Monet asiat ovat järjestelykysymyksiä. Minulla on itselläni kaksi lasta, jotka ovat olleet päiväkodissa ja kaikenlaista on sattunut. Näitä on sitten lennosta hoidettu ja aina on selvitty. Ja tämä aikana, jolloin kukaan ei tehnyt etätöitä, vaan töihin oli fyysisesti pakko mennä paikalle.Näihin juttuihin täytyy kuitenkin todeta että onhan se mahdollista varsinkin varhaiskasvatuspuolella että päiväkoteja menee kiinni välillä viikoksi tms. Loppiaisen jälkeen ei viime viikolla tarvinnut olla kuin 2 päivää päiväkodissa ja johan sieltä tuli viestiä että sijaisia ei ole saatavilla enää jos joku sairastuu, ja joudutaan sulkemaan aiemmin. Pyydettiin myös pitämään lapsia kotona tai hakemaan aikaisemmin, mikäli mahdollista. Ei kai noillakaan kaapissa liiemmin reservihenkilöstöä ole?
Kysymys on tässäkin verrattain lyhyestä ajasta. Yllättävän monella on mahdollisuus järjestää tilapäisesti lapsenhoito itse, jos tilanne niin vaatii. Kaikilla ei ole, mutta myöskään kaikki päiväkodin opettajat eivät ole samaan aikaan sairaina. Kannattaa myös verkostoitua lasten päiväkotikavereiden vanhempien kanssa ja yrittää sopia, josko lapset voisivat olla yhtenä päivänä yhdessä kodissa ja seuraavana seuraavassa ja yksi vanhempi kerrallaan hoitaa kaikkia lapsia. Itselläni on kokemusta tällaisesta järjestelystä ja voin suositella sitä kaikille. Ensinnäkin, itse pääsee helpommalla, kun lapsilla on seuraa, vaikka niitä lapsia olisi useampikin. Tietysti lapsen ikäkin määrittelee paljon, mutta helpommalla pääsee silti, kun oma lapsi ei vaadi jatkuvaa jakamatonta huomiota ja marise, ettei ole mitään tekemistä. Siellä ne on keskenään päiväkodissakin eikä niitä sielläkään koko ajan leikitetä, vaan aikuiset ohjaavat lapsia leikkimään keskenään.
Voisin kuvitella, että tällainen päiväkotikohtainen poikkeustila olisi noin viikossa ohi. Joo, on paskaa ja hankalaa, mutta asiat pitää osata laittaa mittasuhteisiin. Tässä joutuu nyt kaikki taas sopeutumaan, tavalla tai toisella. Yhtään ei tarvittaisi nyt mitään paniikinlietsontaa mistään, vaan ennemminkin ihan konkreettisia neuvoja, miten toimia, jos tällainen tilanne tulee ja mitä voi tehdä etukäteen.