Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 208 359
  • 81 140

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Myyrä huolen määrä on vakio. Huolen vastapuolella on se, että pitää jossakin määrin kertoa myös, mitä pitää tehdä, että huoli vähenee. Väestötasolla on selvää, että erilaisilla asiantuntijoilla on erilaisia näkökulmia tähän asiaan ja olisihan se kohtalaisen pöhköä, että lääketieteen asiantuntija ei olisi huolissaan ihmisten terveydestä tai sairaaloiden toimivuudesta. Toimivan hallituksen keskeinen tehtävä on yhdistää nämä erilaiset intressit ja hoitaa sellainen strategia, jolla selvitään jonkinlaiselle keskitielle.

Minä kaipaan paljon enemmän artikkeleita siitä, kuinka huolissaan pitää olla näiden "ikäluokkakokemusten" vaikutuksesta jokaiseen mahdolliseen ihmisryhmään: miten tämä vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat tulleet uuteen työpaikkaan, jossa eivät ole koskaan päässeet normaaliin sosialisaatioon työkavereiden kanssa? Miten tämä vaikuttaa opiskelijoihin yliopistossa, jotka eivät ole päässeet vielä kertaakaan kokemaan yliopistoa tai ammattikorkeakoulua vapaa-ajan näkökulmasta tai läsnäluennoilla? Miten tämä on vaikuttanut lukiolaisiin, jotka eivät ole saaneet olla koulussa tai ammattikoululaisiin, jotka eivät ole päässeet harjoittelemaan ammattiaan, koska paikat on laitettu kiinni? Miten tämä on vaikuttanut lapsiin ja erityisesti NUORIIN, jotka eivät saa kokea yhteisiä kokemuksia missään?

Tämä kriisi vaikuttaa jokaiseen ihmiseen. Tehohoitopaikkojen takana on ihan valtavaa kärsimystä itsessään, mutta se kärsimys, joka on aiheutettu muille ihmisille niiden vuoksi on aivan mielettömän suuri. Tässä jätettiin nyt tarkoituksella useita vaikutuksia nimeämättä. Huoli pitäisi kohdistaa siihen, että meidän järjestelmän pitää kestää ihmiselämää. Se ihmiselämän kestäminen tarkoittaa sitä, että nuoret saavat olla ja mennä, harrastaa ja kokea. Se tarkoittaa sitä, että ihmiset saavat arjestaan tauon esimerkiksi hallissa tai konsertissa. Se, kuinka monta näistä kokemuksista on demonisoitu ja peruttu kahden vuoden aikana on anteeksiantamatonta - samoin on se tapa, jolla esim. AVI on puhunut näistä aloista. Ravintola-alalle ja tapahtuma-alalle on suoraan sanoen haistateltu päin naamaan ja niiden rajoittamiseen on suhtauduttu kauttaaltaan liian kevyesti. En olisi uskonut sanovani tätä, mutta ilman keskustaa hallituksessa heidän ääntään ei olisi kuullut kukaan. En äänestä keskustaa, mutta onhan tässä nyt ainoat linjansa pitäneet ja ymmärrystä osoittaneet järjestäen siitä puolueesta.

Se suuri kysymys on, onko meidän kohta jo aika olla huolissaan näistä asioista vai koronapotilaista?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Aikamoista itkua OAJ:lta. Taitaa harmittaa, ettei menty STM:n haluamaan etäkouluun. Toki STM:n olisin antanu vaan suosituksen.
Miten pitäisi varautua? 7 kotitestiä per oppilas viikossa vai?

– Kouluissa ei ole varauduttu yhtään mitenkään eikä päiväkodeissa. Erityisesti varhaiskasvatuksessa on nyt jo hurja henkilöstöpula. Tässä mennään hyvin rationaalisesti – koulut ovat auki niin pitkään kuin henkilöstöä riittää, Luukkainen sanoo.

Luukkainen kritisoi viikonloppuna muun muassa sitä, miten pääkaupunkiseudun kunnat ovat päättäneet lopettaa suurimman osan karanteeneista. Helsingissä sekä 11 muussa Uudenmaan kunnassa on päätetty myös vähentää merkittävästi koronatestausta ja tartunnanjäljitystä.

– Tämä on näyttänyt nyt viikon ajan siltä, että koulujen ja päiväkotien osalta ei tehdä enää mitään, että kaikki saavat sairastua, Luukkainen sanoo.

– Valtiovallan suositukset ovat vain suosituksia, ja isossa osassa maata niillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Toisaalta osa suosituksista, esimerkiksi lähikontaktien välttäminen, eivät kouluissa ja päiväkodeissa edes ole mahdollista.

Millähän tämä sankari perustelee sen ettei meidän ala-asteelaisille järjestetty minkäänlaista etäopetusta silloin kun koulut olivat säpissä ja lapset ”etäopetuksessa”? Koko paska kaadettiin vanhempien syliin lähettämällä wilma-viestejä että hoitakaa nämä vaikka samat resurssit siellä olisi ollut käytössä kuin lähiopetuksessakin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Millähän tämä sankari perustelee sen ettei meidän ala-asteelaisille järjestetty minkäänlaista etäopetusta silloin kun koulut olivat säpissä ja lapset ”etäopetuksessa”? Koko paska kaadettiin vanhempien syliin lähettämällä wilma-viestejä että hoitakaa nämä vaikka samat resurssit siellä olisi ollut käytössä kuin lähiopetuksessakin.
Tätä kannattaisi kysyä opetuksen järjestäjältä. Vantaalla viime keväänä oppitunnit pidettiin etänä meetillä lasten lukujärjestysten mukaan.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Tätä kannattaisi kysyä opetuksen järjestäjältä. Vantaalla viime keväänä oppitunnit pidettiin etänä meetillä lasten lukujärjestysten mukaan.
Väärin.

Osassa Vantaan kouluissa oli noin. Osassa, kuten Hiekkaharjun alimmilla luokilla, ei järjestetty lainkaan. Ei Meet-tunteja, ei mitään. Pelkät tehkää sitä ja tätä listat Wilmassa Yhtä ainoaa oppituntia ei ollut etäyhteydellä koko aikana. Kilometrin päässä Simpparissa sitten esim. oli kertomallasi tavalla. Tasa-arvoisessa asemassa ei oppilaat tässä kaupungissa opetuksen suhteen olleet.

Kysyin sekä rehtorilta ja sen jälkeen koulutoimelta koska rehtorin vastaus ei vastannut kysymykseen eikä hän näyttänyt käsittäneen lainkaan ongelmaa. Toinen taho sentään myönsi ettei menettely kestänyt päivänvaloa. Mitään selitystä ei tarjottu.

Rehtorille kyllä minä ja useat muut vanhemmat kirjallisesti kerroimme tyytymättömyydestämme jo ensimmäisen viikon aikana.

Ei tarvi ihmetellä miksi minun lapseni eivät tule etäkouluun osallistumaan vaan moisen tilanteen tullessa vastaan istuvat lähiopetuksessa niiden lasten kanssa joiden vanhemmat joutuvat lähityötä tekemään. Tällaiset ryhmät kuitenkin olivat.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakko vielä kommentoida tähän kouluhommaan, koska tämä nyt kuumentaa edelleen eniten tunteita - mikä ihme siinä on, että koulujen suhteen hommasta puuttuu kokonaan suhteellisuus? Lasten turvallisuus on totta kai tärkeää, mutta turvallisuus pitäisi kyllä ymmärtää laajasti. Ennen kuin lähdetään tähän syvemmin niin otetaanpas semmonen historiallinen jäänne tähän perspektiivin avuksi kuin 13.5.2019 julkaistu artikkeli:


Lainauksia ko. artikkelista lyhyesti
  • Lapsen sosiaaliset, emotionaaliset ja kielelliset taidot kehittyvät oleellisesti varhaislapsuudessa.
  • Päiväkodissa varhain aloittaneet lapset menestyvät paremmin koulussa ja kouluttautuvat todennäköisemmin pidemmälle.
  • Varhaiskasvatus parantaa erityisesti maahanmuuttajataustaisten ja vähäosaisten perheiden lasten koulumenestystä ja vähentää riskiä syrjäytymiseen työelämästä.
  • Akava esittää 100 miljoonan euron lisäpanostusta vuosittain varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osaamistason parantamiseksi ja syrjäytymiskehityksen purkamiseksi.

Onko lapsen edun mukaista, että hän estyy:
  • kokemasta lapsen työtä eli yhteistä aikaa ikäistensä kanssa samassa tilassa?
  • hän jää paitsi mahdollisesti useammasta erilaisesta normaaliin lapsuuteen kuuluvasta kokemuksesta?
  • häntä käsitellään kuin "keskiajalla" eli pienenä aikuisena, johon kohdistetaan käytännössä samat rajoitukset kuin aikuisiin? (Tilojen sulku osuu ihan yhtä lailla lapsiin, koska suurimmassa osassa paikoista ei ole todellista mahdollisuutta tehdä jakoa, pienimmät lapset sulkeutuvat ulkopuolelle, koska tarvitsevat aikuisia mukaansa)
Vastapuolella on sitten se, että näillä "koronalta suojelemistoimenpiteillä" käytännössä kaikki yllä olevat jossakin määrin estetään. Nyt pitäisi osata ottaa huomioon myös se, ovatko koronan seuraukset oikeasti lapsilla samat kuin aikuisilla? Eivät ole. Korona sairastetaan lapsuudessa pääasiallisesti flunssana. Flunssalta suojelu siis tarkoittaa käytännössä mittavia haittoja lapselle, joita aikuiset vielä vertaavat oman vertauskatseensa mukaisesti.

Ja nämä jatkoargumentit, kuinka lapset voivat sitten tuoda koronan riskiryhmään kuuluvalle kotiin niin kyllä - se on mahdollista. Siihen se argumentti sitten loppuukin ja sama koskee opettajia: näillä on ollut mahdollisuus ottaa se tarvittava määrä rokotteita. Tämän pienemmäksi riskiä ei enää saada. Tilanne on aika paha, koska lapsien kohdalla (ja nuorten sekä nuorten aikuisten) haitat kasvavat korkoa korolle ilmiöllä ihan joka päivä, mutta hyödyt eivät enää kasva juurikaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Väärin.

Osassa Vantaan kouluissa oli noin. Osassa, kuten Hiekkaharjun alimmilla luokilla ei järjestetty lainkaan. Ei Menettekö, ei mitään.

Kysyin sekä rehtorilta ja sen jälkeen koulutoimelta koska rehtorin vastaus ei vastannut kysymykseen eikä hän näyttänyt käsittäneen lainkaan ongelmaa. Toimen taho sentään myönsi ettei menettely kestänyt päivänvaloa.
Joo tuo olikin jo 2020, koska viime keväänä alaluokat eivät olleet etänä. Silloin ei vielä ollut velvoitetta pitää kaikki tunnit meeteinä, mutta opettajan piti olla tuntien aikana käytettävissä oppilaille. Silloin ei vielä oppilaille riittänyt koulujen puolesta laitteita, joten aika vaikeaa oli järjestää meetejä.

Silloinkin ohjeiden mukaan opettajan olisi pitänyt olla luokkansa oppilaisiin yhteydessä. Meidän tytön opettaja teki classroomiin tehtäviä, kuvasi videoita ja piti silloin tällöin meetejä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Joo tuo olikin jo 2020, koska viime keväänä alaluokat eivät olleet etänä. Silloin ei vielä ollut velvoitetta pitää kaikki tunnit meeteinä, mutta opettajan piti olla tuntien aikana käytettävissä oppilaille. Silloin ei vielä oppilaille riittänyt koulujen puolesta laitteita, joten aika vaikeaa oli järjestää meetejä.

Silloinkin ohjeiden mukaan opettajan olisi pitänyt olla luokkansa oppilaisiin yhteydessä. Meidän tytön opettaja teki classroomiin tehtäviä, kuvasi videoita ja piti silloin tällöin meetejä.
Surullista kun laitteet olivat kuitenkin koulun puolesta kotona meidän koulussa kaikilla day onesta alkaen. Teillä on rehtori ollut ajantasalla tehtävissään kun opettaja on moista tehnyt.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Surullista kun laitteet olivat kuitenkin koulun puolesta kotona kaikilla day onesta alkaen.
Alakoululaisille? Ei ainakaan Korson tai Rekolan alueella ollut. Alakouluissa oli jonkin verran tabletteja, mutta ei todellakaan riittävästi. Ehkä Hiekkaharjuun sitten oli tajuttu hankkia laitteet kaikille.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Väärin.

Osassa Vantaan kouluissa oli noin. Osassa, kuten Hiekkaharjun alimmilla luokilla, ei järjestetty lainkaan. Ei Meet-tunteja, ei mitään. Pelkät tehkää sitä ja tätä listat Wilmassa Yhtä ainoaa oppituntia ei ollut etäyhteydellä koko aikana. Kilometrin päässä Simpparissa sitten esim. oli kertomallasi tavalla. Tasa-arvoisessa asemassa ei oppilaat tässä kaupungissa opetuksen suhteen olleet.

Kysyin sekä rehtorilta ja sen jälkeen koulutoimelta koska rehtorin vastaus ei vastannut kysymykseen eikä hän näyttänyt käsittäneen lainkaan ongelmaa. Toinen taho sentään myönsi ettei menettely kestänyt päivänvaloa. Mitään selitystä ei tarjottu.

Rehtorille kyllä minä ja useat muut vanhemmat kirjallisesti kerroimme tyytymättömyydestämme jo ensimmäisen viikon aikana.

Ei tarvi ihmetellä miksi minun lapseni eivät tule etäkouluun osallistumaan vaan moisen tilanteen tullessa vastaan istuvat lähiopetuksessa niiden lasten kanssa joiden vanhemmat joutuvat lähityötä tekemään. Tällaiset ryhmät kuitenkin olivat.
Aika erikoiselta kuulostaa. Itse olen Helsingin puolella toisella asteella ja meillä tunnit pidettiin etänä lukujärjestyksen mukaan. Toki vähän normia vapaammat kädet oli mm. itsenäisten tuntien suhteen, kun ei se ruudun ääressä kökkiminenkään ihan parasta mahdollista opiskelua ole. Itse kyllä järjestin materiaalit ja videot noillekin tunneille.

Alakoulussa etäopiskelu tietysti haastavampaa, mutta ihan alaluokillakin opetuksen järjestäminen wilma-viestein haisee kyllä lainvastaiselta toiminnalta, kun palkkaa lienee nostettu kuitenkin. Tiedän kyllä, että jonkun viikko-ohjelman laatiminen Wilmaan useammellekin ryhmälle on korkeintaan parin tunnin homma, jos mitään opiskelumateriaaliakaan ei tarjota.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Alakoululaisille? Ei ainakaan Korson tai Rekolan alueella ollut. Alakouluissa oli jonkin verran tabletteja, mutta ei todellakaan riittävästi. Ehkä Hiekkaharjuun sitten oli tajuttu hankkia laitteet kaikille.
Juu. Näillä on ”omat” chromebookit jokaisella. Olisivatko saaneet kakkosella. Ekaluokkalaisilla ei siis varmaan noita ole.

Edit: @Jymäkkä ainoa oppimateriaali oli kotiin raahatut oppikirjat. Olisko uskonnossa ollut jokin linkki johonkin josta piti tutustua johonkin. Mitään koulun itse tuottamaa materiaalia oppimisen tueksi ei ollut.

Ei minustakaan tässä täytetty koulun velvollisuuksia. Esim vanha kaverini joka toimii Hyvinkäällä erityisopetusta tarvitsevien yläasteikäisten oppilaiden opettajana järjesti päivittäin lukujärjestyksen tunnit, sovitti tehtävät ja harjoitukset noiden puitteisiin ja onnistui vielä järjestämään tukiopetustakin jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Juu. Näillä on ”omat” chromebookit jokaisella.
Kaksi vuotta sitten? Kuulostaa erikoiselta. Korsossa saatiin silloin raavittua hädin tuskin jokaiselle yläkoululaiselle Chromebook, vaikka niitä oli ostettu jo aiemmin sekä keskitetyistä rahoista että koulun rahoista. Alakoululaisille oli jaossa pelkästään tabletteja, ja nekään eivät riittäneet. Ilmeisesti sitten ei ole kurjuutta jaettu tasan kaupungin sisällä.

Tässä vielä lähes kahden vuoden takaa ohje. Meillä tämä tarkoitti sitä, että opettajan täytyi koko ajan olla tuntiensa aikana oppilaiden käytettävissä joko chatin tai meetin välityksellä. Oppilaille annetut tehtävät tarkistettiin päivittäin, oppilaat palauttivat klo 15:45 mennessä ja sitten alkoi tarkistus.

Etäopetusjärjestelyistä

Etäopetusta voidaan järjestää monin eri tavoin. Tavoitteena on luoda toimintatapa, jolla oppilas ja opettaja voivat olla keskenään vuorovaikutuksessa ja oppiminen turvataan mahdollisimman hyvin.

Yhteydenpidon ja tehtävien antaminen tapahtuu pääosin Wilman kautta, ellei opettajan kanssa ole erikseen muuta sovittu. Oppilaiden etätyötehtävät voivat olla sähköisiä tehtäviä, kirja- ja vihkotehtäviä tai muulla tavoin sovittuja oppimistehtäviä. Lisäksi koulu ilmoittaa etänä tapahtuvan opetuksen lukujärjestyksestä.

Oppilaan tulee lähtökohtaisesti osallistua ennalta sovittuihin opetustilanteisiin ja noudattaa opettajan laatimaa aikataulua tehtävien suorittamisessa. Huoltajien toivotaan tukevan oppilaita heidän opiskelussaan sekä korostavan itsenäisen opiskelun tärkeyttä ja merkitystä. Opiskelutehtäviin tulee varata riittävästi rauhallista työaikaa.

Vastuu opetuksen järjestämisestä ja oppimisen arvioinnista on opettajalla. Etäopetuksen järjestämisessä huomioidaan oppilaiden ikätaso sekä aiempi kokemus työskentelystä teknisillä laitteilla.

Koulut ohjeistavat Chromebookien tai muiden vastaavien laitteiden käytöstä etäopiskelun aikana. Oppilas voi myös käyttää omia laitteitaan, ja älypuhelimellakin pääsee hyvin alkuun. Oppilaiden tulee huolehtia vastuullisesti koulun laitteista.

Oppilaat kirjautuvat laitteille omilla opetusverkon tunnuksillaan (opp.eduvantaa.fi). Kaikki etäopetuksessa käytettävät sovellukset toimivat verkkoyhteydellä, eivätkä ne edellytä sovellusten lataamista. Koulun tarjoamat laitteet saa yhdistettyä kotiverkkoon tai puhelimen verkkoon. Koulun opettajat ohjeistavat tarkemmin etätyöskentelystä ja käytössä olevista sovelluksista ja antavat tarvittaessa lisätietoa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kaksi vuotta sitten? Kuulostaa erikoiselta. Korsossa saatiin silloin raavittua hädin tuskin jokaiselle yläkoululaiselle Chromebook, vaikka niitä oli ostettu jo aiemmin sekä keskitetyistä rahoista että koulun rahoista. Alakoululaisille oli jaossa pelkästään tabletteja, ja nekään eivät riittäneet. Ilmeisesti sitten ei ole kurjuutta jaettu tasan kaupungin sisällä.

Tässä vielä lähes kahden vuoden takaa ohje. Meillä tämä tarkoitti sitä, että opettajan täytyi koko ajan olla tuntiensa aikana oppilaiden käytettävissä joko chatin tai meetin välityksellä. Oppilaille annetut tehtävät tarkistettiin päivittäin, oppilaat palauttivat klo 15:45 mennessä ja sitten alkoi tarkistus.

Etäopetusjärjestelyistä

Etäopetusta voidaan järjestää monin eri tavoin. Tavoitteena on luoda toimintatapa, jolla oppilas ja opettaja voivat olla keskenään vuorovaikutuksessa ja oppiminen turvataan mahdollisimman hyvin.

Yhteydenpidon ja tehtävien antaminen tapahtuu pääosin Wilman kautta, ellei opettajan kanssa ole erikseen muuta sovittu. Oppilaiden etätyötehtävät voivat olla sähköisiä tehtäviä, kirja- ja vihkotehtäviä tai muulla tavoin sovittuja oppimistehtäviä. Lisäksi koulu ilmoittaa etänä tapahtuvan opetuksen lukujärjestyksestä.

Oppilaan tulee lähtökohtaisesti osallistua ennalta sovittuihin opetustilanteisiin ja noudattaa opettajan laatimaa aikataulua tehtävien suorittamisessa. Huoltajien toivotaan tukevan oppilaita heidän opiskelussaan sekä korostavan itsenäisen opiskelun tärkeyttä ja merkitystä. Opiskelutehtäviin tulee varata riittävästi rauhallista työaikaa.

Vastuu opetuksen järjestämisestä ja oppimisen arvioinnista on opettajalla. Etäopetuksen järjestämisessä huomioidaan oppilaiden ikätaso sekä aiempi kokemus työskentelystä teknisillä laitteilla.

Koulut ohjeistavat Chromebookien tai muiden vastaavien laitteiden käytöstä etäopiskelun aikana. Oppilas voi myös käyttää omia laitteitaan, ja älypuhelimellakin pääsee hyvin alkuun. Oppilaiden tulee huolehtia vastuullisesti koulun laitteista.

Oppilaat kirjautuvat laitteille omilla opetusverkon tunnuksillaan (opp.eduvantaa.fi). Kaikki etäopetuksessa käytettävät sovellukset toimivat verkkoyhteydellä, eivätkä ne edellytä sovellusten lataamista. Koulun tarjoamat laitteet saa yhdistettyä kotiverkkoon tai puhelimen verkkoon. Koulun opettajat ohjeistavat tarkemmin etätyöskentelystä ja käytössä olevista sovelluksista ja antavat tarvittaessa lisätietoa.
Edelleen kyllä. Näillä oli chromebookit repussaan kun etäopetukseen siirryttiin. Niille ei vain sitten järjestetty mitään etäipetuksellista käyttöä. Nämä samat chromebookit on saanut ottaa luokasta himaan karanteenien ajaksi tuon jälkeenkin.

Ei jaeta tosiaan kurjuutta tasan kaupungin sisällä eikä tasan mene etäopetustenkaan järjestely.

Varmaan suhteilla valitettavasti joku koulu saa ns täyden setin ja joku joutuu tulemaan toimeen olemattomilla rautaresursseilla.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Edelleen kyllä. Näillä oli chromebookit repussaan kun etäopetukseen siirryttiin. Niille ei vain sitten järjestetty mitään käyttöä. Nämä samat chromebookit on saanut ottaa luokasta himaan karanteenien ajaksi tuon jälkeenkin.

Ei jaeta tosiaan kurjuutta tasan kaupungin sisällä eikä tasan mene etäopetustenkaan järjestely.

Varmaan suhteilla valitettavasti joku koulu saa ns täyden setin ja joku joutuu tulemaan toimeen olemattomilla rautaresursseilla.
Vaikka näin olisikin, niin siitä huolimatta OAJ:lla ei ole osaa eikä arpaa etäopetuksen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Vaikka näin olisikin, niin siitä huolimatta OAJ:lla ei ole osaa eikä arpaa etäopetuksen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Ei ole mutta vähän vakuuttavampaa näyttöä olisi kenttä saanut antaa että voisin edes harkita lasteni uudelleen tuohon osallistumista.

Koko etäopetus taitaa olla hyvä esimerkki siitä ettei kukaan isossa kuvassa tiedä miten asiat konkreettisesti toteutetaan tai ollaan kokonaan toteuttamatta. Minä koin sen äärimmäisen epätasa-arvoistavana lasten oppimisedellytysten suhteen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Edelleen kyllä. Näillä oli chromebookit repussaan kun etäopetukseen siirryttiin. Niille ei vain sitten järjestetty mitään etäipetuksellista käyttöä. Nämä samat chromebookit on saanut ottaa luokasta himaan karanteenien ajaksi tuon jälkeenkin.

Ei jaeta tosiaan kurjuutta tasan kaupungin sisällä eikä tasan mene etäopetustenkaan järjestely.

Varmaan suhteilla valitettavasti joku koulu saa ns täyden setin ja joku joutuu tulemaan toimeen olemattomilla rautaresursseilla.
Saattoi olla alakouluissa tietysti ihan tuuristakin kiinni. Joissain kouluissa digivälineet oli nähty isompana juttuna jo ennen koronaa, ja välineitä oli runsaasti. Jossain taas sitten oli ehkä vain kierrätettäviä laitteita, eikä jokaiselle oppilaalle ollut omaa laitetta antaa. Laitehankinnat ei kovin nopeasti kouluissa etene.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei ole mutta vähän vakuuttavampaa näyttöä olisi kenttä saanut antaa että voisin edes harkita lasteni uudelleen tuohon osallistumista.

Koko etäopetus taitaa olla hyvä esimerkki siitä ettei kukaan isossa kuvassa tiedä miten asiat konkreettisesti toteutetaan tai ollaan kokonaan toteuttamatta. Minä koin sen äärimmäisen epätasa-arvoistavana lasten oppimisedellytysten suhteen.
Ei kukaan tiedä sitä lähiopetuksestakaan. Monilla Vantaan kouluilla on niin paha pula osaavasta henkilökunnasta, että koko kouluvuodeksi voidaan pakon edessä palkata opettajaksi henkilöitä, joilla ei ole kuin keskiasteen tutkinto, ei edes lukiota välttämättä käytynä. Eikä minkäänlaista opettajan kokemusta. Lyhytaikaisista sijaisista tehdään opettajia koko lukuvuodeksi, kun joku on pakko luokkaan lasten kanssa laittaa. Pahin pula on erityisluokanopettajista, luokanopettajista ja joidenkin aineiden opettajista.

Mutta tämä kuuluu muihin keskusteluihin.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ei kukaan tiedä sitä lähiopetuksestakaan. Monilla Vantaan kouluilla on niin paha pula osaavasta henkilökunnasta, että koko kouluvuodeksi voidaan pakon edessä palkata opettajaksi henkilöitä, joilla ei ole kuin keskiasteen tutkinto, ei edes lukiota välttämättä käytynä. Eikä minkäänlaista opettajan kokemusta. Lyhytaikaisista sijaisista tehdään opettajia koko lukuvuodeksi, kun joku on pakko luokkaan lasten kanssa laittaa. Pahin pula on erityisluokanopettajista, luokanopettajista ja joidenkin aineiden opettajista.

Mutta tämä kuuluu muihin keskusteluihin.
Haastetta täällä riittäisi ilman mainitsemiasi resurssiongelmiakin varmasti kaikkien pienten oppilaiden joiden äidinkieli ei ole Suomi huomioimisessa ja mukana vauhdissa pitämisessä(niin että opetus osuu kielellisistä haasteista huolimatta maaliinsa). Kansainvälistyminen näkyy opettajien arjessa varmasti haasteena eikä resurssiongelmat hyvää tee.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Haastetta täällä riittäisi ilman mainitsemiasi resurssiongelmia varmasti kaikkien pienten oppilaiden joiden äidinkieli ei ole Suomi huomioimisessa ja mukana vauhdissa pitämisessä(niin että opetus osuu kielellisistä haasteista huolimatta maaliinsa). Kansainvälistyminen näkyy opettajien arjessa varmasti haasteena.
Näkyyhän se, mutta myös monien ihan kantasuomalaisten perheiden pahoinvointi näkyy. Eipä ole näkynyt oppilashuollon puolelle kaupungilta kunnollista panostusta. Ensi syksyllä saadaan kuulemma toinen kuraattori (osa-aikainen), mutta sitten taas vastapainoksi opetusryhmien koko on jälleen kasvamassa.

Korona-aikana yksi suuri haaste on esimiesten ylikuormittuminen. Rehtoreiden työ on ollut sellaista, että eipä käy kateeksi. Rehtorin pitäisi olla oppilaitoksessa myös pedagoginen johtaja, pystyä siis huolehtimaan myös siitä, että opettajat antavat asianmukaista opetusta ja kehittyvät ja kehittävät omaa opetustaan ja koulun toimintaa. Tämä puoli on nyt ollut pari vuotta ihan jäissä, kun rehtorit ovat täystyöllistettyjä muiden asioiden kanssa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Myyrä huolen määrä on vakio. Huolen vastapuolella on se, että pitää jossakin määrin kertoa myös, mitä pitää tehdä, että huoli vähenee. Väestötasolla on selvää, että erilaisilla asiantuntijoilla on erilaisia näkökulmia tähän asiaan ja olisihan se kohtalaisen pöhköä, että lääketieteen asiantuntija ei olisi huolissaan ihmisten terveydestä tai sairaaloiden toimivuudesta. Toimivan hallituksen keskeinen tehtävä on yhdistää nämä erilaiset intressit ja hoitaa sellainen strategia, jolla selvitään jonkinlaiselle keskitielle.

Minä kaipaan paljon enemmän artikkeleita siitä, kuinka huolissaan pitää olla näiden "ikäluokkakokemusten" vaikutuksesta jokaiseen mahdolliseen ihmisryhmään: miten tämä vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat tulleet uuteen työpaikkaan, jossa eivät ole koskaan päässeet normaaliin sosialisaatioon työkavereiden kanssa? Miten tämä vaikuttaa opiskelijoihin yliopistossa, jotka eivät ole päässeet vielä kertaakaan kokemaan yliopistoa tai ammattikorkeakoulua vapaa-ajan näkökulmasta tai läsnäluennoilla? Miten tämä on vaikuttanut lukiolaisiin, jotka eivät ole saaneet olla koulussa tai ammattikoululaisiin, jotka eivät ole päässeet harjoittelemaan ammattiaan, koska paikat on laitettu kiinni? Miten tämä on vaikuttanut lapsiin ja erityisesti NUORIIN, jotka eivät saa kokea yhteisiä kokemuksia missään?

Tämä kriisi vaikuttaa jokaiseen ihmiseen. Tehohoitopaikkojen takana on ihan valtavaa kärsimystä itsessään, mutta se kärsimys, joka on aiheutettu muille ihmisille niiden vuoksi on aivan mielettömän suuri. Tässä jätettiin nyt tarkoituksella useita vaikutuksia nimeämättä. Huoli pitäisi kohdistaa siihen, että meidän järjestelmän pitää kestää ihmiselämää. Se ihmiselämän kestäminen tarkoittaa sitä, että nuoret saavat olla ja mennä, harrastaa ja kokea. Se tarkoittaa sitä, että ihmiset saavat arjestaan tauon esimerkiksi hallissa tai konsertissa. Se, kuinka monta näistä kokemuksista on demonisoitu ja peruttu kahden vuoden aikana on anteeksiantamatonta - samoin on se tapa, jolla esim. AVI on puhunut näistä aloista. Ravintola-alalle ja tapahtuma-alalle on suoraan sanoen haistateltu päin naamaan ja niiden rajoittamiseen on suhtauduttu kauttaaltaan liian kevyesti. En olisi uskonut sanovani tätä, mutta ilman keskustaa hallituksessa heidän ääntään ei olisi kuullut kukaan. En äänestä keskustaa, mutta onhan tässä nyt ainoat linjansa pitäneet ja ymmärrystä osoittaneet järjestäen siitä puolueesta.

Se suuri kysymys on, onko meidän kohta jo aika olla huolissaan näistä asioista vai koronapotilaista?
On se aika hurjaa ollut, juttelin yksi päivä erään kaverin kaverin kanssa joka on kemian teekkari. Totesi että on se aika kiva homma kandia alkaa väsäillä kun ei ole opiskeluaikana kertaakaan päässyt labraan...

Jos keskusta ei oikeasti hyväksyisi näitä toimia, ei näitä olisi tehty. Mutta taitaa aluehimmelit olla niin tärkeitä...
 

Nemonieminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Isles
Ihan kiva tilanne itellä kun just sain varattua kolmannen rokotteen huomiselle, niin sitten tuli ilmi että koulussa oon altistunut, joten rokote siirtyy ensi viikon maanantaille eli 24.1. Toivottavasti silloin ei oo sama homma.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos keskusta ei oikeasti hyväksyisi näitä toimia, ei näitä olisi tehty. Mutta taitaa aluehimmelit olla niin tärkeitä...

Se on aivan totta. Jossakin määrin minä voin vielä ymmärtää vuoden 2021 toimenpiteet alkuvuodesta sekä 2020 vuoden lopussa. Silloin ei kerta kaikkiaan ollut koronaviruksesta millään lailla riittävää tietoa. 2021 aikana tulivat rokotteet ja nämä ohjelmat saatiin vietyä kansallisesti hyvin tuloksekkaasti läpi. Totta kai pitää ymmärtää sekin, että aikajanan määrittää koronavirus, ei valtio. On selvää, että rajoituksien kanssa on tehty läjäpäin virheitä ja koko pandemian mittakaavassa toimenpiteet ovat olleet aivan liian kovia, eikä ainoastaan Suomessa vaan Euroopassa ylipäätään.

Tieto on lisääntynyt, mutta toimenpiteet eivät ole kehittyneet. Yhteiskunnan erilaiset laajamittaiset sulkutoimet jatkuvat. Kun sitä valmiutta ei ole lähteä pragmaattisesti ratkaisemaan ongelmaa (=looginen vastaus näihin rajoitustoimiin on ollut jo tovin se, että terveydenhuoltoa olisi pitänyt pystyä priorisoimaan ja skaalaamaan jatkuvalla syötöllä.) Nyt nämä toimenpiteet jäivät rokote- ja rajoitusohjelman välimaastoon ja lopputulos nähdään taas edessä. Nyt korjataan vuotavaa venettä ihan ylettömän kalliilla tavalla, joka revitään muutaman alan selkänahasta. On täysin selvää, että todellista poliittista halua ei syntynyt edes syksyllä 2021, koska jäätiin ikään kuin odottamaan sitä seuraavaa aaltoa ja sieltähän se sitten myös tuli.

Minusta tämä on erityisen anteeksiantamatonta montaa ihmistä kohtaan, jota ei vieläkään tämän ajan jälkeen nähdä. Rajoitukset nähdään välttämättöminä ja tarpeellisina, mutta samalla jätetään kertomatta, että meillä jäi tässä välissä hommat tekemättä. Kiuru on kova puhumaan, mutta heikko tekemään. Tekeminen ratkaisee aika paljon enemmän kuin puhuminen. Minäkin olen kova puhumaan gradustani, mutten kovin hyvä sitä tekemään. Jossain vaiheessa tähänkin on tultava muutos.

Nyt on kuitenkin tullut aika kääntää rajoitusvihkon viimeinen sivu kiinni ja avata se sivu, jossa lähdetään toimimaan nykytilanteessa. Valmiuslait ja muut voidaan unohtaa, koska mistään kansallisesta hätätilasta tässä ei ole kyse. Sairaalat selviävät paineesta ja elämä pääsee jatkumaan. Nyt vain pitäisi kohta jo saada takuita siitä, että syyttömien rääkyttäminen parilla alalla saadaan loppumaan. Rajoituksien kynnys on edelleen aivan liian matalalla Suomessa.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Aikamoista itkua OAJ:lta. Taitaa harmittaa, ettei menty STM:n haluamaan etäkouluun. Toki STM:n olisin antanu vaan suosituksen.
Miten pitäisi varautua? 7 kotitestiä per oppilas viikossa vai?

– Kouluissa ei ole varauduttu yhtään mitenkään eikä päiväkodeissa. Erityisesti varhaiskasvatuksessa on nyt jo hurja henkilöstöpula. Tässä mennään hyvin rationaalisesti – koulut ovat auki niin pitkään kuin henkilöstöä riittää, Luukkainen sanoo.

Luukkainen kritisoi viikonloppuna muun muassa sitä, miten pääkaupunkiseudun kunnat ovat päättäneet lopettaa suurimman osan karanteeneista. Helsingissä sekä 11 muussa Uudenmaan kunnassa on päätetty myös vähentää merkittävästi koronatestausta ja tartunnanjäljitystä.

– Tämä on näyttänyt nyt viikon ajan siltä, että koulujen ja päiväkotien osalta ei tehdä enää mitään, että kaikki saavat sairastua, Luukkainen sanoo.

– Valtiovallan suositukset ovat vain suosituksia, ja isossa osassa maata niillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Toisaalta osa suosituksista, esimerkiksi lähikontaktien välttäminen, eivät kouluissa ja päiväkodeissa edes ole mahdollista.


Itke nyt jo joki, Luukkainen! Tämä lasten sairastumisilla ja tartunnan levittämisillä pelottelu on kyllä niin ala-arvoista toimintaa, että oksettaa. Kohtahan täällä pääkaupunkiseudulla on sairastettu niin paljon, että huominen on eilistä parempi. Ja ennen kaikkea turvallisempi.

Jos nyt ei jumalauta osaa katsoa kahta viikkoa pidemmälle, niin on vähän väärässä duunissa. Mars eläkkeelle tämäkin papparainen. Paniikin aika on ohi! Se juna meni jo! Selvittiin hengissä. Vai sekö se on, mikä vituttaa? Elämä jatkuu.
Näihin juttuihin täytyy kuitenkin todeta että onhan se mahdollista varsinkin varhaiskasvatuspuolella että päiväkoteja menee kiinni välillä viikoksi tms. Loppiaisen jälkeen ei viime viikolla tarvinnut olla kuin 2 päivää päiväkodissa ja johan sieltä tuli viestiä että sijaisia ei ole saatavilla enää jos joku sairastuu, ja joudutaan sulkemaan aiemmin. Pyydettiin myös pitämään lapsia kotona tai hakemaan aikaisemmin, mikäli mahdollista. Ei kai noillakaan kaapissa liiemmin reservihenkilöstöä ole?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Andi muuten ottamatta nyt taas laajasti tähän kantaa niin sen verran kuitenkin sanon, että minun päässäni ajatus ei oikein aukene, mitä tällaisen tilanteen "huolehtiminen" asian varsinaisessa merkityksessä auttaa. Jos koronavirustartuntoja yritetään voimatoimin estää niin tämä itsessään luo uuden piikin. Jotenkin joku voisi (jos osaa) näin avuttomalle selittää, että miten on parempi tilanne olla koko kevät ns. löysässä hirressä? Otetaanpa nyt tähän koronan tilalle ajatteluun ihan perinteinen flunssa, jota liikkuu väestössä joka syksy, talvi ja kevät. Miten ihmeessä vuonna 2018 tai 2000 on selvitty missään, kun näitä on ollut joka talvi? Henkilöstö ei ole ekaa kertaa jokaisella alalla tiukoilla henkilöstön riittävyyden kanssa, kun poissaoloja alkaa tulla paljon. Mikä tahansa flunssa voi aiheuttaa sen, että työntekijöitä puuttuu vahvuudesta vaihtelevasti.

Olin vuodesta 2010 vuoteen 2016 töissä vähittäistavarakaupassa. Meille oli ihan normaali tilanne joka hiivatun syksy, että koulujen alkaessa meiltä puuttuu henkilöstön sairastumisina välillä päivän vuoroista yli 50 % tekijöistä. Aina selvittiin pienillä siirroilla, kun yksi siirtyi iltaan ja joku siirtyi vapaalta töihin jne. jne. Se, saimmeko kaikki sovitut työt esim. purut tehtyä - no ei helkutissa saatu. Sinne jäi aina semmonen iso purkusuma, joka sitten purettiin, kun porukkaa saatiin töihin.

Koronavirus on hukannut monien ihmisten suhteellisuuden täysin - kolmesta viiteen päivään menevät poissaolot ovat arkipäivää ihan jokaisessa työpaikassa. Niissä töissä, joissa nyt tehdään laajasti etätöitä, uusi arki on se, että henkilöstöä on käytettävissä enemmän kuin aikaisemmin. Tilanteiden esittäminen yksipuolisesti siten, että kaikki työntekijät vaan loppuvat ja yhteiskunta halvaantuu on minun mielestäni aivan täyttä tuubaa. Jos yhteiskunta halvaantuisikin niin sen on parempi halvaantua kuukaudeksi kerrallaan, koska kuukaudesta selvitään kyllä ihan varmasti. Sen sijaan sen uhkakuvan laajentaminen siten, että monistamme ongelman kestämään useamman kuukauden on minun yläpuolellani. Empiirinen näyttö tukee sitä, että kun kovasti rajoitellaan ja ihmiset sitten saavat jossain vaiheessa sen aamenen eli paikat availlaan niin sitten niitä kontakteja tulee lyhyessä ajassa aivan hervottomasti. Sitten tehdään itse täysin uusi aalto ja se pitää pitkäjänteisesti yhteiskunnallisten toimijoiden tilanteen vaikeana.

Luulen, että opettajien etujärjestöä myös kiinnostaa kovasti opettajien 12 kuukaudelle jaettu palkka, joka tulee yhdeksän kuukauden työstä. Eli opettajat totta kai haluavat tehdä työvelvoitteensa sisään tuon yhdeksän kuukauden puitteissa eivätkä missään nimessä laajentaa työtä esimerkiksi kesälle. Enkä sano sitä, etteikö se kannattaisi, mutta etäkoulua parempia ratkaisuja on myös koululaitokselle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös