Silti vain nöyrästi uskotaan auktoriteettiin, koska kulttuuriimme kuuluu ajattelun lopettaminen ja auktoriteetille alistuminen.
Auktoriteetin kyseenalaistamisessa ei ole mitään vikaa, jos kompetenssi riittää siihen. Itse voi myöntää, että ainakaan minulla ei riitä kompetenssi, vaikka olenkin useita nettiartikkeleita aiheesta lukenut. Loppujen lopuksi tällaisessa tilanteessa auktoriteettiin luottaminen on järkevin ratkaisu. Yleensä sille on aika vahvat perusteet, että minkä takia joku henkilö on auktoriteettiasemassa.
Toinen ilmiö Suomessa on myös se, että ihannoidaan aina ulkomaalaisia asiantuntijoita ja muiden maiden toimintatapoja. Tämä ilmiö esiintyy lähes kaikessa ja on todennäköisesti seurausta kansan huonosta itsetunnosta. Suomi on kuitenkin terveydenhuollonkin saralla ihan maailman kärkimaita ja vaikka se suomalainen asiantuntija ei olekaan valmistunut esimerkiksi Harvardista, niin siitä huolimatta hänellä saattaa olla asiantuntemusta.
Aika harvassa ovat ne tilanteet, joissa yksi tietty toimintamalli olisi absoluuttisesti paras jokaiselle toimijalle. THL on voinut tehdä virheitä arvioidessaan tämän viruksen vakavuutta ja joidenkin muiden toimijoiden arviot ovat olleet parempia. Se ei kuitenkaan automaattisesti takaa, että niiden muiden toimijoiden arviot ja teot ovat parempia myös tulevaisuudessa. Niillä ulkomaalaisilla toimijoilla ei ole kuitenkaan THL:n päättäjien tapaan kymmenien vuosien kokemusta juuri nimenomaan Suomen terveydenhuoltojärjestelmästä.
Harkimo, Jungner tai joku muu Liike nyt -puolueen jäsen seuraavaksi varmaan ehdottaa (jos ei ole jo ehdottanut), että tällaiset päätökset pitäisi tehdä kansanäänestyksellä. Kyllähän kansalaisilla on parempi kyky käsitellä tällaisia erittäin monimutkaisia asioita kuin kouluttautuneilla ja kymmeniä vuosia alalla työskenneillä ammattilaisilla. Loppujen lopuksi tässäkin tilanteessa on niin paljon muuttujia, jotka vaikuttavat päätöksiin, että en minä ainakaan osaa luetella niistä kuin murto-osan.
Loppujen lopuksi asiantuntijat tulevat kuitenkin tekemään ne lopulliset päätökset, joita meidän kuuluu noudattaa. Voihan sitä halutessaan haukkua THL:n ihan paskaksi, maalailla uhkakuvia tulevaisuudesta ja suhtautua negatiivisesti kaikkeen. Vaihtoehtoisesti voi noudattaa asiantuntijoiden neuvoja, luottaa asiantuntijoiden ammattitaitoon ja suhtautua positiivisesti tulevaisuuteen. Lopputuloksen kannalta sillä ei ole mitään väliä, joten itse valitsen tässä ainakin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon. Se todennäköisesti parantaa myös minun elämänlaatuani tulevien viikkojen aikana.
Jälkikäteen näemme, että miten Suomen tekemät ratkaisut ovat onnistuneet. Minä olen tyytyväinen ainakin siihen, että tällä hetkellä näistä asioista päättää kaiken järjen mukaan maamme parhaat asiantuntijat. Kenen näitä päätöksiä pitäisi olla tekemässä, jos ei heidän? Kansan? Jonkun ulkomaalaisen asiantuntijan? Tietenkään asiantuntijoihin ei pidä luottaa sokeasti ja käsittääkseni Suomessa lentävät myös auktoriteettiasemassa olevat henkilöt aika nopeasti asemastaan pois, jos he tekevät merkittäviä virheitä. Toista se on joissain muissa maissa, joissa esimerkiksi presidentitkin saavat valehdella ja vääristellä totuuksia minkä ehtivät.