Huhhuh, mitä mä just luin ? Melekosta...Taitaa olla valloillaan toinenkin pandemia nimittäin psykoosipandemia !!
Suojattu enemmistö pelkää suojatonta vähemmistöä. Miten tämä kuulostaa jotenkin historialliselta.
Joukkopsykoosi on aika vaarallinen juttu yhteiskunnissa. Onko mitään niin järjetöntä, että tältä taudilta suojautunut enemmistö pelkää ihmisiä jotka eivät ole rokotetta ottaneet ???
Niin. Minä tietyllä tapaa ymmärrän näitä iäkkäitä ja riskiryhmäläisiä. On täysin fakta, että heillä rokotesuoja ei ole niin hyvä kuin meillä nuoremmilla ja perusterveillä. Olen täälläkin kirjoittanut siitä, kuinka lähipiirissäni on yli 75-vuotias elinsiirtopotilas. Hänet on kolmesti rokotettu, mikä on parasta, mitä lääketiede voi hänelle koronan suhteen tarjota. Hän on ikäänsä ja perussairauteensa nähden oikein hyvässä kunnossa, mutta korona voisi kohdalle osuessaan olla kohtalokas. Samoin toki voi olla influenssakin.
On ollut tutkimuksia, joiden mukaan puolille kahdesti rokotetuista elinsiirtopotilaista ei ollut kehittynyt yhtään vasta-aineita. Tai näin ainakin kerrottiin terveysviranomaisten lähipiiriläiselleni lähettämässä kirjeessä. Ja tämän vuoksi kolmas rokote oli heille erittäin tärkeä. Sitä ei ole vielä tietääkseni tutkittu, että onko kolmas piikki parantanut tilannetta.
Eli onko tuo järjetöntä? Minusta ei. Se, että kutsut tuota psykoosiksi on jopa jokseenkin loukkaavaa. Asiaa ei pysty ymmärtämään, jollei itse ole samassa tilanteessa tai sitten ole tällaisessa tilanteessa olevan lähipiiriläinen.
Samalla tavalla esimerkiksi pahimman influenssakauden aikana vastaavassa tilanteessa olevat joutuvat miettimään, mitkä ovat tärkeitä asioita. Nyt kun korona jatkaa matkaansa keskuudessamme epidemiana vielä pitkään, siihen joudutaan suhtautumaan samalla tavalla.
Ymmärtäisin vielä jotenkin psykoosiksi haukkumisen silloin, jos kyse olisi vaikka kaltaisestani perusterveestä keski-ikäisestä. Mutta lähtökohdat ovat täysin erilaiset.
Lähipiiriläiseni eivät ole linnoittautuneet kellariin, vaan elävät aktiivista elämää. Ja ovat juuri osallistuneet muutamaankin senioreiden yhteistilaisuuteen, joten heitä ei ainakaan hirveän paha psykoosi tai edes "psykoosi" vaivaa. Mutta hekin harkitsevat kahdesti, mihin menoihin osallistuvat. Samoin tekevät muutkin samassa tilanteessa olevat. Korona ei ole muuttanut asiaa, vaan riskejä pitää tuossa tilanteessa puntaroida.
Alkuperäinen keskustelu lähti liikkeelle siitä, että joissain tapauksissa koronapassi on hyödyksi, kun se pienentää riittävän monen riskiryhmäläisen tai tällaisen lähipiiriin kuuluvan kynnystä lähteä tilaisuuteen. Riskiryhmäläisten suunnasta tätä vaatimusta ei ole esitetty, vaan pohdinta lähti ihan allekirjoittaneen suunnasta. Tiedän kokemuksistani jollain tasolla, mitä riskiryhmäläiset ja heidän taloudessaan asuvat henkilöt joutuvat pohtimaan. Normaalia riskinarviointia, joka on tiukempaa kuin meillä terveillä ja nuorilla. Tuon kutsuminen psykoosiksi tai mielenterveyden ongelmaksi on loukkaavaa, kun taustalla on kuitenkin ihan todistettu terveydelliset syyt.