Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 029 196
  • 81 135

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tyypilliset sunnuntain lukemat, kun HUS-alue raportoi 65 tartuntaa ja muu Suomi 26. Eli viikkokeskiarvo kertoo aiheesta tarkemmin.

Mitä tuosta sitten päättelisi... Viikkotasolla mitattuna joka paikassa alkaa stabiloitua. Yksikään alue ei ole vielä laskussa, mutta HUS-alueella trendi on ollut nyt kolme päivää varsin tasainen, ja muun Suomen sekä koko valtakunnan tasolla on myös orastavia merkkejä tällaisesta.

Ensi viikon alkupuolella nähdään todennäköisesti jo pudotusta, kun tiistaina ja keskiviikkona viikkotason tilastoista alkaa pudota noita korkeita päiviä pois. Ei siis tarvitse odottaa sitä kuuluisaa kahta viikkoa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syvältä päädyltä ei moista hatunnostokykyä löydy, samoin ovat haukuneeet festarikävijät ja järjestäjät joista niistäkään ei ilmeisesti tartuntoja juuri tullut.

Jep. Tämä on mielestäni helvetin kova juttu - satoja meneviä nuoria miehiä haukuttu nyt kaksi viikkoa mediassa ja silti käytännössä kaikki ovat pysyneet kiltisti kotona.

Tästä soisi myös median kirjoittavan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä enemmän kyse on siitä että kun ei ollut tarve istua raflassa, kun sitä kaljaa voi juoda kotonakin, niin ei ole ollut tarve lähteä. Sopivassa seurassa menisin kyllä varmasti heti. Ehkä sitä on puolivahingossa tottunut olemaan ilman. Olematta käymättä leffassa tai muissa yleisötapahtumissa.

Tästä aasinsiltana siihen miksi rajoituksia pitäisi välttää loppuun asti tulevana syksynä. Veikkaan että monelle minun kaltaiselleni jää päälle ns. korona-aika. Ja se sitten vähentää kipeästi tuloja tarvitsevien yrittäjien rahavirtoja. Pitäisi vaan nyt rohkeasti pitää paikat auki, totuttaa ihmiset taas niihin ja saada luottamus että lööpeistä huolimatta niissä on turvallista käydä.

Tuo se on itsellänikin ollut päällimmäinen syy. Olen itse hoitanut "velvollisuuksiani" tilailemalla Alkon verkkokaupasta etupäässä kotimaisten pienpanimoiden tuotteita, ja maistellut niitä sivistyneesti kotona. Ja kolmesti olemme järjestäneet pienellä porukalla Suuret Oluet, Pienet Panimot -henkisen maistelusession, jota olemme kutsuneet nimellä "oma SOPPi".

Tämän meidän kaupungin ravintolatarjonta ei mikään erikoinen ole. Yksi kohtuullinen pubi valikoimiltaan, mutta sinne on sen verran matkaa, ettei siellä ole tullut muutenkaan ihan hirveän paljoa käytyä edes pandemiaa edeltävänä aikana. Tyypillisesti on tullut olutravintoloita harrastettua juuri noin kuin sinäkin, leffa-, teatteri- tai konserttikäyntien yhteydessä tai sitten silloin, jos on oltu muuten kyläilemässä isommassa kaupungissa. Nyt kun julkista liikennettä on pyrkinyt välttämään, eivätkä tuollaiset massatapahtumat (jotka ovat muutenkin olleet pitkälti tauolla) ole kiinnostaneet, ei noita reissuja ole myöskään tullut harrastettua.

Kyllä sitä 41-vuotiaana on tunnustettava tosiasiat, ja keski-ikäisyys on saapunut - halusi tai ei. Oli tuo oluella käynti silti jonkinlainen pään avaus, ja nyt pääsi ihan omakohtaisesti kokemaan, että ei tuossa ollut minkäänlaista riskiä millekään. Eri asia on sitten viikonloppuiltojen ruuhkat. Niihin en vielä menisi, koska altistumisen riski on silloin huomattavasti suurempi. Kertaalleen rokotettuna uskon olevani kohtuullisesti suojassa vakavammalta taudilta, mutten haluaisi sitä lievääkään versiota sairastaa. Ja kahden viikon karanteeni houkuttelee melkeinpä yhtä vähän. Siksi en näe noita baarireissuja vielä mitenkään niin tärkeänä, että ottaisin turhaan riskiä. Tässä on kuitenkin enää kaksi kuukautta siihen, että se tehoste pistetään, joten 20.9., jolloin on kulunut kaksi viikkoa tehosteesta, vapauttaa tuosta riskistä. Jaksan hyvin odottaa siihen asti.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ja kahden viikon karanteeni houkuttelee melkeinpä yhtä vähän.
Miten on mahdollista edes joutua lääkärin määräämään karanteeriin baarireissulla? Olettaen ettet kaverisi tartunnalle ole altistunut? Vaikka tuossa kantakapakassani kyllä kaikki minut tietävät ulkonäöltä ja suuri osa etunimeltä niin ei kukaan osaisi antaa tartunnanjäljittäjälle tietojani niin paljoa että minuun oltaisiin yhteydessä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten on mahdollista edes joutua lääkärin määräämään karanteeriin baarireissulla? Olettaen ettet kaverisi tartunnalle ole altistunut? Vaikka tuossa kantakapakassani kyllä kaikki minut tietävät ulkonäöltä ja suuri osa etunimeltä niin ei kukaan osaisi antaa tartunnanjäljittäjälle tietojani niin paljoa että minuun oltaisiin yhteydessä.

Onhan se varmaan hyvin epätodennäköistä, kun tarkemmin asiaa miettii. Ajattelen asiaa ehkä liian vastuuntuntoinen kansalaisen silmin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Miten on mahdollista edes joutua lääkärin määräämään karanteeriin baarireissulla? Olettaen ettet kaverisi tartunnalle ole altistunut? Vaikka tuossa kantakapakassani kyllä kaikki minut tietävät ulkonäöltä ja suuri osa etunimeltä niin ei kukaan osaisi antaa tartunnanjäljittäjälle tietojani niin paljoa että minuun oltaisiin yhteydessä.

Pankkikortti.
 
F

Flonaldo

Pankkikortti.
Pietarin retkeltä on määrätty tänä viikonloppuna ihmisiä 6.7. asti kestäviin karanteeneihin. Vaikka ihmisten henkilötiedot on toimitettu viranomaisille moneen kertaan. Samalle ihmiselle on voitu soittaa kolmeen kertaan, ilman mitään tietoa toisista soittajista. Tartuntojen jäljitys on Suomessa aika pirun kaukana siitä, että jotain pankkikorttitietoja terveysviranomainen plaraisi (puhumattakaan siitä, että se ei liene edes laillista).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan, että @Sistis esim. Hakeutuisi omatoimisesti karanteeniin ja testiin jos kävisi ilmi, että altistuminen on tullut ravintolassa. Näitähän on jatkuvasti esillä kun jossain joku peter käy linkoamassa baarissa.

Am i right or am i right?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun nyt tartunnat ja hoitoa vaativat tapaukset on alhaalla ja jengiä rokotettu isosti niin kyllä minusta vähän hassulta tuntuu että edelleen osa porukasta välttelee vielä piristäviä kontakteja (kaverit, sukulaiset, terassit ym.) karanteenin pelossa. Miten se karanteeni eroaa pelokkaan normaalitilasta? Mieluummin 1,5-2 vuotta järki päässä hallitulla riskillä ja jos napsuu niin ottaa se kahden viikon karanteeni kuin elää tuo ensin mainittu aika siinä.

Omasta lähipiiristä taudin on sairastanut äiti (+60v), siskon koko perhe, serkku, pari työkaveria, naapuri ja lisäksi useampi tuttu. Kaverit ketkä varmaan näistä vähiten olleet huolissaan taas vältelleet taudin tai sitten mennyt tosi lievänä läpi. Tauti oli tuntemilleni lähes oireeton, osalla kuumetta joitain päiviä, tiedän että osalle voi olla riski mutta tuo riski on sen verran pieni että ainakin minä ajattelen että nyt viimeistään alkaa olla aika katsoa eteenpäin. Kavereita olen nähnyt koko ajan, ravintolassa käynyt syömässä kun Kiuru on sallinut ja välillä oluellakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veikkaan, että @Sistis esim. Hakeutuisi omatoimisesti karanteeniin ja testiin jos kävisi ilmi, että altistuminen on tullut ravintolassa. Näitähän on jatkuvasti esillä kun jossain joku peter käy linkoamassa baarissa.

Am i right or am i right?

En sentään, ellei määrätä virallisesti Sen verran olen kuitenkin vastuullinen, että jos jäljittäjä kysyisi asiasta, en lähtisi valehtelemaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ihan näin laittoman dystooppiseksi ei sentään touhu ole vielä mennyt.

Jäähallit keräsivät viime syksynä irtolipuilla tulleilta puhelinnumerot, jotta henkilöt voitiin jäljittää.

Tartuntatautilaki velvoittaa vaikkapa kuppilanpitäjää kertomaan asiakkaittensa nimet:

22 § (26.3.2021/224)
Altistuneen ja tartunnan saaneen velvollisuus


Yleisvaaralliseen tai valvottavaan tartuntatautiin sairastuneen ja sairastuneeksi perustellusti epäillyn sekä tällaiseen tautiin altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön on annettava asiaa selvittävälle terveydenhuollon ammattihenkilölle nimensä, syntymäaikansa tai henkilötunnuksensa, yhteystietonsa, kotikuntansa sekä mahdollinen muu oleskelupaikkansa sekä muut tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarvittavat välttämättömät tiedot.

Yleisvaaralliseen tai valvottavaan tartuntatautiin sairastuneen ja sairastuneeksi perustellusti epäillyn henkilön on annettava asiaa selvittävälle terveydenhuollon ammattihenkilölle tartuntataudin leviämisen estämiseksi käsityksensä tartuntatavasta, -ajankohdasta ja -paikasta sekä niiden henkilöiden nimet, jotka ovat voineet olla tartunnan lähteenä tai saada tartunnan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En sentään, ellei määrätä virallisesti Sen verran olen kuitenkin vastuullinen, että jos jäljittäjä kysyisi asiasta, en lähtisi valehtelemaan.
Itse kyllä varmaan olisin ennen sairastumistani toiminut niin, että olisin jotenkin proaktiivisesti hakenut sen karanteenin, ainakin näin muistelin ajatelleeni, eri tilanteista että ”mitä jos selviää, että voin olla altistunut”.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En sentään, ellei määrätä virallisesti Sen verran olen kuitenkin vastuullinen, että jos jäljittäjä kysyisi asiasta, en lähtisi valehtelemaan.


Itselläni on aika paskan maku suussa noista jäljittäjistä. Olen itse joutunut kaksi kertaa karanteeniin altistumisen vuoksi. Molemmilla kerroilla asia on ollut arpomista, että kyllä vai ei, ja useamman puhelinsoiton jälkeen jäljittäjiltä minulle on tullut sitten tuomio; karanteeni. Itseäni ihmetyttää suuresti kumminkin se, että kummallakaan kerralla jäljittäjää ei tuntunut kiinnostavan pätkääkään se, että missä minä olen pyörinyt ja ketä tavannut.

Uskoisin tuon jäljitysprosessin olevan tarkaan speksattu, enkä siksi usko, että jälkjittäjät vain unohtivat kysyä asiaa. Koska olin altistunut välittäjähenkilön kautta, niin ilmeisesti katsottiin, että todennäköisyys tartunnan levittämiseen oli jo hyvin olematon.
Mutta olisihan tuonkin voinut käydä läpi, kun ei jäljittäjillä tuntunut mikään kiire olevan puhelun katkaisuun, vaan samat asia käytiin läpi useampaan kertaan.

Eniten kaiveli se, että päätin myöskin, etten valehtele oireista kysyttäessä, ja kun en ollut oireellinen, niin en saanut testiaikaa. Välittäjähenkilö testattiin, sai negatiivisen, ja palasi samantien töihin, kun minä taas menetin kaikkiaan kuukauden ansiot.
Ensi kerralla onkin sitten kaikki maailman oireet, luulen ma.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Eikö tartuntatautilaki korvaa menetetyt ansiot karanteenin myötä, vai olenko elänyt jossain puskassa puolentoista vuoden ajan?

Korvaajana on Kela tartuntatautilääkärin todistusta ja yrittäjien kyseessä ollessa toimeksiantajan työtilausta vastaan YEL-vakuutuksen suuruuden suhteessa.
Ei ole näkynyt tartuntatautilääkärin lausuntoa, ja arvaa vaan, rupeanko kyselemään toimeksiantajalta mitään kirjallisia työtilauksia, kun vuosikymmen on menty suullisilla- tai tekstaritilauksilla tyyliin - voitko hoitaa.

Eli pitäkööt roposensa, niiin voin olla taas katkeruuteen oikeutettu, ja todeta, että omilla on tästäkin pärjätty.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Aivan. Ne se on sitten oma häpeänsä minun mielestäni ja on väärin sanoa, että menetti kuukauden tulonsa, jos päätti muiden pitää roposensa omaa laiskuttaan.


Kaikin mokomin, voit tulkita noinkin. Minä tulkitsen edelleen niin, että vaikka työt on olleet hyvin vähissä 1,5v niin tulen edelleenkin omillani toimeen. Siihen pääsemiseksi on tarvittu muutakin kuin laiskuutta.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikin mokomin, voit tulkita noinkin. Minä tulkitsen edelleen niin, että vaikka työt on olleet hyvin vähissä 1,5v niin tulen edelleenkin omillani toimeen. Siihen pääsemiseksi on tarvittu muutakin kuin laiskuutta.
Omapa on asiasi, mutta tuon jälkeen on ihan turha mussuttaa ja syyllistää täällä muita omista ansionmenetyksistään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Omapa on asiasi, mutta tuon jälkeen on ihan turha mussuttaa ja syyllistää täällä muita omista ansionmenetyksistään.

Käsittääkseni olen mussuttanut jäljitystoiminnasta ja siinäkin pääosin siitä, ettei oireettomia altistuneita ole ohjattu testeihin.
Mutta kukin tulkitsee ymmärryksensä mukaisesti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kyllä varmaan olisin ennen sairastumistani toiminut niin, että olisin jotenkin proaktiivisesti hakenut sen karanteenin, ainakin näin muistelin ajatelleeni, eri tilanteista että ”mitä jos selviää, että voin olla altistunut”.

Sanotaan näin, että kokonaisuus ratkaisee. Jos saisin tietää, että olen "mahdollisesti altistunut", eli vaikkapa asioinut ravintolassa tai kaupassa tiettyyn aikaan, niin tietysti toimisin ohjeiden mukaan. Eli jos ohje on, että "tarkkailkaa vointianne, ja testeihin pienistäkin oireista", niin varmasti menettelisin niin. Mutta jos arvioin tartunnan riskin olevan mitätön (mitä se todennäköisesti on, kun altistuksen kesto olisi mitätön, ja pidempikestoisissa tilanteissa pidän FFP2-luokan maskia.

Toki katsoisin velvollisuudekseni ilmoittaa työnantajalle, että tällainen riski on olemassa, ja katsoisin, mitä ohjetta sieltä tulee. Jos määrätään testiin, niin menen (mikäli ottavat oireettoman) ja todennäköisesti jättäytyisin etätöihin viikoksi.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jäähallit keräsivät viime syksynä irtolipuilla tulleilta puhelinnumerot, jotta henkilöt voitiin jäljittää.

Tartuntatautilaki velvoittaa vaikkapa kuppilanpitäjää kertomaan asiakkaittensa nimet:

22 § (26.3.2021/224)
Altistuneen ja tartunnan saaneen velvollisuus


Yleisvaaralliseen tai valvottavaan tartuntatautiin sairastuneen ja sairastuneeksi perustellusti epäillyn sekä tällaiseen tautiin altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön on annettava asiaa selvittävälle terveydenhuollon ammattihenkilölle nimensä, syntymäaikansa tai henkilötunnuksensa, yhteystietonsa, kotikuntansa sekä mahdollinen muu oleskelupaikkansa sekä muut tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarvittavat välttämättömät tiedot.

Yleisvaaralliseen tai valvottavaan tartuntatautiin sairastuneen ja sairastuneeksi perustellusti epäillyn henkilön on annettava asiaa selvittävälle terveydenhuollon ammattihenkilölle tartuntataudin leviämisen estämiseksi käsityksensä tartuntatavasta, -ajankohdasta ja -paikasta sekä niiden henkilöiden nimet, jotka ovat voineet olla tartunnan lähteenä tai saada tartunnan.

Et siis näe tässä vapaaehtoisessa ennalta kerrotussa tietojen keruussa mitään eroa pankkikortin käyttötietojen jäljitykseen?
 

Hexa

Jäsen
Toki katsoisin velvollisuudekseni ilmoittaa työnantajalle, että tällainen riski on olemassa, ja katsoisin, mitä ohjetta sieltä tulee.
Työnantajat pelaavat pääsääntöisesti varman päälle, joten todennäköisesti ohjeistettaisiin jäämään karanteeniin kotiin. Ainakin ohjeistaisi ottamaan yhteyttä puhelimella terveydenhuoltoon, josta tarvittaessa ohjattaisiin näytteenottoon. Riippuu tietysti työpaikan käytännöstä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työnantajat pelaavat pääsääntöisesti varman päälle, joten todennäköisesti ohjeistettaisiin jäämään karanteeniin kotiin. Ainakin ohjeistaisi ottamaan yhteyttä puhelimella terveydenhuoltoon, josta tarvittaessa ohjattaisiin näytteenottoon. Riippuu tietysti työpaikan käytännöstä.

Noin se todennäköisesti menee. Työterveyshuolto todennäköisesti suosittelisi testiä, ja ennen kuin tulee tuloksia, ollaan "karanteenissa". Itselläni on se haaste, etten pääsisi työterveyshuollon testiin, ainakaan kovin helposti, kun asun toisella paikkakunnalla, enkä omista autoa. Jäisi siis asuinpaikkani julkisen puolen päätettäväksi, että pääseekö oireettomana testiin.

No, juuri näiden syiden vuoksi olen katsonut parhaaksi karsia kaiken sellaisen, mikä ei ole niin tärkeää meikäläiselle. Kaikki tuollainen altistumisesta seuraava härdelli suoraan sanottuna vituttaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös