Jos prof. Uotia tarkoitat, hän nimenomaan problematisoi Uudenmaan eristämistä. IS:n jutussa oli oikaistu varsin voimakkaasti perusoikeuksien keskinäisessä arvottamisessa - sitä ei nimittäin lausunnoista löydy. Sen sijaan juuri Uotinkin esiintuomaa problematisointia jokseenkin jokaisessa PeViin tuolloin tulleessa lausunnossa/kuulemisessa.
Mitä tulee siihen, että "muualla pystytään runnomaan huomattavasti kovemman tason juttuja läpi" - näin aivan varmasti on. Maiden perustuslait eroavat voimakkaasti ja eräissä maissa (mm. UK) sellaista ei edes oikeudellisessa merkityksessä ole. Meillä on, varsin tiukasti käsitelty vieläpä, ja Suomi yleensä on varsin korkealla erilaisissa hallinnon tehokkuutta, korruption vähäisyyttä ja julkista päätöksentekoa mittaavissa indikaattoreissa. Toki perustuslakia sopii kritisoidakin, sekin on yksi oikeusvaltion tunnus. Ei ole kyse "pilkunnussimisesta" vaan suomalaisesta lainsäädännöstä ja oikeusperiaatteista. Moisen sanan käyttäminen tässä yhteydessä kertoo tietenkin osaltaan melko paljon tasosta, jolla asiaa tarkastelet.
Noin muuten se, minkä lain tai lain tulkinnan muuttamiseen tässä viittaat jää kyllä täysin epäselväksi. Kyse on valmiuslain 118 § käyttöönotto- ja soveltamisasetuksista.
Aika mielenkiintoisesti tulkitset Uotin tekstiä, missä hän kuitenkin puoltaa edelleen Uudenmaan sulkemista sillä perusteella, että: "
UOTIN MUKAAN Uudenmaan sulku on perustuslaillisesti vaikea siksi, että siinä joutuvat vastakkain kaksi perusoikeutta: aiemmin mainittu oikeus elämään ja liikkumisenvapaus. Uotin mukaan tässä tapauksessa on kuitenkin melko selvää, että oikeus elämään tulkitaan sangen rajoitettuja liikkumisrajoituksia tärkeämmäksi, kuten myös eduskunta tulkitsi hyväksyessään sulkutoimenpiteet. "
"– Samalla olen kuitenkin sitä mieltä, että välttämättömyystulkinta on viety joissain tulkinnoissa liian pitkälle. Sillä pyritään estämään tässä epidemiologisessa vaaratilanteessa ihan perusteltujakin rajoituksia, Uoti sanoo. "
Oikeustieteen professori Asko Uoti olisi valmis ottamaan käyttöön myös sakkorangaistukset, sillä niiden ansiosta rajoitustoimet voitaisiin pitää mahdollisimman lyhyinä.
www.is.fi
Se millä tavalla minä asiaa tarkastelen ei missään minun viestissäni käy ilmi. Sen sijaan käy kyllä ilmi se millä tavalla sinä haluat tulkita minun asiaa tarkastelevan. Minä olen useaan kertaan tässä ketjussa toistanut tuon saman väitteen kuin Uoti, että oikeus elämään ja terveellisyyteen on suurempi oikeus kuin oikeus liikkumisenvapauteen. Kaikkien lakiopintojeni jälkeen kyllä osaan lukea lakia ja sitä tulkita. Voin myös niiden pohjalta päätyä täysin samaan tulkintaan kuin Uoti ja todeta näiden muutamien pilkunnnussijien lähinnä yrittävän ohjailla meidän valtiojohdon toimintaa, kuten ovat yrittäneet ohjailla aiemminkin ja samalla kyseenalaistaa sitä olemmeko me enää demokraattinen valtio jos täällä muutama perustuslaki"asiantuntija" sanelee ulkopuolelta, että mitä saa ja ei saa tehdä. Tuolta löytyy kuitenkin eri yliopistoista asiantuntijoita joilla on hyvinkin erilainen tulkinta näihin väitteisiin mitä muutama suurisuu on mediassa esittänyt, mutta koska touhu on politisoitunut varsin nopeasti ja laajasti, he eivät halua omilla nimillään tulla julkisuuteen koska se vaarantaisi heidän asemansa yliopistoissa ja samalla puolueettomuutensa.
Minä en tässä ole missään vaiheessa syyttänyt perustuslakivaliokuntaa mistään, koska siellä on tehty nähdäkseni varsin hyvää työtä asioiden suhteen ja jopa oikeasti hyvässä hengessä. Anna Kontula (olkoon kukakin mitä mieltä hänestä tahansa) avasi eilen Aamulehdessä tuota asiaa aika hyvin.
Perusoikeusrajoitukset edellyttävät pykälämuodollisuuksien lisäksi tarkoituksenmukaisuusharkintaa. Se on vaikeampaa.
www.aamulehti.fi
Tässä on monta asiaa mitkä keskustelee keskenään, mutta tärkein on se, että onko niistä toimista apua vai ei ja niin kauan kuin niistä on enemmän hyötyä kuin haittaa, niin niiden edessä ei mikään muutama suurisuinen ölisijä saisi olla seisomassa ja yrittää vaikuttaa meidän päättäjien mahdollisuuksiin pelastaa ihmishenkiä. Mitä tulee valmiuslakiin, niin se tulee jatkossa muuttumaan taatusti ja siitä on jo ansiokkaasti muutama kansanedustaja myös maininnut, esim. sen kohdan, että tällä hetkellä hallitus voi yksinkertaisella määräenemmistöllä tehdä päätöksiä jotka on mittavuudessaan todella suuria.
Mutta se ei ollut minun pointtini, vaan se, että lakikin on monitulkintaista ja nämä muutamat suurisuiset ovat saaneet määrätynlaisilla tulkinnoillaan jo liikaakin valtaa. Yleensä Twitter alkaa laulamaan ja palstatilaa aina löytyy kun nämä haluavat sada äänensä kuuluviin ja ohjailla maamme toimia. Se asettaa kyseenalaiseksi, että pitääkö myöhemmin lakien sanamuotoja muuttaa, jotta vastaavissa tilanteissa vältytään sellaiselta tilanteelta, että pitäisi toimia, mutta ei voida toimia koska jokin sananmuoto jossain haraa vastaan, kuten nyt on todettu esim. tuon "välttämättömyys" osan tekevän. Kun toimitaan tautien kanssa ja pitäisi toimita proaktiivisesti, eikä reaktiivisesti, niin kukaan ei voi tarkalleen sanoa missä sen välttämättömyyden raja on. Miten voit perustella asiaa, mitä ei koskaan haluta käyvän toteen, eikä täten voida myöskään ilman toimimatta jättämistä osoittaa käyvän toteen.