En kritisoi siis sitä että baarit pysyisi auki, vaan sitä että kaikki muu on menossa kiinni.
Jos se koronapassi lähtee pois ja pilkku tulee kello 17. niin moni baari ei avaa ovia ollenkaan. Ei vain kannata
En kritisoi siis sitä että baarit pysyisi auki, vaan sitä että kaikki muu on menossa kiinni.
Lue se kirje niin sisältö selviää.On tosiaan kavereilla freesit ja uudet toimet. Onko tuossa kirjeessä arvioitu esimerkiksi koulujen sulkujen vaikutus lasten hyvinvointoiin mukaan luettuna jo vuosien aikojen tehdyt toimenpiteet - vai onko kirjeessä ainoastaan kyse siitä, että kukaan ei vain saisi koronaa?
Sehän tässä se pointti onkin, ei mitään järkeä sulkea esim. harrastuksia, kulttuuritapahtumia, urheilukatsomoita tai laittaa kouluja etäopetukseen. Tää saatanan rumba halutaan taas näköjään aloittaa alusta miettimättä seurauksia yhtään pidemmälle.Niin pitää, kuten pitäisi mielestäni koronapassin kanssa pystyä myös harrastamaan muutakin. Näin vain tuskin tulee tapahtumaan, joten mennään tilanteeseen jossa siis se ryyppääminen on ainoa tarjolla oleva harrastus. En kritisoi siis sitä että baarit pysyisi auki, vaan sitä että kaikki muu on menossa kiinni.
Lue se kirje niin sisältö selviää.
Ymmärsin itse, että tarkoitus on ostaa rokotteille aikaa.
Kyllä mä sanon, että pienelle keikalle et pääse vetämään bisseä, mutta samankokoiseen baariin pääset vetämään bisseä, kun ei livemusaa.Sehän tässä se pointti onkin, ei mitään järkeä sulkea esim. harrastuksia, kulttuuritapahtumia, urheilukatsomoita tai laittaa kouluja etäopetukseen. Tää saatanan rumba halutaan taas näköjään aloittaa alusta miettimättä seurauksia yhtään pidemmälle.
Kuinkakohan nopeasti tuollainen asetus saadaan voimaan? Riittääkö 4 päivää?Joulupäivä (nyt kun osuu lauantaille) ja varsinkin uusivuosi ovat monelle ravintolalle isoja myyntipäiviä. Raskaita tappioita tulee jos hanat joudutaan laittamaan kiinni jo kello 17.00.
Lisäksi laajalle levinneiden tartuntojen aiheuttamien sairaslomien, eristysten ja karanteenien massiivinen määrä haittaisi kaikkea yhteiskunnan toimintaa, jolloin yhteiskuntaa olisi käytännössä vaikea edes pitää auki.
Ehkäpä silloin, kun tauti on varmistettu lievemmäksi versioksi. Ja riskiryhmillä edelleen mahdollisuus rokottautua.En muuten mistään tiedä, mutta jollakin aikavälillä on pakko päästää epidemia menemään luonnon mukaan. Ei voida ajatella, että kolmen kuukauden välein laitetaan yhteiskunta kiinni, jotta uusia rokotteita tulee jakoon. Se on kestämätöntä. Rokotteiden tulee ehkäistä vakavaa tautia, mutta jatkuvaan 90 % suojatehoon pyrkiminen on mahdotonta, koska emme voi aina sulkea yhteiskuntaa rokottaaksemme jotain osaa väestöstä. Kun kolmas on saatu joillekin sisään niin aina jollain suoja alkaa jo rakoilla.
Retoriikka ainakin kunnossa!"Ajan ostamista" nämä ovat mainostaneet keväästä 2020 lähtien - ja olleet jatkuvasti väärässä. Luulisi, että nämäkin ymmärtäisivät termin vaihtoehtoiskustannus, kun ihan jotain taloustieteen professoria allekirjoittajana. Ei kaikkea voi ajatella vaan mustavalkoisesti yhdeltä kantilta ceteris paribus, vaikka se tuntuisi miten houkuttelevalta.
Jos olisi ollut ko. ryhmästä kiinni, ei Suomi olisi ollut auki päivääkään helmikuun 2020 jälkeen. Sen ovat tehneet hyvin selväksi moneen otteeseen ja vastustaneet jokaista rajoitustoimenpiteen poistamista.
"Nykyiset rokotteet tarjoavat omikronia vastaan heikompaa suojaa. Tuore Imperial Collegen Covid-19 mallinnusryhmän raportti arvioi, että kahden rokoteannoksen suojateho omikronille on heikentynyt 6 kuukauden kohdalla merkittävästi sekä vakavaa tautia (35 %) että kuolemaa vastaan (50 %). Kolmas annos palauttaisi suojan jälleen hyvälle tasolle (86 % ja 92 %). Tämän takia tartuntoja kannattaa hillitä voimakkaasti, kunnes kolmansien annosten jakelun myötä väestön immuunisuoja on saatu korkeammalle".
Hyvä uutinen on WHO:n mukaan myös se, että omikron aiheuttaa useammin lievän koronataudin.
Eli tyhjennetäänkö seuraavaksi myös autotiet kaikesta liikenteestä, että rattijuoppojen riski joutua onnettomuuteen pienenee? Suojellaan rattijuoppoja henkilövahingoilta, kun ei ole vastaantulevia autoja tai kävelijöitä suojateillä?THL tiedotteessa: ”Laitoksen mukaan on todennäköistä, että passin mahdollistama rajoitusten kiertäminen lisää rokottamattomien altistumisten todennäköisyyttä.”
Onpas taas mukavan loogista ajattelua. Taas rokotettu saa kärsiä siitä ettei jotkut rokotevastaiset halua käydä piikillä. Mikä idea tässä nyt oikeasti on? Eikö yrittäjiä oo jo kuritettu tarpeeksi - ei ilmeisesti.
En muuten mistään tiedä, mutta jollakin aikavälillä on pakko päästää epidemia menemään luonnon mukaan. Ei voida ajatella, että kolmen kuukauden välein laitetaan yhteiskunta kiinni, jotta uusia rokotteita tulee jakoon. Se on kestämätöntä. Rokotteiden tulee ehkäistä vakavaa tautia, mutta jatkuvaan 90 % suojatehoon pyrkiminen on mahdotonta, koska emme voi aina sulkea yhteiskuntaa rokottaaksemme jotain osaa väestöstä. Kun kolmas on saatu joillekin sisään niin aina jollain suoja alkaa jo rakoilla.
Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää toiminnanharjoittajan valinnan mahdollisuuden lakkaamisesta epidemiatilanteen heikentyessä. Kyse olisi poikkeuksellisesta tilanteesta, jossa tapahtuisi covid-19 rokotusohjelman vaikuttavuuden yllättävä, nopeasti kehittyvä ja erittäin merkittävä heikentyminen, johon ei voitaisi puuttua tai joka ei olisi riippuvainen ihmisten omasta valinnasta rokotusten ottamiseen. Lisäedellytyksenä olisi niin vakava terveydenhuollon ylikuormittuminen, että väestön terveys ja henki laajasti vaarantuisi.
jaAsetuksen antamisen edellytysten tulisi täyttyä joko valtakunnallisesti tai tietyllä alueella. Asetus annettaisiin koskien sitä aluetta, jolla todistuksen esittämisedellytyksestä poikkeaminen olisi välttämätöntä taudin leviämisen estämiseksi. Eduskunnan perustuslakivaliokunta on useasti korostanut koronaepidemiaa koskevan sääntelyn yhteydessä, että sääntelyn välttämättömyys ja oikeasuhtaisuus edellyttävät sen rajaamista tarvittaessa alueellisesti. Voidaan kuitenkin arvioida, että jos lakiin kirjattavat korkean kynnyksen kriteerit, kuten covid-19 rokotusohjelman heikentyminen, täyttyisivät, kyse olisi todennäköisesti lähtökohtaisesti valtakunnallisesta tilanteesta.
Kynnys valtioneuvoston asetuksen antamiseen olisi korkea ja perustusisi välttämättömyysedellytykseen. Säännöksen sanamuodon mukaan tulisi olla ilmeistä, ettei todistuksen esittämisedellytyksellä saavutettaisi hyväksyttävästi vastaavalla tavalla verrannollista lopputulosta kuin vaihtoehtoisin rajoitustoimenpitein, vaan nimenomaan rajoitustoimenpiteiden asettaminen olisi ainoa epidemian leviämistä estävä käytettävissä oleva keino. Asetuksella ei voida rajoituksettomasti poiketa lain säännöksistä tai antaa täydentäviä säännöksiä, jotka asiallisesti merkitsisivät lain sisällön muuttamista.
THL tiedotteessa: ”Laitoksen mukaan on todennäköistä, että passin mahdollistama rajoitusten kiertäminen lisää rokottamattomien altistumisten todennäköisyyttä.”
Onpas taas mukavan loogista ajattelua. Taas rokotettu saa kärsiä siitä ettei jotkut rokotevastaiset halua käydä piikillä. Mikä idea tässä nyt oikeasti on? Eikö yrittäjiä oo jo kuritettu tarpeeksi - ei ilmeisesti.
Perustelu on todella typerä. Jos tuo olisi perustelu, olisi paljon loogisempaa tehdä seuraavat muutokset:
1. Täysin rokottamattomat eivät pääse edes negatiivisella testituloksella baariin/tapahtumiin.
2. Kertaalleen rokotetut pääsevät, mutta heiltä vaaditaan tuore negatiivinen testitulos (ei 48h, vaan vaikka max. 24h).
3. Kahdesti rokotetut pääsevät edelleen koronapassilla.
Tuohon päälle voidaan sitten vielä laittaa asiakaspaikkojen ja aukioloaikojen karsimista, jos tarve vaatii.
Yksi merkittävä kohta on tämä:
"Nykyiset rokotteet tarjoavat omikronia vastaan heikompaa suojaa. Tuore Imperial Collegen Covid-19 mallinnusryhmän raportti arvioi, että kahden rokoteannoksen suojateho omikronille on heikentynyt 6 kuukauden kohdalla merkittävästi sekä vakavaa tautia (35 %) että kuolemaa vastaan (50 %). Kolmas annos palauttaisi suojan jälleen hyvälle tasolle (86 % ja 92 %). Tämän takia tartuntoja kannattaa hillitä voimakkaasti, kunnes kolmansien annosten jakelun myötä väestön immuunisuoja on saatu korkeammalle".
Kyse ei ole tukahduttamisesta, vaan ajan ostamisesta kolmannelle rokotteelle. Yllä olevan vuoksi ryhmä esittää tilapäisiä rajoitustoimia, kuten koronapassista luopumista joksikin aikaa, ravintoloiden sulkemista ja koulujen lomien pidentämistä.
Maallikkona vaikea sanoa, mikä yllä olevassa on väärin. Eniten pohdin uusien rajoitusten vaikutusta varhaisnuoriin ja nuoriin. Aina tulee arvioida, onko uusista rajoituksista enemmän hyötyä kuin haittaa. Tähänkään ei ole yksiselitteistä vastausta tai mallia sen laskemiseen.
THL:n lausunto aiheuttaa kyllä hieman päänvaivaa STM:ssä. Tartuntatautilain koronapassia koskevassa 58 i §:ssä olevassa asetuksenantovaltuudessa ei nimittäin mainita mahdollisuudesta valita toimintoja, joista koronapassi otettaisiin pois käytöstä. Myöskään pykälän säätämistä koskevassa hallituksen esityksessä (HE 131/2021 vp) ei tuoda esiin mahdollisuutta ottaa koronapassi pois käytöstä vain osassa rajoitustilanteita. Pykälässä ja sen perusteluissa on lähdetty siitä, että kysymys on joko-tai-tilanteesta. Joko koronapassia voidaan käyttää kaikkien 58 ja 58 d §:n rajoitusten ohittamiseen tai sitten ei.
Perustuslaki edellyttää, että asetuksenantovaltuus on määritelty laissa täsmällisesti ja tarkkarajaisesti. Lisäksi perustuslakivaliokunta on pitänyt mahdollisuutta poiketa asetuksella laissa säädetystä lähtökohtaisesti ongelmallisena. Tämä asetelma korostaa asetuksen antamisen täsmällistä ja tarkkarajaista määrittelyä. Hallituksen esityksessä toki mainitaan mahdollisuus koronapassin poistamisesta käytöstä aluekohtaisesti, vaikka tästä ei ole mainintaa 58 i §:ssä. Perustuslakivaliokunta ei lausunnossaan (PeVL 35/2021 vp) ottanut kantaa 58 i §:n asetuksenantovaltuuteen.
Näyttäisi siis siltä, että asetuksella ei siten voisi poistaa koronapassia vain korkean riskin tapahtumista, vaan koronapassi pitäisi poistaa käytöstä kaikista tilanteista tai sitten ei mistään. Koronapassin poistamisessa tulee ottaa huomioon, että kysymyksessä on erittäin järeä toimi, jonka tekemiseen on korkea kynnys.
Tämä käy hyvin ilmi alla lainatuista hallituksen esityksen (HE 131/2021 vp) perusteluista (boldaukset omia).
THL:n lausuntoa näkemättä herää kyllä kysymys, että täyttyvätkö edellytykset koronapassin mitätöimiselle, jos THL viittaa lausunnossaan erityisesti korkean riskin tilanteisiin. Eikö käsillä pitäisi olla hallituksen esityksen perusteluihin nojaten sellainen tilanne, jossa tapahtuman riskipotentiaalilla ei ole enää merkitystä.
ja
ja