Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 942 537
  • 81 126

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos joku löytää tuoreen päivityksen, jossa THL arvioi nykyistä tartuttavuuslukua, niin kertokaa. Minä en sitä ole löytänyt.

Väännän vielä rautalangasta: minun laskemani luku on ihan heitto, enkä ole sitä missään vaiheessa tarkoittanut muuksi. Se on ihan puhtaasti samanlaista spekulaatiota kuin vaikkapa tulosveikkaukset ennen otteluita. Olen yrittänyt tätä korostaa viesteissäni, mutta en ole ilmeisesti tässä onnistunut, kun tämä herättää näin pahaa verta.

Yllättävän kauan tässä meni. Odotin saavani paskaa niskaan tässä ketjussa jo huhtikuussa. Ilmeisesti tässä nyt närästää se, että ihmiset ovat riemuissaan rajoitusten purkamisesta (minäkin olen), ja nyt ei haluta edes pohtia sitä mahdollisuutta, että tauti olisi palaamassa. Tästä vaihtoehdosta muistuttava henkilö nähdään helposti ilonpilaajana.

Pahoittelen, jos en osaa muotoilla viestejäni tarpeeksi selkeästi. Mutta toivoisin kuitenkin, että joku vaivautuisi näyttämään, missä olen väittänyt itseäni THL:ää tai muita asiantuntijoita suuremmaksi auktoriteetiksi, tai edes heidän veroisekseen. Jos tällaisen viestin olen epähuomiossa kirjoittanut, niin täytyy erikseen käydä muokkaamassa sisältöä.

Sitä en pyydä anteeksi, että tämä asia sattuu kiinnostamaan minua.
Tää keskustelu on läikkynyt pitkään jo yli ja on pääasiassa vaan olkiukkoilua tällä hetkellä. Ei asiasta kannata olla kiinnostunut ja käydä keskustelua.

Kannattaa mieluummin seurata kun aikuiset miehet jahtaa kumista lätkää jäällä liukastellen ja keskustella siitä.

Edit: Sieltä se seuraava olkiukko jo ilmestyikin.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yllättävän kauan tässä meni. Odotin saavani paskaa niskaan tässä ketjussa jo huhtikuussa. Ilmeisesti tässä nyt närästää se, että ihmiset ovat riemuissaan rajoitusten purkamisesta (minäkin olen), ja nyt ei haluta edes pohtia sitä mahdollisuutta, että tauti olisi palaamassa. Tästä vaihtoehdosta muistuttava henkilö nähdään helposti ilonpilaajana.

En minäkään muistuttele itseä tai muita joka päivä siitä, että huomenna saatan kuolla auto-onnettomuuteen, norovirukseen, terrorihyökkäykseen tai vaikkapa salamaniskuun. En näe mitä iloa siitä voi joku (et toki vain sinä) saada, että päivästä toiseen kuumottelee jostain mahdollisista tulevista ongelmista.

Minua ainakin vituttaa aivan suunnattomasti lukea paskalehtien ja internethullujen koronamaailmanlopun ennustuksia päivästä toiseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En minäkään muistuttele itseä tai muita joka päivä siitä, että huomenna saatan kuolla auto-onnettomuuteen, norovirukseen, terrorihyökkäykseen tai vaikkapa salamaniskuun. En näe mitä iloa siitä voi joku (et toki vain sinä) saada, että päivästä toiseen kuumottelee jostain mahdollisista tulevista ongelmista.

Minua ainakin vituttaa aivan suunnattomasti lukea paskalehtien ja internethullujen koronamaailmanlopun ennustuksia päivästä toiseen.

Eihän niitä ole pakko lukea. Skippaa huoletta ne viestit tai ketjut, jotka eivät kiinnosta. Niin minäkin teen. :)

Mutta se syy, miksi näistä keskustellaan, on se, että jos tilanne sattuu kääntymään huonompaan suuntaan edes paikallisesti, nopealla reagoinnilla vältetään tilanteen paheneminen. Ei kukaan toivo toista epidemia-aaltoa tänne.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän niitä ole pakko lukea. Skippaa huoletta ne viestit tai ketjut, jotka eivät kiinnosta. Niin minäkin teen. :)

Mutta se syy, miksi näistä keskustellaan, on se, että jos tilanne sattuu kääntymään huonompaan suuntaan edes paikallisesti, nopealla reagoinnilla vältetään tilanteen paheneminen. Ei kukaan toivo toista epidemia-aaltoa tänne.
Moi vaan Sistis ja mielestäni juttujasi ja spekulointejasi on ollut mukava lukea ja toivon saavani lukea niitä jatkossakin. Sitten kommentti lainaamaani viestiin.

Tässä tämä paradoksi koronan suhteen nyt piileekin, että niitä uutisia koronasta on vaikea olla lukematta. Ja se vaikeus johtuu siitä, että jokainen ajatteleva ihminen ymmärtää sen, ettei korona ole maailmasta mihinkään poistunut ja siksi jokaista nuo uutiset kuitenkin kiinnostavat. Tähän kun lisää sen tosiasian, että koronatilanne Suomessa on tällä hetkellä hyvä ja ihmiset mielellään unohtaisivat koronapirulaisen ja keskittyisivät muihin asioihin, niin siinä on pirullinen tilanne. Haluaisi unohtaa, mutta kun alitajunta ei anna periksi. Tässä tilanteessa helposti kivitetään sitä, joka maalailee mahdollisia uhkakuvia ja koetaan hänet jonain pahan ilman lintuna.

Itse olen aivan varma, että jossain vaiheessa tartunnat lähtevät taas Suomessakin nousuun. En ole kuitenkaan asiasta enää niin huolissani kuin olin silloin kun ensimmäisen kerran rysähti. Käsienpesu ja turvavälit riittävät aika pitkälle. Ehkä maskipakko julkisiin sisätiloihin, niin voivat esim. kirjastotkin olla auki nyt ja aina. Ei mitään rajoituksia sen enempää ikäihmisille kuin uusimaalaisillekaan. Edelliset lauseet siis siihen tilanteeseen, jos ns toinen aalto nostaa päätään. Nyt kuitenkin nautin kesästä ja chillaan omaakin olemista. Hinkataan sitten taas käsiä ja vältellään ihmisiä kun tarvetta ilmenee.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
HUS:n alueen tehohoitoyksiköt ovat koronapotilaiden suhteen tyhjät tällä hetkellä. Valmiutta pidetään kuitenkin yllä koko ajan.

 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minusta tuo selitys on tuttuudestaan huolimatta ontto. Nämä tiedot voitaisiin aivan hyvin raportoida anonyymisti ja vaikka vain viikkotasolla, niin silloin otoskoko olisi taatusti riittävän iso, että yksilöinti olisi mahdotonta. Muutenkin minun on vaikea nähdä, että mitä haittaa siitä olisi vaikka julkisuuteen kerrottaisiinkin, että henkilö x on saanut taudin kättelemällä serkkuaan (pl tapaukset joissa se on saatu nussimalla naapurin pirkkoa tai firman sihteeriä). Joka tapauksessa vaikka näitä ei edes tilastoitaisi, niin voitaisiin julkisuuteen antaa tarkentuneita ohjeistuksia tartuntoihin ja niiden välttämiseen liittyen. Nyt elämme pitkälti vielä ihan niiden kolme kuukautta vanhojen oletusten ja käsitysten pohjalta eikä mitään päivitystä ole saatu. Minun vaikea uskoa, että silloiset tiedot olivat niin hyvät ettei kehitys ole kehittynyt siitä.

tuo oli minulta mennyt ohi, että pintojen varmistettu tartuntamäärä on nolla, thanks siitä.
Voisihan sen nyt ilmoittaa vain, että saatu lähikontaktista tai ihokosketuksesta vaikka se olisikin ollut rankkaa anaaliseksiä. Ei sen nyt tarvitse olla juurikin kättelyä vaan tärkeintähän olisi se, että on yleensäkkin koskettu toiseen ihmiseen, vai onko tarttunut pinnoilta vai aerosolina. Perheen sisällä/ulkona, työpaikalla, bussissa, kaupassa jne.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voisihan sen nyt ilmoittaa vain, että saatu lähikontaktista tai ihokosketuksesta vaikka se olisikin ollut rankkaa anaaliseksiä. Ei sen nyt tarvitse olla juurikin kättelyä vaan tärkeintähän olisi se, että on yleensäkkin koskettu toiseen ihmiseen, vai onko tarttunut pinnoilta vai aerosolina. Perheen sisällä/ulkona, työpaikalla, bussissa, kaupassa jne.
Minun mielestäni se olisi aika hyödyllistä tietää, että tarviiko kättelyä välttää jos asiasta on faktaa vai riittääkö että välttää rankkaa anaaliseksiä. Se että ohjeet ovat epämääräiset tarkoittaa kuitenkin samalla sitä, että niiden noudattamisestakin tingitään tai ollaan suurpiirteisiä. Jos viesti on selvä, että tartunnnat tulevat tietynlaisista kohtaamisista, mutta tiedossa ei ole niitä saataisiin toisenlaisista, niin silloin ihmiset osaavat keskittyä varomaan oikeita asioita.

Juuri somesta näin kuvan pakkasella ulkona hengittävästä ihmisestä ja varoituksen, että siitä näkee miten hengityksen "pisarat" (droplets) leviävät. Ihan jees, mutta jos ne eivät tilastollisesti levitä tautia vaan siihen vaaditaan 99,5% tapauksissa ihokontakti, niin varotaan sitten niitä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minun mielestäni se olisi aika hyödyllistä tietää, että tarviiko kättelyä välttää jos asiasta on faktaa vai riittääkö että välttää rankkaa anaaliseksiä. Se että ohjeet ovat epämääräiset tarkoittaa kuitenkin samalla sitä, että niiden noudattamisestakin tingitään tai ollaan suurpiirteisiä. Jos viesti on selvä, että tartunnnat tulevat tietynlaisista kohtaamisista, mutta tiedossa ei ole niitä saataisiin toisenlaisista, niin silloin ihmiset osaavat keskittyä varomaan oikeita asioita.

Juuri somesta näin kuvan pakkasella ulkona hengittävästä ihmisestä ja varoituksen, että siitä näkee miten hengityksen "pisarat" (droplets) leviävät. Ihan jees, mutta jos ne eivät tilastollisesti levitä tautia vaan siihen vaaditaan 99,5% tapauksissa ihokontakti, niin varotaan sitten niitä.
Kyllä olemme asiasta samaa mieltä, mutta viittasin tuohon, että kyllähän sen kontaktin voisi ilmaista laveamminkin, niin että sitä ei nyt varmasti voida kehenkään yksilöidä. Ei vaan tunnu olevan THL:llä halua tälläisiä tietoja kansalle julkaista, tai liekö ne edes miettineet, että niin näistähän voisi olla hyötyä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä olemme asiasta samaa mieltä, mutta viittasin tuohon, että kyllähän sen kontaktin voisi ilmaista laveamminkin, niin että sitä ei nyt varmasti voida kehenkään yksilöidä. Ei vaan tunnu olevan THL:llä halua tälläisiä tietoja kansalle julkaista, tai liekö ne edes miettineet, että niin näistähän voisi olla hyötyä.

Aikaisemmin jo kirjoitinkin kesäkuun Porin seudun koronatapauksesta.

Satakunnan Kansa 11.6.

”Tämä nimenomainen tapaus oli kyllä jossain määrin yllättävä, koska hänen oirekuvansa oli alkuun epätyypillinen ja meni muutama päivä siihen, että osattiin epäillä taudin olevan korona.”

Missään vaiheessa ei ole kerrottu, mitä ne epätyypilliset oireet olivat. Toisaalta ihmisten pitää ymmärtää hakeutua hoitoon, mutta toisaalta terveydenhuollossa pitää olla kauhean salaperäinen.

Tänään joku huolestunut Satakunnan Kansan yleisön osaston tekstaripalstalla pohti samaa asiaa, mutta hän vaikutti aikalailla huolestuneemmalta kuin minä.

”Jos henkilö on saanut koronatartunnan kolme viikkoa sitten, montako hän on jo ehtinyt tartuttaa? Kenties nämä kaikki muut. Kyllä testeihin pitäisi mennä heti, kun alkaa oireilla. Miksi Satasairaala ei kerro, mitä ne epätavalliset oireet ovat?”
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
11 tänään, kertoi THL. Turun telakan määrä noussut viidestä yhdeksään.

Ilmoituspäivän mukainen uusien tapausten liukuva keskiarvo maltillisessa nousussa (nyt n. 9/päivä), kun viikko sitten lukema oli (juhannuksesta johtuen) n. 5/päivä. Kahden viikon takainen lukema oli n. 15/päivä, joten siihen nähden tilanne on hyvä.

Pahoittelen, että tuo maltillinen nousu näyttää minun silmääni vähemmän kivalta, mutta ehkä se siitä tasaantuu. Toivottavasti tuo Turun tapaus pysyy nyt kurissa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pahoittelen, että tuo maltillinen nousu näyttää minun silmääni vähemmän kivalta, mutta ehkä se siitä tasaantuu. Toivottavasti tuo Turun tapaus pysyy nyt kurissa.

Turussa tänään +7 ja mikäli nuo kaikki ovat tuolta telakalta niin muuten tartuntoja koko maassa siis 4 kpl.

Tottakai kaikki tartunnat lasketaan, mutta eikö tuo ole toisaalta hyvä kun tuo Turun tartuntapesäke on saatu paikallistettua ja siihen on varmasti myös reagoitu?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turussa tänään +7 ja mikäli nuo kaikki ovat tuolta telakalta niin muuten tartuntoja koko maassa siis 4 kpl.

Tottakai kaikki tartunnat lasketaan, mutta eikö tuo ole toisaalta hyvä kun tuo Turun tartuntapesäke on saatu paikallistettua ja siihen on varmasti myös reagoitu?

On ehdottomasti, ja uutisissa paikalliset lääkärit olivat luottavaisia, että tuo ei tuosta leviä. Todennäköisesti tuo jäi tuollaiseksi "ryppääksi", joita Suomeen tulee todennäköisesti aina toisinaan niin kauan kun tautia vain esiintyy maailmalla. Pidän tuota edelleen todennäköisempänä, kuin laajamittaista toista aaltoa (kunhan se perkeleen Tornion seudun ralli nyt vaan pysyisi kurissa)...

En ole varma, kuinka paljon näitä Turun tapauksia oli tämän päivän luvuissa mukana. Epäilen, että vähemmän, koska noista on tiedotettu julkisuuteen jo aiemmin. Ainakin osin ne ovat olleet viime viikon luvuissa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
11 tänään, kertoi THL. Turun telakan määrä noussut viidestä yhdeksään.

Ilmoituspäivän mukainen uusien tapausten liukuva keskiarvo maltillisessa nousussa (nyt n. 9/päivä), kun viikko sitten lukema oli (juhannuksesta johtuen) n. 5/päivä. Kahden viikon takainen lukema oli n. 15/päivä, joten siihen nähden tilanne on hyvä.

Pahoittelen, että tuo maltillinen nousu näyttää minun silmääni vähemmän kivalta, mutta ehkä se siitä tasaantuu. Toivottavasti tuo Turun tapaus pysyy nyt kurissa.

Eikö tuossa Ylen mukaan ollut 9 tartuntaa ulkomaalaisten työntekijöiden asuntolassa ja 5 heistä työskenteli telakalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö tuossa Ylen mukaan ollut 9 tartuntaa ulkomaalaisten työntekijöiden asuntolassa ja 5 heistä työskenteli telakalla.

Niin olikin. Näemmä uutinen oli tarkentunut. Hyvä korjaus.

Sinänsä suurta merkitystä tuolla ei ole lopputulokseen. Telakka on sellainen ihmiskeskittymä, että keskeisintä on, alkaako tauti levitä siellä, vai ei. Ainakin asiaan on rajoittuu asianmukaisesti.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juuri somesta näin kuvan pakkasella ulkona hengittävästä ihmisestä ja varoituksen, että siitä näkee miten hengityksen "pisarat" (droplets) leviävät. Ihan jees, mutta jos ne eivät tilastollisesti levitä tautia vaan siihen vaaditaan 99,5% tapauksissa ihokontakti, niin varotaan sitten niitä.

Tämä oli se alkuperäinen harhaluulo, että hyvällä käsihygienialla pystytään tartunnat välttämään ja tätä käsidesiä holvataan niinkuin jotain keijupölyä ja kuvitellaan, että sillä torjutaan tautia. Tällä ajatuksella se jenkkien kirkkokuorokin kokoontui. Korona oli silloin kovasti jo tapetilla mutta ajateltiin, että kun ollaan vaan huolellisia hygienian suhteen niin voidaan turvallisesti vielä kokoontua. Tuloksena puolet kuorolaisista sai tartunnan ja kuolleitakin taisi tulla toistakymmentä.

Nyt on jo opittu, että valtaosa tartunnoista saadaan nimenomaan suoraan hengittämällä näitä viruksen sisältämiä aerosoleja ja kosketustartuntojen osuus on selvästi pienempi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt on jo opittu, että valtaosa tartunnoista saadaan nimenomaan suoraan hengittämällä näitä viruksen sisältämiä aerosoleja ja kosketustartuntojen osuus on selvästi pienempi.
Mistä tämä tilasto on nähtävissä?
 

Salama44

Jäsen
Suomessa tänään ensimmäinen päivä koronaepidemian aikana ettei ole yhtään tehohoidossa koronan vuoksi. Aika upeaa kun naapurimaiden tilannr on mikä on.

Noin 20 on koko maassa enää sairaalahoidossa ja tartuntoja löytyy n. 10 keskiarvolla päivässä. Pieniin lukuihin vaikuttaa jo yksitäiset tapaukset kun joku tuttu on käynyt jossakin riskialuella tai tavannut sellaisen henkilön tai ollut vähän huolimaton hygieniaääntöjen kanssa.

Näyttää urhelussakin turvavälit välillä unohtuvan kun saavutuksia juhlitaan. Siksi tuntuu vähän hölmöltä että jossain kuten Saksassa jakapallossa vaihtopelaajat istuvat katsomossa 10 metrin välein maskit päässä.
Pitää näyttää että otetaan korona huomioon vaikka se on yhtä turhaa kuin katujen peseminen
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On ehdottomasti, ja uutisissa paikalliset lääkärit olivat luottavaisia, että tuo ei tuosta leviä. Todennäköisesti tuo jäi tuollaiseksi "ryppääksi", joita Suomeen tulee todennäköisesti aina toisinaan niin kauan kun tautia vain esiintyy maailmalla. Pidän tuota edelleen todennäköisempänä, kuin laajamittaista toista aaltoa (kunhan se perkeleen Tornion seudun ralli nyt vaan pysyisi kurissa)...

Toisaalta en tiedä jos porukka käy vaan nuuskaa/alkoholia ym.. hakemassa rajalta ja ajaa takaisin heti että onko tuokaan Tornion seudun ralli sen ihmeelisempi uhka kun vaikka viron risteilyt tai muu rajan ylitys. Siis ainakin olen siinä käsityksessä että yleensä nuo tosiaan vain käyvät siellä kaupassa ja ajavat takaisin, tosin ymmärtää joidenkin innon tavaran hakuun jos näissä on tapana sitten aina pussailla muiden asiakkaiden kanssa ja järjestää vaikka orgioita. Kuitenkin tuntuu että aika vähän nuo kaupat olisi tartunnan lähteitä vaikka alueella saattaisi koronaa olla liikeellä.
 
K

kiwipilot

Toisaalta en tiedä jos porukka käy vaan nuuskaa/alkoholia ym.. hakemassa rajalta ja ajaa takaisin heti että onko tuokaan Tornion seudun ralli sen ihmeelisempi uhka kun vaikka viron risteilyt tai muu rajan ylitys. Siis ainakin olen siinä käsityksessä että yleensä nuo tosiaan vain käyvät siellä kaupassa ja ajavat takaisin, tosin ymmärtää joidenkin innon tavaran hakuun jos näissä on tapana sitten aina pussailla muiden asiakkaiden kanssa ja järjestää vaikka orgioita. Kuitenkin tuntuu että aika vähän nuo kaupat olisi tartunnan lähteitä vaikka alueella saattaisi koronaa olla liikeellä.

Tottakai se on valtava uhka koska Ruotsi. Suomessa kun on viimeiset kolme kuukautta suolattu länsinaapuria Itsepä ovat soppansa keittäneet -hengessä, niin eihän tässä ole muuta mahdollisuutta kuin se, että maks. puolen tunnin nuuskanhakureissulla saa Haaparannalta kaupan päälle koronan. Paljonkos niitä tartuntoja oli Länsi-Pohjassa viimeisen viikon aikana? Niin, niitä on ollut peräti kaksi kappaletta, kahden viikon aikana kolme.

Sitäpaitsi Ylitornion kunnanlääkärikin kertoi väistämättömänä totuutena että toinen aalto tulee länsirajan ylitse.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rakennustyömaalta löytyi laajempi tartuntarypäs – HUS:n Järvinen: Selittää merkittävän osan Helsingin uusista koronatartunnoista

Näyttää vahvasti siltä, että koronatilanne on muutamaa tartuntarypästä lukuunottamatta hyvin hallinnassa. Nyt sitä strategiaa sitten aletaan punnita, kun näitä yksittäisiä ketjuja tulee, että miten hybridistrategia toimii.

Tuon uutisen luettuani olen luottavaisin mielin sen suhteen, että järjestelmä on hiottu sellaiseen iskuun, että ainakin nykyisessä mittakaavassa tartuntaketjuja saadaan tehokkaasti katkaistua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rakennustyömaalta löytyi laajempi tartuntarypäs – HUS:n Järvinen: Selittää merkittävän osan Helsingin uusista koronatartunnoista

Näyttää vahvasti siltä, että koronatilanne on muutamaa tartuntarypästä lukuunottamatta hyvin hallinnassa. Nyt sitä strategiaa sitten aletaan punnita, kun näitä yksittäisiä ketjuja tulee, että miten hybridistrategia toimii.

Tuon uutisen luettuani olen luottavaisin mielin sen suhteen, että järjestelmä on hiottu sellaiseen iskuun, että ainakin nykyisessä mittakaavassa tartuntaketjuja saadaan tehokkaasti katkaistua.

Erittäin voimakkaasti samaa mieltä. Näitä ryppäitä tulee jatkossakin, mutta hyvässä lykyssä ne jäävät niihin. Tämä rypäs selittänee myös osaltaan sitä, miksi viime päivinä on ollut edeltävään viikkoon nähden taas enemmän uusia tartuntoja. Kun rypästä epäillään, testataan useita lähipiiriin kuuluvia henkilöitä, ja silloin todennäköisti löytyy myös näitä oireettomia kantajia, jotka eivät välttämättä muuten edes päättyisi testeihin saati tilastoihin.

Maailmalta havaintoja: Etelä-Korea suhteellisen vakaa. Tartuntoja tulee enemmän kuin toukokuussa, muuta uudet tarttuvat eivät ole räjähtäneet kasvuun. Japanista ollaan jostain syystä oltu hiljaa. Siellä tarttuvat ovat olleet jo pitkään nousussa. Melko maltillisia lukemia, mutta suunta on kuitenkin huono.

Jenkeissä tilanne menee karuun suuntaan. Ei yhtään merkkejä epidemian hiipumisesta, eikä ilmeisesti edes yritystä? Espanjassa vakaata, Italiassa vakaata. Saksassa tartunnat laskussa tuon teurastamoryppään jäljiltä. Toinen aalto ei ainakaan tuon perusteella alkanut. Ruotsin tilastot Worldometerin mukaan viime päiviltä pelkkää nollaa, eli nopeasti se sielläkin loppui...

Maailman mittakaavassa tilastot ovat varmasti jo kaukana luotettavasta. Julkaistujen numeroidenkin valossa epidemia jyrää hidastumatta eteenpäin. Ehkä jopa kiihtyy kaiken aikaa...
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ruotsin tilastot Worldometerin mukaan viime päiviltä pelkkää nollaa, eli nopeasti se sielläkin loppui...

Täältä parempia tilastoja Eilen todettu n. 500 tartuntaa ja viimeisen viikon saldo lähes 10 000. Kuolleita enää muutama päivässä samoin kuin teho-osastolle otettuja, joten siinä mielessä epidemia on tasaantumaan päin. Kun todettujen tartuntojen määrä kasvaa ja kuolleet ja teho-osaston potilaat vähentyvät niin sielläkin ollaan varmaan siinä tilanteessa, että valtaosa tartunnoista saadaan testillä todettua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täältä parempia tilastoja Eilen todettu n. 500 tartuntaa ja viimeisen viikon saldo lähes 10 000. Kuolleita enää muutama päivässä samoin kuin teho-osastolle otettuja, joten siinä mielessä epidemia on tasaantumaan päin. Kun todettujen tartuntojen määrä kasvaa ja kuolleet ja teho-osaston potilaat vähentyvät niin sielläkin ollaan varmaan siinä tilanteessa, että valtaosa tartunnoista saadaan testillä todettua.

Jeps. YLE uutisoi taas, että Ruotsissa olisi 2500 uutta. Ilmeisesti nuo päivittävät noita hivenen viiveellä. Worldometer, joka itsessään on kaikkea muuta kuin luotettava, päivittyy Ruotsin osalta oikein erityisen oudosti. Lukemat muuttuvat suuntaan ja toiseen takautuvasti.

Hyvä, jos tilanne olisi sielläkin tasaantumassa. Olisi jo aikakin. Jällivaaran tilanne on kyllä silti karmea. Se on karu siksikin, että se osoittaa, että korona kykenee leviämään rajuksi paikalliseksi epidemiaksi myös hieman harvempaan asutulla alueella, jossa olisi suhteellisen helppo pitää sosiaalista etäisyyttä sekä jäljittää ja eristää tautiketjut.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erittäin voimakkaasti samaa mieltä. Näitä ryppäitä tulee jatkossakin, mutta hyvässä lykyssä ne jäävät niihin. Tämä rypäs selittänee myös osaltaan sitä, miksi viime päivinä on ollut edeltävään viikkoon nähden taas enemmän uusia tartuntoja. Kun rypästä epäillään, testataan useita lähipiiriin kuuluvia henkilöitä, ja silloin todennäköisti löytyy myös näitä oireettomia kantajia, jotka eivät välttämättä muuten edes päättyisi testeihin saati tilastoihin.

Nyt tosiaan testausten kanssa isketään lähipiiriin, josta saadaan nopeasti kartoitettua nuo oireettomat ja se hidastaa leviämistä, vaikka päivän lukuihin esim. neljä uutta tapausta tulisikin. Jokainen tällä tavalla löydetty tartunta on kokonaistilanteessa eduksi, vaikka päiväkohtainen hyppäys tulisikin. Tärkeintä on tilanteen iso kuva ja siitä THL tietää varmasti enemmän, kuin me tavalliset palstavirologit.

Yksi oleellinen asia on myös nykyinen testauskapasiteetti ja testaukseen liittyvät käytännöt. Yllättävän pienelle huomiolle on jäänyt se fakta, että keväällä paskan osuessa tuulettimeen ja epidemian kiihtyessä oli varsin sekavaa käytäntöä olemassa siitä, että ketkä testataan. Jossain vaiheessa testeihin pääsi vain riskiryhmäläiset tai tietyillä oireilla. Siinä alun hässäkässä menetettiin jonkin verran aikaa ja tartuntaketjujen selvittäminen vaikeutui ja täten epidemia pääsi vellomaan "piilossa".

Nyt testeihin pääsee helposti ja testauskapasiteetti on saatu viritettyä hyvälle tasolle jos tilanne sitä vaatii. Jossain olen lukenut, että päiväkohtainen kapasiteetti on jossain 13tuhannen testin tietämillä ja se on erittäin hyvä määrä. Kaikkia tapauksia ei varmasti saada selville, mutta jos testaus ja jäljitys toimisi alkuvaiheessa vaikkapa 50% paremmin kuin keväällä niin se olisi kokonaiskuvan kannalta melkoinen torjuntavoitto.

Oma lukunsa on myös kevään sekoilu lentokenttien kanssa. Siinä missattiin paljon, kun epidemian alkuviikoilla porukka pääsi ilman minkäänlaista valvontaa suoraan ulos. Nyt siihenkin on olemassa toimintatapa ja suunnitelma mikäli tilanne sitä vaatii, koska ulkomailta se toinen aalto tulee jos on tullakseen. Myös moneen muuhun, aivan arkiseenkin asiaan esim. työpaikoilla on olemassa kaikenlaisia poikkeusolojen toimintatapoja.

Tietyllä tapaa yhteiskunnan sisällä on olemassa useita erilaisia hätäjarruja, jotka painetaan välittömästi pohjaan jos pientäkin viitettä tilanteen perkelöitymisestä tulee. Hallitus tekee tietysti suurimmat linjaukset, mutta tämä on koko kansan yhteinen taistelu.

Kaikki erilaiset skenaariot ja ajatukset pohdittuani olen edelleen sitä mieltä, että ne "toinen aalto on 70% pahempi kuin ensimmäinen aalto" - puheet ovat pelon lietsontaa pahimmasta päästä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Muka hassuttelua, mutta onkohan se turkulainen? Uhmaikäinen vaari vielä elossa josta eräs palstalainen kirjoitteli ja miten mahtaa niiden kahden sankarin projekti tukan ja parran kasvattamisesta edetä sinne asti kun lentoliikenne palaa normaaliksi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös