.
Kyseiset nimimerkit vaan vieläkään eivät ole oikein määrittäneet, mihin vedetään raja. Aloitetaan nyt vaikka niistä Italiasta ja Kreikasta. Saako sinne nyt matkustaa ilman karanteenia, kun ovat TURVALLISIA maita?
Vai odotetaanko vielä vuosi?
Voin vastata tähän. Itse olen sitä mieltä, että hallitus määrittää nuo turvalliset maat, ja tämä valittu 8 tartuntaa per 100000 asukasta kahden viikon aikana on hyvä raja. Jos hallitus ei vaadi karanteenia näissä maissa matkaavilta, ei kukaan meistä voi syyttää sinne matkaavia siitä, että he jatkavat elämäänsä matkalta palattuakaan. Itse esimerkiksi puolustin Sami Sykköä tällä palstalla, kun häntä kohti osoitti syyttävä sormi Italian matkan takia.
Olen toki kirjoittanut, että minusta kaikilla ulkomaan matkoilla voisi olla tuo kahden viikon omaehtoinen karanteeni. Olen periaatteessa edelleen sitä mieltä, mutta koska mielipiteeni ei vaikuta tähän, en myöskään syyllistä ketään näissä maissa matkaavia siitä, että eivät jää kahdeksi viikoksi kotinurkkiin vain varmuuden vuoksi. Uskon ja toivon, että hallituksen eilinen linjaus on oikein toimiva ja riittävä tässä kohtaa.
Italiaan saa matkustaa tällä hetkellä ilman karanteenia, ja se täyttää hallituksen määritelmän turvallisesta maasta. Sinne matkustavaa ei siis voi syyttää siitä, etteivät he jää omaehtoiseen karanteeniin, mitä heiltä ei tällä hetkellä edes edellytetä. Kreikkakin on ymmärtääkseni edelleen turvallisten maiden listalla, vaikka siellä koronavirustilanne onkin pahentunut. Hallitus toivottavasti seuraa tilannetta aktiivisesti, ja jos tilanne muuttuu, päivittää listausta.
Mitä tulee ulkomaille matkustamiseen, niin olen itse sitä mieltä, että se ei ole erityisen järkevää tässä tilanteessa. Mutta jos joku päättää lähteä matkalle, ja hallitus sen mahdollistaa, niin mielipiteelläni ei ole mitään merkitystä. Itse en edes harkitse ulkomaille lähtöä nykytilanteessa, koska en osaisi edes nauttia matkasta, jos pelkona on sairastuminen ulkomailla, ja karanteeni jossain hotellissa. Myöskään sairaalaan joutuminen ulkomailla ei houkuttele. Koronavirus vaikeuttaisi matkustamista niin runsaasti, että odotan mieluiten pandemian päättymistä ennen reissuun lähtöä. Ja kuulun kyllä näihin matkailusta pitäviin henkilöihin. Mutta tässä tilanteessa odotan suosiolla.