@Turmio tässä nyt ei ole mitään uutta (siis mitenkään sinuun henkilökohtaistamatta) vaan jokainen asiantuntija, joka pystyy jossakin määrin seuraamaan sekä empiriaa että käytössä olevia toimenpiteitä, päätyy samaan johtopäätökseen.
Koronaviruksesta on syntynyt sellainen palapeli, jossa vallankäyttäjät ympäri maailman ovat sormi suussa, koska tehokkaista toimenpiteistä ei ole enää kunnon näyttöä ja toisaalta yhteiskunnalla on pakko olla muitakin arvoja kuin koronaviruksen patoaminen. Suomessakin mangutaan lisää valtaa, kun rajoituksissa tulee laki vastaan ja ei pysty ihan mielivaltaisesti pysäyttämään viruksia, vaikka kuinka haluaa.
Kiuru on loistava esimerkki, kun hänessä on henkilönä mieletön määrä toimeenpanoa ja tarmoa, mutta siinä sivussa unohtuu, että toimenpiteillä on tiettyjä vaatimuksia. Suomessa media pitää tiukasti kiinni valmiuslakikeskustelusta, jolla uhkaillaan kuin se olisi normaalia lainsäädäntöä. "Meillä ei ole ihan hirveästi toimia enää, jotka voimme tällä nykyisellä lainsäädännöllä tehdä". Kesken kaiken keuhkoomisen unohtuu vaan kertoa, että valmiuslaki ei tuo keinovalikoimaan mitään muuta uutta kuin sen, että hoitajat saadaan pakkomääräyksellä töihin ja kaikki muu voidaan luvan kanssa ajaa alas.
Rajoituspaletti on testattu aikaisemmin ja kuten jo kerran todettu niin nykyrajoituksista seuraava vaihe olisivat liikkumisrajoitukset, jotka perustuslakivaliokunta tyrmäsi nykyistä pahemmassa epidemiatilanteessa täysin laittomina. Toki päättäjien tilanne ei ole kovin kaksinen ja sääliksi heitä käy, mutta ainoa oikea asia on se, jonka Sanna Marin sanoi jo ajat sitten, ettei valmiuslaki ole tarkoitettu siihen, että yhden alan työvoimapulaa ja palkkausta korjataan sillä.