Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 943 369
  • 81 126

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
THL:stä kuuluu kyllä hyvin huolestuttavia tietoja. Suomen hallituksen nimenomaisesta lupauksesta/käskystä huolimatta THL ei aio jukistaa mallinnuksessa käyttämäänsä lähdekoodia. Tämä on suoranainen skandaali, eikä tällä ole paljoakaan tekemistä sen kanssa onko koronavirustilanteen hoito mennyt hyvin vai huonosti (omasta mielestäni hyvin/todella hyvin tähän saakka, mutta ei niinkään THL:n, vaan hallituksen oikeiden ja oikea-aikaisten toimien ansiosta). Tämä asia liittyy ennen kaikkea hallintokulttuuriin ja läpinäkyvyyteen tieteellisissä kysymyksissä.
Olen ensinnäkin samaa mieltä, että lähdekoodi pitäisi julkistaa. Samaan hengenvetoon on kuitenkin sanottava, että nuo hallituksen oikea-aikaiset toimet tehtiin THL:n suositusten perusteella, joten vaikea niistä on kunniaa viedä THL:ltä hallitukselle. Koomista sitten on jo se, että salailusta tunnetuksi tullut hallitus saa maistaa omaa lääkettään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hyvä tarkennus. Yritin tuota löytää, mutta eipä onnistunut. Ei tuo oma muistikuvani mielestäni kuitenkaan merkittävästi eronnut tuosta.
Minusta siinä on hyvinkin merkittävä ero, että onko kyse tilannearviosta vai ennusteesta eli onko aikamuotona preesens vai futuuri. Jos minä sanon että lumisateen riski on pieni, niin se ei tarkoita että ennustaisin että talvi on lumeton. Toki Sane olisi voinut tarkempi olla lausuntonsa sanamuodosta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minusta tuntuu, että päivittäisten tartuntojen seuraaminen on kyllä aika turhanpäiväistä hommaa. En sano tätä pahalla, mutta on asioita joita pieni ihminen ei voi kontrolloida ja silloin niitä ei sen enempää kannata ajatella ja aikaansa tuhlata. Ainoa mitä voi itse tehdä, on käyttäytyä fiksusti sen suhteen ettei epidemia leviä. Tämäkin pandemia menee aikanaan ohi. Kaikki tulee ja menee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"Kaikki edellytyksen päätyä samaan tilanteeseen, kuin Ruotsi" - Järvinen

Mutta hyvä, että joku jaksaa pumpata paniikkia kansaan. Järvisen jutuissa on pointtia, mutta iltapäivälehdet lähestyvät asiaa joka kerta sensaatiohakuisesti, koska paniikki tuo klikkejä.
Se on hyvä, että joku jaksaa huutaa sutta vieläkin ja kyllästyttää kansalaiset vaarantunteeseen.

Järvinen on ilmeisesti hänkin hieman tarkistanut mielipiteitään tai sitten tärkeämpää on liike kuin päämäärä
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta siinä on hyvinkin merkittävä ero, että onko kyse tilannearviosta vai ennusteesta eli onko aikamuotona preesens vai futuuri. Jos minä sanon että lumisateen riski on pieni, niin se ei tarkoita että ennustaisin että talvi on lumeton. Toki Sane olisi voinut tarkempi olla lausuntonsa sanamuodosta.

Totta tuokin. Minulta taas huolimatonta tekstiä. Itselläni tuli lähinnä mieleen tämä helmikuinen artikkeli, jossa toki pidetään tulevaisuus avoimena, mutta pidetään silti epätodennäköisenä, että sairaus aiheuttaisi lähiaikoina kuolemantapauksia Euroopassa vakituisesti asuvissa.


Mutta kuten sanoin, tämä osoittaa vain sen, kuinka poikkeava sairaus lopulta oli. Kuukaudessa THL:n käsitys oli jo täysin toisenlainen, ja huhtikuussa taas tehtiin räikeä yliarviointi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse arvostan sinua keskustelijana, mutta juuri tällaiset kommentit ja taipuvaisuus pessimismiin ovat syynä siihen, miksi jotkut päätyvät aina välillä nälvimään. Viesti ja mielialasi välittyy yksinkertaisesti väärin satunnaisille kävijöille. Mutta jokainen tyylillään ja minulla ei ole ainakaan mitään pakonomaista tarvetta "käännyttää" sinua, vaikka välillä onkin seurantamenetelmistä ja niiden mielekkyydestä väitelty.

Kiitos asiallisesta kritiikistä. Se on aina tervetullutta. Ja väittely on aina hyvästä.

Pahoittelen edelleen, jos kommenteistani saa sen kuvan, että olisin jotenkin erityisen paniikissa. Siksi yritän aina kirjoittaa väliin, mikä minusta on se kokonaiskuva tällä hetkellä, kuten tein tämänkin viestini jälkeen.

Minä olen kuitenkin sen verran realisti, että en usko viruksen katoavan vain sillä, että kaikki vakuuttelemme toisillemme, että "on se Suomesta ohi". Ja olen myös sitä mieltä, että kannattaa välillä miettiä itse kunkin, että onko tautitilanne niin hyvä, kuin uskottelemme itsellemme. Edelleen toivoisin, että jokainen tajuaa sen, että taudin yksi vaarallisista puolista on pitkä itämisaika. Jos huomataan yhtäkkiä selvä nousu, jolle ei ole selkeää rypästartuntaa osoitettavissa, on siinä oikeasti pohdittava, että pitääkö yhteiskuntaa pistää hieman jarrulle. Tauti kuitenkin nousee vielä sen pari viikkoa, ennen kuin rajoitukset alkavat näkyä.

Tätä tämä tulee olemaan. Rajoitusten ja epidemian kanssa tasapainoilua. Mieluiten liian kireät rajoitukset lyhyeksi aikaa, kuin Ruotsin tilanne, jota ei ehkä enää rajoituksillakaan saada kuriin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisiko se vaihtoehto, että tämän kanssa on vain opittava elämään? Tartuntoja tulee, joitain kuolemia tulee, sairaalat joutuvat rokotteeseen asti olemaan jonkinlaisessa valmiustilassa pahoja ryppäitä varten, mutta elämä jatkuu.

Vai pitääkö tässä nyt panikoida, vetää lockdownia ja olla bunkerissa seuraavat vuodet?

On opittava elämään.

Tavoitteena on nimenomaan välttää tilannetta, jossa täysi lock-down olisi ainoa vaihtoehto. Se edellyttää aktiivista seurantaa ja tilannearvioita.

Parasta olisi, jos hallituksella olisi takataskussaan keino heittää tarvittaessa myös alueellisia rajoituksia päälle. Ymmärtääkseni tuo ei kuitenkaan ole nykylain puitteissa mahdollista.

Minusta testaus, jäljitys ja rajoitusten tarpeen jatkuva arviointi ja säätäminen suhteessa epidemiatilanteeseen on ainoa järkevä ja pidemmän päälle kestävä lähestymistapa.

Juuri nyt ei ole tarvetta uusille rajoituksille. Arviointia on tehtävä koko ajan näiden lievästi kohonneiden tautitapausten määrän vuoksi. Länsi-Pohja ja Ruotsin maaraja on yksi riski, ja Ruotsin tilanteen vuoksi pitäisin rajan suljettuna tarpeettomalta liikenteeltä. Mutta kuten täällä ansiokkaasti on selvitetty, laki ei sitä mahdollista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Minä olen kuitenkin sen verran realisti, että en usko viruksen katoavan vain sillä, että kaikki vakuuttelemme toisillemme, että "on se Suomesta ohi".
En tiedä uskooko kukaan näin, mutta on tilanteilla 22 uudesta tartunnasta huolimatta kuitenkin eroa. Kyllä mä ainakin kelasin ja voin sanoa olleeni vähän ahdistunutkin, sellainen luonne kun olen, silloin kun sullouduin kotitoimistoon ja olin tosissaan näkemättä niin perheenjäseniä, ystäviä kuin työkavereita sen reilut 2 kk. Naureskelin hamstraajille, mutta samalla mietin, että pitääkö sinne nyt vittu lähteä pesismailan kanssa tappelemaan viimeisestä säilykepurkista. Sitten huomasin, että suomalaisia ei kuollutkaan kuorma-autolasteittain kaduille, eikä yhteiskunta romahtanut ja itsekin (kop kop) säilyi suht terveenä. Tosin mulla on vahva epäilys siitä, että korona vieraili maaliskuun alussa meikäläisen olymposjumalaisessa vartalossa. Nyt Suomea on avattu. Liikaakin? No sen varmaan lähiviikot kertovat, mutta talouden kannalta tämä on hyvä juttu. Ja kyllä, samalla ihmisten mielet ovat myös hieman avautuneet verrattuna niihin epävarmuuden ja kaikkein synkimpien visioiden viikkoihin loppukeväästä. Kesä on ja se saa ihmiset ulos ja lajitovereiden seuraan ja ainakaan vielä siitä ei ole seurannut mitään katastrofia. Koputetaan silti uudelleen puuta. Seuraan tilannetta ja valmius on ainakin minulla sulloutua kammioon uudelleen jos tarve vaatii.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä uskooko kukaan näin, mutta on tilanteilla 22 uudesta tartunnasta huolimatta kuitenkin eroa. Kyllä mä ainakin kelasin ja voin sanoa olleeni vähän ahdistunutkin, sellainen luonne kun olen, silloin kun sullouduin kotitoimistoon ja olin tosissaan näkemättä niin perheenjäseniä, ystäviä kuin työkavereita sen reilut 2 kk. Naureskelin hamstraajille, mutta samalla mietin, että pitääkö sinne nyt vittu lähteä pesismailan kanssa tappelemaan viimeisestä säilykepurkista. Sitten huomasin, että suomalaisia ei kuollutkaan kuorma-autolasteittain kaduille, eikä yhteiskunta romahtanut ja itsekin (kop kop) säilyi suht terveenä. Tosin mulla on vahva epäilys siitä, että korona vieraili maaliskuun alussa meikäläisen olymposjumalaisessa vartalossa. Nyt Suomea on avattu. Liikaakin? No sen varmaan lähiviikot kertovat, mutta talouden kannalta tämä on hyvä juttu. Ja kyllä samalla ihmisten mielet ovat myös hieman avautuneet verrattuna niihin epävarmuuden ja kaikkein synkimpien visioiden viikkoihin loppukeväällä. Kesä on ja se saa ihmiset ulos ja lajitovereiden seuraan ja ainakaan vielä siitä ei ole seurannut mitään katastrofia. Koputetaan silti uudelleen puuta. Seuraan tilannetta ja valmius on ainakin minulla sulloutua kammioon uudelleen jos tarve vaatii.

Ajattelemme asiasta viestisi perusteella suunnilleen samoin. Minusta on jo taloudenkin kannalta parasta, jos saadaan tilanteen niin vaatiessa nopealla ja rajallisilla rajoituksilla taudin kasvu kuriin. Silloin ei tarvitse ottaa uutta lock-downia, johon toki olen itsekin valmis. Se oli paljon parempi vaihtoehto kuin Ruotsin linja, väitti Tegnell asiantuntijana mitä hyvänsä.

Tässä nyt muutamana päivänä todetuissa tapauksissa minua ei huoleta määrä, vaan määrä suhteessa aiempiin tapauksiin. Hetki sitten näytti siltä, että tartunnat olivat melkein nollissa. Jostain nämä uudet tartunnat ovat saaneet alkunsa. No, kuten olen todennut, niin looginen selitys on se, että juhannusviikon tartunnat antoivat turhan positiivisen kuvan epidemian tasosta. Ja nyt taas on saatu "tasoittava" korjaus. Ja nämä muutamat ryppäät pahentavat tilannetta paperilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Länsi-Pohja ja Ruotsin maaraja on yksi riski, ja Ruotsin tilanteen vuoksi pitäisin rajan suljettuna tarpeettomalta liikenteeltä. Mutta kuten täällä ansiokkaasti on selvitetty, laki ei sitä mahdollista.

Mikä sitten on syynä, että tätä pitää toistella ehkä 15 viestin verran sivulauseina? Et usko edelleenkään, ettei se ole mahdollista?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä sitten on syynä, että tätä pitää toistella ehkä 15 viestin verran sivulauseina? Et usko edelleenkään, ettei se ole mahdollista?

Siis uskon uskon. Tuo oli ihan aidosti hyvässä hengessä annettu tunnustus mm. sinulle siitä, että sivistit minua asiassa.

Mainitsin tuon siksi, että ilman sitä olisi joku saattanut alkaa ihmetellä sitä, että hieman aiemmin pidin tuota riskinä ja vaahtosin asiasta. Ja olettaa, että enää en pitäisi. Yritin siis vain kertoa perusteen asialle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uudessa Suomessa on ihan hyvä artikkeli tästä viime päivien keskustelusta (tai siis samasta aiheesta, mistä olemme viime päivinä keskustelleet). Tosin otsikko on kyllä huonosti valittu, ja asiayhteydestään irrotettu.


Muutamia pointteja:

1. 22 tapausta on korkein päiväkohtainen luku sitten kesäkuun alun. Toisaalta heilunta on suurta. Ei merkittävää nousua trendissä, mutta toisaalta ei laskuakaan. Numeroita ei kannata ylitulkita, koska niissä on myös viivettä mukana.

2. Tauti ei ole kadonnut, ja ulkomailta voi tulla tapauksia. Nyt ollaan tilanteessa, jossa paikalliset ryppäät pitää tunnistaa ja tukahduttaa, hybridistrategian mukaisesti.

3. Jonkinlainen nousu oli odotettavissa, kun ihmiset liikkuvat ja rajoituksia on purettu.

4. Tautia on nyt vähän, mutta riittävästi paikallisiin epidemioihin. Ne on tunnistettava ja tukahdutettava, ettei tauti leviää uudelleen. Tämä on siis luonnollisesti riski, mutta ei niin akuutti, että sen ansaitsisi olevan otsikossa.

5. Ruotsin tilanne on paha, mutta Suomen rajan läheisyydessä on rauhallisempaa.

Kohta 1. on hyvä muistutus meikäläiselle. Toisaalta minun ylitulkintoja ei myöskään kannata ainakaan tarkoituksella ylitulkita. Kohdat 2 - 4 ovat itsestäänselviä. Ja osoittavat myös, ettei tautia ole missään nimessä voitettu.

Kohta 5 on taas positiivinen tieto, ja pienentää nuuskarallin riskejä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kohta 1. on hyvä muistutus meikäläiselle.
Muistaakseni sinä itsekin toistuvasti toteat että useamman päivän keskiarvo on se mitä kannattaa seurata? Mutta sitten kuitenkin sorrut kauhistelemaan näitä yksittäisten päivien lukemia tyyliin "ei kiva"...

Luvun voi tarkistaa hs.fi etusivulta, tänään "tuoreimmat 7 päivää" vs "edeltävät 7 päivää" luvut ovat tänään 69 ja 50. Ei paha.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jännä miten ihmiset suhtautuu tuohon päivittäiseen lukemaan ja syyllistyn siihen osittain varmaan itsekin. Pieni lukema ruudussa tuo hyvän fiiliksen kun sitten taas isompi lukema päinvastoin.

Siltikin 22 / 5 500 000 on todella vähän. Toisaalta myös nuo huiput eli reilut 200 tartuntaa/ vrk on väestömäärään nähden vähän. Lisäksi käsitykseni on se, että vielä tuolloin tartuntahuipunkaan aikaan ei testeihin päässyt läheskään yhtä helposti kuin nyt. Tuolloin tapauksia jäi siis todennäköisesti paljon enemmän piiloon kuin tällä hetkellä kun testeihin pääsee käytännössä jokainen halukas.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistaakseni sinä itsekin toistuvasti toteat että useamman päivän keskiarvo on se mitä kannattaa seurata? Mutta sitten kuitenkin sorrut kauhistelemaan näitä yksittäisten päivien lukemia tyyliin "ei kiva"...

Luvun voi tarkistaa hs.fi etusivulta, tänään "tuoreimmat 7 päivää" vs "edeltävät 7 päivää" luvut ovat tänään 69 ja 50. Ei paha.

Totean totean. Ja noin sen pitää ollakin. Tämä yksittäinen päivä oli vain ikävällä tavalla jatkumo nyt viikon ajan jatkuneessa tilanteessa, jossa (liukuvalla keskiarvolla) uusien tapausten määrä suhteessa edeltävään viikkoon on korkea. Tuo luku on ollut näin korkea viimeksi huhtikuun alussa.

Periaatteessa tuo luku siis mittaisi sitä, minkä verran nyt sairaana olevat tartuttavat uusia tapauksia. Eräänlainen amatöörin tapa mallintaa tartuttavuuslukua.

Tuossa on paljon epävarmuutta monista täällä todetuista seikoista johtuen, joita ei enää tarvitse kerrata. Kuitenkin on huomioitava se, että jos tuo tilanne jatkuu pitkään noin, epidemia alkaa kasvaa yllättävän nopeasti.

Mutta ei huolehdita vielä. Jos tässä on taustalla se, että nyt on tullut paljon viiveellä juhannusviikon diagnooseja, ja lisäksi mukana ovat nuo ryppäät, niin siinä on ihan looginen selitys koko jutulle.

Laskin huvikseni, että jos meillä jatkuisi tämä tilastollinen vauhti (mihin en siis usko) pidempään, niin aika nopeasti nuo nousisivat. Viikon päästä 22, kahden päästä 35, kolmen päästä 58 ja neljän päästä 98 uutta tartuntaa. Mutta tuo oli todellakin siis vain laskenta. Ei siis ennuste, ei paniikkia, eikä mikään merkki viittaa siihen, että tämä vauhti olisi jatkumassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko hallitus tunnettu salailustaan ja miten sitä suoraan haittaa THL:n salailu?
On ja varmasti nämä uutisoinnit tiedät itsekin:
Tuo ei ollut mikään yksittäinen tapaus, vaan koordinaatioryhmän lisäksi sanomista tuli myös muualtakin
Kyllähän Frau Marinia harmittaa kun asiat ei mene niinkuin hän käskee.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

[PELONLIETSONTA] Jenkeissä on kyllä tilanne päällä. 53 000 todettua tartuntaa yhden päivän aikana ja diagnosoituja kuolleita nyt 128 000, johon vielä diagnosoimattomat päälle. Diagnosoimattomia voi arvioida tutkimalla yleistä kuolleisuutta. Todennäköisesti kuolonuhreja on jotain 200 000 luokkaa.

Ymmärrettävää miksi jenkit yrittävät haalia kaikki rokotteet, sillä muuta keinoa hillitä viruksen leviämistä ei enää taida olla. [/PELONLIETSONTA]
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot


[PELONLIETSONTA] Jenkeissä on kyllä tilanne päällä. 53 000 todettua tartuntaa yhden päivän aikana ja diagnosoituja kuolleita nyt 128 000, johon vielä diagnosoimattomat päälle. Diagnosoimattomia voi arvioida tutkimalla yleistä kuolleisuutta. Todennäköisesti kuolonuhreja on jotain 200 000 luokkaa.

Ymmärrettävää miksi jenkit yrittävät haalia kaikki rokotteet, sillä muuta keinoa hillitä viruksen leviämistä ei enää taida olla. [/PELONLIETSONTA]

Loppumaailma kiittää sitten marraskuussa kun oranssi sontasäkki ottaa turpaansa ja kunnolla.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

[PELONLIETSONTA] Jenkeissä on kyllä tilanne päällä. 53 000 todettua tartuntaa yhden päivän aikana ja diagnosoituja kuolleita nyt 128 000, johon vielä diagnosoimattomat päälle. Diagnosoimattomia voi arvioida tutkimalla yleistä kuolleisuutta. Todennäköisesti kuolonuhreja on jotain 200 000 luokkaa.

Ymmärrettävää miksi jenkit yrittävät haalia kaikki rokotteet, sillä muuta keinoa hillitä viruksen leviämistä ei enää taida olla. [/PELONLIETSONTA]
On kyllä aika tylyä, jos tauti päätyy pyyhkäisemään noin prosentin koko jenkkien asukasluvusta pois.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaikka viranomaisprosessi todennäköisesti onkin kunnossa, tällaisia haastatteluja ei kyllä pitäisi olla maaliskuisen jälkeen.

Helsinki-Vantaa tuskin on mikään erityisen VIRUSLINKO, mutta jos kansalaisten moraali mahdollisiin paikallisempiin ja pienempiin rajoituksiin halutaan säilyttää - tai lähinnä se mahdollisuus, nyt kannattaisi toimia aika voimakkaan etupainotteisesti ja ylivarovaisesti, sopia vastuuministeriö välittömästi ja pistää ko. ministeriö johtamaan koko HeVan osalta asiaa.

”Näin nämä asiat koetaan” kun tuntuu koronan suhteen olevan vähän liiankin vahva periaate, etenkin ns. maskipakosta kiimailevien kesken ja näilläkin palstoilla, ettei kannattaisi tarjota yhtään bensaa liekkeihin. Vaikka sitä liekkiä ei oikeastaan olekaan eikä välttämättä tule. On tahoja, jotka haluavat jopa tahallaan vahingoittaa julkishallinnon mainetta, joten mieluummin ylivarovaisuus ja pieni lisäkustannus kuin epämääräisyyden vaikutelma.

Miten vältetään se, että korona ei leviä lentokentiltä, kun rajoituksia poistetaan? STM:n virkamies: Vastuutahoa ei ole vielä päätetty
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
On kyllä aika tylyä, jos tauti päätyy pyyhkäisemään noin prosentin koko jenkkien asukasluvusta pois.

Vielä en usko kolmeen miljoonaan jenkkiuhriin. Puoli miljoonaa varmaan menee rikki (ei välttämättä virallisena lukuna, mutta jos kuolleisuuden nousua katsotaan), mutta loppu sitten riippuu kuinka nopeasti rokote / lääke löytyy. Tämä ihan maallikon mutulla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toisessa ketjussa mainittiin eräässä yhteydessä ryhmä "härövaltiot eli p-reikävaltiot".
Kuten Venäjä, Turkki, Intia, Kiina, Pakistan, Bangladesh, Indonesia, Saudi-Arabia, Irak, Valko-Venäjä jne.
Jostain syystä näissä valtioissa tilastoitu koronakuolleisuus/miljoona asukasta on todella vähäistä, vain murto-osa verrattuna koronakuolleisuuteen Euroopassa ja P-Amerikassa. En kuitenkaan usko, että tämä kertoo tehokkaammista keinoista korona-asioissa vaan pikemminkin suurista eroista tilastointimenetelmissä ja -periaatteissa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa

[PELONLIETSONTA] Jenkeissä on kyllä tilanne päällä. 53 000 todettua tartuntaa yhden päivän aikana ja diagnosoituja kuolleita nyt 128 000, johon vielä diagnosoimattomat päälle. Diagnosoimattomia voi arvioida tutkimalla yleistä kuolleisuutta. Todennäköisesti kuolonuhreja on jotain 200 000 luokkaa.

Ymmärrettävää miksi jenkit yrittävät haalia kaikki rokotteet, sillä muuta keinoa hillitä viruksen leviämistä ei enää taida olla. [/PELONLIETSONTA]

Paljonhan tuo tietysti on mutta suhteutettuna väkilukuun niin ihan Ruotsin lukuja lähellä on. Miettikääpä sitä.

En ole nähnyt Usan päivittäisiä death tolleja aikoihin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös