Ministeriöt eivät päätä mitään valtioneuvoston, johon myös Lintilä kuuluu, ohi.Haluatko lukita vastauksesi?
Ministeriöt eivät päätä mitään valtioneuvoston, johon myös Lintilä kuuluu, ohi.Haluatko lukita vastauksesi?
Ministeriöt eivät päätä mitään valtioneuvoston, johon myös Lintilä kuuluu, ohi.
Päivittäinen näytteiden määrä koko suomessa on tippunut ~24.000:sta ~21.000:een. Ei tuo ”linjaus” kyllä niin hirveästi ole mihinkään vaikuttanut. Edelleen testataan innokkaammin mitä ennen vuodenvaihdetta missään vaiheessa. En nyt pelkästää testausmäärien vähenemisen piikkiin kaikea pistäisi.HUS menee alaspäin, mutta kiinnostaisi tietää myös se, että kuinka paljon tuossa vaikuttaa se, että hiljattain tehtiin linjaus, ettei testeihin tarvitse enää mennä, jos kotona pärjää?
Välittömästi tuon jälkeen käyrä ei vielä kääntynyt laskuun, mikä on ihan luonnollista. Testaus laahasi jäljessä ja näytteiden sumaa purettiin.
Päivittäinen näytteiden määrä koko suomessa on tippunut ~24.000:sta ~21.000:een. Ei tuo ”linjaus” kyllä niin hirveästi ole mihinkään vaikuttanut. Edelleen testataan innokkaammin mitä ennen vuodenvaihdetta missään vaiheessa. En nyt pelkästää testausmäärien vähenemisen piikkiin kaikea pistäisi.
Tuolta kalvolta 20 näkee kuvaavasti. Torstain korona viikkokatsaus siis kyseessä. Viikossa testaus vähentynyt 24 000.Päivittäinen näytteiden määrä koko suomessa on tippunut ~24.000:sta ~21.000:een. Ei tuo ”linjaus” kyllä niin hirveästi ole mihinkään vaikuttanut. Edelleen testataan innokkaammin mitä ennen vuodenvaihdetta missään vaiheessa. En nyt pelkästää testausmäärien vähenemisen piikkiin kaikea pistäisi.
Itä-Savossa tämä turvavälipäätös siis purettu. Wuhuu, rajoituksia puretaan.
Ts. omaa heikkoutta ja saamattomuutta perustellaan muiden vahvuudella.Varmaan teoriassa näin, mutta olen omin sanoin kuullut erään valtioneuvoston jäsenen sanovan, että epidemian hoidossa kenelläkään muualla ei ole hirveästi ollut mitään sananvaltaa, vaan niin on menty miten STM on linjannut.
Nyt omikronin myötä STM:n valta on hieman onneksi jo horjunut.
Oletko sitä mieltä, että esim. liikuntapaikkojen sulkemisella ja tyhjillä katsomoille pelaamalla estetään terveydenhuollon romahdusta? Siihen sitten löytynee jotain faktaakin tartunnoiden leviämisestä kyseisissä paikoissa. Sitä dataa tässä kun on odoteltu viranomaistenkin taholta, mutta hiljaista on ollut.Varmaan ymmärrät, että näillä rajoituksilla on tarkoitus nimenomaan estää sitä mahdollista romahdusta. Sinun mielestäkö olisi parempi, että odotetaan romahdus ja toimitaan vasta sitten?
Rajoituksista voi olla montaa mieltä, mutta tuon perustelun luulisi olevan ihan täysin ymmärrettävä.
Ts. omaa heikkoutta ja saamattomuutta perustellaan muiden vahvuudella.
Kirjoitin jo aikaisemmin, että Kiuru ja STM ovat tasan yhtä vahvoja kuin niiden annetaan olla. Ja jos joku on niille tilaa antanut niin keskusta ja ministeri Lintilä. Lohi, joka ei ole VN:n jäsen, näyttää nyt toteen, miten heikko ministeri Lintilä on. Jos STM on niin vahva kuin sinulle on sanottu, miksi kouluja ei ole suljettu? Johtuisikohan siitä, että sitä tilaa ei ole annettu.
Siinä mielessä toki estetään, että em. toimet vähentävät ihmisten kontakteja toistensa kanssa, ja mitä vähemmän kontakteja on, sitä vähemmän tulee potentiaalisia tartuntoja, joten sitä vähemmän tulee myös vakavia tartuntoja. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Tai jos tuntuu, että on eikä tätä ymmärrä, niin suosittelen paluuta peruskouluun matikan tunneille.Oletko sitä mieltä, että esim. liikuntapaikkojen sulkemisella ja tyhjillä katsomoille pelaamalla estetään terveydenhuollon romahdusta? Siihen sitten löytynee jotain faktaakin tartunnoiden leviämisestä kyseisissä paikoissa. Sitä dataa tässä kun on odoteltu viranomaistenkin taholta, mutta hiljaista on ollut.
Ihan vaan tiedoksi, että tällä hetkellä rajoitetaan elinkeinovapautta ja kokoontumisia. Lähtökohta on, että näiden rajoitusten pitäisi olla välttämättömiä sekä oikeasuhtaisia ja sitä ne eivät todellakaan tällä hetkellä ole.
Korona leviää joka paikassa, mutta se ei edelleenkään ole mikään välttämättömyys peruste sulkea tai rajoittaa mainittuja paikkoja ja laittaa kyseisillä aloilla toimivia ahdinkoon. Tätä mieltä ovat oikeusoppineetkin. Et nyt selvästikään ymmärrä sitä.Siinä mielessä toki estetään, että em. toimet vähentävät ihmisten kontakteja toistensa kanssa, ja mitä vähemmän kontakteja on, sitä vähemmän tulee potentiaalisia tartuntoja, joten sitä vähemmän tulee myös vakavia tartuntoja. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Tai jos tuntuu, että on eikä tätä ymmärrä, niin suosittelen paluuta peruskouluun matikan tunneille.
Ylläolevan kirjoituksen voisi kohdistaa tälle "ei mitään hyötyä rajoituksista!!"-jengille. Kyllä on hyötyä. Eri asia on se, miten suurta hyötyä ja miten oikeasuhtaisia rajoitukset ovat. Siihen en missään vaiheessa ottanut kantaa, enkä tässäkään ota. En koe, että minulla olisi kompetenssia tällaisen arvion tekemiseen maallikkona. Lähinnä pointti oli se, että ymmärrän perustelut rajoitusten taustalla. Alun perin lainaamassani viestissä peräänkuulutettiin sitä, että rajoitukset olisivat oikeasuhtaisia, jos terveydenhuollon romahdus olisi tullut. Tuohan on ihan älytön logiikka; Jos se romahdus olisi tapahtunut / päästetty tapahtumaan, niin selvästi rajoitukset olisivat olleet liian lieviä.
Arvostaisin, jos et laittaisi sanoja suuhuni. En ota kantaa, koska ei ole kompetenssia, eli riittävästi asiantuntemusta tartuntatautien leviämisestä ynnä muusta aiheeseen liittyvästä. Sinulla ilmeisesti on, ja hyvä niin. Tai sitten kyse on Dunning-Krugerin efektistä. Mene ja tiedä.Etkä tietenkään ota kantaa rajoitusten oikeasuhtaisuuteen, koska ne eivät sitä ole ja sen varmasti tiedostatkin. Teidän syvää päätyä kun ei vaan paskan vertaa kiinnosta yrittäjien ja työntekijöiden ahdinko, kun se ei osu omalle kohdalle.
Jos jotain pitäisi sulkea niin rajoitusten pitäisi koskea ennenkaikkea niitä paikkoja joissa riskiryhmiin kuuluvia on suuressa määrin. Näitä eivät ole jäähallit, elokuvateatterit, ravintolat niiden luokituksesta riippumatta.Siinä mielessä toki estetään, että em. toimet vähentävät ihmisten kontakteja toistensa kanssa, ja mitä vähemmän kontakteja on, sitä vähemmän tulee potentiaalisia tartuntoja, joten sitä vähemmän tulee myös vakavia tartuntoja. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Tai jos tuntuu, että on eikä tätä ymmärrä, niin suosittelen paluuta peruskouluun matikan tunneille.
Ylläolevan kirjoituksen voisi kohdistaa tälle "ei mitään hyötyä rajoituksista!!"-jengille. Kyllä on hyötyä. Eri asia on se, miten suurta hyötyä ja miten oikeasuhtaisia rajoitukset ovat. Siihen en missään vaiheessa ottanut kantaa, enkä tässäkään ota. En koe, että minulla olisi kompetenssia tällaisen arvion tekemiseen maallikkona. Lähinnä pointti oli se, että ymmärrän perustelut rajoitusten taustalla. Alun perin lainaamassani viestissä peräänkuulutettiin sitä, että rajoitukset olisivat oikeasuhtaisia, jos terveydenhuollon romahdus olisi tullut. Tuohan on ihan älytön logiikka; Jos se romahdus olisi tapahtunut / päästetty tapahtumaan, niin selvästi rajoitukset olisivat olleet liian lieviä.
Kyllä se niin on, että se todistevelvollisuus rajoitusten välttämättömyydelle on teillä jotka niitä puollatte ja perusoikeuksia haluatte rajoittaa. Siihen ei nämä kaipaamasi asiantuntijatkaan ole näiden yksipuolisesti kuritettujen toimialojen kohdalla pystyneet eikä varmuuden vuoksi riitä tai siis pitäisi oikeusvaltiossa riittää, jos perustuslakia ja ihmisten perusoikeuksia haluttaisiin kunnioittaa.Arvostaisin, jos et laittaisi sanoja suuhuni. En ota kantaa, koska ei ole kompetenssia, eli riittävästi asiantuntemusta tartuntatautien leviämisestä ynnä muusta aiheeseen liittyvästä. Sinulla ilmeisesti on, ja hyvä niin. Tai sitten kyse on Dunning-Krugerin efektistä. Mene ja tiedä.
Tarkoitat edelleen sitä valtaa, jonka muut ministerit ovat sille antaneet.Kouluja ei ole suljettu, koska (kuten juuri kirjoitin) STM:n valta on horjumassa Omikronin myötä. Käytännössä siihen asti STM on linjannut koronan hoitoa hyvin pitkälle ja muut ovat lopulta myöntyneet "parhaaseen asiantuntija" ministeriön ja pääministeriön näkemyksiin.
Omikronin myötä Kiuru on lähtenyt täysin laukalle ja myös muissa ministeröissä on tämä havaittu.
Näin voidaan toki toimia. Esim. Ruotsissa pääministeri Löfven siirsi valtaa Tegnellin porukalle silloin keväällä 2020.Ymmärtääkseni Portugalissa vastuu on ulkoistettu parlamentin ulkopuoliselle komissiolle eli ns. koronanyrkille. Luultavasti sellaiselle, jota Suomen lainsäädäntö ei tunne ja olisi meillä siksi mahdoton. Siis luultavasti. Tai mahdollisesti ehkä.
Tässä hyvä esimerkki vallanjaosta. Ministeriö voi Kiurun johdalla esittää, mutta hallitus voi ottaa huomioon myös muita seikkoja (kuten esim. THL:n suositukset tai kokonaisvaikutukset).Ts. omaa heikkoutta ja saamattomuutta perustellaan muiden vahvuudella.
Kirjoitin jo aikaisemmin, että Kiuru ja STM ovat tasan yhtä vahvoja kuin niiden annetaan olla. Ja jos joku on niille tilaa antanut niin keskusta ja ministeri Lintilä. Lohi, joka ei ole VN:n jäsen, näyttää nyt toteen, miten heikko ministeri Lintilä on. Jos STM on niin vahva kuin sinulle on sanottu, miksi kouluja ei ole suljettu? Johtuisikohan siitä, että sitä tilaa ei ole annettu.
Today | Change in 24 hours | |
Hospitalised3 | 813 | -12 |
Of which in intensive care units | 44 | -5 |
Of which in intensive care units and on ventilators | 29 | +1 |