Itsekin odotan enemmän vasta-ainetestauksen tuloksia kuin itse koronatestauksen.Monesta suunnasta on alkanut tulla viime päivinä tulkintoja, että virus on voinut kiertää ihmisissä Euroopassa jo paljon ennen kuin siihen on herätty.
Äitini palasi tammikuun lopussa pina coladan huuruiselta lomaltaan Helsinki-Vantaan kautta. Sanoi silloin tuoreeltaan heti, että oli hassu tunne olla siinä kiinalaislauman keskellä lentokentällä kun tosi monilla oli maskit naamalla. No, 5 päivän päästä rysähti koronaoireisto päälle, enkä itsekään ole nähnyt äiteetä ennen siinä kunnossa. Puoli sukua kävi sen jälkeen jonkunlaisen taudin läpi. Koronaa ei testattu, koska ei tullut riskialueelta ja influenssatesti näytti negaa. Enkä siis tällä väitä, että se olisi ollut koronaa. Mutta en pidä sitä myös mahdottomana.
Olen itse toivonut, että näistä hoito/tehohoito-tapauksista saisi tietää minkä verran kyseessä on valmiiksi sairaalahoidossa tai vanhustenhoidossa olevia, jotka ovat saaneet siellä tartunnan. Tiedän, ettei näitä voida kertoa ja että se menisi hoitohenkilökunnan syyllistämiseksi. Sitä en tällä tiedolla hae. Mutta olen ymmärtänyt, että tuolla pahimmissa kriisimaissa isoja lukuja tulee kun tauti alkaa esimerkiksi vanhainkodeissa jyllätä. Ja jenkeissäkin oli heti alkuun se tapaus, jossa tauti ehti vanhainkodissa tappaa monta ja siihen kiinnitettiin huomiota. Seinien ulkopuolella tauti ei mitään tilastopiikkiä aiheuttanut, joka olisi kiinnittänyt huomiota.
En siis pidä mitenkään mahdottomana, että yksittäisiä tartuntaketjuja voisi olla jo ennestään. Suomessa 1-2 miljoonaa ihmistä kuuluu yksityisen työterveyshuollon piiriin ja tunnetusti ne matkustaa, joilla on varaa. Ja yleensä se vaatii sitä, että käy töissä. Yksityiset paikat on voineet toimia ns. tulppana näissä pienissä ketjuissa, jolloin on altistettu vaan parempikuntoisempaa kansaa.
Ja ennen kuin ketään lähtee kaivamaan puukkoa ja kirvestä esiin ja lähtee hyökkäykseen:
Kunhan olen pohtinut. En väitä olevani oikeassa enkä väärässä.