Monta kertaa olet sairastanut angiina? Itselläni niitä oli 15-18 vuoden iässä joka vuosi vähintään kerran.
Pakko todeta, että en ole 40 ikävuoteni aikana sairastanut angiinaa kertaakaan, ainakaan tietoisesti. Enkä ole itse asiassa edes koskaan ollut nieluviljelyssä. Voi olla hyvää tuuria, tai sitten omaa tyhmyyttäni, mutta en ole kertaakaan mennyt lääkäriin kurkkukivun vuoksi. Oikeastaan tähän on syynä se, että minulla kurkkukivut ovat aina olleet lieviä ja liittyneet normaaliin nuhaiseen flunssaan, ja olen ollut siinä käsityksessä, että silloin ne ovat käytännössä aina virusperäisiä, jolloin niihin eivät antibiootit auta. Ja silloin kotona tilanteen seuraaminen riittää. Jos sairastun joskus rajuun kurkkukipuun, johon ei liity suurempia nuhaoireita, ja kipu on toispuoleinen, niin silloin tuo täyttäisi angiinan tuntomerkit, ja matka veisi samantien työterveyteen. Onneksi olen siis angiinalta välttynyt.
Peitteet muuten eivät todista vielä mitään, vaan niitä voi olla myös virusperäisessä nielutulehduksessa.
Olen varmasti hyvin pitkälti samoilla linjoilla monesta asiasta kanssasi. Antibiootteja ei tule syödä varmuuden vuoksi kuin joissain poikkeustapauksissa. Esimerkiksi joku hammasoperaatio on sellainen, missä ne ovat perusteltuja. Samaten tilanteissa, joissa alentuneen vastustuskyvyn omaava henkilö joutuu johonkin operaatioon, jossa pahaksi äityvä komplikaatio olisi hengenvaarallinen. Angiinaan antibioottien syönti on kuitenkin perusteltua.
Aikuisiällä minulla on onneksi ollut vain muutama antibioottikuuri. Yksi silmäkulmaan tulleen tulehtuneen rasvapatin vuoksi, yksi nenään tulleen märkivän infektion vuoksi, yksi viisaudenhammasleikkauksen jälkeen varmuuden vuoksi määrättynä sekä yksi sen vuoksi, että varpaani tulehtui haaverissa irronneen kynnen vuoksi. Nuo viimeisen 20 vuoden aikana. Mielestäni kaikki olivat perusteltuja. Lapsena kävin korvatukehduskierteen läpi, ja silloin antibiootit tulivat tutuiksi vähän liikaakin. Nykyään niihin ei kai edes määrätä aina antibiootteja. Hyvä näin. Ja yksi keuhkokuume tuli n. 6-vuotiaana sairastettua, johon myös tuli kuuri. Olikohan vielä jotain? Luomen poiston jälkeen 16-vuotiaana sain antibiootit, kun leikkaushaava tulehtui. Vai hetkinen, silloin taisin selvitä antibioottivoiteella.
Mitenhän tämä liittyisi aiheeseen? No, todetaan, että toivottavasti ei tarvitse tuota sairaslistaa täydentää enää koronaviruksella.