Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 908 956
  • 81 125

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joo, ei kai tässä ole muuta tehtävissä, kuin linnottautua kotiin taas vuodeksi. Tarpeeksi purkkiruokaa ja pakasteita vaan hamstraamaan. Ja vessapaperia. Nyt kun duunitkin loppuivat, niin mikäs tässä. Ei tartte lähteä höntyilemään ja pelätä, että afrikkalainen tarttuu. Sitten vaan Walking Dead ykköskaudesta pyörimään.

Olen henkisesti aivan loppu tähän koronaan. Löytyykö muita hengenheimolaisia?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joo, ei kai tässä ole muuta tehtävissä, kuin linnottautua kotiin taas vuodeksi. Tarpeeksi purkkiruokaa ja pakasteita vaan hamstraamaan. Ja vessapaperia. Nyt kun duunitkin loppuivat, niin mikäs tässä. Ei tartte lähteä höntyilemään ja pelätä, että afrikkalainen tarttuu. Sitten vaan Walking Dead ykköskaudesta pyörimään.

Olen henkisesti aivan loppu tähän koronaan. Löytyykö muita hengenheimolaisia?
Sama homma. Olen täysin sitä mieltä, että eletään normaalisti, annetaan taudin levitä, lapataan ruumiit hautaan ja sillä tavalla. Niin ihmiskunta on ennenkin tehnyt. Mitään hössötystä ei jaksa enää.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Joo, ei kai tässä ole muuta tehtävissä, kuin linnottautua kotiin taas vuodeksi. Tarpeeksi purkkiruokaa ja pakasteita vaan hamstraamaan. Ja vessapaperia. Nyt kun duunitkin loppuivat, niin mikäs tässä. Ei tartte lähteä höntyilemään ja pelätä, että afrikkalainen tarttuu. Sitten vaan Walking Dead ykköskaudesta pyörimään.

Olen henkisesti aivan loppu tähän koronaan. Löytyykö muita hengenheimolaisia?

Täällä ilmoittautuu ainakin yksi Koronaan jo tyystin kyllästynyt. Kun sain toisen piikin elokuun lopussa, niin sen jälkeen en ole enää kauheasti jaksanut enää stressata itseäni Koronalla. Sen verran kuitenkin luotan rokotteiden tehoon.

Nyt loppukesästä kuulin jo, puolitoista vuoden epidemian alkamisen jälkeen, ensimmäisistä tutuista, ketkä oli saaneet Koronatartunnan. Ja tällä viikolla tuli sitten muutama lisää, kun oli eräässä tilaisuudessa ollut yksi Koronaa tietämättään sairastanut ja siitä oli muutamat saaneet tartunnan.

Pahaa tosin pelkään, että tämä Koronasta kohkaaminen ei tule loppumaan vielä pitkiin aikoihin. Ja tuore tieto tästä Afrikan muunnoksesta, lisää vain bensaa ns. Syvän päädyn liekkeihin, valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsotaan nyt ihan kaikessa rauhassa, lähteekö tämä nyt leviämään myös muualle maailmaan. Ei nyt vielä kannata lyödä paniikkinappulaa (taas kerran) pöydästä läpi.
Pieni foliohattuinen salaliittoteoreetikko sisälläni vähän epäilee, että näinköhän tämä uusin variantti on "markkinoiden tilaama", eli kätevästi saadaan maailman pörssit sukeltamaan kun pikkuisen pelotellaan uusien "totaalilockdownien" uhalla. Jollain isoilla rahastoilla ja sijoittajilla on miljardit pelissä ja siinähän on helppo pistää pikkuisen fake newsia liikkeelle, jos uhkaa shorttipositiot hapantua käsiin, kun pomminvarmasti tiedetään se, että (osake)markkinat pelästyy nykyisin pienintäkin aivastusta jossain päin maailmaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olen henkisesti aivan loppu tähän koronaan. Löytyykö muita hengenheimolaisia?

Toinen juttu että malja on niin sanotusti täynnä on se,että ihmisiä jaetaan tämän"kin" ilmiön perusteella hattuihin ja myssyihin kuin menneisyydessä konsanaan. Aiheuttaa pitkässä juoksussa ihmiskunnalle paljon suuremmat haasteet kun luonnollinen virus joita nyt on ollut kautta aikain.

Eletään niin kauan kuin päiviä on plakkarissa elämänarvoista elämää.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingissä eiliselle 162 tartuntaa. 18.11. rekisteröity 192 tartuntaa.

7 päivän keskiarvo tartuntojen osalta eilen 167. 24.11. vielä 171. Pientä positiivista kehitystä on havaittavissa. Pientä laskuakin voi olla tiedossa.

7pv:n ilmaantuvuus nyt 178, kun 7pv:ä sitten oli 177.

 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jaaha, maahantulokieltoja asetettu eteläisen afrikan maista ja eu:ssakin tällaista harkitaan.

Ihanko oikeasti joku luulee, että tuolla on jotain käytännön merkitystä. Jos tämä nyt on megapaha ja tartuttava ja kuollettava variantti, niin eiköhän se tiensä joka puolelle löydä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
EU suunnittelee myös YLE:n päivittyvän seurannan mukaan lentojen kieltämistä eteläisestä Afrikasta.

Jos tuo osoittautuisi pahimpien skenaarioiden mukaiseksi, niin tuolla olisi vain hidastava vaikutus. Mutta se voi olla tuossa tapauksessa jo suureksi hyödyksi. Jos Euroopassa ehditään ajaa laajamittainen kolmas rokotekierros ennen tuon oletettua leviämistä, niin silloin suoja voi olla paljon parempi.

Jos en ihan väärin muista, niin mielestäni nämä rokoteasiantuntijat ovat todenneet, että vasta-aineet reagoivat piikkiproteiiniin, mutta vakavalta taudinkuvalta suojaava soluvälitteinen immuniteetti koko virukseen. Eli on paljon epätodennäköisempää, että soluvälitteistä immuniteettia kiertävä variantti voisi syntyä. Se vaatisi matemaattisesti todella paljon enemmän mutaatioita.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Jaaha, maahantulokieltoja asetettu eteläisen afrikan maista ja eu:ssakin tällaista harkitaan.

Ihanko oikeasti joku luulee, että tuolla on jotain käytännön merkitystä. Jos tämä nyt on megapaha ja tartuttava ja kuollettava variantti, niin eiköhän se tiensä joka puolelle löydä.
Kaksi vuotta tulee kohta korona epidemiaa täyteen. Kohtuullisen selkeäksi on muodostunut tänä aikana ettei näillä toimenpiteillä suinkaan yritetä estää mitään täydellisesti koska se on mahdotonta, vaan hidastaa leviämistä sen verran että jää aikaa varautua esim rokotuksilla tai jopa ihan uusilla keinoilla.
 

axe

Jäsen
Mää en ole oikeastaan edes loppu koronaan, mutta oon päässyt lähes täysin välinpitämättömään tilaan koko asiaan sen jälkeen kun typerät rajoitukset jossain vaiheessa poistettiin. Oon ottanut rokotteeni ja se riittää mulle. En olisi hyvin suurella todennäköisuudella kuollut tautiin muutenkaan enkä joutunut edes sairaalaan, mutta nyt mahdollisuus on vielä pienempi, jopa olematon. En käytä maskia ja elän muutenkin täysin normaalia elämää. Ei kiinnosta yhtään jos joku kuvittelee, että mun maskinkäyttämättömyyteni olisi jotenkin "vastuutonta". Niin kauan kuin laki, poliisi ja rynnäkkökivääri ei estä jotain normaalia tekemästä, niin en oo tekemättä. Jotkut koronapassit ja tälläset ei oikein edes vituta, heilutellaan sellaista jos jollekin siitä tulee parempi mieli. Vaikka sekin on mun mielestäni ihan turhaa ja typerää dystopialietsontaa siinä missä maskien takaa pälyilevät pelokkaat silmätkin. Passista saa kuitenkin hyvää viihdettä, kun ideologiarokottamattomat kiukuttelee.

Sitä samaa koronauutista ja pelottelua katsellaan ja luetaan päivä toisensa jälkeen, mutta ilman mitään tunnepuolta. Surua, pelkoa, ahdistusta tai sellaista en ole tuntenut missään vaiheessa, mutta myös se kiukku ja ärsyyntyneisyys milloin mitäkin ryhmää tai lafkaa kohtaan on kadonnut. On vain sellainen 95-prosenttinen välinpitämättömyys ja 5-prosenttinen huvitus, lähinnä just niitä "omilla aivoillaan ajattelevia" kohtaan. On sairaita ja kuolleita, mutta en pidä koronasellaisia yhtään parempina tai surettavimpana kuin muitakaan kuolleita ja sairaita. Rokottamattomat on tiensä valinneet. Sairaanhoito ehkä natisee, ja vaikka pikkusen lääkäri- ja hoitajayksilöiden raskaat ajat harmittaa, niin kahdessa vuodessa on tullut selväksi, että sekin on näköjään valittu tie koko maassa kun sille ei ole pyrittykään mitään tekemään, niin syytön minä oon siihenkin.

Mää oon osuuteni tehnyt. Ei mua kiinnosta jos joku on niin tyhmä ettei ota rokotetta, kunhan eivät mua kiusaa sillä. Ei mua haittaa jos joku haluaa tyhjässä supermarketissa edelleen käyttää maskia, kunhan eivät mua kiusaa sillä. Ei mua haittaa jos jotain pelottaa edelleen niin vitusti, ettei pysty elämään, kunhan eivät mua kiusaa sillä. Oon pahoillani, että oon niin empatiakyvytön.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kaksi vuotta tulee kohta korona epidemiaa täyteen. Kohtuullisen selkeäksi on muodostunut tänä aikana ettei näillä toimenpiteillä suinkaan yritetä estää mitään täydellisesti koska se on mahdotonta, vaan hidastaa leviämistä sen verran että jää aikaa varautua esim rokotuksilla tai jopa ihan uusilla keinoilla.
Mihis tässä nyt varaudutaan sitten? Siihenkö, että kehitetään rokote tätä varianttia vastaan? Ja kahden vuoden päästä sitten saa lentää etelä-afrikasta tänne ja jostain kumman syystä variantti ei ole sieltä edennyt.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingissä eiliselle 162 tartuntaa. 18.11. rekisteröity 192 tartuntaa.

7 päivän keskiarvo tartuntojen osalta eilen 167. 24.11. vielä 171. Pientä positiivista kehitystä on havaittavissa. Pientä laskuakin voi olla tiedossa.

7pv:n ilmaantuvuus nyt 178, kun 7pv:ä sitten oli 177.

Helsingissä alkaa todennäköisesti olla jo merkittävää vaikutusta sairastamalla saadulla immuniteetillä. Virallisissa kirjoissa on reilut 43000 tartunnan saanutta, todellinen määrä "sairastaneita" lienee tuplat tuosta. Jos sitten oletetaan, että huomattava osa näistä on myös tuplarokotettuja, saataneen (tämä täysin mutulla!) vähintään noin 10% yli 12-vuotiaasta väestöstä immuniteetin puolelle jo rokotettujen lisäksi. Tällöin rokotteet+sairastaminen saattaisi jopa merkitä lähemmäs 90% kattavuutta yli 12-vuotiaissa.

Nyt siis tapausmäärät ovat taas tasaantumassa. Jatkuuko tasannevaihe taas reilun kuukauden (kuten lokakuussa), vai nähdäänkö pian muuton kasvu- tai laskusuuntaan? Itse pitäisin laskua tässä vaiheessa todennäköisempänä, koska ihmisten muuttunut käytös, uudelleen käyttöön otetut suositukset jne.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tehohoidon kuolleisuus koronapotilailla on Tyksissä noin 11 prosenttia.

Koko tehohoidon kuolleisuus kaikista potilaista oli viime vuonna Tyksissä 3,3 prosenttia. Vuodeosastohoidon kuolleisuus koronapotilailla on Tyksissä 2,5 prosenttia.

Keskimääräinen ikä koronapotilaalle, joka on ollut tehohoidossa Tyksissä, on 52 vuotta. Heistä 70 prosenttia on ollut miehiä.

Sairaalassa kaiken kaikkiaan hoidetuista 110 koronapotilaasta rokottamattomia on ollut 94 prosenttia ja 1.9.2021 alkaen 89 prosenttia.

Syys–marraskuun 2021 aikana Tyksin teho-osastolla on ollut 35 koronapotilasta, joista neljällä on ollut kaksi rokotetta. Näistä neljästä kolme on ollut lähemmäs 70-vuotiaita ja jokaisella heistä on ollut vakavia perussairauksia.


 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingissä alkaa todennäköisesti olla jo merkittävää vaikutusta sairastamalla saadulla immuniteetillä. Virallisissa kirjoissa on reilut 43000 tartunnan saanutta, todellinen määrä "sairastaneita" lienee tuplat tuosta. Jos sitten oletetaan, että huomattava osa näistä on myös tuplarokotettuja, saataneen (tämä täysin mutulla!) vähintään noin 10% yli 12-vuotiaasta väestöstä immuniteetin puolelle jo rokotettujen lisäksi. Tällöin rokotteet+sairastaminen saattaisi jopa merkitä lähemmäs 90% kattavuutta yli 12-vuotiaissa.

Nyt siis tapausmäärät ovat taas tasaantumassa. Jatkuuko tasannevaihe taas reilun kuukauden (kuten lokakuussa), vai nähdäänkö pian muuton kasvu- tai laskusuuntaan? Itse pitäisin laskua tässä vaiheessa todennäköisempänä, koska ihmisten muuttunut käytös, uudelleen käyttöön otetut suositukset jne.

Juu. Itseki olen pienen laskun kannalla. Tasaantuminen pitäisi ainakin olla selvää, koska niin monta päivää pyöritty jo noissa samoissa luvuissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@axe: Suurelta osin samanlainen fiilis täällä. Itse toki seuraan todella aktiivisesti koronaa, mikä ei ole varmasti mikään yllätys kenellekään. :) Mutta itse olen omalta kohdaltani hyvinkin välinpitämättömässä tilassa. Tosin maskia käytän edelleen julkisessa liikenteessä ja kaupoissa, mutta tuohon on syynä se, että minulle tuo ei ole mikään kynnyskysymys. Maski ei häiritse kasvoilla, ja kun suurin osa ihmisistä käyttää sitä myöskin, niin käytän minäkin. Tiedostan sen, että rokotettunakin voin kantaa virusta ja joukossamme on noita riskiryhmäläisiä, joilla rokotteetkaan eivät auta täydellisesti, joten jos voin heitä suojata omalla toiminnallani, tai ainakin edes vähän lisätä heidän turvallisuudentunnettaan, niin miksi en tekisi niin?

Tuossa ajattelumaailmaani varmasti vaikuttaa lähipiirissäni oleva elinsiirtopotilas. Tutkitusti heillä kaksi rokotetta muodostaa vasta-aineita vain puolelle, kolmannen tehosta taas ei ole vielä tietoa. Kun tietää tämän, tietää myös, että tällaisia vastaavissa tilanteissa olevia henkilöitä on paljon muitakin.

Sen sijaan rokottamattomiin ei-riskiryhmäläisiin suhtaudun jotenkin välinpitämättömästi. En käytä maskeja suojatakseni heitä. Enkä muutenkaan muuta toimintaani heitä suojatakseni. Matemaattisesti tarkasteltuna pidän faktana, että jokainen heistä sairastuu tautiin, ja se on oma valinta. Tiedostan myös sen, että rokotettunakin tulen jossain kohdassa sairastamaan taudin, mutta nyt en ole siitä huolissani. Voi hyvinkin olla, että joudun tehostamaan rokotesuojaa jatkossakin, mutta se on pieni hinta.

Omia menojani en ole rajoittanut enää tämän vuoksi. Toki pandemian aikana on ehkä hieman menettänyt kiinnostusta moniin asioihin, mutta se johtuu vain siitä, että on ikääntynyt. Ja pandemian aikana on ehkä tajunnut, että eivät ne niin tärkeitä ehkä ole olleetkaan.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Mihis tässä nyt varaudutaan sitten? Siihenkö, että kehitetään rokote tätä varianttia vastaan? Ja kahden vuoden päästä sitten saa lentää etelä-afrikasta tänne ja jostain kumman syystä variantti ei ole sieltä edennyt.
No nyt ei varmaan vielä varauduta yhtään mihinkään kun ei tiedetä siitä Afrikan virusmuunnoksesta mitään. Tehdään ne suunnitelmat sitten kun tiedetään. Tässä odotellessa on ehkä viisasta pyrkiä hidastamaan käytettävissä olevin keinoin sen Afrikan muunnoksen leviämistä. Ihan vaan siltä varalta että se olisikin oikeasti paha. Niitäkin on sieltä vuosien saatossa tullut.
 

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Päijät-Hämeen alueella voimakas kasvu jatkuu.


Tänään 67 tartuntaa, 19.11. 33 tartuntaa.

ma-pe viime viikolla 208, tällä viikolla 306. Kohtalainen 47% kasvu. 10,4% testeistä positiivisia viimeisen viikon osalta. Potilaslukumäärä sairaalassa edelleen 19.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Sieltä sitten. 18 pitää päättyä leviämisalueilla anniskelu 28.11. lähtien. Koronapassilla näistä vapautuu. Etelä-Karjalaan tulee uutena leviämisalueen rajoitukset. Mihis saakka nää rajoitukset on voimassa, toistaiseksi? Toivottavasti tätä halpatyövoimaakin aletetaan suuremmissa määrin rajoittaa. Se ei toki ole Kiurun lempi rajoitusasia, joten tuskin.

Kiuru tanssii nyt varmaan onnesta. Saa nähdä koska hän ehdottaa että pistetään kokonaan ravintolat kiinni.

 
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Olisipa mielenkiintoista nähdä rokotettujen/rokottamattomien jakauma ikäluokittain todetuista tartunnoista vaikka nyt parin viikon ajalta. Että kuinka herkästi edes tarttuu perusterveeseen tuplarokotettuun?

Ainakin eilen sanottiin, että rokotetuilla taudin ilmaantuvuus on erittäin pientä verrattuna rokottamattomiin. Joten siitä ehkä voisi päätellä ettei tämä perusterveeseen tuplarokotettuun niin helposti tartu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisipa mielenkiintoista nähdä rokotettujen/rokottamattomien jakauma ikäluokittain todetuista tartunnoista vaikka nyt parin viikon ajalta. Että kuinka herkästi edes tarttuu perusterveeseen tuplarokotettuun?

Näistä taisi olla karkeat datat saatavilla uudesta THL:n kuutiokäyttöliittymästä. Tosin ikäryhmät olivat laajoja ja tarkasteluväli oli muistaakseni kuukauden.

Täytyy katsoa niitä ajatuksella myöhemmin, jos niistä saisi jotain irti.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Mahtaako Kiuru nyt suuttua. Kai nämä ravintolarajoitukset tosiaan oli välttämättömiä.

Käsmän mukaan Jyväskylässä ja Keski-Suomessa ei ole tarpeen asettaa rajoituksia, sillä korona leviää nyt pääasiassa perheiden sisällä ja lapsilla.

– Esimerkiksi viimeisen viikon aikana emme ole tunnistaneet yhtään ravintolaperäistä tai yleisötilaisuuksista tullutta tartuntaa, ja kun tartunnat leviävät perheissä, ei ravintolarajoituksissa olisi oikein mieltä.


 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mihis tässä nyt varaudutaan sitten? Siihenkö, että kehitetään rokote tätä varianttia vastaan? Ja kahden vuoden päästä sitten saa lentää etelä-afrikasta tänne ja jostain kumman syystä variantti ei ole sieltä edennyt.

Oma veikkaukseni on, että ostetaan hieman lisää aikaa. Katsotaan, että onko variantti kykenevä oikeasti kiertämään rokotesuojaa niin, että se aiheuttaisi todennäköisemmin oireellista saati vakavaa tautimuotoa. Ja samalla halutaan tietää, että miten kolmas piikki muuttaa tätä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mahtaako Kiuru nyt suuttua. Kai nämä ravintolarajoitukset tosiaan oli välttämättömiä.

Käsmän mukaan Jyväskylässä ja Keski-Suomessa ei ole tarpeen asettaa rajoituksia, sillä korona leviää nyt pääasiassa perheiden sisällä ja lapsilla.

– Esimerkiksi viimeisen viikon aikana emme ole tunnistaneet yhtään ravintolaperäistä tai yleisötilaisuuksista tullutta tartuntaa, ja kun tartunnat leviävät perheissä, ei ravintolarajoituksissa olisi oikein mieltä.


Jostain ne taudit perheisiin tulevat. Veikkaan, että jos johonkin lastentarhaan tai ala-asteelle tehtäisiin iso massatestaus, niin positiivisuusprosentti olisi sellainen, että zerocovidistit menettäisivät järkensä lopullisesti.

Huvittavaa kyllä, että nykyilmapiirissä kaikenlaiset rajoitukset niellään mukisematta, vaikka niiden tehosta ei ole näyttöä eikä mikään puolla niitä (ravintoloiden näennäisrajoitukset). Mutta pikkuhiljaa tähän on menty.

Jos ainoa mittari halutaan alas, tarhat ja koulut pitää laittaa kiinni. Tai sitten mennään kuten nyt, joka on ihan järkevää ja kasvatetaan sitä luonnollista immuniteettiä, kuten asiaan kuuluu.

Mä olen huolestunut vähän tästä tosiaan, että rajoitukset eivät aiheuta enää suurta nurinaa, vaan kaikki otetaan vastaan perse pystyssä.

Taas ennätyspäivä ainoassa mittarissa! Ei ole eilen päätetyt rajoitukset tehonneet, nyt äkkiä miettimään uusia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös