Verkkouutista Maailman Wiisaimman kansantalousepidemogin näkemys:
Tämän takia Ruotsi ei suosittele hengityssuojainten käyttöä | Verkkouutiset
www.verkkouutiset.fi
Näkemys, joka siis vallitsee Suomessakin ( entisessä Itämaassa Österlandiassa) THLssä, STMmässä ja siitä sitten hallitukseen asti.
"Tegnellin mukaan suojainten käytön hyödyllisyydelle ei siis ole olemassa riittävästi tieteellistä näyttöä. Lisäksi Tegnell pelkää suojainten jopa pahentavan koronatilannetta entisestään, suojaimia kantavilla kun on usein tapana kosketella kasvojaan.
-On aivan selvää, että suojaimet ovat epämukavia, mikä todennäköisesti johtaa siihen että sormissa on tavallista enemmän viruksia, Tegnell sanoo."
Minä epäilen suojaimia käyttävien alkavan yhä enemmän tarkkailevan käsiensä sormituksia, entisen ah niin niin luonnollisen nenänkaivuun liikennevaloissa tajuttavan riskiksi. Taudin tiedostaminen, läsnäolo tulee taottua kansan kalloon entistä paremmin.
Ihmiset ymmärtävät sormihygienian merkityksen vieläkin paremmin käyttäessään hieman epämukavaa huivinpalasta naamallaan.
Tämä on juntin kansalaisen eli potentiaalisen käyttäjän mielipidenäkemys. Kai sitten kansan älykkyyden dissaus jossain mielessä.
Tiedeihmiset luottavat siihen, että kansa ei koske silmiinsä, huuliinsa tai nenuunsa tai työnnä sormea suuhunsa koska epimediavaroitus on annettu ja käsidesiä on tarjolla kaikkialla.
Minä en usko ehkä hieman symbolisten suojaimien käytön lisäävän tartuntoja vaan sen sijaan lisäävän tietoisuutta, skarppausta.
Onko tästä jotain ruotsalaista tutkimustulostetta tarjota? Ehkä jopa suomalaista?
"suojaimet ovat epämukavia, mikä todenäköisesti johtaa siihen, että sormissa on tavallista enemmän viruksia, sanoo Tegnell"
Jaa'a. Minä ainakin pyrin käsienpesulla ja myös kauppahansikkaiden kierrätyksellä pitämään sormeni puhtaina. Puhtailla näpeillä voisin räpeltää omaa kasvosuojaintani hyvin mielin. Minulle ei tämä Tegnellin logiikka oikein tahdo avautua.
Luultavasti Varhila et co. tästäkin minulle totuuden kertovat, jo tässä toukokuussa.