Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 266 813
  • 81 152

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aiemmin linkitin Aki Lindenin näkemyksen. Sen mukaan jos Uudenmaan eristystä jatkettaisiin, pitäisi samalla tavalla samasta syystä eristää useita alueita eri puolella Suomea. Linden totesi tämän menevän liian monimutkaiseksi, vaikka tautiperäistä syytä olisikin. Tuohon päälle sitten vielä perustuslain ja valmiuslain ao. kohdat, joten jatkoa tuskin tulee.
Tuollaiset väitteet liiallisista monimutkaisuuksista näyttää aika oudoilta, kun huomioidaan, että täällä ei vielä ole virka-apua annettu kuin ihan hetken aikaa. Suomi on valtio minkä pitäisi olla kaikkien mittarien mukaan yksi kaikista valveutuneimmista valtioista toimimaan kriisiaikana. Silti ei tunnu, että halutaan käyttää niitä resursseja kun pelätään jatkuvasti jotain.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Okei. Eli mikä ilmiöön on siis mielestäsi syynä?

En osaa sanoa ja tuskin osaa moni muukaan, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna ajatuskin siitä on täysin naurettava, että kaikissa muissa maissa kaikki muut kansanryhmät ovat hyvin tietoisia koronaviruksen vaaroista sekä toimista leviämisen ehkäisemiseksi, mutta somaleille nämä asiat nyt vain jätetään valistamatta. Eikö aikuisilla ihmisillä, myös somaleilla, ole mitään vastuuta itsestään?
 

Salama44

Jäsen
Käsittämöttömästi on ollut Huoltovarmuuskeskuksen toiminta ja luottamuksen häviäminen maaliskuun jälkeen jolloin varmuusvarastot olivat vielä pullollaan tavaraa. Sitten selvisi että osa suojaimista oli jopa 8 vuotta sitten vanhentunutta haurasta tavaraa.

Nyt sitten huoltovarmuuskeskus on sekoillut sairaalaakäyttöön tilattujen suojaimien perustilauksen kanssa niin että asiaan liittyy rahanpesuakin ja juttu on nyt poliisin tutkinnassa. Perusvirhe on on ollut asioda luottovellallisen ja talousrikollisen kanssa. Ihan kösittämätöntä miten näin voidaan tomia Huoltovarmuuskeskuksessa joka on itsenäinen toimija johon hallituskin on luottanut täysin. Ei kai kiire ole mikää peruste olla varmistamatta kauppasopimuksen ehtoja ja ohjeita.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voitko antaa ihan konreettisia esimerkkejä siitä, mitä muutostarpeita on perustuslaissa? Pistää uusiksi on aika radikaali toimenpide.
Sinulta hyvä ja aiheellinen kysymys, johon minulla ei nyt ole mahdollisuutta antaa kunnollista tyhjentävää vastausta. Mutta voin tässä kertoa pääpiirteissään mielestäni ongelmallisia asioita nykyisessä perustuslaissa:

-Eri valtioelinten toimivaltojen ja vastuiden rajat ovat mielestäni aivan liian epämääräisiä (esimerkiksi hallituksen ja presidentin välillä pitäisi olla selkeämpi jako ja niissä alueissa, jotka ovat päällekkäisiä pitäisi olla tyhjentävästi ja selvästi tiedossa komentoketju).
-Kunnallisen itsehallinnon rajat ja kuntien vastuut tulisi avata selkeästi.
-Perusoikeudet tulisi sitoa kansalaisuuteen tai vähintään oleskelulupaan
-Poikkeusoloista tulisi säätää selkeämmin, lisäksi poikkeustilalakeja ei pitäisi pystyä käyttämään yksinkertaisella ääntenenemmistöllä.

Tämän enempään ei nyt potku riitä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käsittämöttömästi on ollut Huoltovarmuuskeskuksen toiminta ja luottamuksen häviäminen maaliskuun jälkeen jolloin varmuusvarastot olivat vielä pullollaan tavaraa. Sitten selvisi että osa suojaimista oli jopa 8 vuotta sitten vanhentunutta haurasta tavaraa.

Nyt sitten huoltovarmuuskeskus on sekoillut sairaalaakäyttöön tilattujen suojaimien perustilauksen kanssa niin että asiaan liittyy rahanpesuakin ja juttu on nyt poliisin tutkinnassa.

Jos katsoit pressin, kyse nimenomaan ei HVK:lle ole ollut "perustilauksesta", ja se 8 v sitten vanhentunut tavara ei ole kuulunut heidän rooteliinsa. Tässä kaupassa on toki sekoiltu, mutta kuten kp Gustafsson totesi, tämä ei tosiaan ole HVK:n toimialaa lainkaan. STM:n ja kuntien rooli tulisi tutkia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
42 kuolemaa hoivakodeissa...

Yle selvitti: Jo kaksi kolmasosaa Suomen kaikista koronakuolemista hoivakodeissa – helsinkiläisessä palvelutalossa kahdeksan kuolemaa Yle selvitti: Jo kaksi kolmasosaa Suomen kaikista koronakuolemista hoivakodeissa – helsinkiläisessä palvelutalossa kahdeksan kuolemaa

Huomionarvoista toki tämäkin kohta:

"Kaikille menehtyneille ei ollut tehty koronatestiä, mutta liiketoimintajohtajan mukaan menehtymisen syynä pidetään erittäin todennäköisesti koronan aiheuttamaa infektiota. "

Eli onko tosiaan noissa Suomen koronakuolemissa mukana kuolemia, joita ei ole varmistettu koronakuolemaksi?
Samasta asiasta on annettu kritiikkiä esimerkiksi Ranskassa ja Belgiassa: on ollut epäilyjä siitä, että kuolemansyitä ei ole tutkittu vaan kaikki hoitokodeissa kuolleet on lisätty suoraan koronavainajien tilastoihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
-Eri valtioelinten toimivaltojen ja vastuiden rajat ovat mielestäni aivan liian epämääräisiä (esimerkiksi hallituksen ja presidentin välillä pitäisi olla selkeämpi jako ja niissä alueissa, jotka ovat päällekkäisiä pitäisi olla tyhjentävästi ja selvästi tiedossa komentoketju).
-Kunnallisen itsehallinnon rajat ja kuntien vastuut tulisi avata selkeästi.
-Perusoikeudet tulisi sitoa kansalaisuuteen tai vähintään oleskelulupaan
-Poikkeusoloista tulisi säätää selkeämmin, lisäksi poikkeustilalakeja ei pitäisi pystyä käyttämään yksinkertaisella ääntenenemmistöllä.

Valmiuslain enemmistöstä samaa mieltä, mutta mikä mielestäsi hallituksen ja presidentin välillä on epäselvää? Perustuslain lähtökohta on nimenomaan täysin ja vain se, että valtioneuvosto johtaa Suomea. Se, jos presidentti harrastaa jotain "mielipidevaikuttamista" tai kirjelmöi vaikka Kiinan presidentille on toinen asia, muttei siinä kyllä perustuslain kannalta mitään epäselvyyttä ole.
 
En osaa sanoa ja tuskin osaa moni muukaan, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna ajatuskin siitä on täysin naurettava, että kaikissa muissa maissa kaikki muut kansanryhmät ovat hyvin tietoisia koronaviruksen vaaroista sekä toimista leviämisen ehkäisemiseksi, mutta somaleille nämä asiat nyt vain jätetään valistamatta. Eikö aikuisilla ihmisillä, myös somaleilla, ole mitään vastuuta itsestään?

Somaliassa on todettu virallisen tiedon mukaan vain 60 tartuntaa. Se on melko vähän 15 miljoonan asukkaan maassa. Onkohan ne natiivit siellä fiksumpia kuin Suomessa asuvat veljet ja siskot?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Nyt ihan oikeasti valot päälle. Minkä helvetin viruskaravaanin te luulette Uudeltamaalta lähtevän ensi maanantaina?

Et huomannut paria jossia viestissäni...

Maanantaina ei vielä lähde massoja mutta perjantaina 24.4. karavaanit lähtevät kohti Saimaata, Päijännettä ja muita järvisuomen isoja mökkikeskittymiä. Suotavaa olisi, että ajavat sitten suoraan sinne ja palaavat sunnuntaina suoraan kotiinsa. Edelleen, minulle se on ihan sama aukeaako portit 19.4. vai eivät, toivon vain ettei tuo 3vk helvetillinen kärvistely siellä saartorenkaan sisällä valu hukkaan, koska viruskanta on edelleen Uusimaalla korkea ja sieltä se tulee leviämään ihmisten mukana ulospäin.

Ja turha leipoa minusta mitään suurta saatanaa, sovitaan enemmin vaikka, että jeesustelen hieman liikaa *hymiö*
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuollaiset väitteet liiallisista monimutkaisuuksista näyttää aika oudoilta, kun huomioidaan, että täällä ei vielä ole virka-apua annettu kuin ihan hetken aikaa. Suomi on valtio minkä pitäisi olla kaikkien mittarien mukaan yksi kaikista valveutuneimmista valtioista toimimaan kriisiaikana. Silti ei tunnu, että halutaan käyttää niitä resursseja kun pelätään jatkuvasti jotain.


Luulen Lindenin tarkoittaneen eristämisen monimutkaisuutta. Kriteerien mukaan menisi 6-12 aluetta Uudenmaan/Helsingin lisäksi eri puolilta Suomea, kun kaikkiin sovellettaisiin samaa luokitusta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo somaliyhteisön kova sairastumisprosentti on melkoisen huolestuttava juttu jos ja kun se yhdistetään Uudenmaan aukaisun kanssa. Nehän painelee heti sieltä suksiboksit vilkkuen johonkin Kainuuseen (lunta vielä riittää) mökille, rampauttaen pikkukunnan terveydenhuollon sekä saastuttaen kylän ainoa ruokakaupan.

Koska kaikkihan noin tulevat tekemään. Siis stadilaiset. Saattavat olla jopa heti ensimmäisinä päivänä liikenteessä, kun suurella osalla häiritsevää tekijää mökkeilyyn ei ole. Siis duunia.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tuo somaliyhteisön kova sairastumisprosentti on melkoisen huolestuttava juttu jos ja kun se yhdistetään Uudenmaan aukaisun kanssa. Nehän painelee heti sieltä suksiboksit vilkkuen johonkin Kainuuseen (lunta vielä riittää) mökille, rampauttaen pikkukunnan terveydenhuollon sekä saastuttaen kylän ainoa ruokakaupan.

Eikai sentään Kainuuhun, siellähän on jo Suomen 3. suurin koronaviruspesäke. Katso tästä THL:n kartasta joku parempi kohde

 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
No olipa pettymys A-talk. Yli puoli tuntia keskustellaan maskifarssista ja 2min mielenterveyden vaikutuksista koko corona casen aikana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
No olipa pettymys A-talk. Yli puoli tuntia keskustellaan maskifarssista ja 2min mielenterveyden vaikutuksista koko corona casen aikana.
Siellä on nyt yli kuukausi vedetty A-studioita pelkästään korona-aiheista, niin alkaa niilläkin vähän jo uudet jutut loppumaan kesken.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Päivitystä Italian tilanteesta

Tuossa pari hyvää linkkiä Italian tilastoihin:
Worldometers
Situazione Coronavirus in Italia - LIVE

Tänään alle 3000 tilastoitua tartuntaa ensimmäistä kertaa yli neljään viikkoon, mutta kuolemia jälleen yli 600. Kuolemat laahaavat vielä hieman huolestuttavasti perässä, mutta toivoa herättää uusien tartuntojen väheneminen, mikä on jatkunut jo hyvän aikaa. Italiassa on lockdown ollut jo kuukauden päällä, joten rajoitusten seurauksien pitäisikin jo näkyä. Parantuneita tulee sentään jo lähemmäs pari tuhatta päivässä, mikä on aika hyvä tahti.
 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Siellä on nyt yli kuukausi vedetty A-studioita pelkästään korona-aiheista, niin alkaa niilläkin vähän jo uudet jutut loppumaan kesken.
En näkisi, että mielenterveyden vaikutukset ihmisillä tämän korona tilanteen aikana ole 'vanha' keskustelun aihe. Tosin mediaseksikäs maskicase tosin käydään läpi joka uutisessa ja keskustelussa, joka on ylipäätänsä vain polikointia STM ja HVK puolelta, ei oteta vastuuta ja pestään kädet pois sopasta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Siellä on nyt yli kuukausi vedetty A-studioita pelkästään korona-aiheista, niin alkaa niilläkin vähän jo uudet jutut loppumaan kesken.

Itsekin kyllä kaipasin pidempää keskustelua mielenterveydestä. Eräs suosikkejani tuo Sydänmaanlakka, joten olisin mielelläni kuullut hänen sanaa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Okei. Eli mikä ilmiöön on siis mielestäsi syynä?

Lause (yhdyssanako?) jota ei kai saisi sanoa mutta kirjoitan silti: inshallah. Vai pitääkö se isolla kirjoittaa Inshallah.

En tiedä liityykö lausuma myös tyttölasten ympärileikkaamisen vai onko se enemmän sitten jotain klaanimeininkiä, mutta sama juttu: kyse ei ole yhteiskunnan riittämättömästä informaatiotarjonnasta vaan sen vastaanottohalukkuudesta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Luulen Lindenin tarkoittaneen eristämisen monimutkaisuutta. Kriteerien mukaan menisi 6-12 aluetta Uudenmaan/Helsingin lisäksi eri puolilta Suomea, kun kaikkiin sovellettaisiin samaa luokitusta.
Kyllä minä ymmärsin tasan mitä tarkoitti ja täysin samalla tavalla kuin sinä. Silti tässä massa on yli 200 000 miestä reservissä ja vielä lisää jos tarvitaan. Ei ole yhtään mitään monimutkaisuutta siinä, että laitetaan alueita kiinni, jos vain tahtoa on. Nyt ne samat miehet (noin 20 000 niistä) tuolla tetsaa metsissä ja pitää telttaleiriä intissä, sen sijaan että pitäisivät telttaleirinsä eri alueiden rajoilla. Ainoa monimutkaisuus tässä on se, että oikeasti ei ole halua kun pelätään, että se näkyisi seuraavissa vaaleissa. Keinoja kyllä olisi. When there is a will, there is a way. Vaan kun tästä touhusta puuttuu se halu ja johtajuus ja lähinnä ainoa halu on pystyä myöhemmin pesemään kätensä ja välttää ainakin tekemästä väärin, koska poliittinen paine. Missään vaiheessa tätä tautia ei olla pystytty toimimaan proaktiivisesti, ei vaikka asiantuntijat kuinka sitä toivoisivat. Sen sijaan jatkuvasti toimitaan reaktiivisesti ja ollaan myöhässä niissä toimissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä minä ymmärsin tasan mitä tarkoitti ja täysin samalla tavalla kuin sinä. Silti tässä massa on yli 200 000 miestä reservissä ja vielä lisää jos tarvitaan. Ei ole yhtään mitään monimutkaisuutta siinä, että laitetaan alueita kiinni, jos vain tahtoa on.

Nähdäkseni kyse ei ole tahdosta. Ei edes siitä, että tautitilanne voisi olla parempi sulkua jatkamalla. Tämän oleellisen muun puolen on moni tuonut esille, mutta tiivistän kerran vielä:

1. Perustuslain 9 §:n 1 momentin mukaan Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

2. Ennen sulkua osa perustuslakivaliokunnan kuulemista oikeusoppineista ja muista oikeusoppineista nosti esiin sen, että valmiuslain pykälä, jota käyttämällä hallitus sulki Uudenmaan muusta Suomesta, ei todellisuudessa sopinut Uudenmaan eristämiseen. Toimi olisi vaatinut ja vaatii nyt jatkossa valmiuslain uudistamisen.

3. Siksi perustuslakivaliokunta painotti, että Uudenmaan eristys pitää purkaa heti, kun tautitilanne tasaantuu.

Mutta kyllä ainakin minä ajattelen myös niin, että enemmän Keskustalla on halua pitää sulku päällä opposition kanssa, kuin vasemmalla ja vihreillä. Silti kun olen lukenut noin kymmenen oikeusoppineen asiantuntijan mielipiteen, maallikkona en lähde edes väittämään esim V-P Viljaisen olevan väärässä. Valtiosääntöoikeusprofessori Veli-Pekka Viljanen on arvioinut, että valmiuslain liikkumista rajoittava pykälä sopii huonosti pandemiaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nähdäkseni kyse ei ole tahdosta. Ei edes siitä, että tautitilanne voisi olla parempi sulkua jatkamalla. Tämän oleellisen muun puolen on moni tuonut esille, mutta tiivistän kerran vielä:

1. Perustuslain 9 §:n 1 momentin mukaan Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

2. Ennen sulkua osa perustuslakivaliokunnan kuulemista oikeusoppineista ja muista oikeusoppineista nosti esiin sen, että valmiuslain pykälä, jota käyttämällä hallitus sulki Uudenmaan muusta Suomesta, ei todellisuudessa sopinut Uudenmaan eristämiseen. Toimi olisi vaatinut ja vaatii nyt jatkossa valmiuslain uudistamisen.

3. Siksi perustuslakivaliokunta painotti, että Uudenmaan eristys pitää purkaa heti, kun tautitilanne tasaantuu.

Mutta kyllä ainakin minä ajattelen myös niin, että enemmän Keskustalla on halua pitää sulku päällä opposition kanssa, kuin vasemmalla ja vihreillä. Silti kun olen lukenut noin kymmenen oikeusoppineen asiantuntijan mielipiteen, maallikkona en lähde edes väittämään esim V-P Viljaisen olevan väärässä. Valtiosääntöoikeusprofessori Veli-Pekka Viljanen on arvioinut, että valmiuslain liikkumista rajoittava pykälä sopii huonosti pandemiaan.
Tähän jo vastasi Itä-Suomen yliopiston professori ja linkkikin tässä ketjussa. Keinoja on, jos niitä halutaan käyttää. Nyt todella moni menee tuollaisen pilkunnussimisen taakse ja ei muka voi koska laki. Oikeasti lait on tehty muutettaviksi jos ne nähdään huonoiksi ja on halua, ei vain ole. Lisäksi tässä ei tarvitsisi edes muuttaa lakia, vaan vain tulkintaa. Se on ihme jos muualla pystytään runnomaan huomattavasti kovemman tason juttuja läpi mutta Suomi se ei vaan voi, koska joku yksittäinen laki"asiantuntija" näin linjasi.

Kuten sanoin, ei ole poliittisen pelon takia hallituksella mitään valmiutta toimia ennakkoon, koska nämä muutama suurisuinen alkaisi itkemään mediassa ja se voisi maksaa vaaleissa. Ei ole tahtoa. Jännäksi on mennyt tämä homma kun muutama "oikeusoppinut" määrää tässä maassa miten maan hallitus ja lait toimii, vaikka koko eduskunta kannattaisi toimintaa ja olisi yksimielinen asioiden suhteen. Minä luulin eläväni demokratiassa, mutta tämä ei taida ihan kuvata sellaista.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tähän jo vastasi Itä-Suomen yliopiston professori ja linkkikin tässä ketjussa. Keinoja on, jos niitä halutaan käyttää. Nyt todella moni menee tuollaisen pilkunnussimisen taakse ja ei muka voi koska laki. Oikeasti lait on tehty muutettaviksi jos ne nähdään huonoiksi ja on halua, ei vain ole. Lisäksi tässä ei tarvitsisi edes muuttaa lakia, vaan vain tulkintaa. Se on ihme jos muualla pystytään runnomaan huomattavasti kovemman tason juttuja läpi mutta Suomi se ei vaan voi, koska joku yksittäinen laki"asiantuntija" näin linjasi.

Kuten sanoin, ei ole poliittisen pelon takia hallituksella mitään valmiutta toimia ennakkoon, koska nämä muutama suurisuinen alkaisi itkemään mediassa ja se voisi maksaa vaaleissa. Ei ole tahtoa.

Jos prof. Uotia tarkoitat, hän nimenomaan problematisoi Uudenmaan eristämistä. IS:n jutussa oli oikaistu varsin voimakkaasti perusoikeuksien keskinäisessä arvottamisessa - sitä ei nimittäin lausunnoista löydy. Sen sijaan juuri Uotinkin esiintuomaa problematisointia jokseenkin jokaisessa PeViin tuolloin tulleessa lausunnossa/kuulemisessa.

Mitä tulee siihen, että "muualla pystytään runnomaan huomattavasti kovemman tason juttuja läpi" - näin aivan varmasti on. Maiden perustuslait eroavat voimakkaasti ja eräissä maissa (mm. UK) sellaista ei edes oikeudellisessa merkityksessä ole. Meillä on, varsin tiukasti käsitelty vieläpä, ja Suomi yleensä on varsin korkealla erilaisissa hallinnon tehokkuutta, korruption vähäisyyttä ja julkista päätöksentekoa mittaavissa indikaattoreissa. Toki perustuslakia sopii kritisoidakin, sekin on yksi oikeusvaltion tunnus. Ei ole kyse "pilkunnussimisesta" vaan suomalaisesta lainsäädännöstä ja oikeusperiaatteista. Moisen sanan käyttäminen tässä yhteydessä kertoo tietenkin osaltaan melko paljon tasosta, jolla asiaa tarkastelet.

Noin muuten se, minkä lain tai lain tulkinnan muuttamiseen tässä viittaat jää kyllä täysin epäselväksi. Kyse on valmiuslain 118 § käyttöönotto- ja soveltamisasetuksista.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
tai lapsen antaa pihalla leikkiä. Se on täysin puuta heinää rajoittaa toimintaansa jos sitten seuraavassa välissä tekee juurikin päin vastoin kun on ohjeistettu.
Kyllähän veljen lapset päivittäin leikkii pihalla enkä pidä sitä vääränä. Enkä edes tiedä missä lasten pihalla leikkimistä olisi erikseen ohjeistettu välttämään. Veli vitsailee että onneksi heitä on perheessä alle kymmenen niin voivat olla yhdessä eikä tarvitse osaa eristää muualle. Kyllähän se perhettä tuntematta voi vaikuttaa että lapset on kavereitten kanssa ulkona kun koko poppoo liikkuu omilla maillaan. Ja kyseessä on vain yksi perhe jossa on enemmän kuin 1-2 lasta.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään 14.04.2020 Suomessa siis 64 koronasta johtuvaa kuolemaa. Samaan aikaan Ruotsissa yli tuhat.

Uskaltaako kukaan veikata

a) milloin menee Suomessa 100 rikki?

b) kun tämä korona on joskus nujerrettu niin missä suuruusluokassa Suomessa noi kuolemantapaukset mahdollisesti pyörii?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös