Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 995 366
  • 81 131

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Islannin tilannetta ja sitä koskevaa uutisointia kun seuraa, niin tulee ihan aidosti epätodellinen fiilis. Laumasuojaa ei näytä tulevan ja viruksen on ehkä annettava levitä vapaasti.

Jos nämä uusimmat tiedot (delta tarttuu yhtä hyvin kuin vesirokko, Pfizerin täyden rokotussuojan teho on oireista tartuntaa vastaan 79%), laumasuoja rokottamalla on käytännössä mahdoton saavuttaa.

Vesirokon rajoittamaton tartuntaluku on muistaakseni 5-6, jonkun arvion mukaan enemmänkin.

Positiivisimmassa skenaariossa tuo laumasuoja vaatisi, että enemmän kuin 4/5 tartuntaketjuista pitäisi katkaista. Eli >80%. Jos tuo haluttaisiin saavuttaa rokotteilla, vaadittaisiin tuo 79% tehokkuus huomioiden >80%/0.79 = >101.2% kattavuus. Ja tietysti se on mahdotonta.

Eipä tuo oikeasti noin yksinkertaista ole, ja pitäisi huomioida myös se, miten hyvin rokotettu tartuttaa rokottamattomia ja päinvastoin. Mutta karkeaksi arviona tuo kuitenkin kertoo sen, että laumasuoja vaatii rokotusten lisäksi myös sairastamista.

Itse ajattelen asiaa niin, että laskennallisesti on hyvin todennäköistä, että delta (tai joku super-omega-plusplus) sairastuttaa minut jossain vaiheessa joka tapauksessa. On oma valinta, että sairastanko sen rokotettuna vai rokottamattomana.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki

Äärettömän hyvä kirjoitus ja monet tänään täälläkin käsitellyt teemat sopivat tähän hienosti.

Aivan erinomainen. Kun nuorison pahoinvointia on alettu tuomaan viimeinkin ansaitusti framelle, tuo tämä kirjoitus puolestaan esiin tämän ajan suuria ongelmia enemmänkin vanhemman väestön näkökulmasta.

Irroitan tekstistä yhden lainauksen, jossa kiteytyy koko homman pointti:



Varjoon jää niiden tuska, jotka pelkäävät hiljaa ja elävät yhä hyvin rajoitettua elämää.

...

Nyt luotetaan liikaa siihen, että ihmiset osaisivat lukea rivien välistä tilanteen jo vähän helpottaneen. On kuitenkin niitä, jotka tulkitsevat kaiken pahimmin päin. Heillä ei ole näköpiirissä ratkaisua, mitä odottaa. Tämän vuoksi tarvittaisiin myös rauhoittavia kommentteja asiantuntijoilta ja hallitukselta sekä mediassa tilaa niille.



Tämä on juuri se asia, miksi median ja päättäjien viestinnällä on valtava merkitys. Tässä vedetään yhteen sitä, mitä tapahtuu kun viestitään "mielen olevan musta", "Koronavainajista täyttyvästä Gangesista" ja kaiken maailman "JUURI NYT: Futisjuhlan karmiva päätös" -paskasta.

Viestillä on väliä, ja päättäjillä sekä medialla on tässä suurin vastuu. Keltaisen median ja muutamien muiden medioiden (esim. Verkkouutisten) perseily ei jääne onneksi perkaamatta läpikotaisin, kun tätä aikaa lopulta vedetään yhteen mm. tutkimusmaailmassa. Toivottavasti tähän kuitenkin kiinnitetään huomiota jo nopeammin, sillä valtavan monien ihmisten inhimillinen tuska on tässä ja nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kieltämättä pienehkö kaksinaismoralismin tuoksu leijailee ilmassa, kun vertailee paikallisten demarien ja muiden virkahenkilöiden suhtautumista näihin tapahtumiin.

Ei siinä mitään uutta ole, että ihmiset käyttävät keppinä jotain sellaista tapahtumaa tai asiaa, josta eivät henkilökohtaisesti pidä. Eiköhän tulevien viikkojen aikana saada lukea Tampereen ratikan vastustajien piiristä ratikan olevan syy kohonneisiin koronatartuntoihin. Siis syyllisiähän ovat jääkiekkoturnaus ja joukkoliikenneväline, ei niihin sairastuneena menevät ihmiset. Nuo on varmaan niitä samoja ihmisiä, joiden on pakko asua kaupungin keskustassa, mutta eivät siedä yhtään ylimääräistä meteliä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt sitten mökillä, tuolla päijäthämäläisessä tuppukylässä, kävin äitini kanssa lauantaina kaupassa. Ja hän päätti ruveta tivaamaan minulta, miksi en käytä maskia.

Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.

Oikein! Ajattele millaiseen riskiin ALTISTUIT, kun olit noin kauan maskittoman lähellä.

Onneksi olet vielä hengissä, mutta kehotan tarkkailemaan oireita.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@eriatarka maskipakkoa ei maassa ole ja julkisella paikalla tuo on laiton uhkaus. Järki kannattaa nyt ottaa nopeasti käyttöön. Se, miksi joku ei käytä maskia, ei ole sinun asiasi.

Ei ole myöskään pakkoa käyttäytyä ystävällisesti muita ihmisiä kohtaan. Se miksi olen epäystävällinen joitain kohtaan, on oma asiani.

Enkä ole ketään uhkaillut.

Oikein! Ajattele millaiseen riskiin ALTISTUIT, kun olit noin kauan maskittoman lähellä.

Ajattele mihin maskittomat minun lähelläni altistuvat.
 

444

Jäsen
Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.
Samantyylistä ystävällisyyttä olen harrastanut kertaalleen eräässä K-Raudassa viime vuoden keväällä, kun joku läähätti tappituntumalla niskaan. Otti pari askelta taaksepäin. Hyllyväleissä en jaksa kiinnostua, joskaan en itse painele siihen samalle neliömetrille tillittämään sitä tomaattimurskaa, kun kiire ei ole kuitenkaan niin suuri. Onneksi täällä Lohjan käpykylässä asuu niin vähän ihmisiä, että harvemmin tarvitsee edes yrittää pitää turvavälejä, vaan ne ovat olemassa jo luonnostaan.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Oikein! Ajattele millaiseen riskiin ALTISTUIT, kun olit noin kauan maskittoman lähellä.

Onneksi olet vielä hengissä, mutta kehotan tarkkailemaan oireita.
Itse aloittaisin kyllä eriatarkan tapauksessa suoraan parin viikon omaehtoisen karanteenin neljän seinän sisällä. Twitteriin saattaisin mennä kirjoittamaan tästä ihmisyyttä vastaan toimivasta hurjasta maskittomasta esimerkiksi saatesanoilla: "Burn in Hell!" Ehkä nuo perkekeet sitten oppisivat, että vielä tässä ollaan veitsenterällä ja "ihan hetki" pitää jaksaa vielä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämä on juuri se asia, miksi median ja päättäjien viestinnällä on valtava merkitys. Tässä vedetään yhteen sitä, mitä tapahtuu kun viestitään "mielen olevan musta",

Omasta mielestäni Salmisen Mika ja Hanna Nohynek ovat tätä jo realistisesti yrittäneet, eli yrittäneet tuoda valoa tunnelin päähän ja yrittäneet valmistaa ihmisiä siihen että tilanne ei ole tämä ikuisesti. Valittettavasti vain Eeva Ruotsalainen, Esa Rintala ja kump jatkavat omalla linjallaan.

E:Leikkasin lainauksesta vähän liikaa pois, mutta toivottavasti pointti ei kadonnut.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Omasta mielestäni Salmisen Mika ja Hanna Nohynek ovat tätä jo realistisesti yrittäneet, eli yrittäneet tuoda valoa tunnelin päähän ja yrittäneet valmistaa ihmisiä siihen että tilanne ei ole tämä ikuisesti. Valittettavasti vain Eeva Ruotsalainen, Esa Rintala ja kump jatkavat omalla linjallaan.

Olen samaa mieltä.

"Karujen totuuksien" torvien ja tuomiopäivän pasuunoiden lisäksi iltapäivälehdet jatkavat vanhalla linjallaan, ja penkovat entistäkin pakkomielteisemmin negatiivisia sekä pelottelevia koronauutisia
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.

Ihan mielenkiinnosta, että mitäs tuon kolmen sekunnin jälkeen olisi käynyt? Olisit koronapsykoosissa hyökännyt tämän maskittoman kimppuun? Mikäli näin, niin ehkä kannattaisi käydä juttelemassa jollekin ammattilaiselle..
 

Nemonieminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Isles
Omasta mielestäni Salmisen Mika ja Hanna Nohynek ovat tätä jo realistisesti yrittäneet, eli yrittäneet tuoda valoa tunnelin päähän ja yrittäneet valmistaa ihmisiä siihen että tilanne ei ole tämä ikuisesti. Valittettavasti vain Eeva Ruotsalainen, Esa Rintala ja kump jatkavat omalla linjallaan.

E:Leikkasin lainauksesta vähän liikaa pois, mutta toivottavasti pointti ei kadonnut.
Juuri näin, Salminen ja Nohynek rules!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni.
Ihan mielenkiinnosta; mitä sen kolmen sekunnin jälkeen olisi tapahtunut? Itse toisinaan riidanhaastamistuulella ollessani jätän maskin käyttämättä juuri siksi, että yrittämällä yritän noin toimimalla saada jonkun itse itsensä maskipoliisiksi nimittäneen kanssakansalaisen kanssani jutulle, joka parhaassa tapauksessa johtaisi fyysiseen konfliktiin, tai edes kunnolliseen sanalliseen sellaiseen. Konflikteja en ole saanut provosoitua ainuttakaan, pari kertaa olen kyllä saanut konfliktia lupailevaa "pahaa silmää" osakseni, mutta siihen se on ainakin toistaiseksi jäänyt.

Eikä tee tiukkaakaan myöntää, että kyllä, tuollainen toimintamalli on paitsi myötähäpeää herättävän typerä, niin myös äärimmäisen lapsellinen. Taas ihan mielenkiinnosta; voitko sinä myöntää, että kuvailemasi huonosti verhottu uhkailu vittuunpainumistoivotuksineen on jos ei nyt ihan yhtä typerä ja lapsellinen toimintamalli, niin ainakin melkein?
 

Telemarketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.

Ja arvatenkin tämä maskiton kaveri oli max 160 cm. pitkä ja max. 60 kg painava. Tämä koronan varjolla vittuilu on varmasti koulukiusatuille ja muille reppanoille elämän harvoja huippuhetkiä. Kannattaa ottaa ilo irti vielä kun ehdit!

On aina surullista huomata, että koronasta on saatu näemmä useissa yhteyksissä oikeutus erittäin tökerölle ja huonelle käytökselle kanssaihmisiä kohtaan. Ja asiasta kerrotaan vielä ylpeästi kaikille.

Sellaisille ihmisille on olemassa ihan nimikin...
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Olet @eriatarka sen verran iso ja vahva kaveri (punttiketjusta päätellen), että varmaan moni tottelee kuvailemaasi käskyäsi suosiolla, mutta aina on myöskin riski että alkaa ryttyilemään väärälle kaverille tai parhaammassa tapauksessa kavereille ja itselle voi käydä kylmät. En näe myöskään pahoinpitelysyytteen ottamista tuollaisen asian vuoksi kovin järkevänä tai sen arvoisena toimintana. Suosittelen oikeasti laittamaan jäitä hattuun, ennen kuin kellekään käy mitään.

Itse en käytä kaupassa maskia nytkään, eikä kenenkään uhkailu saa muuttamaan toimintatapaani, vaikken fyysisesti hänelle pärjäisikään. Maskittomuutta ei ole lailla kielletty, väkivalta on.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.

Älä puhu paskaa. Noin mäntisti selvin päin käyttäytyviä tuskin edes on, ja vaikka olisikin, niin ei sellaiset asiaa näillä foorumeilla huutelisi. Toki onhan se etäisesti mahdollista, että olit umpikännissä, mutta epäilen.

Sitäpaitsi kyllä suomalaisen reaktio tuollaiseen olisi jotain ihan muuta kuin jonon vaihto. Omat empiiriset havainnot konfliktitilanteista kertoo ihan muuta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olet @eriatarka sen verran iso ja vahva kaveri (punttiketjusta päätellen), että varmaan moni tottelee kuvailemaasi käskyäsi suosiolla, mutta aina on myöskin riski että alkaa ryttyilemään väärälle kaverille tai parhaammassa tapauksessa kavereille ja itselle voi käydä kylmät. En näe myöskään pahoinpitelysyytteen ottamista tuollaisen asian vuoksi kovin järkevänä tai sen arvoisena toimintana. Suosittelen oikeasti laittamaan jäitä hattuun, ennen kuin kellekään käy mitään.

Itse en käytä kaupassa maskia nytkään, eikä kenenkään uhkailu saa muuttamaan toimintatapaani, vaikken fyysisesti hänelle pärjäisikään. Maskittomuutta ei ole lailla kielletty, väkivalta on.
Kyllähän näitä wannabe-turtiaisia löytyy vastakkaiselta laidaltakin. Kypsymätöntä käytöstähän tuollainen on tai sitten purkaa muuten vain omaa pahaa oloaan sivullisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös