Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 954 237
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Anteeksi kun "termiitit" eivät ole aina kohdallaan.

Ei haittaa, ja tarkoitukseni ei ollut nillittää, vaan halusin ihan varmistaa, että ymmärsin oikein, mistä on kyse.

Niin ajatuksen tasolla voisi miettiä, että mahtaako merkitys olla myös sillä mikä genomipohja ihmisellä on ja onko kyseinen vanhempi korona kiertänyt missä muodossaan etelä-amerikan. Eikös flunssat sieltä lähtiessään ole tänne pohjoiseen tullessaan jo muuntuneet ainakin kerran matkalla.

Kun vertailussa on kaksi eri koronavirusta ja kaksi saman koronaviruksen varianttia, erot jälkimmäisessä ovat paljon pienemmät. Jos siis eri varianttien välillä sairastamalla saatu suoja on osoittautunut joissain tapauksissa melko heikoksi, on äkkiä ajateltuna hyvin epätodennäköistä, että kokonaan toinen koronavirus antaisi yhtään sen parempaa suojaa. Toisaalta tämä on asia, joka ei varmasti ole näin yksiselitteinen.

Rokotuksien yhteydessä on puhuttu, että kun koronavirus mutatoituu, se pystyy todennäköisesti kiertämään rokottamalla (tai sairastamalla) saatua vasta-aine -immuniteettia. Sen sijaan soluvälitteinen immuniteetti on sellainen, jota on paljon vaikeampaa kiertää, koska se vaatisi paljon enemmän mutaatiota viruksen rakenteessa. Tuolloin käytännössä virus kykenisi kiertämään vasta-aineita, mikä riittäisi sairastumiseen, mutta soluvälitteinen immuniteetti estäisi vakavia taudinkuvia. Ja juuri tuo soluvälitteinen immuniteetti on mielestäni se, mitä on joissain yhteyksissä arveltu olevan näiden flunssa-koronaviruksien kautta joillain ihmisillä.

Kokeilin pikaisesti etsiä uudempia uutisia aiheesta, mutten löytänyt.

Oli miten oli, tämä sairastetun pohjan ja ihmisen (huono sana, mutta "rodullisen") genetiikan rakenteen merkitys taudin sairastamiselle olisi kyllä syytä selvittää. Saattaisi olla jopa apua jatkossa sille kuinka nämä virukset mahdollisesti operoivat.

Onhan näitä jonkin verran tutkittu. Muistaakseni mies-sukupuoli ja A-veriryhmä ovat tilastollisesti jonkinlaisia riskitekijöitä. Muistelen, että jossain kohtaa vertailtiin (Englannissa?) sitä, miten vakavia taudinkuvat olivat eri entisissä ryhmissä, ja tutkimuksessa pyrittiin nimenomaan huomioimaan myös sosioekonominen asema. Tutkimuksessa havaittiin eroja, mutta en kyllä enää muista, minkälaisia ne olivat.

Itseäni on kiinnostanut tämä yhteys D-vitamiiniin, eli ihmiset joiden vitamiinitasot tulevat suurimmaksi osaksi taivaalta ovat olleet isommissa ongelmissa kuin he joiden vitamiinit tulevat purkista ja ruuasta, koska taivas ei ole auki ympäri vuoden. Jos ajatellaan siis vakavien tapausten määrää rokottamattomissa. Tästäkinhän on ollut jotain juttua lääketieteen puolella kun näitä hoitokäytänteitä ollaan tutkittu.
Mutta se on jännä että tämä ylipaino -asia mainittiin alkuvaiheessa ja sen jälkeen siittä ei ole puhuttu enää mitään. Kuitenkin isoin aineenvaihdunnallinen ongelman aiheuttaja ihmiselle, josta polveutuu paljon erilaisia sairauksia ajan saatossa mitkä sitten vaikuttavat sairastamisen laatuun.

D-vitamiini voi vaikuttaa jotain, mutta sitä ei käsittääkseni pidetä mitenkään merkittävänä. Sen sijaan ylipainosta on puhuttu paljonkin viime aikoina. Näissä Suomen nykyisissä sairaalahoitoa vaativissa tapauksissa on ollut uutisten mukaan varsin paljon ylipainoisia. Etenkin nuorten potilaiden kohdalla tämä on korostunut.

Onko muuten veikkauksia tuleeko COVID-2X vielä kierrolle, eli muuntuuko niin rajusti että on jo oma tautinsa?

Eiköhän tämä nykyinen jää, ja kehitä variantteja iloksemme vielä pitkään...
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Onko maailmalta tullut tietoa kuinka vakavasti uudellen tartunnan saaneet ovat sairastuneet? Itse oletan että yleisesti oireet todennäköisesti eivät ole kovinkaan pahat. Pandemian alkuvaiheessa ei testattu juurikaan missään lievästi oireilevia, joten ihan näin teorian tasolla voisi kuvitella että silloin näillä lievästi oirehtivat nautti jotain suojaa näistä ennestään kiertävistä koronaviruksista.

2020 aikana virusten leviäminen käytännössä pysähtyi, joten kun talvi 2020-2021 tuli on ihan mahdollista ettei tällaista suojaa ollut tarjolla.

Eikö sairastettu influenssa tarjoa myös jonkinasteista immuniteettia kaikille influenssakannoille? Tähän peilaten voisi kuvitella että koronasukupuuhun kuuluvat virukset käyttäytyisi samoin?

Korostan että tämä on puhtaasti omaa mutuilua, joten mitään faktaa ei ole tarjota suuntaan taikka toiseen. Nämä on kuitenkin mielenkiintoisia juttuja, ja oletan että näitä kyllä tutkitaan. Mutta nämä jutut eivät niinkään kiinnosta suurta yleisöä niin eihän nämä uutiset/tutkimukset saa palstatilaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuulun samaan jengiin.
On varmasti niin, että vastaavaa myötäilevä kokemus on suurimmalla, tai ainakin isolla osalla kansasta. Oma todellisuus ja median kärjistäen piiskaama kuollut hevonen ("kaikki sairastuvat ja melkein kaikki kuolevat, terveydenhuolto ja maailma romahtavat huomenna tai viimeistään viikonloppuna"-tulokulma) eivät oikein kohtaa ja se ihan luonnollisestikin aiheuttaa jonkin sortin epäuskoa, tuskastumista ja kasvavaa hämmennystä. Myönnän ainakin itselläni näin melko mustavalkoisen ajatusmaailman omaavana olevan vaikeaa ja raskastakin, kun totuutta ei ole olemassa, tai jos onkin, käsitys siitä pitää yrittää muodostaa jokaisen uutisen ja "uutisen" kohdalla erikseen. Nyt jos koskaan olisi huutava tilaus kiihkottoman objektiiviselle uutisoinnille ja aiheen käsittelylle, vaikka toki ymmärrän sen tässä tilanteessa olevan vaikeaa, jopa mahdotonta.

Mutta niin, niistä omista kokemuksista. Reilu vuosi sitten exäni sairastui covidiin, lapsensa ja miehensä onneksi eivät. Sairastamiskokemus oli kuulemma selvästi rankempi kuin jonkun perusnuhan, mutta kuitenkin kestettävissä ja pystyi koko ajan sairastamaan kotona. Viime kesänä pikkusiskoni sairastui, kuten myös yksi lapsistaan, miehensä ja heidän kaksi muuta lastaan välttivät tartunnan. Siskon mukaan köykäistä oli sairastaminen, ei noussut edes kuumetta, lihaksia "vain" särki, maku- ja hajuaisti katosivat kolmeksi päiväksi. Tiedän kyllä muutaman muunkin ihmisen jotka tuon ovat sairastaneet, mutta heidän oireistaan en osaa sanoa.

Että jos omien kokemusten perusteella muodostaisin kuvan sairaudesta, niin ei sen sairastaminen kovin ihmeelliseltä rastilta vaikuta ja vastaavasti se varmaan vaikuttaisi suurin piirtein pahimmalta mahdolliselta rastilta, jos nuo kuvailemani tapaukset olisivat johtaneen yhteen tai useampaan vammautumiseen tai vaikka ihan kuolemiin. Vittumaisen raskas tilanne ja monisyinen ongelma kyllä, kun koronaväsymyskin painaa enemmän koko ajan ja koko aihe tulee jo korvista ulos. Silti tulisi koko ajan pitää mielessä, että yksittäiset kokemukset ovat vain juuri niitä, yksittäistapauksia eikä niistä tule tehdä oikein mitään johtopäätöksiä. Usko mediaan ja oikeastaan kaikkiin koronasta puhuviin päihin on jo kauan sitten lakannut olemasta kaikkien epäjohdonmukaisuuksien ja tavoitteiden jatkuvan muokkautumisen tai muokkaamisen vuoksi, mutta en usko siihenkään, että media tai poliitikot ihan puhdasta hevonpaskaakaan jauhavat, ts. oletan överijuttupuurossakin olevan mukana vähintään jyväsiä totuudesta.

Myönnän silti, että raskasta on ja raskaammaksi muuttuu. Ja mä olen lapseton eläkeläinen, voin vaan kuvitella miten raskasta esim. jälkikasvua omaavalla ravintolayrittäjällä sitten onkaan. Myönnän kyynistyväni päivä päivältä ja koko ajan kiinnostaa vähemmän, vaikka huono suuntaushan sekin on, mutta helpottaa ainakin lyhyellä tähtäimellä mielenterveyden säilymistä, tai ei ainakaan edistä sen menettämistä. Huolettaa ja pelottaa tiedostaa, että iso osa ihmisistä on niitä, joilla ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta kyynistyä tai nakata paskoja koronalle.
 

SgtMarkov

Jäsen
Viimeksi olen tainnut lukea täältä, kuinka lokakuu on oikea aika avata Suomi, kun rokotekattavuus on laajempi. Minä väitän, että maalitolpat tulevat siirtymään myös silloinkin ja mikään ei muutu.

Turussa ajatellaan rationallisesti. Mikäli rokotekattavuudessa päästää maltilliseen 90 prosenttiin, voidaan ehkä varovasti jo harkita yhteiskunnan avautumista. Varmaa se ei toki tuollakaan kattavuudella ole. Mutta mahdollisuudet siihen on.


Sieltähän se tuli jo. 90% ei vielä riitä maan avaamiseen, vaan siinä kohtaa voidaan vasta alkaa miettiä tuollaisia.

Ehkä vähän kärjistetysti joo, mutta rajoitukset alkavat olla jo parodioita itsestään samoin kuin niiden puolesta puhujat, Krista Kiuru koko shown johtotähtenä, joten eipä se toisaalta jaksaisi enää yllättää vaikka tuossa olisi se seuraava maali.
 

Redimor

Jäsen
Sieltähän se tuli jo. 90% ei vielä riitä maan avaamiseen, vaan siinä kohtaa voidaan vasta alkaa miettiä tuollaisia.

Ehkä vähän kärjistetysti joo, mutta rajoitukset alkavat olla jo parodioita itsestään samoin kuin niiden puolesta puhujat, Krista Kiuru koko shown johtotähtenä, joten eipä se toisaalta jaksaisi enää yllättää vaikka tuossa olisi se seuraava maali.

Tässä helposti alkaa näiden denialistien ja "hörhöjen" juttuihin uskomaan siittä, että vallassa oleva ryhmä haluaa tiukentaa otettaan kansasta.
Mutta uskoisin että tässä on nyt kyse enemmänkin yksisilmäisyydestä eikä mieltä avata sille, että elämää olisi vain elettävä vähitellen. Jos suojata pitää niin sitten kukaan ei saisi poistua kotoaan ja sekös yhteiskunnalle tekisikin höpöä. Saattaisi jopa päättäjät ihmetellä miten palkanmaksu loppuu.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kun täällä pkseudulla ihan oikeasti keskustellaan saako koulussa laulaa onnittelut vai hymistäänkö, niin voi vain miettiä että nämäkö ihmiset ovat jollain tavalla ihan oikeasti tekemisissä tämän pandemian torjunnan ja siitä ulospääsyn kanssa.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Yhdestä tapahtumasta melkein 5000 tartuntaa Briteissä ja viranomaiset ei ole moksiskaan. Ei puhuta long covidista! Täällä kun sama tapahtuisi olisi loppuvuosi lock downia!

Odotan että suomeesa tulee myös vastaava, ja sen jälkeen Krista Kiuru kommentoi:

”Luulen, että tällä hetkellä emme kadu mitään – odotimme, että tällaisia seurauksia tulisi käsiteltäväksi”, Cornwallin valtuuston hallituksen jäsen, alueen kansanterveydestä vastaava Andy Virr kertoi BBC:n mukaan.

”Koronaviruksella on paljon jatkuvia vaikutuksia, ja osa niistä liittyy yksinäisyyteen, eristäytymiseen ja mielenterveysongelmiin. Festivaali toi monille paljon iloa.”

Jotenkin ei mene omaan tajuntaan tuollaiset lausunnot. Tässä maailmassa joku pystyy suhtautumaan koronaan ihan järkevästikin.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tays ilmoittanut tälle päivälle vain 19 tartuntaa. Viikko sitten 26 tartuntaa.

Viimeksi näin pieni määrä tartuntoja ilmoitettu 13.7. Tays:n seurannassa.

Hurjaa tämä Pirkanmaan lasku tällä hetkellä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeksi olen tainnut lukea täältä, kuinka lokakuu on oikea aika avata Suomi, kun rokotekattavuus on laajempi. Minä väitän, että maalitolpat tulevat siirtymään myös silloinkin ja mikään ei muutu.

Olet ilmeisesti lukenut minun mielipiteeni, kun olen tätä lokakuuta tässä ketjussa viljellyt? Minä olen taas lukenut tästä ketjusta, että rajoitukset voitaisiin purkaa vaikka heti. Lisäksi olen lukenut sellaisen, että Suomi pidetään kiinni niin kauan kuin meillä esiintyy yhtään tartuntoja.

Noilla näkemyksillä ei vain ole mitään merkitystä sen kanssa, miten todellisuus tulee menemään. Esimerkiksi jos lokakuu ei toteudu, niin se ei ole maalitolppien siirtelyä, koska minä en ole nähnyt, että hallitus tai muut päättävät tahot olisivat tuota ajankohtaa maininneet miksikään aikarajaksi. Ainoa ero tulee olemaan se, että minä ryhdyn mitä todennäköisimmin tuossa kohtaa puhumaan myös yhteiskunnan avaamisen puolesta. Mutta koska en ole poliittisesti tai yhteiskunnallisesti vaikutusvaltainen henkilö, en usko tälläkään olevan vaikutusta.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Lähipiirissä melko paljon toisinajattelijoita ja olen monesti miettinyt että koko korona-asia on haastava käsitellä meillä suomessa, koska suhteessa muuhun maailmaan täällä on selvitty todella helpolla. Menehtyneitä tai viruksen kautta teholla olleita ei kuitenkaan ole (ainakaan vielä) kovin monen lähipiirissä, joten asia tuntuu todella kaukaiselta ja virusta tulee vähäteltyä.

Skenaaroin tuossa mielessäni, mitä tapahtuisi jos noudattaisimme näiden toisinajattelijoiden ehdotuksia, eli yhteiskunnat olisivat vain täysin auki ja viruksen annettaisiin levitä, jos tarkastellaan esimerkiksi tilannetta Suomessa: Covid pyyhkäisisi aalloittain Suomen läpi, sairaaloissa ja teholla olisi melko paljon porukkaa (ehkä jopa pulaa hoitopaikoista). Työpaikoilla olisi paljon poissaoloja, osa vieläpä melko pitkiä. Long-covid oireisia olisi todennäköisesti paljon. Nämä aiheuttaisivat todella paljon ongelmia sekä yksittäisille yrityksille, että myös yhteiskunnan pyörimiseen. Virus todennäköisesti tartuttaisi kerralla ison osan yksittäisestä työyhteisöstä, joten esimerkiksi vaikkapa jossain päiväkodeissa voisi olla aika haastavaa saada hommaa pyörimään jos useampi työntekijä on poissa pitkän aikaa. Myös talouteen tällä olisi isot seuraukset samoin kuin lockdownit. Iso osa ihmisistä käyttäytyisi todennäköisesti samoin kuin nykyisillä rajoituksilla ja suosituksilla, eli välttelisi matkustelua, väkijoukkoja, kontakteja jne jotta virus ei tarttuisi. Iso ongelma olisi myös variantit, koska virusta olisi niin paljon liikkeellä ja se pääsisi enemmän mutatoitumaan. Jos vielä edellisestä variantista ei tulisi immuniteettia seuraavaan, niin yhteiskunta olisi melko tiukoilla monessa suhteessa aina seuraavan aallon aikana. Mihin tämä loppuisi jos ei rokotteella, voiko joku valaistunut kertoa?
 

Oadie

Jäsen
Eeva Ruorsalainen ja Pasi Pohjola olivat vieraana aamu-tv:ssa. Jos tämä rajoittaminen heistä on kiinni niin ei kannata ihan hetkeen odotella normaalia. Toimia tarvitaan vaikka rokotekattavuus olisi 90%. En tiedä kumpi on itselle enemmän punainen vaate Eeva vai Krista? Molemmat äärimmäisen masentavia persoonia, eivätkä herätä minkäänlaista toivoa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitä kohtaa minä en tässä nyt ymmärrä, että kun influenssan kanssa me olemme hyväksyneet jo iät ja ajat sen tietyn kuolleisuusmäärän vuodessa ilman mitään ongelmia, mutta tämän viruksen kanssa on täysin toisin?

Kun se rokotekattavuus saadaan tuonne jonnekin 80-90 % väliin, jonne se nyt näyttää menevän, niin kertokaa nyt, kun tyhmä ei ilmeisesti tajua.
 

TheJackal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Mitä kohtaa minä en tässä nyt ymmärrä, että kun influenssan kanssa me olemme hyväksyneet jo iät ja ajat sen tietyn kuolleisuusmäärän vuodessa ilman mitään ongelmia, mutta tämän viruksen kanssa on täysin toisin?

Hyvin sanottu! Itse olen tätä miettinyt joka ikinen päivä jo yli vuoden.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Eeva Ruorsalainen ja Pasi Pohjola olivat vieraana aamu-tv:ssa. Jos tämä rajoittaminen heistä on kiinni niin ei kannata ihan hetkeen odotella normaalia. Toimia tarvitaan vaikka rokotekattavuus olisi 90%. En tiedä kumpi on itselle enemmän punainen vaate Eeva vai Krista? Molemmat äärimmäisen masentavia persoonia, eivätkä herätä minkäänlaista toivoa.

Rajoituksia tarvitaan ja ne ovat niin mukavia laittaa. Esimerkiksi elokuussa 2021 en voi tilata olutta ravitsemusliikkeestä kello 22.05 koska korona saattaa tarttua. Tuntia aiemmin sitä riskiä ei asiantuntijoiden mukaan ole, ainakaan niin suurta, että sekin pitäisi estää rajoituksella. No odotellaan syyskuuta, silloin voi olla anniskelun aikarajaa laskettu alemmas...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä kohtaa minä en tässä nyt ymmärrä, että kun influenssan kanssa me olemme hyväksyneet jo iät ja ajat sen tietyn kuolleisuusmäärän vuodessa ilman mitään ongelmia, mutta tämän viruksen kanssa on täysin toisin?

Kun se rokotekattavuus saadaan tuonne jonnekin 80-90 % väliin, jonne se nyt näyttää menevän, niin kertokaa nyt, kun tyhmä ei ilmeisesti tajua.

Korona on määritelty yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi, mutta esimerkiksi sikainfluenssaa ei määritelty sellaiseksi. Kaipa se on sitten se ero.

Olen itsekin sitä mieltä, että kun rokotekattavuus on saatu tuolle tasolle, korona alkaa rinnastua influenssaan kuormittavuudessaan.

Edit: huhtikuussa 2009 sikainfluenssa laskettiin yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi, mutta jo saman vuoden heinäkuussa se poistettiin listalta. Se vaikutti mm. siihen, että taudin leviämistä ei enää pyritty estämään:

 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet ilmeisesti lukenut minun mielipiteeni, kun olen tätä lokakuuta tässä ketjussa viljellyt?

Itseasiassa en vaan pikemminkin tämä keskustelu tuli mieleen mitä Walrus21 ja Flonando kävivät.

Tärkeitä ovat lähinnä nämä tulevat 1-2 kuukautta, minkä jälkeen lähes kaikki halukkaat ovat saaneet kaksi annosta.

Miksi tulevat 1-2 kuukautta olisivat erityisen tärkeitä? Mitä sitten tapahtuu? Siis muuta kuin saadaan jokin arbitraarinen numero tilastoon

Rokotekattavuus nousee huomattavasti, sitähän tässä on koko ajan tavoiteltu.

Sitten valtaosalla on erittäin hyvä suoja virusta vastaan, jolloin voidaan todeta, että rajoituksille ei nykymuodossaan ole tarvetta (josko on ollenkaan).

Ei se riski nykyäänkään nuorille ole kummoinen, mutta sisältyy siihen muutakin kuin kuolemat ja teho-osasto. Itse en ainakaan halua tautia rokottamattomana, vaikka se todennäköisesti onkin oireeton tai vähäoireinen. Uskon monen muun ajattelevan samoin.

Vastaavasti voisi kysyä, mikä on se suuri tuho, joka syntyy juuri syys-lokakuussa? Kokonaisuuteen peilaten varsin lyhyt aika. Sitten jos rajoitteet jatkuvat senkin jälkeen, tilanne muuttuu.

Ainakin omassa mielessä on enemmän optimismia kuin pessimismiä. Toista oli silloin, kun rokotteita vielä odotettiin eikä tehosta ollut varmuutta.

Sinä et halua - jos siis vielä rokottamaton olet - tautia, joka ei ole sinulle sen suurempi riski kuin mikään muu hengitystieinfektio, minkä tartunnan saamisen riskin olet ollut täysin valmis ottamaan 2019 tai 2018 tai 2017.

Jos tästä huolimatta haluat välttyä tartunnalta, voit omilla toimillasi laskea tartuntariskiäsi huomattavasti enemmän kuin mitkään väestötason rajoitukset siihen vaikuttavat.

Ja kun siis yleisesti väestötasolla on jo nyt katettu riskistä se ~95 %, niin miksi pitää päästä juuri 97 %:iin?

Syyskuusta nyt on turha puhua rajoitusten poistumisen hetkenä, kun on jo varmaa, että ne eivät silloin poistu. Pikemminkin hallituksen tämänhetkisillä linjauksilla marraskuu on aikaisin ajankohta. Ja kyllä, silloin on useampia nuoria tuplarokotettuina. Mutta yhtä lailla lukuisten kärkijoukossa rokotteensa saaneiden immuunisuoja on jo alkanut heikentyä ja kausivaihtelun takia viruksen tartuttavuus väestössä kasvanut. Varmaan jonkin asteista väsymistäkin rajoitteisiin tapahtuu, kun tämänhetkinen pelästyminen tonnin rikkomisesta jne. häviää.

Oletko siis varma, että tilanne on jotenkin parempi marraskuussa? Muuten kuin sinun osaltasi henkilökohtaisesti?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseasiassa en vaan pikemminkin tämä keskustelu tuli mieleen mitä Walrus21 ja Flonando kävivät.

OK. Joku muukin on minun linjoillani. :)

No, samat sanat tuohon. Tämä palsta ei päätä näitä asioita, eikä aseta maalitolppia.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä palsta ei päätä näitä asioita, eikä aseta maalitolppia.

Ei niin, mutta jos lokakuussa(kaan) ei rajoitukset poistu, niin sitten maalitolppia on siirrelty taas mikä on se asia mikä vituttaa ylivoimaisesti eniten.

 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Rajoituksia tarvitaan ja ne ovat niin mukavia laittaa. Esimerkiksi elokuussa 2021 en voi tilata olutta ravitsemusliikkeestä kello 22.05 koska korona saattaa tarttua. Tuntia aiemmin sitä riskiä ei asiantuntijoiden mukaan ole, ainakaan niin suurta, että sekin pitäisi estää rajoituksella. No odotellaan syyskuuta, silloin voi olla anniskelun aikarajaa laskettu alemmas...

Ei sillä, ettenkö kaipaisi normaalia baari-iltaa ystävieni kanssa, mutta tällaiset viestit on siitä vähän hölmöjä, että rajoitetaanhan meillä normaalistikin alkoholinmyyntiä, vaikka juuri sinun kohdallasi on se ja sama, juotko olutta ennen vai jälkeen klo 21:n.

Mielestäni ravintoloiden olisi pitänyt lähestyä asiaa niin, että saavat pitää ovensa pidempään auki, jos ikärajaa nostetaan. Aukiolojen rajoittamisella on tarkoitus vähentää humalakäyttäytymisestä aiheutuvaa leviämistä, mutta ikärajan nostamisella taas olisi voitu sulkea pois ikäryhmiä, joita ei ole vielä rokotettu. Laki ei varmasti olisi tätä käytäntöä kieltänyt, sillä ravintolat ovat saaneet valita ikärajana jo kauan. Kesällä ei tietty tämäkään olisi riittänyt, koska rokotuksia pitää siirtää loman ja muun kansakunnan terveyttä tärkeämmän asian takia.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alunperin rajoituksilla pitä turvata terveydenhuollon kapasiteetti. Kun se ei missään vaiheessa ollut uhattuna, niin sitten lyötiin rajoituksille perusteet, että riskiryhmät on rokotettava ennen maan avaamista. Kun riskiryhmäläiset ovat rokotettu, niin tämän jälkeen vaaditaan 70% rokotekattavuus, jotta maa voidaan avata. Kun 70% rokotekattavuus alkaa lähestyä, ilmoitetaan maalin olevan n. 80-90% rokotekattavuus. Tästä ilmoituksesta pari päivää, niin koronaprinsessa ilmoittaa, että rokotekattavuuden pitää olla vähintään 90% jotta maata voidaan avata.

Jossain vaiheessa tuo tavoite 90% rokotuskattavuudesta todennäköisesti hiipuu omaan mahdottomuuteensa, mutta en lainkaan yllättyisi mikäli kohta aletaan tosissaan väläytellä kolmatta tai neljättä piikkikierrosta avaimena vapauteen.

Yhtenä uhkakuvana on tasaisin väliajoin väläytelty uusia variantteja, joista joku variantti saattaa olla esim. supertarttuva, supertappava, eikä näy testissä. Voidaan tässä varmaan odotella kaikkien mahdollisten kauhuskenaarioiden toteutumisia, mutta onko maailmassa joskus aiemmin laitettu isoja rajoitetta voimakkaasti etupeltoon, kun joskus saattaa jotain tapahtua? Niin, sitä vähän minäkin.

Muissa maissa on kehitelty koronapassia, exit-strategiaa ja katseet ovat tiukasti jo tulevaisuudessa. Täällä keksitään kilpaa syitä miksi juuri täällä meillä tilanne on niin hälyyttävän erilainen, ettei Saksan tai Brittien malli sovi tänne meille vielä, vaan ehkä sitten joskus loka-maaliskuussa. Joku ministeriö ehkä kehittelee koronapassia, mutta se kaatunee omaan mahdottomuuteensa tai sitten maan tapana se saadaan kasaan joskus ehkä seuraavalla hallituskaudella. Todennäköisin passi mikä saadaan Suomeen on Aluehallintoviraston määräämä kusi-ja kioskipassi, jonka kanssa saa oikeuden liikkua yleisötapahtumassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jossain vaiheessa tuo tavoite 90% rokotuskattavuudesta todennäköisesti hiipuu omaan mahdottomuuteensa, mutta en lainkaan yllättyisi mikäli kohta aletaan tosissaan väläytellä kolmatta tai neljättä piikkikierrosta avaimena vapauteen.

Juuri näin. Laumasuojaa ei tulla saavuttamaan rokottamalla, joten minusta ainoa realistinen takalaita on se, jolloin kaikki halukkaat ovat saaneet molemmat rokotteensa. Itse olen sitä mieltä, että avaaminen voitaisiin tehdä jopa aiemmin, ja minusta hyvä kohta on siinä, kun suurin osa 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista on saanut molemmat piikkinsä ja nuoremmista suurin osa ensimmäisensä.

Toki kolmas ja neljäs kierros voivat tulla tähän päälle, mutta oletusarvoisesti tuota ei pidä pitää rajana avaamiselle.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Eeva Ruorsalainen ja Pasi Pohjola olivat vieraana aamu-tv:ssa. Jos tämä rajoittaminen heistä on kiinni niin ei kannata ihan hetkeen odotella normaalia. Toimia tarvitaan vaikka rokotekattavuus olisi 90%. En tiedä kumpi on itselle enemmän punainen vaate Eeva vai Krista? Molemmat äärimmäisen masentavia persoonia, eivätkä herätä minkäänlaista toivoa.

Katsoin myöskin heidän hastattelun, kun se tuli nyt ennen yhdeksää uudestaan. Nikke Knattertonmaisesti tein johtopäätöksen, että jos nämä kaksi saisivat päättää, niin emme tule luopumaan rajoituksista enää koskaan, koska vaatimus rokotuskattavuudesta nousee kerta kerran jälkeen (vaikka tällä tarkoitetaankin vain yli 12-vuotiaita).

Edelleenkään Suomella ei ole minkäänlaista Exit-strategiaa, vaan kokoajan keksitään uusia rajapyykkejä ja, kun ne saavutetaan asetetaan taas seuraavat jne. tämä on ihan loputon suo. Ihmettelen joka päivä aina vain enemmän, että mikä siinä Koronapassissa on muka niin paha asia, ettei sitä voisi ottaa käyttöön. Se on kuitenkin aika monessa maassa jo jollain tavalla käytössä, niin miksei se onnistuisi myös täällä. Ai niin, mutta kun jollekin voi tulla paha mieli, jos ei pääsekään konserttiin, peliin jne. Sehän se syy taitaa kuitenkin olla.

Sen käyttöönotto olisi ihan jokaisen suomalaisen etu, että saadaan yhteiskunta kokonaan auki tämän puolentoista vuoden soutamisen ja huopaamisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Skenaaroin tuossa mielessäni, mitä tapahtuisi jos noudattaisimme näiden toisinajattelijoiden ehdotuksia, eli yhteiskunnat olisivat vain täysin auki ja viruksen annettaisiin levitä
Eikös tuota juuri yritetty Ruotsissa n. vuosi sitten? Sittemmin tulivat katumapäälle, ellen täysin väärässä ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös