Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 960 124
  • 81 126

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aika huvittavaa, että Hesari kirjoittaa Vietnamista - ilmeisesti vailla mitään sarkasmia - että:

"KORONAVIRUSTILANNE pahenee jo menestystarinaksi vähäisten tartuntatapaustensa vuoksi tituleeratussa Vietnamissa. Maanantaina Vietnamin hallitus ilmoitti uutistoimisto Reutersin mukaan, että 80 000 ihmistä evakuoidaan Đà Nẵngin kaupungista kolmen ihmisen koronavirustestitulosten osoittauduttua positiivisiksi."

samalla kun Suomessa todettiin tänään viisi tapausta...

Joo siis toi tuntuu aivan hullulta kyllä. Evakuoidaan kokonainen kaupunki - ok, 80 000 asukasta on pieni kaupunki tuolla, mutta silti - kolmen tautitapauksen takia. No, ei kai siinä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tuossa todellisuudessa, kun on elänyt nyt monta kuukautta, eikä kenelläkään ole tartuntaa, niin minusta tuntuu aivan absurdilta sellainen, että jollain menee sipuli jumiin siitä, jos joku jossain kaupan jonossa erehtyy hetkellisesti jonkun toisen ihmisen viereen. Maassa, jonka ihmisistä ehkä n. 1/ 50 000 on todettu viimeisen kuukauden aikana koronatartunta!

Ei mulla mene itselläni sipuli jumiin, mutta kyllä minä kaupassa pelaan niiden tarrojen mukaan, mitä lattiaan on liimattu. Tai ainakin karkeasti niin. Ei minulla ole mitään mielenkiintoa tunkea edellä olevan niskaan notkumaan ja sinäänsä en pistäisi pahaksi, jos tämä olisi uusi normaali, että jonotettaessa välimatkaa voisi vaikka pitää puoli metriä.

Sairastusmisriski koronaan omalla pitäjällä on varmaan aika minimaalinen, mutta noin yleisesti miksi sitä pitää olla tappituntumalla kaupankassalla?
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tämän ketjun perusteella voidaan ilomielin odottaa toista aaltoa Suomeenkin. Kehuskellaan vielä sillä, että ei kiinnosta enää turvavälit jonoissa yms. Viimeistään nyt pitäisi tajuta kaikkien, jopa niiden ”olen ollut töissä koko korona-ajan eikä kenellekään kaverilla tartuntaa” tyyppien, että maailmalla korona on taas kovassa nousussa. Kohta on täälläkin, jos valtaosa ihmisistä toimii kuten tämän palstan juntit.
 
K

kiwipilot

Tämän ketjun perusteella voidaan ilomielin odottaa toista aaltoa Suomeenkin. Kehuskellaan vielä sillä, että ei kiinnosta enää turvavälit jonoissa yms. Viimeistään nyt pitäisi tajuta kaikkien, jopa niiden ”olen ollut töissä koko korona-ajan eikä kenellekään kaverilla tartuntaa” tyyppien, että maailmalla korona on taas kovassa nousussa. Kohta on täälläkin, jos valtaosa ihmisistä toimii kuten tämän palstan juntit.

Yritä ymmärtää, että sinä et voi vaatia muita pelkäämään hysteerisesti, sillä siitä tuo viestisi kertoo: täysin suhteettomasta pelosta ja turhautumisesta ihmisten mielestäsi väärästä suhtaumisesta tähän tautiin. Tai no, voithan toki vaatia mutta se on ihan yhtä tyhjän kanssa: ihmiset ovat erilaisia: toiset menevät sekaisin pelosta, toiset suhtautuvat asioihin järjellä ja sitten osaa ei kiinnosta paskan vertaa. Itse en pelkää enkä oikein työni vuoksi voikaan pelätä: liika pelko lamaannuttaa ja saa ihmisen toimimaan tunteella epärationaalisesti. Ja siitä ei seuraa mitään hyvää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Azteca

Jäsen
Tuohon ylemmäs niin se että haluaa noudattaa turvavälejä kaupoissa ei ole mitään hysteeristä vaan yksinkertaisen helppo tapa vähän vähentää tartunnan riskiä. Ja kyllä vain vähän, mutta nämä helpot asiat on hyvä tehdä koska ei pitäisi elämää paljoa haitata kuten myös se käsien pesu. Tämä on sitä järjellä ajattelua, eli pienet teot jotka ei haittaa elämää, mutta vähentävät vaikka x% riskiä ovat fiksuja toteuttaa.

Osalla hysteria ja pelko näkyy sillä että "olen käynyt koko ajan töissä eikä tartte pelätä", mutta se pelko on siellä alitajunnassa niin eivät he sitä ymmärrä ja sitten osaa ajatella näin yksinkertaisia asioita selkeästi. Turha sitä turvaväliä on oikeasti pelätä, kyllä sinä pärjäät vaikka olet 1-2 metrin päässä seuraavasta.
 
K

kiwipilot

Osalla hysteria ja pelko näkyy sillä että "olen käynyt koko ajan töissä eikä tartte pelätä", mutta se pelko on siellä alitajunnassa niin eivät he sitä ymmärrä ja sitten osaa ajatella näin yksinkertaisia asioita selkeästi. Turha sitä turvaväliä on oikeasti pelätä, kyllä sinä pärjäät vaikka olet 1-2 metrin päässä seuraavasta.

Osalla hysteria ja pelko taas näkyy siinä, että tehdään tuollaisia täysin idioottimaisia yksinkertaistuksia kuten sinä tuossa juuri äsken teit.

Omasta työnkuvasta sen verran, että uskon olevani ihan sinut näiden pelkojeni kanssa: sitä oppii tietynlaista nöyryyttä kun mietit mennäkö täysissä suojavarusteissa hoitamaan sitä akuuttia keuhkopöhöpotilasta ja virvestä Häke huutaa ”koronatietoa”. Eli en ihan mielellään viitsisi kuunnella mitään viiden pennin kyökkipsykologin analyyseja asiasta.

Mut juu, alkaa taas jutut sakeutua kun Hesari, Yle ja Lasse Lehtonen painavat kaasua.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Lähinnä se huvittaa vaan.
Kiva että huvittaa. Sinua.

Entäs sitä riskiryhmäläistä joka tietää että tartunta saattaa johtaa fataaliin seuraukseen. Tai teholle hengityskoneeseen ja mahdollisesti pysyviin jälkiseuraumuksiin. Sen vuoksi että sinä haluat jostain perverssistä syystä väkisin tunkea tappituntamalle?

Todellako et ymmärrä miksi jotkut haluavat pitää etäisyyttä? Todellako se on sinusta huvittavaa?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sanonta ”ilmaisia lounaita ei ole” pitää tässäkin paikkansa. Jos matkustat, sitoudut minimoimaan tartunnan huolehtimalla äärimmäisen hyvin kaikesta hygieniasta, käytät julkisissa tiloissa ulkomailla kasvomaskia aina ja ennen kaikkea oikein, pyrit omalta osaltasi noudattamaan turvavälejä mahdollisimman hyvin aina ja kaikkialla ja jäät parin viikon kotikaranteeniin reissun jälkeen oli se pakollista tai ei. Se on sen matkustamisen hinta.

Yrittäkää edes.

Nyt kun Suomi on avannut rajoja, niin miksi mä jäisin 2 viikon palkattomalle karanteenille, mikäli matkustan maahan johon se on "sallittua" ?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Olenko hysteerinen?
No enhän sitä tilaa tietenkään itse tajuaisi, mutta olen kyllä varovainen eli olen luonut rutiinit joita noudatan yhä.
Siihen kuuluu kolme kpl. oikean käden hanskaa eli sormikasta, duunihommista pöllittyjä (toki minulla on myös vasenkätiset tallella, käytän näitä parinmuodostukseen sitten joskus, pihatöihin), kierrätän niitä kauppareissuillani eli käytän näppäilyihin, mm. vaakoihin, tupakin hankintaan ja myös toisinaan sattuvaan pin-koodeiluun. Paremman käteni pidän ikiomassa puisessa ostoskorissani paljaana, koska musta tuntuu se hyvältä eli luontevalta. Se on helppoa elämää, perheetön kun ei tarvitse ostoskärryä.
Pidän parin metrin etäisyyttä lähimmäisiin enkä kyllä muutenkaan jutustele mielelläni. Minulle koronarutiini on oikeastaan ihan sama tai jopa kivaa skarppausta.

Töissä toki on pyöritty lähietäisyyksillä ja pienehkössä kaffehuoneessa juteltu yli kymmenen porukassa koko kevätkesä, mutta hyvä puoli mahd. tautitapauksessa on firman porukan eli mahdollisten altistuneiden jäljitys.

Jotenkin vaikutelmani on jopa tässä ketjussa, eli kai suomalaisten keskustelupalstojen jonkinsorttisessa eliittiryhmässä, melkoinen tirkistysreikäisyys: minä en koe mitään eikä kaveritkaan ole huomanneet mitään eli let's roll!
Porukoissa ei vieläkään taideta tajuta oireettoman valopään mahdollista covid vs 19-taudin levittämistä.
Juu, kaikki me ollaan flunssaterveitä hetki ennen sairastumista.

En halua hysterisoida, mutta on aivan järjettömän typerää syyttää ihmisiä, tai mediaa jotka korostavat ettei metsäpalo ole vielä sammutettu. Se kytee vieläkin ja naapureiden palstoilla jopa enemmän: kipinät voivat lennellä.

Siinähän sitten neljän eri työporukan karaoke-illan jatkoja selvitellään. Satoja ihmisiä jäljitetään viikossa...
Olen pessimisti ja epäilen suomalaisten vielä tyrivän tämän hyvin alkaneen tautisuuden hallinnan.

Ellun kanat osasivat skarpata. Nykysomelainen?
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitä yrittää löytää kummallisuuksia noista muun maailman koronatilastoista.
Tällä kertaa ihmettelen Vietnamia: maassa on noin 95 miljoonaa asukasta, koronatartuntoja vain 431 eikä kuolemia yhtään (0).
Maa yllättää joko erittäin hyvällä koronapolitiikalla tai sitten kyseenalaisella tilastoinnilla. Olisiko sieltä jotain opittavaa (lääketieteellisesti) vai onko vain sattumaa, että sinne asti ei COVID-19 ole vielä yltänyt?
Varsin hyvä tilanne on tilastojen mukaan tosin naapurimaillakin; Thaimaa, Kambodza, Myanmar ja Laos.

----

Suomen ohi tilastoissa menevät tällä viikolla Ranskan Guyana, Haiti, Tadzikistan, Gabon ja Guinea. Sitten olemme sijalla 91.
Lilliputti-Luxemburg ja Mauritania seuraavat haastajat.

Omasta mielestäni kaikkien Kaakkois-Aasian autoritääristen maiden koronalukuihin kannattaa suhtautua erittäin suurella varauksella. Tai oikeastaan siten, että niistä ei pitäisi tehdä sellaisia juttuja, että puhutaan "koronan mallimaista" lainkaan. Thaimaan osalta BBC on jo aiemmin ehtinyt paljastaa, että kuolleisuus oli siellä keväällä 2% (n. 2400 hlöä) normaalia tasoa suurempi, vaikka virallinen koronakuolemien määrä on n. 50 kpl. Thaimaa on vieläpä tuon seudun väkirikkaista maista se demokraattisin ja sitä myöten luotettavimman tiedon lähde, muut kuten Vietnam ovat vielä epäluotettavampia. Ko. maissa on hyvin suuri houkutus välittää mediassa ja tilastoissa sen suuntaista viestiä, että koronaa ei ole, koska suuri ja mahtava hallinto on sen saanut päihitettyä.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisi hauska miettiä jos Lehtonen olisi nykyistä asemaansa vastaavassa roolissa töissä jossakin monikansallisessa pörssiyhtiössä ja kommentoisi firman osakekurssin laskua julkisuuteen samalla tyylillä.

Lehtosen kannattaisi ehkä ottaa pieni paussi twitteristä ja mediahaastatteluista ja antaa vähän paremmin asiasta perillä olevien henkilöiden hoitaa homma. En tiedä onko ongelma ulosannissa vai siinä ettei hän ymmärrä tai osaa tulkita tilastoja. Mielestäni esim. Mika Salminen ja Asko Järvinen ovat viime aikoina esittäneet hyvinkin fiksuja kommentteja tartuntojen määristä, laadusta ja siitä tuleeko sitä kuuluisaa toista aaltoa vai ei.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kiva että huvittaa. Sinua.

Entäs sitä riskiryhmäläistä joka tietää että tartunta saattaa johtaa fataaliin seuraukseen. Tai teholle hengityskoneeseen ja mahdollisesti pysyviin jälkiseuraumuksiin. Sen vuoksi että sinä haluat jostain perverssistä syystä väkisin tunkea tappituntamalle?

Todellako et ymmärrä miksi jotkut haluavat pitää etäisyyttä? Todellako se on sinusta huvittavaa?
Riskiryhmäläinen pysyköön kotonaan ja ulkoillessaan käyttää parasta mahdollisia henkilösuojaimia. Ei tätä maapalloa ennenkään ole pysäytetty autoimmuunisairaiden takia.

Minulla on ystävä jonka sydän on hiljattain vaihdettu. Ei hän kaupassa juokse itkemässä, kun jengi hengittää niskaan. Äly hoi ja järki käteen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon ylemmäs niin se että haluaa noudattaa turvavälejä kaupoissa ei ole mitään hysteeristä vaan yksinkertaisen helppo tapa vähän vähentää tartunnan riskiä. Ja kyllä vain vähän, mutta nämä helpot asiat on hyvä tehdä koska ei pitäisi elämää paljoa haitata kuten myös se käsien pesu. Tämä on sitä järjellä ajattelua, eli pienet teot jotka ei haittaa elämää, mutta vähentävät vaikka x% riskiä ovat fiksuja toteuttaa.

Toisaalta usein nuo on yksittäistapauksia ja se mikä itseä häiritsee ehkä eniten miksei voida kohteliasti sanoa että toinen on liian lähellä jos siltä tuntuu eikä huuta naama punaisena ja vielä saada maailmanlopun tuomio päälle.

Joskus nuo on vaan ihan huolimaattomuutta ja toisaalta jos puhutaan vaikka ruuhka-ajasta kaupassa, baarissa , huvipuistossa, virastoissa ym.. niin ei siellä aina läheskään edes mahdollista pitää ainakaan isoa väliä toiseen, toki ei pakko olla ihan niskassakaan hengittämässä. Sitten vielä se että juuri sitä varten kaupoissa on yleensä ne riskiryhmälaisten tunnit että saa mennä rauhassa "turvassa", eikä esim. yöllä ole juuri ruuhkaa näkynyt. Jos aukioloajat on tiukat tai aikataulu ei päästä noihin riskiryhmäläisten tunneille niin myös ne viimeiset/ekat muut tunnit on usein hiljaista. Jos silti ahdistaa että on ihmisiä niin kotiintilausmahdollisuus on melkein kaikkialla, pienissäkin kaupoissa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on kyllä huikeaa, miten tasaisin väliajoin tänne joku tulee kertomaan kuinka korona on unohdettu ja tauti leviää.

Tämä panikointi on nyt sitten muutettu "mielenkiinnolla seuraamiseksi"; sitten odotellaan jonkin aikaa, tartuntoja tulee se 5-10 päivässä ja sama rumba alusta uudelleen.


Riskiryhmäläinen pysyköön kotonaan ja ulkoillessaan käyttää parasta mahdollisia henkilösuojaimia. Ei tätä maapalloa ennenkään ole pysäytetty autoimmuunisairaiden takia.

Minulla on ystävä jonka sydän on hiljattain vaihdettu. Ei hän kaupassa juokse itkemässä, kun jengi hengittää niskaan. Äly hoi ja järki käteen.

Tämä.

Jos kuulut (oikeasti) riskiryhmään, niin vedät oman lockdownin himaan, hoidat vain tarvittavan asioinnin ja senkin asiallisin suojavarustein. Ainakin suurimissa kaupungeissa kauppoihin pääsee lähes yksinään pyörimään öisin, siihen lyöt vielä maskin päähän ja hanskat käteen, niin turvassa olet.

