Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 220 283
  • 81 140
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin. Millä ja kenen valtuuksilla tällainen nyrkki olisi toiminut? Valmiuslaiasa lukee näin:

13 §
Varautumisen johtaminen, valvonta ja yhteensovittaminen
Varautumista johtaa ja valvoo valtioneuvosto sekä kukin ministeriö toimialallaan. Kukin ministeriö yhteensovittaa varautumista omalla toimialallaan. Varautumisen yhteensovittamisesta valtioneuvostossa säädetään erikseen.

- Siellä ei mainita mitään "nyrkkejä" tai muitakaan "task force ja".
Ja tämä on säädetty tarkoituksella näin. Mitään diktaattorivaltuuksia mallia Rooman tasavalta ei ole Suomen lakiin säädetty.

Capichi?
Niin, tähähän tässä kritisoidaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä näkyy kyllä se, että olisi pitänyt oikeasti perustaa joku toimivaltainen yksikkö, jossa on mukana ministeriöt, avit, thl ja sairaanhoitopiirit ja vitunmoinen armeja lakimiehiä. Ja strategiaa päivitetään vaikka päivittäin jos tilanne sen vaatii. Tokikaan sen kokoonpanon ei olisi tarvinut olla noinkaan iso, mutta kaikki näkökulmat olisi pitänyt olla selvillä.

Mutta eikö tällainen olisi vaatinut jatkuvaa poikkeuslain voimassaoloa, mikä taas ei olisi ollut lainsäädännön puitteissa mahdollista?

Koko pandemia aikainen nyrkki olisi siitä äärettömän huono idea, että se olisi päästänyt hallituksen irti vastuustaan, mikä on omiaan heikentämään demokratiaa. Nyt kansalaisilla on valitusoikeus vaalien muodossa. Mikä se valitusoikeus olisi ollut mahdollisen nyrkin kanssa?

Niinistökin taisi ehdottaa nyrkkiä vain pandemian alkuun perustetuksi asiantuntijakomiteaksi, eikä ottamaan pois valtaa demokraattisesti valitulta instituutiolta. Ei presidentti niin tyhmä ole.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ainut vaihtoehto, jossa pandemiassa pystytään tekemään riittävän nopeita muutoksia, niin taitaa olla jonkinlainen tarkasti valittu joukko eri osa-alueiden top asiantuntijoita sekä tietysti päättäjiä, jotka sitten tekevät mitä täytyy tehdä. Ja tehdä siis pikimmiten eikä esim. vasta puolenvuoden päästä. Eli kyllä Niinistöllä hyvä ja järkevä karrikoitu ratkaisu tähän. Mutta Marin (vähemmän yllättäen) ei tietenkään sitä ostanut.

Tuolla joukolla ei olisi ollut mitään juridista velvollisuutta tai vastuuta, eikä mandaattia myöskään toimia. Ainakaan ilman niitä asioita päättäviä tahoja eli AVI, STM ja niin edelleen. Vasta poikkeusoloissa mennään sinne Marinin päätöksiin.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Lainsäädäntöä olisi pitänyt muuttaa, jotta se olisi voitu toteuttaa

Jatkuva koko pandemian kestävä poikkeustila on juridisesti kestämätön ja rajoittaa ihmisten elämää kohtuuttoman paljon, samoin se antaa hallitseville tahoille kohtuuttoman paljon valtaa asioihin mitkä pitäisi pystyä hoitamaan tartuntatautilainsäädännön puitteissa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuolla joukolla ei olisi ollut mitään juridista velvollisuutta tai vastuuta, eikä mandaattia myöskään toimia. Ainakaan ilman niitä asioita päättäviä tahoja eli AVI, STM ja niin edelleen. Vasta poikkeusoloissa mennään sinne Marinin päätöksiin.

Noh, ehkä Niinistön ajattelemassa "nyrkissä" olisi ollut edustaja AVI:sta, STM:stä ja hallituksesta. Kuten myös virologeja, muutaman suurimman SHP:n edustaja, lakiasiantuntija sekä esimerkiksi opetushallituksen sekä liike-elämän edustaja.

Mutta jotta tässä nyt kukaan voisi sanoa sinne kuuluvat henkilöt, niin pitäisi tietenkin viedä asiaa pidemmälle ja määritellä tarkasti se force majure -ryhmän osa-alueet ja tarve. Kukaan ei voinut pandemiaa ennustaa, mutta poikkeustilanteen olisi voinut. Kaikkea voi sattua, ja valtion on oltava valmis nopeisiin liikkeisiin hyvinvointivaltion turvaamiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Kyllä se piikki nyt varmaan sitten täytyy hakea kun lähti taas nousuun nuo määrät. Huolestuttaa vaan oman terveyden kannalta jostain syystä, en ole perusterve vaan perussairas 30v ihminen. Millaiset vaikutukset tolla rokotteella sitten on? Maksa-arvot oli koholla jo 2018 eikä määrät ainakaan ole vähentyneet sen jälkeen. Yksi hammas on mätä ja rikki, kainalossa on joku helvetin paise mikä vuotaa mätää. Korkea verenpaine, selvinny työterveydessä puhumalla että "joo testaan kotona kun vähän jännittää nää tilanteet".

Jos nyt otan noinkin testaamattoman piikin pelottaa että joku näistä pettää. Veritulppia on ainakin tullut, en ole sen tarkemmin seurannut. En nyt kuitenkaan haluaisi vielä sydänkohtausta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jatkuva koko pandemian kestävä poikkeustila on juridisesti kestämätön ja rajoittaa ihmisten elämää kohtuuttoman paljon, samoin se antaa hallitseville tahoille kohtuuttoman paljon valtaa asioihin mitkä pitäisi pystyä hoitamaan tartuntatautilainsäädännön puitteissa.
Mitä sä horiset?

Nimimerkin @chauron Wikipedia-linkistä:

Suomen hallitus ilmoitti 16. maaliskuuta 2020 antavansa seuraavana päivänä eduskunnalle lain käyttöönottoasetuksen koronaviruspandemian hillitsemiseksi. Suuri osa lain kohdista ei kuitenkaan kosketa kulkutautien muodostamaa poikkeustilaa.

17. maaliskuuta 2020 valtioneuvosto antoi asetukset valmiuslain käyttöönottamisesta, 15. kesäkuuta hallitus lakkautti poikkeustilan. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson kertoi tämän olevan ”ensimmäinen kerta Suomen historiassa, kun valmiuslaki otetaan käyttöön”. Julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen sanoi päivän olevan ”yksi valtiosääntöhistoriamme keskeisiä päiviä”. Helsingin Sanomat pelkäsi valmiuslain liian heppoisen käytön koronaviruksen vuoksi madaltavan lain käyttökynnystä jatkossa.

Valtioneuvosto otti valmiuslain uudelleen käyttöön 5. maaliskuuta 2021 antamillaan käyttöönottoasetuksilla, jotka perustuslakivaliokunta jätti voimaan 10. maaliskuuta 2021. Valtioneuvosto totesi poikkeusolojen päättyneen ja antoi kumoamisasetukset 27. huhtikuuta 2021

Eli valmiuslaki oli väliaikaisesti voimassa kahteen otteeseen vuosina 2020 ja 2021. Se ei ole voimassa tällä hetkellä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eli kyllä Niinistöllä hyvä ja järkevä karrikoitu ratkaisu tähän. Mutta Marin (vähemmän yllättäen) ei tietenkään sitä ostanut.
Jos olisi ollut SDP-taustainen presidentti valtaistuimella, olisi ehdotus saattanut kelvata. Nyt ei tietenkään voinut, koska ehdottaja on "oppositiossa" eikä hänelle mukamas kuulu sisäpolitiikka.
Ja toinen iso juttu on se lakiviidakko, joka tukkii tärkeät väylät, kun pitää onnettomuustilanteessa toimia eikä tuijottaa. Eli poikkeusajan suunnitelma, joka ei mitenkään mitätöi lakeja, vaan antaa avaimet toimia kuten "nyrkki" parhaaksi katsoo hyvinvoinnin eteen.
Suomessa perustus- ja tartuntatautilaki sekä poikkeusolot ovat sellainen "kolmiodraama", että isotkin asiat jäävät hoitamatta nopeaan tahtiin, kun ne eivät ole enää tätä päivää. Toivottavasti saavat järkeviä päivityksiä noihin kaikkiin tässä lähitulevaisuudessa.

******

Aasinsiltana pieni esimerkki sairastumisesta koronaan. Kuvitteellisessa yhteisössä on 100 asiakasta ja 10 ohjaajaa. Heidät on jaettu 10 tiimiin eivätkä ole toistensa kanssa tekemisissä, ainoastaan toimivat samassa rakennuksessa. 10+1 on jokaisen tiimin koko.

Sitten tuolta yksi asiakas sairastuu, ja hän kertoo lääkärille, ettei hänen tietojaan saa luovuttaa tuon yhteisön johtajalle. Näin ollen kaikki muut 99+10 siirtyvät karanteeniin, koska lääkärin on niin määrättävä tartuntatautilain nojalla, ja ettei sairastuneen henkilöllisyys missään nimessä tulisi toisten tietoon. Kun tämä tapahtuu sopivasti heinäkuussa kesälomakauden kynnyksellä, tosi moni yhteisöstä on karanteenissa 10 päivää kesälomansa alkajaisiksi. Ei mentykään huvipuistoon eikä muuallekaan reissuun, mökille korkeintaan. Lomakaan ei siirry, koska olet terve, vain karanteenissa.

Noh, tämä olisi voitu välttää mikäli poikkeusolot olisivat päällä. Silloin yksittäinen sairastunut ei voi pimittää tietojaan. Eihän tuo elämää suurempi asia ole, mutta kiusa se on pienikin kiusa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos olisi ollut SDP-taustainen presidentti valtaistuimella, olisi ehdotus saattanut kelvata. Nyt ei tietenkään voinut, koska ehdottaja on "oppositiossa" eikä hänelle mukamas kuulu sisäpolitiikka.

Mutta sillä nyrkillä ei olisi ollut muuta kuin vaikutusvaltaa siitä syystä, ettei laki sitä salli. Ja tämä juuri siitä syystä, ettei hallitus voi tehdä mitä vain haluaa niin kuin esimerkissäsi esität.

Sitä paitsi lainsäädäntö olisi tarvinnut 5/6 enemmistön kahden eri eduskunnan aikana. Näitä juttuja on helppo kirjoittaa nettiin, mutta todellisuus on ihan muuta. Meillä on perustuslaki suojaamassa, ettei istuva hallitus voi tehdä ihan mitä vain, mutta tähän näyttää ihmeen moni haluavan muutosta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkuva koko pandemian kestävä poikkeustila on juridisesti kestämätön ja rajoittaa ihmisten elämää kohtuuttoman paljon, samoin se antaa hallitseville tahoille kohtuuttoman paljon valtaa asioihin mitkä pitäisi pystyä hoitamaan tartuntatautilainsäädännön puitteissa.
Ei se menisi tietenkään siten, että se olisi vain rajoittanut enemmän, vaan tarvittaessa (kuten nyt) poistanut rajoituksia.
Ongelmahan nimenomaan on se, että lainsäädäntö on tehnyt koko toiminnan johtamisesta sekavaa ja lähes mahdotonta.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kyllä se piikki nyt varmaan sitten täytyy hakea kun lähti taas nousuun nuo määrät. Huolestuttaa vaan oman terveyden kannalta jostain syystä, en ole perusterve vaan perussairas 30v ihminen. Millaiset vaikutukset tolla rokotteella sitten on? Maksa-arvot oli koholla jo 2018 eikä määrät ainakaan ole vähentyneet sen jälkeen. Yksi hammas on mätä ja rikki, kainalossa on joku helvetin paise mikä vuotaa mätää. Korkea verenpaine, selvinny työterveydessä puhumalla että "joo testaan kotona kun vähän jännittää nää tilanteet".

Jos nyt otan noinkin testaamattoman piikin pelottaa että joku näistä pettää. Veritulppia on ainakin tullut, en ole sen tarkemmin seurannut. En nyt kuitenkaan haluaisi vielä sydänkohtausta.

Mitenkään väheksymättä pelkojasi, mutta hae nyt hoitoa ja lisätutkimuksia noihin vaivoihisi mitään peittelemättä ellet ole niin jo tehnyt. Jo pelkästään hammasterveyden parantamisella paranee monet muutkin yleisterveyden vaivat. Oikeasti näiden asioiden kanssa (mätä, tulehdukset sun muut) ei kannata alkaa pelleilemään. Monet tutkimukset ja operaatiot ovat nykyään jo varsin kivuttomia, Puudutusta on tarjolla hammaslääkärissä ja pelko- ja jännitystilat otetaan hyvin huomioon kunnallista hoitoa myöten eikä sitä tarvitse hävetä. Itsekin olen varsin tuntoherkkä tapaus ja kipukynnys on matala.

Mitä rokotukseen tulee, niin monista poiketen sain itse molemmista piikeistä keskivertoa kovemmat oireet, mutta nekin häipyvät immuunisuojan muodostumisen jälkeen noin 3 viikossa.

Tuo veritulppajuttu koski Astra Zenecan rokotetta, jota ei enää työikäisille annetakaan. Siinäkin veritulppa tuli sellaisille, joilla oli jo jonkinlainen hyytymälle altistava sairausalttius.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen vähän tätä, että oma haihatteluni kotonanyrkistä on noin jyrkästi dumattu täällä.

En keksi oikein mitään huonoja puolia keskitetyssä johtamisessa poikkeusoloissa, kun hajautettu johtaminen saa päivittäin sivutolkulla kritiikkiä.

Ehkä se rajoittaa meidän demokratiaa, mutta toisaalta korona itsessään on muuttanut pelikenttää ja meillä on yli 1.5 vuotta käytetty erityislainsäädäntöä perustuslain yli, en näe että keskitetty asiantuntijajohtaminen olisi voinut pahentaa tilannetta.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ehkä se rajoittaa meidän demokratiaa, mutta toisaalta korona itsessään on muuttanut pelikenttää ja meillä on yli 1.5 vuotta käytetty erityislainsäädäntöä perustuslain yli, en näe että keskitetty asiantuntijajohtaminen olisi voinut pahentaa tilannetta.
Lähinnä tämä puolitoistavuotinen on paljastanut sen, että "asiantuntijat" ovat keskenään hyvin erimielisiä tarvittavista toimenpiteistä. Kuinka tehokas tämä "nyrkki" olisi voinut olla, jos siellä olisivat ottaneet yhteen Salminen ja Ruotsalainen?
 

Lemminkäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän koronanyrkin sijaan lentokykyinen koronakirjekyyhkykin auttaisi. Nykyisessä koronatilanteessa korostuu kommunikaatio niin eri toimijoiden välillä kuin eri toimijoiden ja kansalaisten välillä.
Ei kai ainoa perustuslain sallima komminikaatiotapa nykyiselläänkään voi olla AVI:n, STM:n yms keskustelu vain median kautta ja loputtoman tuntuinen kirjelmien ja tarkennusten vääntäminen kunkin tahon rajoituspäätösten tai päättämättä jättämisten jälkeen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
hmettelen vähän tätä, että oma haihatteluni kotonanyrkistä on noin jyrkästi dumattu täällä.

Ja minä ihmettelen, miten kevyesti joku suhtautuu perustuslakiin, jonka tehtävä on pitää valta sillä, eikä jollain asiantuntijakomissiolla. Olen aika varma, että moni asiantuntija olisi kieltäytynyt nyrkistä vetoamalla siihen, ettei ole heidän tehtävänsä tehdä poliittisia päätöksiä, vaan se työ kuuluu vaaleilla valitulle eduskunnalle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös juuri valmiuslaki aja tuon saman asian ja ole perustettu juuri tuota varten.
Nythän se keskittää johtamisen valtionevostolle ja ministeriöille. Käytännössä kuitenkin yhtälöstä puuttuu asiantuntijuutta, pöydässä päätöksiä tekee virkamiehet asiantuntijoiden lausunnot huomioiden, eikä kyseessä ole monialainen yhteistyö.

Nyt vaikkapa ravintola-alan tilanteessa pöydällä on terveysturvallisuus ja rajoitusten valvonta, kun tässä olisi pitänyt alusta lähtien ottaa huomioon se, miten ala selviää kriisistä mahdollisimman vähin vahingoin ja miten ravintolat olisivat voineet olla auki mahdollisimman terveysturvallisesti. Eli käytännössä neuvottelupöydässä oli vain STM. Tai siltä lopputulos ainakin näyttää.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tästä Koronanyrkistä puhuminen tuo mieleen naapurimme Ruotsin. Siellähän annettiin diktaattorin valtuudet valtion pääepidemiologi Tängströmille ja hallitus pesi kätensä koko hommasta. Kunnes ruumiskasojen kasvaessa oli pakko puuttua peliin.

Tällainen tilanne olisi muutamien kirjoittajien mielestä meillekin haluttu.

Puheet jostain messiaanisesta Koronanyrkistä on kertakaikkiaan Järjettömiä. Sen lisäksi Suomen laki ei edes salli moista vallankeskitystä jollekin ei-parlamentaariselle elimelle.

Yhteiskuntaopin koulutusta peruskoulussa olisi syytä lisätä tai ainakin laatua parantaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähinnä tämä puolitoistavuotinen on paljastanut sen, että "asiantuntijat" ovat keskenään hyvin erimielisiä tarvittavista toimenpiteistä. Kuinka tehokas tämä "nyrkki" olisi voinut olla, jos siellä olisivat ottaneet yhteen Salminen ja Ruotsalainen?
No ei se mikään hopealuoti olisi ollutkaan. Mutta jos nyt ajatellaan, että pitäisi rakentaa 50 kaverin kanssa talo, niin ensimmäiseksi etsisin jonkun joka osaa rakentaa ja sitten jonkun kenellä on työkaluja.
Enkä sellasta joka kertoo vitsejä ja tekee helvetin hyviä valkosipulipatonkeja.

Jonkinlainen tapa tehdä päätöksiä toki tuollakin olisi ollut ja kun joku päätös olisi tehty, niin kyllä lähes aina joku siinä joutuu joustamaan, eikä tässä tilanteessa ole mitään win-win skenaarioita, enemmänkin paska a ja paska b.

Ainakin olisi voinut luottaa siihen, että ajetaan silmät auki metsään.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
AVIn ongelma on etteivät rajoitukset perustu kokonaiskuvaan millään muotoa. Taas on kerrottu että HUSin asiantuntijoiden tahtoa tullaan kuuntelemaan. That’s it. Rajoitetaan kuuntelemalla vain yhtä ryhmää. Aika yksipuoliselta pohjalta vaikuttaa ja tämänkin viikon lopputulema on helppo ennustaa.

Luulenpa että tuo ryhmä löytäisi terveydenhuollon kantokyvystä perusteen pyytä rajoituksia ilman pandemiaakin. Olisivat sitten edes rehellisiä ja kertoisivat senkin AVIlle kuinka suuri on rokottamattomien suhteellinen osuus sairaalahoitoa tarvitsevista. En osaa muotoilla, ajan takaa sitä että kuinka suuri prosenttiosuus rokottamattomista joutuu sairaalahoitoon, kuinka suuri osuus kertaalleen rokotetuista ja kuinka suuri osuus kahdesti rokotetuista. Sitten rinnalle näiden ryhmien kokonaisluvut HUSIn alueelta. Voi olla ettei kelpaisi enää AVIllekaan rajoitusperusteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Puheet jostain messiaanisesta Koronanyrkistä on kertakaikkiaan Järjettömiä. Sen lisäksi Suomen laki ei edes salli moista vallankeskitystä jollekin ei-parlamentaariselle elimelle.

Yhteiskuntaopin koulutusta peruskoulussa olisi syytä lisätä tai ainakin laatua parantaa.
- No koronanyrkki olisi tuskin ollut messiasninen muissa kun sinun viestissä, virheitä olisi tehty ja korona leviää, ihmisiä kuolee ja talous kärsii
- Olen tietoinen siitä, että lainsäädäntö nykyisellään sitä ei olisi sallinut
- Ilmeisesti myös tasavallan presidentti olisi kaivannut yhteiskuntaopin tuntia?

Hauskaa vinkua perustuslaista, kun 1.5 v sen yli ollaan menty joka ikisenä päivänä erityislainsäädännöllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös