Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 025 045
  • 81 135

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingin kaupungin seurannassa ilmoitettu eiliselle 136 tartuntaa. 1.8 rekisteröity 147 tartuntaa.
7-päivän keskiarvo tartuntojen osalta laskussa edelleen ja on nyt 8.8 170 tartuntaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tervahauta jaksaa jatkaa ihmisten syyllistämistä. Mun mielestä ainakin omassa tuttavapiirissäni suurin osa elää jo ihan normaalia elämää, vaikka muutama säikky joukkoon kuuluukin. Itse ainakin tapaan kollegoja ja kavereita ihan kuten ennenkin niin sisä- kuin ulkotiloissakin ja maskia olen näön vuoksi käyttänyt julkisissa liikennevälineissä, mutta muualla en pitkään aikaan. Lopettaisivat jo tuon pelottelun, niin varmaan näistä pelkääjistäkin isoin osa uskaltaisi alkaa jälleen elämään ilman jatkuvaa panikointia. Ilmeisesti jotkut ovat kuitenkin päättäneet "olla bunkkerissa" ikuisesti, mutta se heille suotakoon, muut saisivat kuitenkin jatkaa normaalisti ilman mitään älyttömiä rajoituksia.

"Nyt on liikaa kontakteja, eikä osa väestöstä noudata enää suosituksia mm. omaehtoisista hygieniatoimista, etäisyyksistä, maskien käytöstä ja sisätiloihin kokoontumisista”

Mä edelleen sanon ja väitän, että tässä tilanteessa paras ratkaisu olisi tartuntamäärien julkaisematta jättäminen. Joku voi taas sanoa, että niiden perusteella voidaan parhaiten ymmärtää viruksen määrää väestössä, mutta kyllä mielestäni nyt olisi oleellisempaa saada lähes hysteeriseen pelkoon ajetut tuhannet ja tuhannet ihmiset jälleen nauttimaan elämästä vailla jatkuvaa pelkoa jostain viruksen tarttumisesta.

Toivottavasti Tervahauta ja THL ottaa tästä kopin.
 
F

Flonaldo

Eikö tuo olisi toisaalta näihin altistumisketjuihin loistava tapa? Kun testiin pääsyssä kestää yleensä vuorokausi ja tuloksessa vähintään toinen vuorokausi, niin jos edes testitulos saataisiin samana päivänä ulos, toiminta nopeutuisi huomattavasti.

Eli jos harrastusporukassa on vaikka 8 henkilöä altistunut kantajalle X ja työpaikalla 4 henkilöä on altistunut samalle kantajalle, niin harrastusporukan 8 henkilöä voitaisiin testata yhdessä nipussa ja työpaikan 4 henkilöä toisessa nipussa.
Se toimisi vain, jos nämä henkilöt ovat näytteenotossa samalla hetkellä, samassa paikassa, peräkkäin jonossa. Eli käytännössä tuollaista toimintatapaa voidaan käyttää vain näissä massaseulomisissa. Suomessakaan tällä hetkellä se varsinainen pullonkaula ei ole siellä labran läpimenoajassa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tervahauta jaksaa jatkaa ihmisten syyllistämistä. Mun mielestä ainakin omassa tuttavapiirissäni suurin osa elää jo ihan normaalia elämää, vaikka muutama säikky joukkoon kuuluukin. Itse ainakin tapaan kollegoja ja kavereita ihan kuten ennenkin niin sisä- kuin ulkotiloissakin ja maskia olen näön vuoksi käyttänyt julkisissa liikennevälineissä, mutta muualla en pitkään aikaan. Lopettaisivat jo tuon pelottelun, niin varmaan näistä pelkääjistäkin isoin osa uskaltaisi alkaa jälleen elämään ilman jatkuvaa panikointia. Ilmeisesti jotkut ovat kuitenkin päättäneet "olla bunkkerissa" ikuisesti, mutta se heille suotakoon, muut saisivat kuitenkin jatkaa normaalisti ilman mitään älyttömiä rajoituksia.

"Nyt on liikaa kontakteja, eikä osa väestöstä noudata enää suosituksia mm. omaehtoisista hygieniatoimista, etäisyyksistä, maskien käytöstä ja sisätiloihin kokoontumisista”

Itse luotan edelleen länsimaiseen lääketieteeseen siten, että kun se rokote on jo kaikille saatavilla, niin minä elän tämän turvin normaalia elämää. Jos vapaaehtoisesti rokotteen ottamatta jättäneet joutuvat sairaalahoitoon, niin se on voi voi, enkä minä tämän takia lopeta elämäni elämistä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Viime maanantaina ihmeteltiin tuota oudosti pompsahtanutta sairaalalukua. Etenkin husissa oli silloin oudon iso pomppu. No nyt uusimmassa tilastossa husin lukema on taas suunnilleen sama kuin se oli ennen tuota viime maanantaita. tays ja tyks edelleen pompsahtaneita.

Yhteensä sairaalassa siis 94. Mutta kuvittelisin, että tämä luku alkaa nyt palaamaan hieman trendiin tuon viikontakaisen oudon pompun jäljiltä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Sairaalahoidossa nyt 94, perjantaina 100. Teholla 16, perjantaina 18. Eiks näiden nyt pitäny olla kohtuullisessa nousussa? Voi olla, että rokotukset ja rajoitukset alkaa näkyä näissä luvuissa. HUS:n sairaalaluvut kohtuullisessa laskussa.

Havaintoja luvuista.

1. HUS:n 7pv:n tartuntamäärä enään 10,2% nousussa edelliseen viikkoon nähden.. Kasvu hidastumassa, taisi olla pari päivää sitten hieman yli 12%.
2. Varsinais-Suomessa 7pv:n tartuntamäärä 3,67% laskussa edelliseen viikkoon nähden. Tänään tuli kohtuu kova maanantai lukema.
3. Pirkanmaalla 7pv:n tartuntamärää 16,8% nousussa edelliseen viikkoon nähden. Jonkunmoista nousua siis edelleen Pirkanmaalla.
4. Päijät-Häme 7pv:n tartuntamäärä 23,2% laskussa viime viikkoon nähden. Tartuntamäärien lasku kiihtyy.
5. Kainuu 7pv:n tartuntamäärä 28,5% laskussa viime viikkoon nähden. Aika kovaa laskua.
6. Pohjois-Pohjanmaalla ja eritoten Oulussa viime päivinä kovia lukuja. Tainnu delttavariantti levitä jo sinnepäin. 7pv:n tartuntamäärä siellä noin 76,2% nousussa.
 

Oadie

Jäsen
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hurja maanantailuku: Suomessa 449 uutta tartuntaa

Lukitkaa ovet ja ikkunat! "Hurja maanantailuku Suomessa!!!!" Maailmanloppu on taas lähellä.

Tänään neljäs aalto nousi virallisesti pahimmaksi koko pandemian aikana jyllänneistä, ainakin tartuntojen perusteella. Liukuva viikkokeskiarvo paineli kolmannen allon huippujen ohi.

Sairaalaluvuissa taas mennään hyvinkin tasaista käyrää. Sairaalassa olevien määrää suhteessa ilmaantuvuuslukuun kuvaaja käyrä on yhtä loiva, ellei jopa loivempi, kuin heinäkuussa. Siinä näkyy kuitenkin edelleen tuo omituinen melkein kolmenkymmenen potilaan hyppäys, mutta sen jälkeen on menty melkein vaakasuoraa käyrää, vaikka ilmaantuvuusluku kasvaa kaiken aikaa.

Keväällä vastaavassa epidemiatilanteessa sairaalassa oli 200-250 potilasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas tulossa sitten keräilypäivä huomenna tai keskiviikkona. Tampereelle ei ole listattu yhtään tartuntaa näin esimerkkinä.

Maanantai on aina hiljainen päivä. Pirkanmaa ja moni muu maakunta raportoidaan THL:n tilastoissa hyvin epätasaisesti, ja maanantaina noista ei kirjata kuin murto-osa. Tuo välillä ihmetyttää, kun TAYS:n omassa seurannassa viikonloppuisin tuo ero on paljon pienempi.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tuon uutisen mukana ollut Twitter päivitys kyllä vetää sanattomaksi.




E. Siellä saa mammat ja papatkin kyytiä Hannan käsittelyssä. On tämä tauti vaan ihan helvetin pahaa tehnyt osan ihmisistä psyykkeelle.


Tässä on taas yksi surullinen esimerkki, kuinka tämä Korona on päässyt liian syvälle joidenkin ihmisten mieliin. Valitettavasti näitä samalla lailla ajattelevia "Hannoja" on Suomessa todella paljon ja se jos mikä on minusta hyvin huolestuttavaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että sairaalassa olevien lukumäärä on se luku, mitä pitäisi nyt seurata tarkemmin eikä nämä päivittäiset tartuntamäärät.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se toimisi vain, jos nämä henkilöt ovat näytteenotossa samalla hetkellä, samassa paikassa, peräkkäin jonossa. Eli käytännössä tuollaista toimintatapaa voidaan käyttää vain näissä massaseulomisissa. Suomessakaan tällä hetkellä se varsinainen pullonkaula ei ole siellä labran läpimenoajassa.
Miksi? Eikö Kiinassa nuo tikut laitettu yhteen? Eikö ainoa vaatimus ole että näytteet otetaan samasta paikasta? Jos edes samalle päivälle, samaan näytteenottopaikkaan saisi yhdet näytteet, eikö tuon nipun voi toimittaa "kokonaisena"? Ja jos järjestelmää hieman automatisoidaan, saadaan tekstiviesti (ainakin negatiivisesta) koko porukalle, kun ovat tuon yhden nipun alla.

Ihan mielenkiinnosta siis kyselen
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Mä edelleen sanon ja väitän, että tässä tilanteessa paras ratkaisu olisi tartuntamäärien julkaisematta jättäminen. Joku voi taas sanoa, että niiden perusteella voidaan parhaiten ymmärtää viruksen määrää väestössä, mutta kyllä mielestäni nyt olisi oleellisempaa saada lähes hysteeriseen pelkoon ajetut tuhannet ja tuhannet ihmiset jälleen nauttimaan elämästä vailla jatkuvaa pelkoa jostain viruksen tarttumisesta.

Toivottavasti Tervahauta ja THL ottaa tästä kopin.
Joo, kyllä nuo uutisjuttujen kommenttiosiot on surullista luettavaa. Korona on varmasti ainakin Suomessa tuonut enemmän ahdistusta henkisellä tasolla väestöön, kuin itse taudin aiheuttamat komplikaatiot. Saa nähdä pääseekö jotkut tuosta virushysteriasta ikinä eroon. Tuskin. Tsemppiä heille kuitenkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
" Oman elämänsä koulua sinnikkäästi käyvä kolmen pojan äiti. "

Kelpaako selitykseksi?
Tältä ihmiseltä kyllä voisi kieltää somen. Sääliksi kyllä käy kun ajattelee, että kasvaako tämän lapset halveksumaan muita noin voimakkaasti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tältä ihmiseltä kyllä voisi kieltää somen. Sääliksi kyllä käy kun ajattelee, että kasvaako tämän lapset halveksumaan muita noin voimakkaasti.

Olen kuullut sanonnan: "Niillä, joilla on vähiten sanottavaa, on valitettavasti kovin ääni". Sosiaalinen media korostaa tätä.

Monet vaativat sitä, että ei anneta enää mediassa näkyvyyttä tartuntamäärille, kun tietyt ihmiset sekoavat niistä, mikä näkyy juuri tällaisina Twitter-avautumisina. Minulla on parempi ehdotus: seurataan tartuntalukuja kuten ennenkin, mutta ei anneta enää medianäkyvyyttä näille tiettyjen ihmisten Twitter-avautumisille.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Voisiko tämä olla suuntaus myös Suomessa?

Eikö tuplarokotetut voisi jo nyt itsekkäästi ajatella, että jokainen tartunta on askel kohti laumasuojaa. Eli antaa tulla vaan.

Tartunnat + rokotukset = laumasuoja. Mitä enemmän ja nopeammin kumpiakin saadaan, sitä nopeammin ollaan maalissa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Joo, naureskelin epäuskoisena tuota samaa. ”Burn in hell”. Siis oikeasti, mitä vittua?
Eihän nämä mitään ihmeellisiä ulostuloja ole. Pietarin kävijöillekin ihan avoimesti toivottiin kuolemaa silloin heti reissujen jälkeen. Korona on aiheuttanut tämän, että avoimesti toisten kuoleman toivominen on nykymaailmassa ihan ok asia.


Oletettavasti maailmanloppu on tänään päivän lähempänä kuin eilen.

Yllättävää kyllä, huomisesta treeneistä ei ole vielä tullut mitään uutta infoa. Noinkohan Espoon kaupungin liikuntapaikka oikeasti aikuisille avointa aluetta?
Olen myös ihmetellyt, että monien kaupunkien salit ovat vielä avoinna aikuisille. Onko kaikki fokus nyt ravintoloissa vai missä, mutta tuntuu, että nämä liikuntapaikat on nyt kokonaan unohdettu. Tuo on kuitenkin kaupungeille todella helposti toteutettavissa oleva kiusaustoimenpide. Mutta älä huoli. Vaikka huomenna vielä olisi auki, niin kuukauden päästä ei takuuvarmasti enää ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös