Kansanmaskeihin eli arvee-kärjistäen johonkin rättiin toitotusröörin eli suun pisarointiesteeseen liittyen:
1. miksi sormia pitää desinfeerata joka välissä?
Koska ihmiset kaivavat nenäänsä. Tai pyyhkivät silmäkulmiaan. Tai muuten vain maailman mutkisuudessa menee sormi suuhun.
Eli kyllä vain, hyvin hyödyllinen rutiini. Vaikka ei olisi mitään koronaakaan niin jokin tylsä norovirustelukin leviää kai täten.
2. miksi Suomessakin pitää pitää etäisyyttä lähimmäisiin esim. S-Marketin jonossa vaikka kaikilla on puhtaat kädet?
Koska pisaratartunta on kai mahdollinen riski suomalaisenkin tiedeihmisen mielestä.
3. Mistä pisarariski sitten smarketin jonoon ilmestyy?
No, senhän saattaisi päästää suustaan innokas, tuttavallinen tautioireeton höpöttäjä eli kunnallinen yhteisövaikuttaja.
Somessa tauti ei pisaroina leviä, mutta näitä kovapuhujia löytyy urbaanissa habitaatissa väistämättä.
Heitä luonnehditaan eloisiksi, piristävän yhteisöllisiksi. Heillä on aina jotain sanottavaa ja usein vielä pyrkivät ihmisen lähelle sen sanomaan. Oireita huomattuaan varmaan useimmat tajuavat pysyä poissa julkisuudestaan, mutta silti ovat onnistuneet covidia pisaroimaan muutamana edeltävänä päivänä harmittavasti. (Oireettomat levittäjät eivät ole hörhösalaliittolaisten keksintöä)
Ehkä jokin tyynyliinasta leikattu palanen suun edessä olisi voinut muutaman tautiketjun vähentää.
4. Jossain Kiinassa ja Japaniassa ihmiset käyttävät nenäsuusuojaimia ilmansaasteilta välttyäkseen, myös epidemioilta toki,he ovat niihin tottuneet.
Ja silti myös monissa puhtaan ilmanalan kaupungeissa he tautien leviämisen minimoinniksi tekevät osansa eli käyttävät maskeja, jotka vähentävät heidän pisarointiaan eli
5. Kansanmaskien eli rättien tarkoitus ei ole varjella yksilöä taudilta vaan vähentää minun, oireettoman tautisen pisarointia eli taudin levitystä. Minä voin tautisena käpälöidä omin pikkusormin maskiani mielinmäärin, mutta en tee sitä smarketissa käsien desifiointien välissä.
Toki enhän käpälöi itseäni ilman maskiakaan missään välissä, eiks jee?
6. Toimittaja kertoo jonkun maan tilanteesta julkisesti rätti nenän alapuolella, oikein televisiossa näkyy.
Kuvaaja lienee muutaman metrin päässä, saattaa toisinaan toimittaja hoitaa itse koko kuvauksen koska kamerajalustat on keksitty, mutta silti herää kysymys on maskeilla merkitystä?
Hyvä kysymys: onko nenupäästöillä merkittävää vaikutusta? Jokin vaikutus ehkä, mutta arvioin silti suusta pääsevän enemmän ulos mahdollisia taudin aiheuttajia.
eli sekavasta, lähes vuodatuksestani synteesiyritelmä eli hataraa:
Kansanmaskien tarkoitus ei ole suojata käyttäjäänsä taudilta vaan vähentää minun, oireettoman tartuttajan panosta taudin leviämiseen. Pieni todennäköisyys kunnassani, mutta isossa jengissä, maailmanlaajuisesti muutaman prossan vähennys leviämisessä on merkittävä.
Suun edessä, hengitystä aika vähän haittaavalla maskilla on merkitys niihin pisaratartuntoihin, ainakin kovaäänisimpien tapauksissa.
Porukka tsiikaa toki useimmiten juttujaan vain siitä kulmasta kun musta tuntuu. Ahdistaa, asia tai toinen minä-yksilöä.