Kauanko tämä ralli oikein vielä jatkuu?
Mahdottomuus ei jatku onneksi enää hirveän kauaa. Nyt minulla on ollut tästä ketjusta muutama päivä vapaata niin voin taas tuoreella mandaatillani tulla toistamaan samat näkökulmat, jotka olen täällä länkyttänyt jo n. sata kertaa. Tämä kysymys on mielenkiintoinen, kauanko tämä ralli jatkuu, joten tartun siihen nyt hyvin pitkästi.
Asiantuntijat ymmärtävät jo hyvin laajasti, että koronavirus ei ole tukahdutettavissa. Tähän on monta syytä, mutta on turha listata montaa syytä, koska se vain vie rivejä tekstiin. Annetaan empiirisen näytön puhua puolestaan. Maailmassa on aika monta paikkaa, jossa tätä on yritetty sellainen 1,5 vuotta tukahduttaa. Australian & Uuden-Seelannin romahtaminen on se tärkein empiria. Molemmissa paikoissa massiivisista tukahdutusyrityksistä virus on päässyt palaamaan yhteisöön. Ja vaikuttaa itse asiassa lähes varmalta, että kumpikaan saarivaltio ei tule saamaan koronaa poistettua systeemistään.
Rokotteet ovat ainoa tie ulos, mutta rokotteidenkin osalta on hyväksyttävä näköpiirissä oleva realistinen maali. 80-85 % rokotekattavuus vaikuttaa olevan se, mitä voidaan odottaa ja tuohon ehkä pääsemme. Sen jälkeen jokainen hulluttelu on yksi hulluttelu liikaa.
Olen koko tämän pandemian ajan suhteellisen johdonmukaisesti kehottanut ihmisiä seuraamaan ns. liikkuvien asiantuntijoiden mielipiteitä. Mika Salmisen, Hanna Nohynekin & Asko Järvisen kannanotot ovat eläneet tiedon lisääntyessä kuten kuuluukin. Toisella puolella tulee mieleen vieläkin esimerkiksi Ruotsalainen HUSista, jonka kannanotot eivät muutu, vaikka evidenssi muuttuu. Nyt täytyisi laskea niitä terveydenhuollon resursseja hitusen yhteen. Nyt suurin ongelma on se, että korkealla rokotekattavuudella hukataan valtava määrä resursseja turhiin testauksiin, joiden hyöty yhdenkin tartunnan estämisessä on olematon.
Suomi on nyt ns. kalkkiviivoilla. Ei olla enää kaukana Tanskasta ja Suomi tulee todennäköisesti muutaman viikon kuluessa julistamaan aikataulun, jolloin kaikista toimista luovutaan. Se on viisaan valtion merkki. Sitä ennen täytyy toivoa, että urheilulle saadaan erillispäätös aikaiseksi, koska kysymys on lähinnä siitä, saadaanko kannattava määrä yleisöä puolesta välistä syyskuuta halliin. Samaa toivon tietysti myös kulttuuritapahtumille. Sairaalahoidon kuormitus on vakioitumassa tuohon, missä se nyt on. Lisäykset ja vähennykset tulevat pitkälti siitä, miten flunssakausi tulee etenemään muuten.
Kyllä tämä voitoksi alkaa kääntyä. Jokainen rajoitus on voimassa päivän liian pitkään, mutta aika lähellä ollaan tilannetta, jossa mielivalta alkaa väistyä. Sen huomaa loistavasti, että nyt AVIen päätöksiä jo haastetaan jopa mediassa. Näin myös Aamulehdessä äidilläni sairaalahoitoa käsittelevän jutun ihmis- ja hoitajapulasta, jossa koronaa ei mainittu kertaakaan. Media ei oikein enää osta tuota, että koronan taakse yritetään piilottaa muita ongelmia, kun kerran lupa on.
Pirkanmaa on ollut aika edistyksellinen ja omatoiminen näissä. Eiköhän tämä suunta ole se, johon koko maa kulkee. Ulospääsy näkyy ja mikään ei estä meitä sinne menemästä. Jos sinulla on vielä lähipiirissäsi ihmisiä, jotka haluavat rajoittaa niin heille ainoa oikea vastaus on, että sinä rajoitat itse itseäsi, jos haluat. Älä pakota enää muita. Hakekaa rokotteenne ja hymyilkää. Kyllä tästä mennään.