Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 911 464
  • 81 126

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tulin Suomeen takaisin Thaimaasta tammikuussa, jossa olin noin kolme viikkoa. Matkalla kohtaamisia kiinalaisten kanssa oli päivittäin monesti ja hotelleissani sekä lentokentillä heitä oli pilvin pimein. Kiinnitin huomiota silloin siihen että hyvin monella oli yskää.
Sainkin matkalla sitten elämäni pahimman yskä, kurkkukipu, hengenahdistus sairauden, kuumettakin oli jonkin verran. Pahimpana tuo hengenahdistus jota ei ole aiemmin ollut kun olen ollut kipeä. Lisäksi vaimoni, joka ei ole yhdessäoloaikanamme (8v) ollut koskaan kipeä, sairastui myös.
Vaimolla meni ohi 4 päivässä, minulla kesti toista viikkoa. Lisäksi hengenahdistusta oli vielä muiden oireiden loppumisen jälkeenkin.
Minulla oireita oli vielä suomeen paluun jälkeenkin ja koska jo silloin oli uutisissa kiinan korona tilanne, niin yritin työterveyslääkäriltä saada lähetettä koronatestiin, mutta en päässyt, koska hänen mukaansa minulla ei 100% varmuudella voinut olla tätä nyt jylläävää koronaa. Onneksi kuitenkin kirjoitti sairaslomaa, niin ihan hetkeen en ollut mahdollisesti sairastuttamassa muita työpaikalla jne.
Harmi kun tähän ei ole vielä vasta-aine testiä, niin tietäisi olenko huomenna jo neljättä viikkoa turhaan etätöissä kotona. Toki minulla ei etätyötä vastaan ole mitään, koska saa rauhassa olla ja tehdä sekä tunnin työmatkakin on nyt vapaa-aikaa
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jos nykyisten tietojen valossa mietitään asioita ja Suomen ensimmäistä koronatartuntaa tammikuussa.. Kuinka todennäköistä on, ettei tauti ole lähtenyt hiljalleen leviämään jo silloin?

Suomessa määriteltiin silloin, että mahdollisia altistuneita on 24kpl. Nainen siis lensi Wuhanista Helsinki-Vantaalle, sieltä vaihtoi konetta ja lensi Ivaloon, matkusti Saariselälle ja vietti siellä 5 päivää ennen kuin meni lääkäriin.

Altistuneita 24.

En siis sano tätä lietsoakseni mitään, mutta kuinka todennäköistä nykyisten tietojen valossa on, että kukaan ei ole saanut tartuntaa?

Tässä hesarin linkki tammikuulle ja koronan käsittelyyn:

Edit. Suosittelen oikeasti lukemaan tuon linkin uutisen.

"Alustavien tietojen mukaan Kiinan virus ei ole erityisen tarttuva. Emme vielä tiedä, tarttuuko se oireettomasta ihmisestä ollenkaan," Puumalainen sanoi. Tämä lausunto kertoo kaiken siitä kuinka heikon tiedon varassa tammikuussa mentiin. Jälkiviisastella voi aina mutta kulloisenkin tiedon varassa mennään ja tuolloin tiedettiin todella vähän.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sainkin matkalla sitten elämäni pahimman yskä, kurkkukipu, hengenahdistus sairauden, kuumettakin oli jonkin verran. Pahimpana tuo hengenahdistus jota ei ole aiemmin ollut kun olen ollut kipeä. Lisäksi vaimoni, joka ei ole yhdessäoloaikanamme (8v) ollut koskaan kipeä, sairastui myös.
Vaimolla meni ohi 4 päivässä, minulla kesti toista viikkoa. Lisäksi hengenahdistusta oli vielä muiden oireiden loppumisen jälkeenkin.

Perusteliko mitenkään miksi ei olisi voinut olla korona?
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Alustavien tietojen mukaan Kiinan virus ei ole erityisen tarttuva. Emme vielä tiedä, tarttuuko se oireettomasta ihmisestä ollenkaan," Puumalainen sanoi. Tämä lausunto kertoo kaiken siitä kuinka heikon tiedon varassa tammikuussa mentiin. Jälkiviisastella voi aina mutta kulloisenkin tiedon varassa mennään ja tuolloin tiedettiin todella vähän.
Twitterkansa tiesi kyllä tuolloin jo, että tauti tappaa kuin syöpä ja leviää kuin tyhmyys.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oireettomien testaaminen hidastaa oireellisten testaamista ja se on aika oleellista, kun koronaa sairastavaa ei voi esim. Sairaalassa laittaa ihan mihin tahansa.
Juu, kapasiteettia on aivan liian vähän. Sitä pitäisi lisätä reippaasti. Muutosta tuo ei sikäli toisi, että kaikkia oireellisia EI Suomessa testata.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki nuorille tai keski-ikäisille ihmisille tuon ei pitäisi olla tekemätön paikka, mutta kyllä tuossa ajassa voi jopa 5-10 kiloa lisää tulla. Tiedän jopa omasta kokemuksesta kun joskus jalka meni poikki kiekkoilussa ja urheilu loppui kuin seinään.

Tämä voi tapahtua ihan helposti; jos miettii nyt omaa etätyöarkea, jossa hyötyliikuntaa on noin 75 % vähemmän kuin tavallisen työpäivän aikana, niin jos ei itse olisi aktiivinen liikunnan suhteen, meikäläisen ruokahalulla olisi helposti 5 extrakiloa kesäkuuhun mennessä. Nyt on onneksi käynyt päinvastoin, aerobinen liikunta on jopa lisääntynyt kuntosalin kiinniolon johdosta.

Suosittelen kaikille setämiehille kuntoilun aloittamista sauvojen kanssa, siitä on sitten helpohko siirtyä jossain vaiheessa juoksuntapaiseen, kun on muutama viikko pitkiä sauvakävelylenkkejä takana.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Twitterissä joku tietäjä sanoi että toukokuussa suomi palautuu normaaliin tilaan.

Eli ei tässä kauaa tarvi kärvistellä.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.

Saa nähdä laittaako Metsähallitus kansallispuistot säppiin, jos meno ei muutu.
Lempäälässä laitettiin jo Birgitan polku kiinni, kun eivät retkeilijät uskoneet. Kaikki huusseja myöten laudoitettiin umpeen. :D
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Twitterissä joku tietäjä sanoi että toukokuussa suomi palautuu normaaliin tilaan.

Eli ei tässä kauaa tarvi kärvistellä.
On todennäköisesti oikeilla jäljillä.
Olikohan Aalto-yliopiston matemaatikot kun olivat laskeneet askelmerkit tähän.
Juhannuksena aukeaisi rajat sen mukaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä voi tapahtua ihan helposti; jos miettii nyt omaa etätyöarkea, jossa hyötyliikuntaa on noin 75 % vähemmän kuin tavallisen työpäivän aikana, niin jos ei itse olisi aktiivinen liikunnan suhteen, meikäläisen ruokahalulla olisi helposti 5 extrakiloa kesäkuuhun mennessä. Nyt on onneksi käynyt päinvastoin, aerobinen liikunta on jopa lisääntynyt kuntosalin kiinniolon johdosta.

Suosittelen kaikille setämiehille kuntoilun aloittamista sauvojen kanssa, siitä on sitten helpohko siirtyä jossain vaiheessa juoksuntapaiseen, kun on muutama viikko pitkiä sauvakävelylenkkejä takana.
meinasin tykätä tästä postauksesta, sillä noinhan se just on (kollega kertoi miten askelmittarin lukama on tippunut alle prosentiin normaalista), mutta lopun sauvakävely-osuus oli niin verinen loukkaus etten sitä anna ikinä anteeksi.
Minä mitään dementia-hiihtoa, nuori nelikymppinen ala.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On todennäköisesti oikeilla jäljillä.
Olikohan Aalto-yliopiston matemaatikot kun olivat laskeneet askelmerkit tähän.
Juhannuksena aukeaisi rajat sen mukaan.
Mielestäni eilen uutisissa puhuttiin, että Saksa pyrkii maan sisäisistä rajoituksista eroon 20.4. Toki siellä jatketaan Etelä-korea meiningillä, että testataan ja testataan ja kiinni jääneet karanteeniin.

Olin juonut pari olutta, että tuo saattoi olla untakin :).
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
On todennäköisesti oikeilla jäljillä.
Olikohan Aalto-yliopiston matemaatikot kun olivat laskeneet askelmerkit tähän.
Juhannuksena aukeaisi rajat sen mukaan.

Eipä enää monta viikkoa. Juuri sopivasti NHL-draftiin ja myös niin, että ehditään juhannuksen supertriplat laittaa pystyyn. Nähdäänkö tuolloin juhannuksena samanlainen näytelmä kuin Berliinissä aikanaan, kun idän ja lännen välinen aita symbolisesti ja fyysisesti kaadettiin ja oli vain yksi Saksa. Nyt siis tässä tapauksessa vain etelä ja pohjoinen?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
ehditään juhannuksen supertriplat laittaa pystyyn.

Toivottavasti triplasta ei tartte tänä kesänä tehdä kvartettia, että joutuisi vielä silloin veikkaamaan päivänä korona-kuolonuhrien lukumäärää.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Satakunnan Kansan yleisönosastolla tekstaripalstalla tänään kaksi koronaan liittyvää viestiä jäivät mietityttämään. Totuutta näistä ei tietysti voi tietää, mutta laitan ne kuitenkin ketjuun.



”Onko kenelläkään kokemusta satasairaalan korona-avusta? Onko miten saanut apua? Lääkäritalossa epäily koronatartunnasta ja sieltä lähetettiin Satasairaalaan ensiapuun (oireet, todella korkea verenpaine, kuume ja hengitysvaikeuksia) lähetettiin kotiin ilman minkäänlaista tutkimusta hoitajan päätöksellä.”

”Koronapoli ei testaa asiakaspalvelutyötä tekevää, vaikka potilaalla on korkea sahaava kuume, hengitysvaikeuksia ja makuaisti mennyt. Muut virukset poissuljettu. Eivät kriteerit täyty, joten perheenjäsenet joutuvat jatkamaan työssäkäyntiä. Ovatko testit loppu vai kaunistellaanko vaan?”
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Satakunnan Kansan yleisönosastolla tekstaripalstalla tänään kaksi koronaan liittyvää viestiä jäivät mietityttämään. Totuutta näistä ei tietysti voi tietää, mutta laitan ne kuitenkin ketjuun.
En tiedä onko testivehkeistä puutetta vai eivätkö labrat pysy perässä, mutta kolme päivää on mennyt tuloksien saamisessa jo pari viikkoa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Täällä Etelä-Helsingissä on ulkoilu hievenen stressaavaa. Mulla on vene talvisäilytyksesä Sirpalesaaressa ja kävisin mielelläni aina silloin tällöin tekemässä pieniä keväthommia. Siinä tulee samalla ulkoiltua. Vaikka veneellä saa olla rauhassa, on ongelmana se, että kauniit kevätkelit houkuttelevat saarten kulkureitille puoli Helsinkiä. Sillat ja ponttoonit ovat hivenen ahtaita. Siinä saa olla aika taitava, jos pystyy pitämään turvavälin metrissä, puhumattakaan kahdesta. Eilen kokeilin sellaista, että jätin pölymaskin naamalle (tein muutamia pohjapesuja, joissa on hyvä olla maski). Kun palailin, niin jopas alkoi turvaväliä syntyä! Mietin, että mitenkähän tämä psykologisesti toimii, kun turvavarustetta käyttävä on pelottava ruttotautinen, mutta ne tavallisissa tamineissa kulkevat ovat turvallista väkeä, jotka saavat tulla vaikka hieromaan nenäänsä iholle. Pitäisi varmaan vielä nauhoittaa vaikka kännykkään jotain kuolonkorinamaista ääntä ja soittaa sitä, niin saisi vielä suuremman välin. Kaasunaamarikin voisi tehdä vaikutuksen. En viitsi alkaa tahallani rykimään, kuten älykkö-Junger kertoi tekevänsä kaupassa.

Oikeastaan voisin laittaa jollan vesille ja alkaa kulkemaan sillä suoraan salmen poikki. Eipä tarvitsisi edes noita temppuja tehdä. Siinä saa kyllä sitten vähemmän liikuntaa, mutta ei tarvi väistellä keski-ikäisiä reippailevia mammoja, jotka perustaa venyttelykerhon sillan keskelle.
Tänään oli Hesarissa juuri juttua, kuinka nuo naamiot toimivat hyvin muistutuksena turvaväleistä. Ihan huiveista kietaistutkin, jotka taas eivät oikeasti tartunnalta suojaa. Saa nähdä, yleistyvätkö nuo maskit Euroopassakin, ne kun oikeasti ehkäisevät niin tartuttamista kuin altistumistakin, ja Hesarissa aasialaislääkärit tuota kovin ihmettelivät, ettei Euroopassa ja USA:ssa näitä käytetä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä voi tapahtua ihan helposti; jos miettii nyt omaa etätyöarkea, jossa hyötyliikuntaa on noin 75 % vähemmän kuin tavallisen työpäivän aikana, niin jos ei itse olisi aktiivinen liikunnan suhteen, meikäläisen ruokahalulla olisi helposti 5 extrakiloa kesäkuuhun mennessä. Nyt on onneksi käynyt päinvastoin, aerobinen liikunta on jopa lisääntynyt kuntosalin kiinniolon johdosta.

Suosittelen kaikille setämiehille kuntoilun aloittamista sauvojen kanssa, siitä on sitten helpohko siirtyä jossain vaiheessa juoksuntapaiseen, kun on muutama viikko pitkiä sauvakävelylenkkejä takana.
Itsellä myös hyötyliikunta vähentynyt, mutta lounasruokailujen vaihtuminen terveellisempään kotiruokaan järkevillä annoksilla kompensoi tilannetta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tulin Suomeen takaisin Thaimaasta tammikuussa, jossa olin noin kolme viikkoa. Matkalla kohtaamisia kiinalaisten kanssa oli päivittäin monesti ja hotelleissani sekä lentokentillä heitä oli pilvin pimein. Kiinnitin huomiota silloin siihen että hyvin monella oli yskää.
Sainkin matkalla sitten elämäni pahimman yskä, kurkkukipu, hengenahdistus sairauden, kuumettakin oli jonkin verran. Pahimpana tuo hengenahdistus jota ei ole aiemmin ollut kun olen ollut kipeä. Lisäksi vaimoni, joka ei ole yhdessäoloaikanamme (8v) ollut koskaan kipeä, sairastui myös.
Vaimolla meni ohi 4 päivässä, minulla kesti toista viikkoa. Lisäksi hengenahdistusta oli vielä muiden oireiden loppumisen jälkeenkin.
Minulla oireita oli vielä suomeen paluun jälkeenkin ja koska jo silloin oli uutisissa kiinan korona tilanne, niin yritin työterveyslääkäriltä saada lähetettä koronatestiin, mutta en päässyt, koska hänen mukaansa minulla ei 100% varmuudella voinut olla tätä nyt jylläävää koronaa. Onneksi kuitenkin kirjoitti sairaslomaa, niin ihan hetkeen en ollut mahdollisesti sairastuttamassa muita työpaikalla jne.
Harmi kun tähän ei ole vielä vasta-aine testiä, niin tietäisi olenko huomenna jo neljättä viikkoa turhaan etätöissä kotona. Toki minulla ei etätyötä vastaan ole mitään, koska saa rauhassa olla ja tehdä sekä tunnin työmatkakin on nyt vapaa-aikaa
Ei tosiaan tarvitse olla kummoinenkaan "palstalääkäri" voidakseen melkoisella todennäköisyydellä olettaa tuon olleen koronavirustartunta. Tuskin olet läheskään ainoa, joka on kokenut samaa.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Päivitetty tartuntaluku: 73 tartuntaa nyt tämän päivän osalta koko maassa. Aamulla ilmoitettuun määrään tuli siis 18 tartuntaa lisää.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Onko Kainuussa yhtään tartuntaa vieläkään? Käykö pian niin, että nälkämaa on pian Suomen tervein alue, kun ovat tottuneet lojumaan siellä barometrien toisessa päässä, kun puhutaan terveydestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös