Viitaten
@topdog ja
@Orvo Muusi olen kanssanne osittain samaa mieltä ja toisaalta eri mieltä. Itse suhtauduin maskeihin hyvin kriittisesti alkuun viime syksynä, mutta muutin hieman kantaani tuossa viime vuoden lopulla. Maski on kaikesta ärsyttävyydestään huolimatta ihan äärimmäisen helppo ja yksinkertainen keino välttää tartuntaa. Jos maskeista saadaan pientäkin hyötyä niin niiden suhteellinen hyöty verrattuna haittaan, joka on lähinnä epämukavuutta, on vaivan arvoinen.
Se, mistä olen kanssanne täysin samoilla linjoilla on se, että maskilla myös usein protestoidaan eli maskia pidetään miten sattuu, jolloin siitä ei oikeastaan ole kuin haittaa. Tällöin erilaiset maskipakot yms. menettävät myös ulkomailla suuren osa potentiaalistaan. Maskipakko on siitäkin hieman huono, että huonolla maskin pitämisellä ihminen riskeeraa lähinnä itsensä enemmän kuin riskeeraa muut. Kun maskia mediassa ihmisille myydään niin pitää keskittyä terävämmin siihen, että samalla muistetaan kertoa, ettei maskia voi pitää koko ajan eikä se ole tarkoituskaan.
Jonkinlainen tarkempi linjaus tähänkin pitäisi löytää tai puhua hieman järkevämmin. Avit, koronakordinaatioryhmät yms. Pirkanmaalla puhuvat maskista kuin jumalasta seuraavasta - tällä me tää hoidetaan. Todellisuus on paljon monimutkaisempi. Pirkanmaalla Juhani Sand sanoi muistaakseni samassa lauseessa, että fokus pitää olla torjuntatoimissa ahtaissa sisätiloissa (=maskit), mutta myös ulkotapahtumissa on hyvä pitää maskia päässä. Mitä tämä tarkoittaa?
Toinen on se, että ihmiset ovat niin kurkkuaan myöten täynnä median demonisoimaa koronatartuntaa, että tällä hetkellä saattaa olla jopa houkuttelevampaa hakea se koronatartunta. Sillä saa eräänlaisen "green cardin" hetkeksi itselleen ja ihmisten hössöttäminen ympärillä loppuu sen parin viikon päästä, kun kerrot, että olet taudin jo sairastanut (nykytutkimusten mukaan näin olet immuuni ainakin 6 kk, todennäköisesti pidempään eikä sinussa ole riittävästi virusta enää levittämään sitä eteenpäin.)
Aika on kummallinen. Tällä hetkellä kaikkien korona-ansojemme kanssa olemme aika hukassa, kun yhdet huutaa paniikissa tartuntoja alas ja toiset haluaisi elää. Välttämättömyydellä on aika uusi pelikenttä syksyllä, jos kehitys jatkuu tällaisena. Kansalaisten hyväksyntä rakoilee.