Väärin. Lähde:
Tietosuojavaltuutettu.
Nyt puhut taas ihan eri asiasta. Jos joku tarjoilija henkilönä on altistunut tartunnan saaneelle, hänen tulee toimia lain mukaan. Tähän lain mukaiseen velvoitteeseen ei sisälly mitään työnantajansa tietojärjestelmien kaivelua ja sieltä tietojen luovuttamista.
Ylipäänsä saa aika kauan joku arpoa tilaustaan, jos on ravintolan henkilökunnasta lähietäisyydellä vartin verran.
Perusteltu epäily.
Kumpikaan tapaus ei täytä THL:n kriteerejä altistumiseksi, varsinkaan korkean riskin altistumiseksi. Lähde:
THL.
Ehkä jälkimmäinen siinä tapauksessa, että kyse olisi jostain 2x2 metriä kopista, missä ei ole ilmanvaihtoa ja tartunnan saanut olisi siellä ollut juuri ennen sinua.
No vielä kerran, vaikka päätin, että jo riittää:
Otin kantaa esitettyyn kysymykseen siitä, että miten joku voidaan paarissa tunnistaa/jäljittää, vaikka hänestä tiedetään vain etunimi.
Vastasin; pankkikortti
Olen edelleenkin sitä mieltä, että paarissa ollut henkilö voidaan sen avulla määritellä/tunnistaa.
Mitään näkökantaa mihinkään en ole muuttanut, enkä katso tämän jankkaamisen perusteella olevan syytä muuttaakkaan.
Ja nyt tämän osalta:
Over and out.
Puhelinnumeroita kerättiin Tietosuojalain nojalla:
2 luku
Käsittelyn oikeusperuste eräissä tapauksissa
4 §
Käsittelyn lainmukaisuus
Henkilötietoja saa käsitellä tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan e alakohdan mukaisesti, jos:
1) kysymys on henkilön asemaa, tehtäviä sekä niiden hoitoa julkisyhteisössä, elinkeinoelämässä, järjestötoiminnassa tai muussa vastaavassa toiminnassa kuvaavista tiedoista siltä osin kuin käsittelyn tavoite on yleisen edun mukainen ja käsittely on oikeasuhtaista sillä tavoiteltuun oikeutettuun päämäärään nähden;
2)
käsittely on tarpeen ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi;
Koska lipunmyyjillä ei ollut nimirekisteriä, johon numeroita olisi voitu yhdistää, ei toiminnalla katsottu rikottavan Henkilörekisterilakia.
Kenen tämä kannanotto oli, en jaksa muistaa.
Lakihan antaa tuohon keräämisen mahdollisuuden ilman selittelyjä koronan yhteydessä.
Tietosuojavaltuutetun kannanotot eivät ole laki, eikä niitä lakina sovelleta.
Nykyiset THL:n ohjeet on päivitetty 21.6.2021 enkä niiden perusteella pysty päättelemään mikä käytäntö olisi pitänyt olla viime syksynä. Itselleni asialla ei ole enää mitään merkitystä, koska karanteenit on lusittu ja taloudelliset tappiot siedettävissä.
Mutta itselleni jäi kuva, että tuo jäljitys on ongelmakohta, jossa on hemmetisti parannettavaa seuraavaa kikkaretta odotellessa.