Koko maailmaa ei kuitenkaan voi pysäyttää sen takia, että joku nyt voi jossain kuolla johonkin sairauteen. Edelleen se mediaanikuoleisuus taitaa olla sellaista 84-vuoden luokkaa, eli vaikka olisit millainen riskiryhmäläinen, niin todennäköisyydet tuskin ovat kuoleman puolella.
 
Mun on nyt vaikea ymmärtää näitä "koko maailmaa ei voi pysäyttää" tai "kaikki on hysteerisiä" -manaajia, kun toiset puhuvat ihan vain pienestä muiden huomioinnista, eikä manaa edes mitään uutta kuoleman aaltoa tai edes koronan aaltoa.

Samaan menee sitten näiden twiittien ja muiden uutisten lukeminen. Jos sanotaan, että "Jos tämä tuplaantuu tahtia X, niin...". Siinä ei oteta kantaa vielä mitenkään siihen, että se tuplaantuisi. Ihan sanomalla sen asian siitä huomiona ollaan edelleen rauhallisessa tilanteessa ja ymmärretään, että siellä on sanottu vain jotain, mikä on totta ja tavallaan jopa kuuluu henkilön tehtävään. Ei siellä maalailtu mitään piruja seinille. Tuntuviksi vaan halutaan nähdä niitä maailmanlopunmaalareita jokaisessa ihmisessä, joka vähänkään kehtaa puhua käsienpesusta tai pienistä turvaväleistä.

Miksei voi ottaa vähän enemmän rauhassa? Tuolla verenpaineen nostatuksella itselle ei tule toista korona-aaltoa, vaan kaikki on sairaalassa hoidattamassa korkeaa verenpainetta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Samaan menee sitten näiden twiittien ja muiden uutisten lukeminen. Jos sanotaan, että "Jos tämä tuplaantuu tahtia X, niin...". Siinä ei oteta kantaa vielä mitenkään siihen, että se tuplaantuisi. Ihan sanomalla sen asian siitä huomiona ollaan edelleen rauhallisessa tilanteessa ja ymmärretään, että siellä on sanottu vain jotain, mikä on totta ja tavallaan jopa kuuluu henkilön tehtävään. Ei siellä maalailtu mitään piruja seinille.

Olisikin siellä se sana jos, mutta viime päivinä se on ollut kun. Joku ihme pakko näillä parilla terveydenhuollon henkilöllä on nyt olla mediassa esillä, puhua varmasti syksyllä tulevista vaikeuksista ja maskipakoista. Heidän ennustukset menivät keväällä niin pieleen, että itse en kehtaisi tällä hetkellä pitää noin suurta ääntä. Olisin hyvin diplomaattinen ja korostaisin, ettemme vieläkään tiedä taudista tarpeeksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joskus nuo on vaan ihan huolimaattomuutta ja toisaalta jos puhutaan vaikka ruuhka-ajasta kaupassa, baarissa , huvipuistossa, virastoissa ym.. niin ei siellä aina läheskään edes mahdollista pitää ainakaan isoa väliä toiseen,
Tämä. Mulla kävi pari kertaa silloin epidemian alussa kaupan kassajonossa sillä tavalla, että kun ei ollut vielä tottunut näihin turvaväleihin, niin ne pääsi sitten unohtumaan. Kerran tuosta jälkeenpäin minua huomautettiinkin, ja se oli ihan oikein, että näin erän vanhempi mies tekikin.

Teinkö näin kuitenkaan jostain itsekkäästä kusipäisyydestäni johtuen? No en tehnyt. Ja tuo pistää jopa pikkaisen suututtamaan minua, että joku kokee itsensä niin virheettömäksi ihmiseksi, että on otsaa kategorisesti nimitellä kaikkia ihmisiä itsekkäiksi, kun kerran näkee jossain kauppajonossa ihmisiä kahta metriä lähempänä toisiaan. Tuon huomauttamisen jälkeen on välit pysyneet omalta osaltani kassajonoissa.

Ja tosiaan, kun 5,5 miljoonaisessa kansakunnassa tulee se yllä mainittu 5-10 tartuntaa per päivä, niin osoittaa omasta mielestäni aivan ihmeellistä suhteellisuudentajun puutetta, että kaupassa jonkun ihmisten käsidesin käytön perään jaksetaan kytätä, tai mittailla jotain turvavälejä, että onko se nyt 0,8 vai 1,7 metrin päässä tuo viereinen jantteri.

Ihmettelen kyllä joidenkin ihmisten suhtautumista asioihin, että miten te yleensäkään uskallatte edes poistua kotoanne, tai elää tätä elämää, jos hätä on tätä luokkaa? Riskiryhmät vielä ymmärrän, mutta että terveet ja nuoret aikuiset...
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Samaan menee sitten näiden twiittien ja muiden uutisten lukeminen. Jos sanotaan, että "Jos tämä tuplaantuu tahtia X, niin...". Siinä ei oteta kantaa vielä mitenkään siihen, että se tuplaantuisi. Ihan sanomalla sen asian siitä huomiona ollaan edelleen rauhallisessa tilanteessa ja ymmärretään, että siellä on sanottu vain jotain, mikä on totta ja tavallaan jopa kuuluu henkilön tehtävään. Ei siellä maalailtu mitään piruja seinille. Tuntuviksi vaan halutaan nähdä niitä maailmanlopunmaalareita jokaisessa ihmisessä, joka vähänkään kehtaa puhua käsienpesusta tai pienistä turvaväleistä.
Jos viittaat tällä Lehtosen twiittiin, niin olihan se sisällöltään köyhä ja täysin turha. Lähinnä odottaisin hänen asemassaan olevalta henkilöltä enemmän. Olisi naurettavaa ajatella, että tällainen "uutisointi" kuuluisin jollakin tavalla hänen "tehtäväänsä". Vähän kuin jääkiekkojoukkueen yksi apuvalmentaja kommentoisi että viimeisimmässä voittoputkessa on tehty ensin kuusi, sitten neljä ja edellisessä ottelussa vain kaksi maalia ja häntä vähän huolestuttaa, missä tilanteessa tullaan menemään kauden lopussa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämän ketjun perusteella voidaan ilomielin odottaa toista aaltoa Suomeenkin. Kehuskellaan vielä sillä, että ei kiinnosta enää turvavälit jonoissa yms. Viimeistään nyt pitäisi tajuta kaikkien, jopa niiden ”olen ollut töissä koko korona-ajan eikä kenellekään kaverilla tartuntaa” tyyppien, että maailmalla korona on taas kovassa nousussa. Kohta on täälläkin, jos valtaosa ihmisistä toimii kuten tämän palstan juntit.

Mistä se tauti tänne tulee jos sitä ei täällä ole? Näin kärjistäen. Tautitapauksia on Suomessa niin vähän, että se mahdollistaa täällä erilaisen elämän kuin vaikkapa jenkeissä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kohta on täälläkin, jos valtaosa ihmisistä toimii kuten tämän palstan juntit.
Kaksi viikkoa, ja helvetti on irti. Yli miljoona tartunnan saanutta, ja kymmeniä tuhansia kuolleita. Vähän niin kuin keväälläkin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sontalehdet ovat muuten pääsemässä takaisin kevätmoodiin - varmaan ottaa päähän, kun Suomesta ei oikein vieläkään voi keksiä mitään kunnollisia paniikin aiheita, mutta parhaansa yrittävät. Itse olen miettinyt että on sangen järkevää tässä tilanteessa, jossa virus on pihdeissä Suomessa niin todellakin lieventää rajoituksia ja nauttia normaalimmasta elämästä. Toki, kuten jäsen @arvee viisaasti totesi niin tilanne on sangen analoginen kytevään metsäpaloon ja on oltava täysi valmius nopeisiin reaktioihin, jos tulee vakavia leviämisen merkkejä. Mutta yritetään nyt vähän nauttiakin tästä erinomaisesta tilanteesta, jonka olemme kansalaisten ja hallituksen tehokkaalla toiminnalla saaneet aikaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen jo joskus aiemminkin peräänkuuluttanut viranomaisilta päivitettyjä ohjeistuksia taudin tarttumisesta.
Kuitenkin saatujen kuvauksien perusteella on hyvä muistaa, että jollekin toiselle tyypille kaupan jonossa huutamaan alkaminen on ehkä noin 50 kertaa isompi riski kuin puoli metriä liian lähellä seisominen. Siinä huutamisessa leviämisriski on kuitenkin suurimmillaan ja usein sellainen ei jää yksipuoliseksi. Siinä altistaa silloin jo muutkin ympärillä olijat. Mielenrauhaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lehtosen kannattaisi ehkä ottaa pieni paussi twitteristä ja mediahaastatteluista ja antaa vähän paremmin asiasta perillä olevien henkilöiden hoitaa homma. En tiedä onko ongelma ulosannissa vai siinä ettei hän ymmärrä tai osaa tulkita tilastoja. Mielestäni esim. Mika Salminen ja Asko Järvinen ovat viime aikoina esittäneet hyvinkin fiksuja kommentteja tartuntojen määristä, laadusta ja siitä tuleeko sitä kuuluisaa toista aaltoa vai ei.

Lehtonen on minusta ollut varsin vähän mediassa esillä viime aikoina, eikä näitä twiittejä jne. enää uutisoida häneltä ollenkaan samaan tahtiin kuten keväällä. Ehkä mediassakin on viimein ymmärretty, että hänen tavoitteensa taitaa olla lähinnä vain päästä esille.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Mistä se tauti tänne tulee jos sitä ei täällä ole? Näin kärjistäen. Tautitapauksia on Suomessa niin vähän, että se mahdollistaa täällä erilaisen elämän kuin vaikkapa jenkeissä.
Kaksi viikkoa, ja helvetti on irti. Yli miljoona tartunnan saanutta, ja kymmeniä tuhansia kuolleita. Vähän niin kuin keväälläkin?

Todella toivon, että esitätte vain tyhmää. Kukaan ei ole täällä pyytämässä kauppoja kiinni tai ulkoilukieltoa. Suurin osa pyytää, että pidetään turvavälit kauppajonossa. Ei pitäisi jumalauta olla iso asia. Ihan ilman koronaakin voisi pitää noita välejä. Etsä saa niitä sun ostoksia yhtään nopeammin maksettua, vaikka roikut sen edelläolevan perseessä kiinni.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tämä. Mulla kävi pari kertaa silloin epidemian alussa kaupan kassajonossa sillä tavalla, että kun ei ollut vielä tottunut näihin turvaväleihin, niin ne pääsi sitten unohtumaan. Kerran tuosta jälkeenpäin minua huomautettiinkin, ja se oli ihan oikein, että näin erän vanhempi mies tekikin.

Teinkö näin kuitenkaan jostain itsekkäästä kusipäisyydestäni johtuen? No en tehnyt. Ja tuo pistää jopa pikkaisen suututtamaan minua, että joku kokee itsensä niin virheettömäksi ihmiseksi, että on otsaa kategorisesti nimitellä kaikkia ihmisiä itsekkäiksi, kun kerran näkee jossain kauppajonossa ihmisiä kahta metriä lähempänä toisiaan. Tuon huomauttamisen jälkeen on välit pysyneet omalta osaltani kassajonoissa.

Lukaisin ketjua vähän läpi ja olen aikalailla ihan samaa mieltä näistä hommeleista kuin olet kirjoittanutkin.

Tästä lainatusta on ihan pakko kertoa oma havainto keväältä. Asun siis alle 3000 ihmisen kunnassa, ja kun rajoitukset alkoivat olivat paikalliset erittäin valveutuineita kaupassa. Monikaan ei edes mennyt samoista hyllyväleistä joissa oli ihminen, minä mukaanlukien toimin näin.
Väkimäärä tuplaantui kun kesäasukkaat ja etätyöläiset tulivat mökeilleen ja siitä hetkestä asti ei tällä kylällä ole mitään turvavälejä tai muutenkaan ajatusta mistään suosituksista näkynyt.
En nyt ketään väitä kusipäiseksi mutta kylläpä tuonkin ilmiön näkeminen vahvisti käsitystäni että kaupunkilaiset ovat vähän tiukemmin minä minä ihmisiä kun me maalaisjuntit.
Ja kyllä täällä aika montaa ihmistä tuntui vituttavan että paikalliset osaa toimia ohjeistetusti ison kylän porukat päin persettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös