Voi olla että et ihan pointtia ymmärtänyt, mutta niinhän minä juuri sanoin aina jostain internetistä löydät jonkun joka on juuri sitä mieltä, minkälaista olkiukkoa vastaan haluat taistella. Todistit että olin oikeassa. Nuo tyypit ovat internetissä laumasuojaa toivoneet ja sinulle onnellisuutta tuottaneet. Minä vastaavasti todennäköisesti jostain löytäisin jonkun mielestä rokotteen löytymiseen asti pitäisi paikat pitää kiinni. En kuitenkaan sellaiseen aio tuhlata aikaa. Jos en löytäisi, niin sittenhän se vasta tyhmää ajankäyttöä olisi ollut.
Luulen ettei vika ehkä kuitenkaan ole ymmärryksessäni, enkä varsinkaan todistanut sinun olevan oikeassa. Otetaanpa kertaus: sanoin että syksyyn 2021 lockdownia vaativat ovat olkiukko, joka on Soininvaaran blogeista tuttu. Missään en ole tällaisiin törmännyt. Sinä väitit, että laumaimmuniteettia toivovat ovat samanlainen olkiukko. Löysin varsin vaivatta tästä samasta paikasta jossa keskustelua käymme, en siis mistään netin syövereistä, lukuisia laumasuojastrategian kannattajia. Eli kyllä tämä enemmänkin oli todistus siitä että olit väärässä, vaikka tuo tolpansiirtoyritys melkein onnistuikin.
Tai sitten voit myöntää että laumasuojastrategia kannattajineen on olemassa mutta "lockdown syksyyn 2021" -porukka ei.
No en todellakaan halua, sillä olin tuossa 100% oikeassa. Etelä-Korea ei immuniteettiä saa tai edes yritä hankkia, vaan he ovat valinneet vaihtoehdon b eli pitävät sen rajansa kiinn kunnes rokote on olemassa eli vähintään jouluun mutta käytännössä vuosia. Silti on sanottava, että Etelä-Korean saatoin valita esimerkiksi hieman vitsillä, kun ainut rajanaapuri on pohjois-korea, jonka rajaa ei joka tapauksessa avata.
Kenties Etelä-Korealla tulee vielä mahdollisuuksia avata rajansa muihin sen linjaa seuraaviin maihin. Tämän se aika tulee näyttämään. Joka tapauksessa, vaikka he joutuisivat perääntymään strategiastaan, vaikea kuvitella että tilannetta ei kyettäisi hoitamaan paremmin kuin esim. Ruotsi.
Sanon vielä viidennen kerran, että eri maiden mahdollisuudet poikkeavat toisistaan. Singapore ei pärjää ilman Malesiasta tulevaa väestöä, mutta Etelä-Korea pärjää ilman Pohjois-Koreaa.
Tämä on tietysti aivan totta. Alunperin kuitenkin sinä tartuit Fergusonin kantaan, jonka mukaan yhteiskunnan auki pitäminen
ja vanhusten eristäminen on idealistista eikä sitä ole nähty missään maailmassa. Sanoit että Singaporessa on onnistuttu vanhukset eristämään. Kyllä. Jossain on pidetty talous auki ja jossain on onnistuttu eristämään vanhukset, mutta missään ei ole pidetty yhteiskuntaa auki
ja onnistuttu suojaamaan vanhuksia. Tätä selittänee se, että vanhusten ja muidenkin paras suoja on että viruksen kantajia on liikkeellä mahdollisimman vähän.
Millä ihmeen logiikalla ne maat, jotka meinaavat avata rajojaan ovat tukahduttajien kerhossa? Tukahduttavatko he nuotiotkin antamalla sinne happea?
Suomi yrittää tartuntaketjuja jäljittää, vaikkei sitä realistisena näe.
Ideanahan on se, että tautia voidaan tukahduttaa useassa maassa yhtäaikaa, jolloin jokaisessa näissä tartuntojen osuus on niin pieni että maat voivat varotoimia noudattaen mutta ilman suurta huolta avata rajoja toisilleen. Ongelmahan syntyy silloin jos toisessa maassa/alueella on enemmän tartuttajia. Siksipä onnistuneesti paikallista tukahdutusta harjoittaneet voisivat avata sekä talouttaan sisäisesti että rajojaan ulkoisesti keskenään. Vaikuttaisi hyvältä ajatukselta kuulua tuohon klubiin, jos pienikin mahdollisuus on.
Ruotsissa ei rehellisesti sanottuna yritetty. Vanhainkodit laitettiin kiinni vasta Huhtikuun vaihteessa kun maassa oli diagnosoituja tartuntoja yli 13 000 kappaletta. Singoporessa sama määrä taruntoja tuli täyteen puolitoista viikkoa sitten. Silti jälkimmäinen maa on ollut kiinni jo pari kuukautta.
Ruotsissa tehtiin tuossa melko kiistatta iso virhe, mikä omalta osaltaan vahvistaa hämmästystäni Tegnellin nauttimaa varauksetonta ihailua kohtaan. Voisiko olla, että siellä on tehty muitakin isoja virheitä vaikka talous onkin pidetty auki? Toki ihmiset rajoittavat itseään, kuten voi päätellä siitä että puolet lapsista ei ilmeisesti käynyt koulussa vaikka ne auki olivatkin.
Mitä tarkoitat että verrattuna mihin? Olen samaa mieltä, että Singaporessa on vähemmän diagosoimattomia tapauksia suhteeessa kaikkiin tartuntoihin kuin Suomessa, mutta en ole vakuuttunut että yhteensä olisi. Se että viimeiseen kahteen viikkoon on yli 10 000 diagnosoitua tapausta kertoo minusta siitä, että diagnosoituja on helvetisti (toinen mokoma kuulostaa realistiselta). Suomessa on samassa ajassa diagnosoituja tapauksia 1000 eli kymmenesosa ja vaikka diagnosoimattomia olisi viisinkertainen määrä eli 5000 niin se olisi vähemmän kuin tuo ym arvio Singaporen diagnosoimattomista.
Tarkoitin, että Singaporen korkea havaittujen tartuntojen määrä voi kertoa enemmän tehokkaasta tartuntaketjujen jäljittämisestä ja testaamisesta kuin epäonnistuneesta strategiasta. Antaisin nyt hetken aikaa ja katsoisin murskautuuko käyrä taas ennen kuin tuomitsen Singaporen epäonnistuneeksi.
Aika hyvin esim. tämän perusteella tiedossa missä tartunnat ovat:
COVID-19: Cases in Singapore
Tulkintaani tukee myös vahvasti se, että Singaporessa on 1376 koronapotilasta sairaalassa mutta ainoastaan 19 teholla. Toki viivettä on ja tuo suhde voi heilahtaa huonompaan suuntaan, mutta se on silti
niin erilainen kuin esim. Suomen vastaava suhde, joka on 174-44, että on helppo uskoa syyn olevan radikaalisti pienempi toteutumattomien tapausten osuus. Hoivakodeista ei kuitenkaan taideta tehohoitoon päätyä, joten tuon tilaston pitäisi olla kohtalaisen hyvä keino vertailuun.
Minä olen noin kolme kertaa sanonut, ettei Singaporessa tule kuolleita koska tauti riehuu siellä pääasiassa nuorien joukossa ja kuten tiedämme, niin tämähän on varsin vaaraton tauti nuorille.