Ymmärsinkö nyt oikein, että jäät etätöihin, koska hallituksen suositus etätyöstä jatkuu? Etkä siis siitä syystä, että kuulut riskiryhmään alentuneen immuniteetin vuoksi? Saatoin kyllä ymmärtää väärinkin, mutta pakko kysyä kun niin särähti korvaan tämä.
Työnantaja on vetänyt melko tiukalla linjalla etäilyjen osalta, nyt ~1,5kk aikana meidän osastolta on ollut vissiin kaksi ihmistä toimistolla. Nämäkin istuvat eri kerroksissa ja tilaa on enemmän kuin reippaasti ympärillä, kun yksin istuvat ovien takana, jotka eivät ihan jokaisen kulkukortilla normaalistikaan aukea. Molemmilla toki se tilanne, että kotona olisi tiettyjä muita työnantajan linjauksia aavistuksen hankala noudattaa ja tuota kautta tyhjä toimisto on heille himaa parempi vaihtoehto. Ok, yksittäisinä päivinä (esim. uusi henkilö saapuu) on tuolla ollut jotain koneiden luovutusta ja vastaavaa. Aivan alkuun maaliskuussa tosin oli hetken aikaa tarkoituksena rullata puolikkaalla porukalla etänä ja puolikkaalla toimistolla, tuota taisi kestää reilu viikon ennen kuin jokainen käskettiin kotiin. Tosin silloin riskiryhmäläiset eivät olleet rotaatioon laskettu, vaan "etänä kunnes toisin määrätään".
Oma
uskomukseni on, että tuon hallituksen linjauksen takia etänä tulee vedettyä nyt hyvä tovi, sen verran tiukka on työnantajan linja etätöihin ollut ylipäätään ja riskiryhmäläisiin erityisesti. Oma
oletukseni on, että tuonne toimistolle jonkin verran porukkaa lähiviikkoina menee, mutta tuo muodostuu ns. vapaaehtoisista (eli ne, joille etätyöt eivät eri syistä sovi) suurimmalta osin ja muilta osin mahdollisesti rotaatiolla riskiryhmiin kuulumattomilta jos se koetaan jostain syystä välttämättömäksi. Se on toki myös sanottava, että jos vertaa lukujen valossa ja ihmisiltä saadun palautteen osalta menoa, niin ei tämä porukan etätyö ole oikeastaan näkynyt osastotasolla. Yksilötasolla toki, osalle homma sopii hyvin ja osalle ei sitten millään.
Mutta, mulle tuo on siis ihan täysin fine. Ei mua huvita lähteä ottamaan riskejä, etätyöt eivät mulle ole mikään ongelma ja ensi viikolla tulee mittariin kuitenkin jo 2kk ilman edes vierailua samassa kaupunginosassa toimiston kanssa. Joskus helmikuussa tuli jo henkisesti valmistuttua siihen, että himassa on kohta hommia tehtävä. Sen verran tuolta työnantajan puolelta tuli erilaista toimenpidettä silloin, että asenne oli enemmän "koska mennään" kuin "mennäänkö". Ja kun lopulta työterveyslääkäriltä tuli maaliskuussa käsky lähteä toistaiseksi etäilemään, niin olin henkisesti valmistautunut olemaan syyskuuhun (eli ~6kk) asti poissa: ekana ulos ja vikana sisään. Totta helvetissä olisin mielummin toimistolla kuin kotona, mutta työtehtävien osalta on aika sama istunko kotisohvalla vai toimistolla kun suuri aika menee muutenkin etäyhteyksien kautta ihmisten istuessa eri maissa ja kaupungeissa.
Eli, vahva uskomus on siihen, että hallituksen linjaus varmisti sen, ettei riskiryhmään kuuluvana mulle ole ihan heti työnantajan puolelta tulossa mahtikäskyä hypätä dösään ja saapumaan toimistolle tekemään hommia, joiden hoitaminen ei onnistuisi suurelta osin tyystin samalla tavalla kotoa käsin. Ehkä toimistolle pitäisi eksyä vähintään x määränä päiviä kuukaudessa tai viikossa ilman tuota riskiryhmän statusta, mutta eiköhän tuo hallituksen linjaus ainakin pitänyt huolen siitä, että omalta kohdalta ainakin se kuukausi tai pari tule tehtyä töitä kotoa käsin.
edit: Sen verran tarkennusta, että kommentti mielummin hommien hoitamisesta toimistolla kuin kotona viittaa siis "normitilanteeseen", ei nykytilanteeseen. Nykytilanteessa ei rehellisesti sanoen kauheasti iske lähteä karsitun joukkoliikenteen kyydissä muutoinkin ruuhka-aikoina tuonne, mutta normioloissa olisi helvetin kiva nähdä nähdä työkavereita, vetää yhteisiä lounaita ja vastaavaa.