@Andi muuten ottamatta nyt taas laajasti tähän kantaa niin sen verran kuitenkin sanon, että minun päässäni ajatus ei oikein aukene, mitä tällaisen tilanteen "huolehtiminen" asian varsinaisessa merkityksessä auttaa. Jos koronavirustartuntoja yritetään voimatoimin estää niin tämä itsessään luo uuden piikin. Jotenkin joku voisi (jos osaa) näin avuttomalle selittää, että miten on parempi tilanne olla koko kevät ns. löysässä hirressä? Otetaanpa nyt tähän koronan tilalle ajatteluun ihan perinteinen flunssa, jota liikkuu väestössä joka syksy, talvi ja kevät. Miten ihmeessä vuonna 2018 tai 2000 on selvitty missään, kun näitä on ollut joka talvi? Henkilöstö ei ole ekaa kertaa jokaisella alalla tiukoilla henkilöstön riittävyyden kanssa, kun poissaoloja alkaa tulla paljon. Mikä tahansa flunssa voi aiheuttaa sen, että työntekijöitä puuttuu vahvuudesta vaihtelevasti.
Olin vuodesta 2010 vuoteen 2016 töissä vähittäistavarakaupassa. Meille oli ihan normaali tilanne joka hiivatun syksy, että koulujen alkaessa meiltä puuttuu henkilöstön sairastumisina välillä päivän vuoroista yli 50 % tekijöistä. Aina selvittiin pienillä siirroilla, kun yksi siirtyi iltaan ja joku siirtyi vapaalta töihin jne. jne. Se, saimmeko kaikki sovitut työt esim. purut tehtyä - no ei helkutissa saatu. Sinne jäi aina semmonen iso purkusuma, joka sitten purettiin, kun porukkaa saatiin töihin.
Koronavirus on hukannut monien ihmisten suhteellisuuden täysin - kolmesta viiteen päivään menevät poissaolot ovat arkipäivää ihan jokaisessa työpaikassa. Niissä töissä, joissa nyt tehdään laajasti etätöitä, uusi arki on se, että henkilöstöä on käytettävissä enemmän kuin aikaisemmin. Tilanteiden esittäminen yksipuolisesti siten, että kaikki työntekijät vaan loppuvat ja yhteiskunta halvaantuu on minun mielestäni aivan täyttä tuubaa. Jos yhteiskunta halvaantuisikin niin sen on parempi halvaantua kuukaudeksi kerrallaan, koska kuukaudesta selvitään kyllä ihan varmasti. Sen sijaan sen uhkakuvan laajentaminen siten, että monistamme ongelman kestämään useamman kuukauden on minun yläpuolellani. Empiirinen näyttö tukee sitä, että kun kovasti rajoitellaan ja ihmiset sitten saavat jossain vaiheessa sen aamenen eli paikat availlaan niin sitten niitä kontakteja tulee lyhyessä ajassa aivan hervottomasti. Sitten tehdään itse täysin uusi aalto ja se pitää pitkäjänteisesti yhteiskunnallisten toimijoiden tilanteen vaikeana.
Luulen, että opettajien etujärjestöä myös kiinnostaa kovasti opettajien 12 kuukaudelle jaettu palkka, joka tulee yhdeksän kuukauden työstä. Eli opettajat totta kai haluavat tehdä työvelvoitteensa sisään tuon yhdeksän kuukauden puitteissa eivätkä missään nimessä laajentaa työtä esimerkiksi kesälle. Enkä sano sitä, etteikö se kannattaisi, mutta etäkoulua parempia ratkaisuja on myös koululaitokselle.