Brent Sapergia
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KalPa
Onko @Sistis spekuloinut paljonko meillä olisi porukkaa sairaalassa ja teholla nyt ja ensi viikolla näillä tartuntamäärillä, jos sinne joutuisi Deltan vakavuuden mukaan edelleen jengiä?
Kerrankin onnistunut päätös Kiurulta.
Ensin sanoivat, että tartunnat kasvattaneet tehohoidon tarvetta ja viisi minuuttia myöhemmin, että pelättyä nousua tehohoidon tarpeessa ei ole tapahtunut.
Miten oli?
Sori vaan, kannattaa ehkä tutustua menetelmäkirjallisuuteen ennen tällaisten "täysin väärässä" -väittämien suoltamista. Datassa on aivan luonnollinen hierarkkinen rakenne näin karkeasti ilmaistuna virus -> koronavirus -> SARS-CoV2 -> variantit. Olisi täysin mieletöntä jättää jokaisen tason sisältämä informaatio hyödyntämättä. Eri tasoilla ilmenee näille tasoille ominaista vaihtelua jotka tulee kaikki huomioida. Se ei tarkoita että lähtöoletus uudella variantilla on pahin mahdollinen tai että tiedettäisiin sen olevan "uusi delta", vaan että otetaan oikealla tavalla huomioon joka tasosta saatavissa oleva arvokas informaatio. Näistä yksi taso on, että kyse on SARS-CoV2-variantista, ei "perusflunssasta", jollaiseksi myös SARS-CoV2 toki voi kehittyä ja toivottavasti kehittyykin.
Niinhän se on, mutta hyvä kun edes yritti. Leviäminen olisi voinut silti olla ehkä vieläkin nopeampaa ilman tuota päätöstä.:D Johan tämä on valtavirus kaikissa Suomen merkittävissä kaupungeissa.
Tuo boldaamani lauseesi tulee olemaan tosi. Viranomaisilla ei tule riittämään kanttia alkaa purkamaan rajoituksia näiden nyt kuluvien 2-3 viikon jälkeen. Siellä ajatellaan, että siitä syntyisi kuva jossa ne rajoitukset olivat hätiköiden tehtyjä jolloin moni pääsisi kyseenalaistamaan heidän toimintaansa. Tätähän ei virkamies halua eikä kestä. Virkamies kun on aina oikeassa. Kaikessa. Mieluummin sitten jatketaan rajoituksia jollain varmuuden vuoksi -verukkeella vielä muutaman viikon, että saadaan pidettyä uskottavuutta yllä.Eli vielä on epävarmuutta ilmassa, mutta nyt puhutaan lähinnä siitä kuinka paljon lievempi omikron on missäkin populaatiossa ja miten hyvin se riittää syrjäyttämään nopeamman tartuntamäärien kasvun. Nyt olisikin ensiarvoisen tärkeää, että viranomaiset alkaisivat viestiä määrätietoisesti siitä, mitä epävarmuustekijöitä vielä odotellaan ja kuinka rajoitukset perutaan täysin ja välittömästi mikäli näihin saadaan tietty varmuus. Oma toiveeni ja uskoni on, että lähipäivinä omikronin muodostaman uhkan lievyydestä saadaan verrokkimaissa sen verran hyvä varmuus että asetettujen lisärajoitteiden tarpeettomuus on selvä. Tässä pelkään, että viranomaisilla ja hallituksella ei riitä päättäväisyys ja rohkeus purkaa asetettuja rajoituksia vaan jäädään kitkuttelemaan "no kun nyt tuli päätettyä" -hengessä. Mutta usko ei tietysti riitä ja pitää varautua olemaan väärässä.
Lomapäivä numero kolme ja tänään piti mennä sisäleikkipuistoon, mutta sinne ei saa mennä, koska se on erittäin vaarallinen paikka. Rakkauden hedelmien naamasta näki, ettei vain ulkona puuhastelu tänään innostaisi, koska mitään muuta ei olla parina päivänä tehty. Päivän kuva todennäköisesti onkin, että naamat ovat kiinni ruudussa koko päivän ja mitään ei viitsitä tehdä, jonka lisäksi alkaa jossain kohtaa kiukuttelu, kun on tylsää.
Jos olisi vähäänkään alkoholistin vikaa, niin menisin huuhtomaan kurkusta alas koko päivän, kun turhauttaa, sillä ovathan baarit turvallisia paikkoja aina kello viiteen asti.
Tänään piti olla jalkapäivä salilla, mutta lähinnä toivon että joku potkaisisi minua päähän ja heräisin vasta kun tämä mielipuoliset ja päättömät rajoitukset ovat ohi.
On aika lähettää päivittäinen viesti päättäjille.
Haistakaa hallitus vittu!
Onhan tuo nyt parempi täällä purkaa kuin että menisi kadulle tappelemaan.Auttaako tällainen jatkuva itkupotku-käyttäytyminen yhtään olotilaasi? Tässä on itse kukin harmissaan rajoituksista, mutta tuollainen katkeroituminen ei ole hyväksi itsellesi, eikä myöskään läheisillesi. Etsi itsellesi uusi harrastus nyt rajoitusten ajaksi, kun nyt et pysty harrastaan salitreenuä.
Tai vetää pasianssiraivarit kotosalla pienessä pöhnässä.Onhan tuo nyt parempi täällä purkaa kuin että menisi kadulle tappelemaan.
Mistä sinä tiedät miten minä käyttäydyn kotona, kun kerroit ettei se ole hyväksi läheisilleni? No minä kerron sinulle. Pyrin olemaan ihan samanlainen mitä normaalistikin olen ja kehittää tekemistä vanhemmille lapsille, ettei heillä ihan paskaa ole, kun mihinkään ei voi mennä pl. pulkkamäet ja ulkojäät.Auttaako tällainen jatkuva itkupotku-käyttäytyminen yhtään olotilaasi? Tässä on itse kukin harmissaan rajoituksista, mutta tuollainen katkeroituminen ei ole hyväksi itsellesi, eikä myöskään läheisillesi. Etsi itsellesi uusi harrastus nyt rajoitusten ajaksi, kun nyt et pysty harrastaan salitreeniä.
Onko @Sistis spekuloinut paljonko meillä olisi porukkaa sairaalassa ja teholla nyt ja ensi viikolla näillä tartuntamäärillä, jos sinne joutuisi Deltan vakavuuden mukaan edelleen jengiä?
Tuo boldaamani lauseesi tulee olemaan tosi. Viranomaisilla ei tule riittämään kanttia alkaa purkamaan rajoituksia näiden nyt kuluvien 2-3 viikon jälkeen. Siellä ajatellaan, että siitä syntyisi kuva jossa ne rajoitukset olivat hätiköiden tehtyjä jolloin moni pääsisi kyseenalaistamaan heidän toimintaansa. Tätähän ei virkamies halua eikä kestä. Virkamies kun on aina oikeassa. Kaikessa. Mieluummin sitten jatketaan rajoituksia jollain varmuuden vuoksi -verukkeella vielä muutaman viikon, että saadaan pidettyä uskottavuutta yllä.
Saa ottaa talteen.
Ymmärrän harmituksen ja itselläkin kaikki menee uusiksi näiden rajoituksiin takia.Mistä sinä tiedät miten minä käyttäydyn kotona, kun kerroit ettei se ole hyväksi läheisilleni? No minä kerron sinulle. Pyrin olemaan ihan samanlainen mitä normaalistikin olen ja kehittää tekemistä vanhemmille lapsille, ettei heillä ihan paskaa ole, kun mihinkään ei voi mennä pl. pulkkamäet ja ulkojäät.
Tämä itkupotku-käyttäytyminen - miksi sinä sen miellät - on arkea monessa lapsiperheessä tällä hetkellä ja minä vain kerron tänne asiat niin kuin ne tällä hetkellä ovat. Epäreiluja ja ennenkaikkea epäloogisia monellakin tapaa, joista kärsii tällä hetkellä lapset, lapsiperheet ja nuoret aikuiset monellakin tapaa.
Kyllä olen katkera ja ilmaisin jo viikon ensimmäisessä viestissä, että aion jatkaa tätä lapsellista kiukuttelua juuri niin kauan kuin näin hölmöjä rajoituksia on. Sen sijaan, että otat viestit itkupotkuraivarina, niin toivoisin enemmän että se avaisi silmiä täällä. Parempi se on tänne avautua, kuin kotona olla perseeseen ammuttu karhu ja myrkyttää koko ilmapiiri.
Voidaan ihan hyvin vaihtaa osapuolia, että sinä tulet tänne minun saappaisiin ja minä tulen sinne latelemaan viisauksia.
"Etsi itsellesi uusi harrastus"
Ei jumalauta. Jos olisi pätäkkää tarpeeksi, niin keksisin varmasti aika montakin uutta harrastusta koko perheelle, mutta kun se asia ei vaan ole niin.
Eivät muuten voi kun se passi on kokonaan jäädytetty 20.1. saakka eikä sitä voi käyttää missään. Tai ehkä tämän päivän vielä voivat muttei enää uudenvuodenaattona. Huomenna puoliltaöinhän se passi menee pois käytöstä.
Voin vastata että omakohtaisesti täällä kitiseminen auttaa oikeasti. Ihminen etsii jonkun paikan purkaa vitutustaan, ennen ajettiin perhe kirveen kanssa lumihankeen, nyt aikuiset miehet itkevät netin keskustelupalstoilla. Itse ainakin tykkään tästä kehityksestä.Auttaako tällainen jatkuva itkupotku-käyttäytyminen yhtään olotilaasi? Tässä on itse kukin harmissaan rajoituksista, mutta tuollainen katkeroituminen ei ole hyväksi itsellesi, eikä myöskään läheisillesi. Etsi itsellesi uusi harrastus nyt rajoitusten ajaksi, kun nyt et pysty harrastaan salitreeniä.
Tämä ei edelleenkään muut sitä, että sinun kaavallasi laskettuna olemme aikalailla ihmiskunnan loppuun saakka sulkutilassa. Uusia viruksia ja uusia vaarallisia viruksia tulee jatkuvasti. Mikäli se perusoletus on edeltäjien vaarallisuus tai tietysti tässä kaavassasi uuden viiruksen antamat vertailukohdat, niin tämä on se todellisuus jossa tulemme tällä logiikalla elämään.
Tunnut olevan niin perillä menetelmäkirjallisuudesta (mitä muuten tarkoitat tällä tässä yhteydessä?), että kysyisin mitkä ovat viruksessa ne olennaisimmat yhteydet vaarallisimpiin sukulaisiinsa? Siis muu kuin sukulaissuhde? Sukulaissuhde itsessään taitaa kuitenkin olla määritelmällinen ja ihmisen luomus, vaikka toki sisältääkin varmasti jotain tieteellistä yhteyttä ainakin yhteisten määritelmien kautta? Tosin pelkästään sukulaissuhteisiin vetoaminen olisi tässä vähän yhtä hassua kuin sanoa, että Suomenkieliset kyllä ymmärtävät unkarinkielisiä, tai näin ainakin tulee olettaa kunnes meillä on tarpeeksi vankkumatonta dataa ja tieteellistä tutkimusta osoittamaan toisin.
Ja minun vanhemmilla taasen nuoruuden ajanvietto oli heinäpellolla työskentely kukonlaulusta pimeän tuloon ja palkaksi siitä sai perunoita ja pari penniä viikkorahaa.Silti, näin se ajanvietto nuorilla muuttuu.
Omassa nuoruudessa ulkojäät ja sen jälkeen saunaan ja vähän töllöä olivat parasta ikinä.
Nykyajan nuorille se on näemmä lähinnä rangaistus.
Mistä sinä tiedät miten minä käyttäydyn kotona, kun kerroit ettei se ole hyväksi läheisilleni? No minä kerron sinulle. Pyrin olemaan ihan samanlainen mitä normaalistikin olen ja kehittää tekemistä vanhemmille lapsille, ettei heillä ihan paskaa ole, kun mihinkään ei voi mennä pl. pulkkamäet ja ulkojäät.
Tämä itkupotku-käyttäytyminen - miksi sinä sen miellät - on arkea monessa lapsiperheessä tällä hetkellä ja minä vain kerron tänne asiat niin kuin ne tällä hetkellä ovat. Epäreiluja ja ennenkaikkea epäloogisia monellakin tapaa, joista kärsii tällä hetkellä lapset, lapsiperheet ja nuoret aikuiset monellakin tapaa.
Kyllä olen katkera ja ilmaisin jo viikon ensimmäisessä viestissä, että aion jatkaa tätä lapsellista kiukuttelua juuri niin kauan kuin näin hölmöjä rajoituksia on. Sen sijaan, että otat viestit itkupotkuraivarina, niin toivoisin enemmän että se avaisi silmiä täällä. Parempi se on tänne avautua, kuin kotona olla perseeseen ammuttu karhu ja myrkyttää koko ilmapiiri.
Voidaan ihan hyvin vaihtaa osapuolia, että sinä tulet tänne minun saappaisiin ja minä tulen sinne latelemaan viisauksia.
Ei jumalauta. Jos olisi pätäkkää tarpeeksi, niin keksisin varmasti aika montakin uutta harrastusta koko perheelle, mutta kun se asia ei vaan ole niin.
Mistä sinä tiedät miten minä käyttäydyn kotona, kun kerroit ettei se ole hyväksi läheisilleni? No minä kerron sinulle. Pyrin olemaan ihan samanlainen mitä normaalistikin olen ja kehittää tekemistä vanhemmille lapsille, ettei heillä ihan paskaa ole, kun mihinkään ei voi mennä pl. pulkkamäet ja ulkojäät.
Voin vastata että omakohtaisesti täällä kitiseminen auttaa oikeasti. Ihminen etsii jonkun paikan purkaa vitutustaan, ennen ajettiin perhe kirveen kanssa lumihankeen, nyt aikuiset miehet itkevät netin keskustelupalstoilla. Itse ainakin tykkään tästä kehityksestä.
edit. Lisätään vielä että talviaikana ”etsi uusi harrastus” kun melkein kaikki on kiinni, on mielestäni suunnatonta vittuilua. Mitä helvettiä nyt pitäisi harrastaa? Veneilyä, kalastusta, golfia, frisbeegolfia?
Tuo boldaamani lauseesi tulee olemaan tosi. Viranomaisilla ei tule riittämään kanttia alkaa purkamaan rajoituksia näiden nyt kuluvien 2-3 viikon jälkeen. Siellä ajatellaan, että siitä syntyisi kuva jossa ne rajoitukset olivat hätiköiden tehtyjä jolloin moni pääsisi kyseenalaistamaan heidän toimintaansa. Tätähän ei virkamies halua eikä kestä. Virkamies kun on aina oikeassa. Kaikessa. Mieluummin sitten jatketaan rajoituksia jollain varmuuden vuoksi -verukkeella vielä muutaman viikon, että saadaan pidettyä uskottavuutta yllä.
Saa ottaa talteen.