Huhhuh... Jos tää voi iskeä kovaa Kuninkaaseenkin, niin ei kukaan oo turvassa.
Eiks Litti just lähinnä kerännyt aina kaikki loukit ja taudit? Varmaan sai koronankin uutisia lukemalla.
Huhhuh... Jos tää voi iskeä kovaa Kuninkaaseenkin, niin ei kukaan oo turvassa.
Onko asia näin? Esimerkiksi Italiassa on selvitetty tartuntaketjuja ja yksi erittäin tärkeä futismatsi näyttelee yksittäisenä tapahtumana suurta rooli, kun 45 000 kannattajaa ns. pahimmalta alueelta halaili toisiaan uskomattoman hienon voiton seurauksena. Bergamon pormestari Giorgio Gori myönsi, että Mestarien liigan ottelu oli yksi alueen suuriin tartuntamääriin johtaneista syistä:
Mun mielestä on tärkeää, että kansalaisten perusoikeudet ovat kunnossa, mutta minua huolestuttaa, että mitä sitten jos ja kun se oikea vaarallinen pandemia tulee? Täällä perustuslaki tai valmiuslaki eivät mahdollista ihmisten liikkumisen rajoituksia näköjään yhtään.Huvittava tuo uutinen, että Uudenmaan sulun yrittämisestä jaetut sakkovaatimukset olivat perusteettomia. Vaikka henkilö tahallaan ja toistuvasti yrittäisi ylittää sulkua niin siitä ei saisi kirjoittaa sakkoja vaan pelkästään käännyttää takaisin. Nyt tälläisen uutisen jälkeen on varmaa, jos vastaava sulku vielä joskus tulee, niin jotkut hörhöt tulevat käyttämään tätä huvitteluna hyväkseen
"Valmiuslakirikkomuksen yritystä ei ole säädetty rangaistavaksi. Vakaa tai toistuvakaan pyrkimys ylittää raja ei ole rangaistavaa. Ei siis ole ollut laillista perustetta antaa tällaisesta menettelystä sakkovaatimusta, oikeusasiamies Petri Jääskeläinen toteaa "
"– Vaikka kyse olisi ollut moninkertaisesta yrittäjästä, olisi tullut tyytyä käännyttämään hänet pois, eikä pyrkiä tehostamaan valvontaa antamalla sakkovaatimuksia, joilla ei ole ollut laillista perustetta tapauksissa, joissa maakuntarajaa ei ollut ylitetty. "
Huvittava tuo uutinen, että Uudenmaan sulun yrittämisestä jaetut sakkovaatimukset olivat perusteettomia. Vaikka henkilö tahallaan ja toistuvasti yrittäisi ylittää sulkua niin siitä ei saisi kirjoittaa sakkoja vaan pelkästään käännyttää takaisin. Nyt tälläisen uutisen jälkeen on varmaa, jos vastaava sulku vielä joskus tulee, niin jotkut hörhöt tulevat käyttämään tätä huvitteluna hyväkseen
"Valmiuslakirikkomuksen yritystä ei ole säädetty rangaistavaksi. Vakaa tai toistuvakaan pyrkimys ylittää raja ei ole rangaistavaa. Ei siis ole ollut laillista perustetta antaa tällaisesta menettelystä sakkovaatimusta, oikeusasiamies Petri Jääskeläinen toteaa "
"– Vaikka kyse olisi ollut moninkertaisesta yrittäjästä, olisi tullut tyytyä käännyttämään hänet pois, eikä pyrkiä tehostamaan valvontaa antamalla sakkovaatimuksia, joilla ei ole ollut laillista perustetta tapauksissa, joissa maakuntarajaa ei ollut ylitetty. "
Mun mielestä on tärkeää, että kansalaisten perusoikeudet ovat kunnossa, mutta minua huolestuttaa, että mitä sitten jos ja kun se oikea vaarallinen pandemia tulee? Täällä perustuslaki tai valmiuslaki eivät mahdollista ihmisten liikkumisen rajoituksia näköjään yhtään.
(lainaan sinua, vaikka enemmänkin kyseessä yleinen pohdinta)Mun mielestä on tärkeää, että kansalaisten perusoikeudet ovat kunnossa, mutta minua huolestuttaa, että mitä sitten jos ja kun se oikea vaarallinen pandemia tulee? Täällä perustuslaki tai valmiuslaki eivät mahdollista ihmisten liikkumisen rajoituksia näköjään yhtään.
Kyllä. En ole eri mieltä. Suomalaiset ovat noudattaneet suosituksia lähes erinomaisesti. Olen tästä erittäin positiivisesti yllättynyt. Kuitenkin aina tosiaan löytyy noita "änkyröitä", jotka haluavat toimia täysin oman mielen mukaan. En luota siihen, että tositilanteen tullessa he oikeasti ottavat opikseen ja alkavat noudattamaan suosituksia. Toki olen pessimisti luonteeltani ja voin tämänkin asian suhteen olla myös väärässä.(lainaan sinua, vaikka enemmänkin kyseessä yleinen pohdinta)
Meillähän ihmisten liikkumisen rajoittaminen onnistui pelkillä suosituksilla nyt lievässä tapauksessa. Vakavassa tapauksessa tuskin tarvitsee esittää edes suosituksia, kaikki rajoittavat varmasti ilmankin niitä. Eli ei ehkä kannata ottaa kovempia rajoituksia käyttöön, jos niille ei ole mitään tarvetta. Paitsi jos tietysti halutaan vain näyttää kaapin paikka näille yhden käden sormilla laskettaville hassuttelijoille.
No näinpä, ei varmastikaan ole iso ongelma tämän pandemian kannalta ne muutamat urpot, jotka näkevät hauskaksi huviksi mennä kiusimaan poliiseja. Jos joku alue ns. eristettäisiin suosituksellakin, niin sillä on ihan varmasti merkitystä enemmän kuin näiden tollojen tempuilla.(lainaan sinua, vaikka enemmänkin kyseessä yleinen pohdinta)
Meillähän ihmisten liikkumisen rajoittaminen onnistui pelkillä suosituksilla nyt lievässä tapauksessa. Vakavassa tapauksessa tuskin tarvitsee esittää edes suosituksia, kaikki rajoittavat varmasti ilmankin niitä. Eli ei ehkä kannata ottaa kovempia rajoituksia käyttöön, jos niille ei ole mitään tarvetta. Paitsi jos tietysti halutaan vain näyttää kaapin paikka näille yhden käden sormilla laskettaville hassuttelijoille.
Pikaisesti jouduin käymään rautakaupassa lauantaina. Kk sitten sama visiitti, sai olla yksin, lauantaina hirveät ruuhkat..
No näinpä, ihan helvetin väsynyttä toimintaa. Ihmisen perusoikeuksiin kuuluu näköjään ottaa riski siitä, että levittää tappavaa tautia suomalaiseen yhteisöön. Jos vaikka Saksassa alkaisi jyllätä äärimmäisen tarttuva ja äärimmäisen tappava tauti, niin meillä ei oo oikeutta estää ketään vierailemasta Saksassa, koska Suomen kansalaisten perusoikeuteen kuuluu lähteä Suomesta ja palata Suomeen. VMP.Mun mielestä on tärkeää, että kansalaisten perusoikeudet ovat kunnossa, mutta minua huolestuttaa, että mitä sitten jos ja kun se oikea vaarallinen pandemia tulee? Täällä perustuslaki tai valmiuslaki eivät mahdollista ihmisten liikkumisen rajoituksia näköjään yhtään.
Rysslandiassa tartuntoja jo enemmän kuin Italiassa ja Britanniassa, kuolleita hyvin vähän. Eikai ryssäkään ole niin tyhmä, tavan kansalainen, että uskoo moisen propagandan?
Tänään todettu ainoastaan 22 tapausta. Itse haluaisin kuvitella että nämä heitot tapauksissa tarkoittaa sitä että nyt ollaan myös pk-seudulla paremmin taudin perässä. Osataan kohdistaa testejä oikeisiin kohteisiin ja tartuntaketjut on hahmotettu paremmin.
Olisi todella hyvä asia mikäli saisimme sellaisen tilanteen että taudilla ei ole pitkä etumatka siinä vaiheessa kun rajoituksia puretaan.
Eikös lakiin ole kuitenkin kirjoitettu, että virkavallan työntekemistä ei saa estää/häiritä. Tuohon häirintään tuo aivan selvästi menee. Sinne vaan sululle joku helvetin 20m2 häkki ja kusipäät häkkiin vaikka ensin neljäksi tunniksi miettimään että oliko kivaa.Huvittava tuo uutinen, että Uudenmaan sulun yrittämisestä jaetut sakkovaatimukset olivat perusteettomia. Vaikka henkilö tahallaan ja toistuvasti yrittäisi ylittää sulkua niin siitä ei saisi kirjoittaa sakkoja vaan pelkästään käännyttää takaisin. Nyt tälläisen uutisen jälkeen on varmaa, jos vastaava sulku vielä joskus tulee, niin jotkut hörhöt tulevat käyttämään tätä huvitteluna hyväkseen
Tätä kohti ollaan varmasti aika pitkälle menossa. 22 tapausta ei tule olemaan mikään uusi normaali, eli sinne satasen päiväkeskiarvolle noustaan varmasti taas alkaneen viikon osalta, mutta ilmi tulevien tapausten luonne ja vakavuus ovat varmasti eri luokkaa kuin vielä joitakin viikkoja takaperin. Eli laajentuneen testauksen myötä haaviin jää tapauksia myös sieltä oireettomien ja todella vähäoireisten kategoriasta.Tänään todettu ainoastaan 22 tapausta. Itse haluaisin kuvitella että nämä heitot tapauksissa tarkoittaa sitä että nyt ollaan myös pk-seudulla paremmin taudin perässä. Osataan kohdistaa testejä oikeisiin kohteisiin ja tartuntaketjut on hahmotettu paremmin.
Olisi todella hyvä asia mikäli saisimme sellaisen tilanteen että taudilla ei ole pitkä etumatka siinä vaiheessa kun rajoituksia puretaan.
Joo. Viikon "piikki" tulee aina tiistain tai viimeistään keskiviikon ilmoituksessa. Tosin tällä kertaa tuo äitienpäiväviikonloppu saattaa tasoittaa tilannetta ja näytteitä ei saada vielä maanantain testaukseen samalla tavalla kuin aikaisemmin.Eiköhän jollekin toiselle päivälle saada takautuvasti näitä lukuja ja taas nähdään se 150-200 tartuntaa.
Tätä kohti ollaan varmasti aika pitkälle menossa. 22 tapausta ei tule olemaan mikään uusi normaali, eli sinne satasen päiväkeskiarvolle noustaan varmasti taas alkaneen viikon osalta, mutta ilmi tulevien tapausten luonne ja vakavuus ovat varmasti eri luokkaa kuin vielä joitakin viikkoja takaperin. Eli laajentuneen testauksen myötä haaviin jää tapauksia myös sieltä oireettomien ja todella vähäoireisten kategoriasta.
E: THL on vahvistanut näköjään ainakin HS:lle, että tuo 22 on todellakin eilen kirjattujen uusien tapausten todellinen määrä.
Suomessa puhuttiin, että maskipakko olisi vaikea toteuttaa ja valvoa. Itä-naapurissa isoissa kaupungeissa tämä tulee nyt voimaan sakon uhalla. Olisiko samanlainen mahdollista Suomessa toteuttaa esim. pelkästään Helsingissä vai onko tämä lakitekninen mahdottomuus?