista saattaa tulla jopa haitallisempia, koska niitä ei käytetä oikein. Jos alat käyttämään maskia niin pyri käyttämään sitä oikein. Jos käytät maskia ihan väärin ja hipelöit, kiristelet ja koskettelet maskia jatkuvasti niin on yhtä tyhjän kanssa itsellesi käyttää koko maskia.

Toki kannusta siihen valtavasti, että otetaan nyt opetteluun tuo maskien käyttö. Jos kaikki menee hyvin niin voidaan vaikka päästä halliin katsomaan jääkiekkoa.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tässä kun olen hirttänyt ulkomaille pandemiassa matkustaneita, niin sanottava maskeista sitten taas se, että ymmärrän hyvin, jos maskia ei pidetä. Tai ainakaan pidempää aikaa siis. Se haittaa ilman kulkua ja voi joskus olla suoranainen terveysriski varsinkin huonompi kuntoisille, jos se ei ole tarpeeksi laadukas ja hengittävä. Ne huonolaatuiset "kuonokopat" ovat aivan järkyttäviä, ja sellasta ainakaan soisi kenenkään pitävän.

Mutta enpä tiedä tuosta maskisuosituksesta ylipäätään. Voihan sitä ruuhkajulkisissa pidellä, mutta nyt ainakaan ulkotiloissa ym. niin ei tarvinne. Valtavat ilmansaasteet olis eri juttu sitten tietysti, kun koronatilanne täällä.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Täällä Tampereella (tai no tarkalleen ottaen lähikunnassa) ei hirveästi maskeja ihmisillä vielä näy. Bussissa pongasin yhden matkustajan, jolla oli kertakäyttömaski. Kun lukee noita ohjeita niin koko kansan maskit kuulostaa kyllä aika haastavalta kokonaisuudelta. Olen nähnyt hyvin harvan käyttävän sitä maskia oikein. Maski pitää vaihtaa usein ja toisaalta moni nappaa kiinni jostain ja pyyhkii välittömästi suutaan.

Maskeista saattaa tulla jopa haitallisempia, koska niitä ei käytetä oikein. Jos alat käyttämään maskia niin pyri käyttämään sitä oikein. Jos käytät maskia ihan väärin ja hipelöit, kiristelet ja koskettelet maskia jatkuvasti niin on yhtä tyhjän kanssa itsellesi käyttää koko maskia.

Maskeista on Suomessa tehty rakettitiedettä.

Tähän sanoisin, että

1) ei kannata hipelöidä naamaa paskaisilla käsillä, oli maskia tai ei. Saattaa olla, että maskin kanssa naaman hipelöiminen voi olla itselle parempi kuin ilman maskia, koska osa paskasta jää siihen sihtiin. Toistan silti, että ei kannata hipelöidä naamaa paskaisilla käsillä, oli maskia tai ei

2) jos maskia on hipelöinyt, niin eihän se nyt niin hyvä jutska ole, mutta suojaa se hipelöitykin maski silti muita niiltä omilta höyryiltä. Ja sehän se ykkösidea on, että kun mahdollisimman moni pitää maskia ruuhkaisissa tiloissa, niin se vähän niinkuin tarjoaa laumasuojaa.

Ja sitten vielä

3) ei mitään stressiä niistä maskeista. Suomen väljät olot huomioiden minulle tulee lähinnä mieleen suurempien kaupunkien joukkoliikenne ja jotkut pienehköt ruokakaupat ruuhkaisina aikoina. Ehkä kaukoliikenteen junat Etelä-Suomessa työmatka-aikoina. Aivan totaalisen turha niitä on kadulla kävellessä, tai jossakin tyhjässä bussissa tai kaupassa pitää. Tai ylipäätään, jos muutaman metrin hajuraon pitäminen muihin on mahdollista. Suuren osan suomalaista ei tarvinne murehtia koko asiasta ollenkaan ja valtaosalle lopuistaki sen käyttö on hyödyllistä vain niiden minuuteissa mitattavien ruuhkaisempien bussimatkojen ja kauppareissujen ajan.

Maskitsemppejä sinne kaikille :)

Viimeksi muokattu:

Pete vaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна , kärpät
Maskeista puheenollen katsoin tänään telkkarista Kalevankisoja ja suurellaosaa toimitsijoita maskit. Tietyt asiat kiinnitti huomiota muutamalla kuitenkin nenä näkyy. Osalla maski niin korkealla ettei melkein edes silmiä näy jne... Eli vielä on hakemista siinä miten se maski oikein puetaan.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ihanaa. Somen (Twitter, mutta myös muut) perusteella kaupoissa maskittomien kyttääminen ja moralisointi on alkanut laajamittaisesti per tänään. Suomalaiset eivät kyllä petä. Juuri minä toimin vastuullisesti, mutta MUUT OVAT VASTUUTTOMIA JA PILAAVAT KAUPOISSAKIN KAIKEN!

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tänään sai taas pyöritellä päätä hieman epäuskoisena ihmisten typeryydestä.

Olimme sotkamolaissaksalaisessa ruokakaupassa ihan koko perheen voimin. Uskalsimme ottaa moisen riskin, koska Kainuussa on todettu kesän aikana yksi koronatartunta ja sekin ulkopaikkakuntalaisessa henkilössä. No, joka tapauksessa siinä sitten kassajonossa kymmenenvuotias esikoisemme ei tietenkään muistanut turvavälejä, vaan meni edessä olevan mummelin perään. Vaimoni terveydenhoitajana (ja pirun tarkkana näistä asioista) ohjasi pojan välittömästi kauemmas mummelista, joka ei kuitenkaan malttanut olla sanomatta tuimasti pojalle, että luulisi koulussa opetetun turvavälin merkityksen tällaisena aikana.

Siinä sitten saimme romumme kassahihnan kautta pakkaamisvaiheeseen ja itse siirryin ostoskärryissä istuvan kuopuksemme kanssa hieman kauemmas odottelemaan, kun vaimoni jäi vanhempien lasten kanssa pakkaamaan ostoksia. Sieltähän se elämää liiaksikin nähnyt muori sitten sai omat aletuotteensa pakattua ja teki lähtöä, mutta joku banaaniterttu olikin huonosti, jolloin hän pysähtyi ihan viereeni ja alkoi siinä pakata ostoksiaan paremmin 25 vuotta vanhaan Alepa-pussiinsa. Minunhan oli pakko kysyä tarkoituksellisen kyllästyneen sarkastisella äänellä tässä vaiheessa muorilta, että mites ne turvavälit, kun nyt kuitenkin olet siinä puolen metrin päässä meikäläisestä. "Ne turvavälit koskevat kassajonoja" kuului tummun luonteva vastaus.

Ja näiden kanssa pitäisi yhtenä rintamana taistella koronaa vastaan. Ei jumaliste.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Siis vittuilit huolissaan olevalle riskiryhmäläiselle ja vika oli niin kenessä?

Ihmeellinen käsitys vittuilusta.

Niin, mutta joo. Sehän oletkin sinä, Jatkoajan taitavin (tai suojatuin) vittuilija, joka myös näkee vittuilua kaikkialla.

Korostan nyt, että poikahan teki lähtökohtaisesti väärin, kun ei turvaväliä muistanut. Äitinsä toki opasti välittömästi oikeille raiteille.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vielä pari viikkoa sitten Suomen sijoitus sadan huonommalla puolen koronatilastossa näytti kaukaiselta haaveelta, mutta nyt se on jo lähellä. Olemme nyt sijalla 94, mutta takaa tulevat ryminällä Libya, Albania, Kreikka ja Kroatia ja meitä riittävän paljon paremmalla vauhdilla myös Luxemburg ja Mauritania. Ehkä jo noin viikon kuluttua olemme tippuneet sadan parhaan joukosta.
Ellei sitten meilläkin räjähdä käsiin, koska kaikilla ei kuitenkaan ole puhtaita maskeja pussissa...
Jos Kosovo kelpaisi Johns Hopkinsin Excel-niiloille, niin sekin auttaisi hieman.

F

Flonaldo

Ihmeellinen käsitys vittuilusta.
En tiedän ihmeellisestä, mutta tämä on mielestäni aika lailla sanakirjamääritelmä vittuilusta.

Minunhan oli pakko kysyä tarkoituksellisen kyllästyneen sarkastisella äänellä tässä vaiheessa muorilta...
Toivottavasti tuli parempi mieli ja näytit hyvää esimerkkiä.

Niin, mutta joo. Sehän oletkin sinä, Jatkoajan taitavin (tai suojatuin) vittuilija, joka myös näkee vittuilua kaikkialla.
En tiedä miltä, miksi ja miten olen suojattu. Jos kovin ahdistaa, siitä viestin vierestä löytyy Raportoi-painike.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Resilienssi.
Tämäkin taitaa on nykySuomessa haluttaessa jotenkin puolueellisesti kytkettävä käsite, jopa sisuun verrattava junttius. Tylsää.

Minä olen merkittävä, minä tunnen. Ja minä osaan skarpata. Olen ilmaisutaitolukion ylioppilas.
Desinfioin käteni joka välissä ja siksi voin hihkua hyvien, luotettavien kavereiden kanssa karaoketa Italian reissun jälkeen.

En ole ikinä oireeton levittelijä, koska olen niin skarppi. Minun on turha pitää rättiä naamallani.
Minä minän sairastumisriski kohoaa sen sijaan huomattavasti koska muut eivät osaa käyttää kansankasvomaskejaan oikein.

Kyllähän sen pitäisi länsimaisenkin tiedeihmisen tajuta, että maskit levittävät tautisuutta.
Kinkit ovat noita käyttäneet jo vuosikymmeniä, tai ainakin usein ja vaan mistäpä ovat flunssat ja koronat kotoisin?
Kiinalaisten kansanmaskeistapa hyvinkin.

Että silleen, oireettomia päiviä kaikille meille toivoo arvee. Lähimmäiset huomioiden, hetkeksi oman erinomaisuuden unohtaen.

ja piruuttani sitten se kaksi viikkoa, 14pv. tähän päälle.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ah nyt on taas tuomiopäivän tutkijat Suomessa heränneet. Tätä menoa kuulemma 3000 tartuntaa päivässä syyskuun lopussa. Bullshit ja toki klikkimediat repivät taas näistä kaiken irti.

K

kiwipilot

Ah nyt on taas tuomiopäivän tutkijat Suomessa heränneet. Tätä menoa kuulemma 3000 tartuntaa päivässä syyskuun lopussa. Bullshit ja toki klikkimediat repivät taas näistä kaiken irti.

Näiden kammioissa tärisevien päivystävien dosenttien kannattaisi varmaan päivitellä kaavojensa, sillä viime keväänähän laskelmat menivät kauniisti sanottuna pitkin vittuja. Menossa on vissiin joku Kuka antaa raflaavimman arvion -kilpailu mitä media ansiokkaasti puffaa. Joko rottatohtori on muuten palannut framille? Aivelohan oli yhteen väliin varmaan maan siteeratuin tutkija (jota tässäkin säikeessä kovasti ylistettiin). Nythän herra on pasuunoineen hävinnyt kuin rotta viemäriin. Mut juu, parempi varmaan että jättää nyt uutiset lukematta. Eilen laitoin Hesarille viestiä ja kysyin josko heidän appinsa olisi muokattavissa sitten, että kaiken koronatiedon saisi piilotettua. Eivät ole vielä vastanneet.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos viittaat tähän uutiseen, niin kyseessähän on nykyiseen tartuntalukuun (Re = 1,6) perustuva ennuste eksponentiaalisesta kasvusta. Jos mikään ei muutu, niin silloin ollaan tuossa tartuntamäärässä. Onko mallinnuksessa jotain pielessä? Ah ja voih?
Ainakin se on pielessä, että R0-luku 1,6 saattaa kauhuskenaarioissa ja teoriassa toteutua PK-seudulla, mutta ei sen ulkopuolisessa Suomessa, koska asukastiheys ja julkinen liikenne on olematonta.

Onhan tämä kaikki hysteria tämän viruksen ympärillä aivan käsittämätöntä. Maailmanlaajuinen joukkohysteria, eikä mitään muuta. Itse tauti ei missään nimessä ole sen arvoinen. Ihmiskunnalla olisi tällä hetkellä paljon tärkeämpiäkin asioita ratkaistavana, jotka tulevat olemaan paljon tuhoisampia ihmiskunnalle kuin yksi vähän ärhäkkäämpi hengitystieinfektio, joka on vaarallinen lähinnä vanhuksille ja erittäin satunnaisesti muille.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Toivottavasti tuli parempi mieli ja näytit hyvää esimerkkiä.

Sehän nimenomaan oli hyvää esimerkkiä turvavälien tärkeyden muistuttamisesta. Vai oletko sinäkin sitä mieltä, että korona tarttuu vain kassajonossa? Itse olen sitä mieltä, että idiootti on idiootti, vaikka olisikin riskiryhmää.

Eiköhän se ole aika selvää, että joidenkin nimimerkkien onelinerien raportointi on aika turhaa, enkä muutenkaan koe, että minun tehtäväni olisi valvoa Jatkoajan sääntökirjaa. Kiitos kuitenkin muistutuksesta.

K

kiwipilot

Ja mitkä laskelmat menivät päin vittuja? Ja mikä Tuomas Aivelon sanomisissa oli väärin? Olisi ehkä hyvä hiukan osata perustellakin noita aggressioita tutkijoita kohtaan.

Arviot tartunnoista, sairaala- ja tehohoidettavista menivät aivan päin seiniä. Jossain tynnyrissä on pitänyt tämä aika elää jos tätä ei ole huomannut. Positiivisimmatkin skenaariot maalasivat teho-osastoille samanaikaisesti satoja henkilöitä ja kuolleita oli tulossa tuhansia. Tartuntoja piti olla satojatuhansia, joidenkin arvioiden mukaan plus miljoona. Suomessa. Näiden arvioiden perusteella sitten tehtiin toimia ja päätöksiä jotka vaikuttivat kaikkien suomalaisten elämään. Joten, mielestäni on aivan oikeutettua kysyä miksi arviot menivät noinkin pahasti metsään?

Ja mitä Tuomas Aiveloon tulee... jos annat sormi pystyssä asiantuntijan ominaisuudessa lausuntoja koko kevään ja sitten nämä arviot osoittautuvat kauniisti sanottu täysin vääriksi niin kai se on ihan aiheellista mainita näistä ”arvioista” ja niiden osumatarkkuudesta? Niillä kun taitaa olla iso vaikutus yleiseen mielipiteeseen yms.

Ymmärrän, että korppi ei korpin silmää noki (muistaakseni olet jonkin sortin tutkija myös, voin olla väärässä), mutta jotain rajaa tässä kollegiaalisuudessa voisi olla ettei mene ihan puusilmäisyyden puolelle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mallit ovat aina yleistyksiä, totta. En tiedä, mitä tekijöitä tuossa mallissa on otettu huomioon, mutta ainakin tämänhetkiseen leviämisvauhtiin se perustuu. Todellisuudessahan moni tekijä -- ennen kaikkea ihmisten käyttäytymisen muutos -- alkaa rajoittaa leviämistä tehokkaasti. Vähättely ei tosin tätä tavoitetta edistä.

Olen samaa mieltä, että pitkällä tähtäimellä ihmiskunnalla on suurempia ongelmia ratkaistavanaan: mm. ilmaston lämpeneminen. Kuitenkin jo pelkästään Yhdysvalloissa on 168 000 koronavirukseen kuollutta ja vuoden loppuun mennessä ylittyy 200 000. Tämä on massiivinen katastrofi kaikilla mittareilla.
Niin, esim. syöpä vie Yhdysvalloissa vuosittain n. 600 000 ihmistä ja määrä on kasvussa. En oikeasti keksi, mikä tässä viruksessa on tämän kaiken hysterian arvoista. Kuolema on osa elämää, hyväksytään se. Saattaa olla että covid-19 koituu minunkin kohtaloksi, mutta sitten asia on niin.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Jos viittaat tähän uutiseen, niin kyseessähän on nykyiseen tartuntalukuun (Re = 1,6) perustuva ennuste eksponentiaalisesta kasvusta. Jos mikään ei muutu, niin silloin ollaan tuossa tartuntamäärässä. Onko mallinnuksessa jotain pielessä? Ah ja voih?

Ja mitkä laskelmat menivät päin vittuja? Ja mikä Tuomas Aivelon sanomisissa oli väärin? Olisi ehkä hyvä hiukan osata perustellakin noita aggressioita tutkijoita kohtaan.

Kai sen ymmärrän, että se tohon pohjautuu, mutta tuollaisia lukuja ei tule. Ei sinne päinkään, ehkä 10 prosenttia tuosta, mutta dosenttien mukaan nythän piti olla jo 6000 kuollutta jne. Ah ja puuh, hei

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Näiden kammioissa tärisevien päivystävien dosenttien kannattaisi varmaan päivitellä kaavojensa, sillä viime keväänähän laskelmat menivät kauniisti sanottuna pitkin vittuja. Menossa on vissiin joku Kuka antaa raflaavimman arvion -kilpailu mitä media ansiokkaasti puffaa.
Pelin henki Selvisi minulle jo 2004 tästä jutusta, joka löytyy näköjään vielä Ylen arkistosta:

On tullut vuosien varrella seurattua muutamaa muutakin ”eturivin” tutkijaa, jotka oman tulkintani mukaan hamuavat vain palstatilaa hinnalla millä hyvänsä pönkittääkseen tutkimustaan ja varmistaakseen oman sekä tiiminsä palkan maksun. Laatu ei näyttele mitään roolia näissä heidän visioissaan. Käsittämätöntä, että nuo varastavat palstatilan nykyään myös Hesarilta.

Oikeata datalla perusteltua tutkimustakin tehdään. Se vain on niin kovin tylsää.

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
En tiedä miltä, miksi ja miten olen suojattu. Jos kovin ahdistaa, siitä viestin vierestä löytyy Raportoi-painike.

Älä Matti viitsi.

(Tähän alle ei varmaan enää tarvitse laittaa linkkiä viestiin joka tekee omasta viestistäni sääntöjen mukaisen)

Ei tuossa kyllä mitään vittuilua ollut, vaan hyvä pointti ihmisten toiminnasta. Pidetään ne välit silloin kun on merkki, muuten ihan sama.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt esillä olevassa mallissa toinen ääripää on nolla tartuntaa, jos Marin ja viranomaiset laittaisivat ulkonaliikkumiskiellon. Kyse on matematiikasta, ja kaavatkin on alla (linkin lopussa):

Onko mallinnuksen tulos sitten väärä ainakin siltä osin, että se nostaisi lukuja liian korkealle? Vaikea sanoa. Yleisellä tasolla sen voin kokemuksesta sanoa, että mallien antamat tulokset ovat usein erilaisia kuin mutu antaisi olettaa. Ehkä sen voi kuitenkin todeta, että Marinin hallitus ja viraomaiset kiristävät todennäköisesti rajoituksia, jolloin tartuntamäärät eivät nouse oletetulla tavalla.

MegaForce

Jäsen
Olen samaa mieltä, että pitkällä tähtäimellä ihmiskunnalla on suurempia ongelmia ratkaistavanaan: mm. ilmaston lämpeneminen. Kuitenkin jo pelkästään Yhdysvalloissa on 168 000 koronavirukseen kuollutta ja vuoden loppuun mennessä ylittyy 200 000. Tämä on massiivinen katastrofi kaikilla mittareilla.

Pitäisi arvioida ennemmin sitä, miten koronavirus vaikuttaa kokonaiskuolleisuuteen ja muiden tautien hoitoon. Tämä tiedetään vasta myöhemmin.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy