Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 167 162
  • 81 179
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän siinä vertasit asiaa vallankaappaukseen..?
En minä verrannut tätä vallankaappaukseen, vaan käytin esimerkkinä vallankaappausta.

Oletan, että tässä on kyse siitä että sinun mielestä tässä on sellainen tie, että ne tahot joita rajoitukset koskee (tapahtumat ja baarit esim.) ei vain noudata AVI:n rajoituksia ja sitten AVI toteaa, että rajoitukset on hölmöjä, koska niitä ei noudateta, joten poistetaan ne? Olenko oikeassa?

Lisäys:
Omasta mielestäni ongelma on se, että silloin heikennetään AVI:n asemaa, kukaan ei tiedä mitä tarvitsee noudattaa, avataan peli sille että vaikkapa baarit eivät noudata aukioloaikoja (koronan jälkeen), asiakasmääriä, anniskeluoikeuksien kriteereitä jne.

Kansalaistottelemattomuudelle on paikkansa, mutta säästäisin sen siihen kun on ihan oikeasti sen paikka. Ja nyt ei minun mielestäni ole sen paikka, vaan sitten kun meitä oikeasti kyykytetään ilman syytä.

Nyt hallitus puhuu rokotetavoitteista ja siitä, että uusi suunnitelma on tulossa ja siinä maata ollaan avaamassa. Miksi nyt ei voi odottaa sitä?

Ei meitä nyt niin pahasti sorreta.
 
Viimeksi muokattu:

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tänään tosiaan 665 tartuntaa. Viikko sitten 781 ja 2 viikkoa sitten 692. Laskua tässä suhteessa.

Sairaalahoidossa 104 ja teholla 31. Sairaalahoitoon 3 lasku ja teholukuun 1 nousu.

Havaintoja:

1. HUS:ssa 7pv:n tartuntamäärä 12,1% nousussa. Vähän kasvuvauhti hidastunut.
2. Kainuussa 7pv:n tartuntamäärä nousussa. 14pv:n ilmaantuvuus edelleen laskussa. Kohtuu kova tiistai lukema, 11.
3. Pirkanmaan 7pv:n tartuntamäärä 23,4% laskussa, lasku kiihtyy.
4. Varsinais-Suomen 7pv:n tartuntamäärä nyt 19% laskussa, lasku kiihtyy.
5. Päijät-Hämeessä 14pv:n ilmaantuvuus ja 7pv:n tartuntamäärä kovassa laskussa.
6. Monella muuallakin alueella mennään parempaan suuntaan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Niin. Kyllä täälläkin odotellaan rajoitusten poistumista ja paluuta siihen kuuluisaan "uuteen normaaliin." Itseäni lähinnä huolettaa tartuntojen määrä siinä kohtaa, kun kahden rokotekierroksen suoja alkaa heikentyä. Ollaanko silloin valmiina kaikkien riskiryhmien, hoitohenkilökunnan jne. osalta 3. tehosteen antoon?

Joitakin kannanottoja luin tänään, jenkit suunnittelevat 3. tehostetta n. 8kk päähän 2. antamisesta. Omalla kohdallani tämä sapluuna tarkoittaisi tammikuuta. En ole ehtinyt niin paljoa perehtyä mitä strategiaa tämän suhteen Suomi aikoo tai miettii toteuttavansa. Joku maali siinäkin pitäisi olla, jos tartunnat ovat edelleen korkealla tasolla, kun immuniteetit alkavat heiketä. Kolmas kierros pitää kohdentaa aivan samoin kuin ensimmäinen kierros, eikä vain siihen "keihään kärkeen".
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään tosiaan 665 tartuntaa. Viikko sitten 781 ja 2 viikkoa sitten 692. Laskua tässä suhteessa.

Sairaalahoidossa 104 ja teholla 31. Sairaalahoitoon 3 lasku ja teholukuun 1 nousu.

Havaintoja:

1. HUS:ssa 7pv:n tartuntamäärä 12,1% nousussa. Vähän kasvuvauhti hidastunut.
2. Kainuussa 7pv:n tartuntamäärä nousussa. 14pv:n ilmaantuvuus edelleen laskussa. Kohtuu kova tiistai lukema, 11.
3. Pirkanmaan 7pv:n tartuntamäärä 23,4% laskussa, lasku kiihtyy.
4. Varsinais-Suomen 7pv:n tartuntamäärä nyt 19% laskussa, lasku kiihtyy.
5. Päijät-Hämeessä 14pv:n ilmaantuvuus ja 7pv:n tartuntamäärä kovassa laskussa.
6. Monella muuallakin alueella mennään parempaan suuntaan.
Kalevankin uutisointi aiheesta oli hyvinkin positiivinen vaikka suosituksia ei löysätty.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Nyt hallitus puhuu rokotetavoitteista ja siitä, että uusi suunnitelma on tulossa ja siinä maata ollaan avaamassa. Miksi nyt ei voi odottaa sitä?
Ongelma on siinä että tämä AVIn viimeisin veto vei monelta loputkin luottamuksen rippeet hallituksen kykyyn saada aikaiseksi minkäänlaista exittiä kohti normaalia. Siksi sitä ei yksinkertaisesti enää suostuta kiltisti odottelemaan.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Niin. Kyllä täälläkin odotellaan rajoitusten poistumista ja paluuta siihen kuuluisaan "uuteen normaaliin." Itseäni lähinnä huolettaa tartuntojen määrä siinä kohtaa, kun kahden rokotekierroksen suoja alkaa heikentyä. Ollaanko silloin valmiina kaikkien riskiryhmien, hoitohenkilökunnan jne. osalta 3. tehosteen antoon?

Joitakin kannanottoja luin tänään, jenkit suunnittelevat 3. tehostetta n. 8kk päähän 2. antamisesta. Omalla kohdallani tämä sapluuna tarkoittaisi tammikuuta. En ole ehtinyt niin paljoa perehtyä mitä strategiaa tämän suhteen Suomi aikoo tai miettii toteuttavansa. Joku maali siinäkin pitäisi olla, jos tartunnat ovat edelleen korkealla tasolla, kun immuniteetit alkavat heiketä. Kolmas kierros pitää kohdentaa aivan samoin kuin ensimmäinen kierros, eikä vain siihen "keihään kärkeen".
En mä näkis ite kolmatta kierrosta ihan pahana juttuna, kunhan vaan saadaan halukkaille ensin ne kaks muuta annosta tai ainakin se eka. Tuolla tavalla sitä koronaa varmaan suodatellaan niin kauan että tartuntojen tai paremminkin sanottuna vakavasti sairastuneiden määrä puolittuu nykyisestä, jää pyöriin niiden riesaksi jotka syystä tai toisesta eivät joko voi ottaa rokotusta tai eivät sitä halua ottaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Surullinen juttuhan tuo lupin ja palloliiton kuvio on - mutta se on paremminkin hätähuuto kuin "haistattelu". Jos yksipuolisella, perustelemattomalla ja lain kannalta kyseenalaisella ratkaisulla ollaan viemässä organisaatioilta satoja tuhansia rahaa, on aika luonnollista että muita keinoja etsitään. Sama koskee Oopperaa, eikä tarvitse alkaa länkyttää julkisen tuen määrästä per lippu.

Enemmän tämä on nyt maan hallituksen piikkiin menevää kuin AVIn - AVI on toteuttanut maan hallituksen ja eduskunnan prosessien tulosta kohtalaisen by the book. Ehkä nihilistisesti, kyllä, ehkä lopputuloksen kannalta hölmösti, kyllä. Ei tämän pitäis voida silti olla mikään yllätys.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Olisi kyllä ehdottoman positiivista, jos työnantajat velvoitettaisiin huolehtimaan säädyllisesti majoituksesta yms. Nämä alipalkatut kausityöläiset tuskin itse valittavat mistään ja eivät puutu epäkohtiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Hexa

Jäsen
En mä näkis ite kolmatta kierrosta ihan pahana juttuna, kunhan vaan saadaan halukkaille ensin ne kaks muuta annosta tai ainakin se eka. Tuolla tavalla sitä koronaa varmaan suodatellaan niin kauan että tartuntojen tai paremminkin sanottuna vakavasti sairastuneiden määrä puolittuu nykyisestä, jää pyöriin niiden riesaksi jotka syystä tai toisesta eivät joko voi ottaa rokotusta tai eivät sitä halua ottaa.
On se aikamoinen pettymys, jos kolmas annos eli toinen tehoste tarvitaan myös perusterveille, koska rokotteen antama kunnollinen suoja olisi vain noin puoli vuotta. Tuskin sitä alunperin ihan noin lyhytkestoiseksi ajateltiin. Se että riskiryhmien ja vanhusten kohdalla tarvittaisiin vuosittaisia tehosteita olisi vielä ihan normaalia, mutta kyllä rokotteen tulee pystyä antamaan pidempikestoisempi kunnollinen suoja (elinikäinen), kuin kuusi kuukautta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Rajoitukset | Ministeriöt suosittelevat välttämään lapsiin ja nuoriin kohdistuvia rajoituksia, tapahtumia koskevat ohjeet loppuviikosta
Rajoitukset | Ministeriöt suosittelevat välttämään lapsiin ja nuoriin kohdistuvia rajoituksia, tapahtumia koskevat ohjeet loppuviikosta

Eli loppuviikosta tulee tapahtumia koskevia ohjeita lisää ministeriöltä, jossa siis päivitetään nykyistä ohjeistusta, erityisesti lasten ja nuorten rajoituksiin puututaan ja ollaan rajaamassa niin, että lasten harrastustoiminta saa jatkua.

Eli jotenkin yhteenvetäen, ongelma on se, että AVIn ohjeistukset on linjassa hallituksen kevättalven ja kevään tautitilanteen varalle tehdyn strategian kanssa ja strategiaa ei ole päivitetty. Kyllä se minunkin silmissä helvetin iso moga on, että strategiaa ei ole päivitetty. Esim. Lomien pitäminen kesällä oli kyllä helvetin typerää, koska siinä jää sellainen käsitys, että tilannekuva muuttuu ja hallitus vetää kesärannassa aamupalaa, sitten tullaan töihin kattelemaan että ”nii, oliko joku deltahomma?”

Tässä näkyy kyllä se, että olisi pitänyt oikeasti perustaa joku toimivaltainen yksikkö, jossa on mukana ministeriöt, avit, thl ja sairaanhoitopiirit ja vitunmoinen armeja lakimiehiä. Ja strategiaa päivitetään vaikka päivittäin jos tilanne sen vaatii. Tokikaan sen kokoonpanon ei olisi tarvinut olla noinkaan iso, mutta kaikki näkökulmat olisi pitänyt olla selvillä.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä näkyy kyllä se, että olisi pitänyt oikeasti perustaa joku toimivaltainen yksikkö, jossa on mukana ministeriöt, avit, thl ja sairaanhoitopiirit ja vitunmoinen armeja lakimiehiä. Ja strategiaa päivitetään vaikka päivittäin jos tilanne sen vaatii. Tokikaan sen kokoonpanon ei olisi tarvinut olla noinkaan iso, mutta kaikki näkökulmat olisi pitänyt olla selvillä.
Eli Niinistön nyrkki olisi ollut tähän omiaan muttei Marinille kelvannut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli Niinistön nyrkki olisi ollut tähän omiaan muttei Marinille kelvannut.
No niinpä, toisaalta olen sitä mieltä, että kokonaisuutena tämä on mennyt ”ihan ok”, parempaan olisi pitänyt pystyä, mutta on tässä munattu ihan huolella monta asiaa. Mutta niin olisi munattu jollain muullakin porukalla, jonkin muun uskominen olisi naivia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eli Niinistön nyrkki olisi ollut tähän omiaan muttei Marinille kelvannut.

Ainut vaihtoehto, jossa pandemiassa pystytään tekemään riittävän nopeita muutoksia, niin taitaa olla jonkinlainen tarkasti valittu joukko eri osa-alueiden top asiantuntijoita sekä tietysti päättäjiä, jotka sitten tekevät mitä täytyy tehdä. Ja tehdä siis pikimmiten eikä esim. vasta puolenvuoden päästä. Eli kyllä Niinistöllä hyvä ja järkevä karrikoitu ratkaisu tähän. Mutta Marin (vähemmän yllättäen) ei tietenkään sitä ostanut.

Ja toinen iso juttu on se lakiviidakko, joka tukkii tärkeät väylät, kun pitää onnettomuustilanteessa toimia eikä tuijottaa. Eli poikkeusajan suunnitelma, joka ei mitenkään mitätöi lakeja, vaan antaa avaimet toimia kuten "nyrkki" parhaaksi katsoo hyvinvoinnin eteen siinä tilanteessa, mutta tarkkaan rajattu määräaika tietysti aina pitää olla.
 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Eli Niinistön nyrkki olisi ollut tähän omiaan muttei Marinille kelvannut.
Niin. Millä ja kenen valtuuksilla tällainen nyrkki olisi toiminut? Valmiuslaiasa lukee näin:

13 §
Varautumisen johtaminen, valvonta ja yhteensovittaminen
Varautumista johtaa ja valvoo valtioneuvosto sekä kukin ministeriö toimialallaan. Kukin ministeriö yhteensovittaa varautumista omalla toimialallaan. Varautumisen yhteensovittamisesta valtioneuvostossa säädetään erikseen.

- Siellä ei mainita mitään "nyrkkejä" tai muitakaan "task force ja".
Ja tämä on säädetty tarkoituksella näin. Mitään diktaattorivaltuuksia mallia Rooman tasavalta ei ole Suomen lakiin säädetty.

Capichi?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin. Millä ja kenen valtuuksilla tällainen nyrkki olisi toiminut? Valmiuslaiasa lukee näin:

13 §
Varautumisen johtaminen, valvonta ja yhteensovittaminen
Varautumista johtaa ja valvoo valtioneuvosto sekä kukin ministeriö toimialallaan. Kukin ministeriö yhteensovittaa varautumista omalla toimialallaan. Varautumisen yhteensovittamisesta valtioneuvostossa säädetään erikseen.

- Siellä ei mainita mitään "nyrkkejä" tai muitakaan "task force ja".
Ja tämä on säädetty tarkoituksella näin. Mitään diktaattorivaltuuksia mallia Rooman tasavalta ei ole Suomen lakiin säädetty.

Capichi?
Niin, tähähän tässä kritisoidaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä näkyy kyllä se, että olisi pitänyt oikeasti perustaa joku toimivaltainen yksikkö, jossa on mukana ministeriöt, avit, thl ja sairaanhoitopiirit ja vitunmoinen armeja lakimiehiä. Ja strategiaa päivitetään vaikka päivittäin jos tilanne sen vaatii. Tokikaan sen kokoonpanon ei olisi tarvinut olla noinkaan iso, mutta kaikki näkökulmat olisi pitänyt olla selvillä.

Mutta eikö tällainen olisi vaatinut jatkuvaa poikkeuslain voimassaoloa, mikä taas ei olisi ollut lainsäädännön puitteissa mahdollista?

Koko pandemia aikainen nyrkki olisi siitä äärettömän huono idea, että se olisi päästänyt hallituksen irti vastuustaan, mikä on omiaan heikentämään demokratiaa. Nyt kansalaisilla on valitusoikeus vaalien muodossa. Mikä se valitusoikeus olisi ollut mahdollisen nyrkin kanssa?

Niinistökin taisi ehdottaa nyrkkiä vain pandemian alkuun perustetuksi asiantuntijakomiteaksi, eikä ottamaan pois valtaa demokraattisesti valitulta instituutiolta. Ei presidentti niin tyhmä ole.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ainut vaihtoehto, jossa pandemiassa pystytään tekemään riittävän nopeita muutoksia, niin taitaa olla jonkinlainen tarkasti valittu joukko eri osa-alueiden top asiantuntijoita sekä tietysti päättäjiä, jotka sitten tekevät mitä täytyy tehdä. Ja tehdä siis pikimmiten eikä esim. vasta puolenvuoden päästä. Eli kyllä Niinistöllä hyvä ja järkevä karrikoitu ratkaisu tähän. Mutta Marin (vähemmän yllättäen) ei tietenkään sitä ostanut.

Tuolla joukolla ei olisi ollut mitään juridista velvollisuutta tai vastuuta, eikä mandaattia myöskään toimia. Ainakaan ilman niitä asioita päättäviä tahoja eli AVI, STM ja niin edelleen. Vasta poikkeusoloissa mennään sinne Marinin päätöksiin.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Lainsäädäntöä olisi pitänyt muuttaa, jotta se olisi voitu toteuttaa

Jatkuva koko pandemian kestävä poikkeustila on juridisesti kestämätön ja rajoittaa ihmisten elämää kohtuuttoman paljon, samoin se antaa hallitseville tahoille kohtuuttoman paljon valtaa asioihin mitkä pitäisi pystyä hoitamaan tartuntatautilainsäädännön puitteissa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuolla joukolla ei olisi ollut mitään juridista velvollisuutta tai vastuuta, eikä mandaattia myöskään toimia. Ainakaan ilman niitä asioita päättäviä tahoja eli AVI, STM ja niin edelleen. Vasta poikkeusoloissa mennään sinne Marinin päätöksiin.

Noh, ehkä Niinistön ajattelemassa "nyrkissä" olisi ollut edustaja AVI:sta, STM:stä ja hallituksesta. Kuten myös virologeja, muutaman suurimman SHP:n edustaja, lakiasiantuntija sekä esimerkiksi opetushallituksen sekä liike-elämän edustaja.

Mutta jotta tässä nyt kukaan voisi sanoa sinne kuuluvat henkilöt, niin pitäisi tietenkin viedä asiaa pidemmälle ja määritellä tarkasti se force majure -ryhmän osa-alueet ja tarve. Kukaan ei voinut pandemiaa ennustaa, mutta poikkeustilanteen olisi voinut. Kaikkea voi sattua, ja valtion on oltava valmis nopeisiin liikkeisiin hyvinvointivaltion turvaamiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös