Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 961 631
  • 81 126

ijuka

Jäsen
Tuolla on myös varsin hyvä kommentti vastauksissa:



Tuo siis tarjoaa vastauksen sille, miksi Italian raportoinut kuolleisuudet ovat niin korkeita. Ja kertoo samalla sen, että sairastuneita on hirveästi tilastojen ulkopuolella.
Hyvä myös muistaa se Korealainen uskonlahko, jossa suuri määrä tapauksia oli, ja jonka jäsenet olivat lähinnä nuoria. Mutta joo, aivan varmasti todella suuri määrä tartuntoja, joissa hädintuskin kummoisimpia oireita kuin "pikku kröhää".
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä myös muistaa se Korealainen uskonlahko, jossa suuri määrä tapauksia oli, ja jonka jäsenet olivat lähinnä nuoria. Mutta joo, aivan varmasti todella suuri määrä tartuntoja, joissa hädintuskin kummoisimpia oireita kuin "pikku kröhää".

Sieltähän se alkunsa sai Koreassa, mutta kyllähän se ehti siitä levitä laajemmallekin. En usko sen olleen kokonaisuutena mitenkään merkittävä.

Helsingin Sanomien sivuilta löytyy mielenkiintoinen suomalaisen Milanossa vaihto-opiskelijana olevan naisen päiväkirja:


Ei oikeastaan ihmetytä, että tauti levisi tuolla niin tehokkaasti. Karanteeni oli jo voimassa, ja alueelle ei olisi pitänyt voida enää matkustaa. Silti junat kulkivat muualta näemmä normaalisti. Ja ihmisiä liikkui vielä alkuviikosta kaduilla ihan normaalisti.

Ilmeisesti loppuviikosta on oikeasti alkanut rajoitusten noudattaminen kiinnostaa, ja kadut ovat olleet autioita. Tarkoittanee sitä, että viikon puolivälissä alkavat nuo tautitapaukset helpottaa...
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tässä mielestäni yksi parhaista artikkeleista koronaviruksen suhteen.

Washington Post: "Why outbreaks like coronavirus spread exponentially, and how to "flatten the curve"

Tämän jälkeen, jos joku edes kehtaa väittää, että ei juurikaan kannata yrittää hidastaa tartuntojen leviämistä vaan jatkaa kaikkea toimintaa niinkuin ennenkin, niin voi mun puolesta suksia mäkeen, koska ei ymmärrä tämän asian suhteen yhtään mistään yhtään mitään!

Myös USA:n edellinen presidentti on samaa mieltä. Tosin varmaan väärässä, koska ei ole solubiologian asiantuntija.



 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Nyt en ota kantaa, pitäisikö koulut sulkea vai ei. Ihmettelen vain sitä asiaa, että mistä lähtien kouluikäisille lapsille on tarvittu lapsenvahtia kotiin? Ymmärrään kyllä eka- ja tokaluokkalaisenkin hoitotarpeen, mutta siitä vanhemmat lapset pitäisi kyllä pärjätä aivan loistavasti päivät itsestään.

Sitä olen itsekin ihmetellyt. Eka luokasta lähtien olin kotona koulun jälkeen tai jos ei ollut koulua vaikka kuumeen takia yksin kotona kun äitini kävi töissä. Asuttiin Espoossa ja mutsin firma oli Helsingin keskustassa. Lapselle opettaa vaan miten toimitaan ja ruokaa saatavilla tai sitten jättää rahaa, että voi käydä kaupassa. Voihan 5-vuotiaanki törkätä bussiin jos on vaan joku aikuinen ottamassa vastaan. Aikuiset auttaa vaikka pysähdyspaikoilla jos on jano tai nälkä tai joku muu ongelma. Ainakin itsellä meni niin kun menin sukuloimaan itsekseni.

Nykyajan lapset on sitte kai ihan uusavuttomia. Tai heistä tehdään sellaisia, lapset ovat syyttömiä. Jos eka luokkalainen ei pärjää yksin aamusta iltapäivään yksin niin ihmettelen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Sitä olen itsekin ihmetellyt. Eka luokasta lähtien olin kotona koulun jälkeen tai jos ei ollut koulua vaikka kuumeen takia yksin kotona kun äitini kävi töissä. Asuttiin Espoossa ja mutsin firma oli Helsingin keskustassa. Lapselle opettaa vaan miten toimitaan ja ruokaa saatavilla tai sitten jättää rahaa, että voi käydä kaupassa. Voihan 5-vuotiaanki törkätä bussiin jos on vaan joku aikuinen ottamassa vastaan. Aikuiset auttaa vaikka pysähdyspaikoilla jos on jano tai nälkä tai joku muu ongelma. Ainakin itsellä meni niin kun menin sukuloimaan itsekseni.

Nykyajan lapset on sitte kai ihan uusavuttomia. Tai heistä tehdään sellaisia, lapset ovat syyttömiä. Jos eka luokkalainen ei pärjää yksin aamusta iltapäivään yksin niin ihmettelen.

Kyllä meilläkin 80-luvulla oltiin yksin kotona ihan ala-asteesta lähtien tai kavereiden kanssa touhuamassa jossain. Vanhemmat tulivat sitten päivällä töistä kotiin. En tiedä mikä on nykykäytäntö.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ilmeisesti loppuviikosta on oikeasti alkanut rajoitusten noudattaminen kiinnostaa, ja kadut ovat olleet autioita. Tarkoittanee sitä, että viikon puolivälissä alkavat nuo tautitapaukset helpottaa...

Kyl mä veikkaan että meidänkin tehdas jossa on 150 ihmistä ja tehdas käy ilman stoppia niin kohta normiflunssa otetaan vakavasti kun aiemmin ollaan tarjottu ties mitä korvaavaa työtä.

Jos mä nyt satun saamaan k.o viruksen työmaalta ja huomaan sen noin 4 päivän kuluttua niin oon ehtinyt altistaan noin 10 henkilöä/päivä vaikka olisin varovainen pelkästään bussissa.
 

ijuka

Jäsen
Sitä olen itsekin ihmetellyt. Eka luokasta lähtien olin kotona koulun jälkeen tai jos ei ollut koulua vaikka kuumeen takia yksin kotona kun äitini kävi töissä. Asuttiin Espoossa ja mutsin firma oli Helsingin keskustassa. Lapselle opettaa vaan miten toimitaan ja ruokaa saatavilla tai sitten jättää rahaa, että voi käydä kaupassa. Voihan 5-vuotiaanki törkätä bussiin jos on vaan joku aikuinen ottamassa vastaan. Aikuiset auttaa vaikka pysähdyspaikoilla jos on jano tai nälkä tai joku muu ongelma. Ainakin itsellä meni niin kun menin sukuloimaan itsekseni.

Nykyajan lapset on sitte kai ihan uusavuttomia. Tai heistä tehdään sellaisia, lapset ovat syyttömiä. Jos eka luokkalainen ei pärjää yksin aamusta iltapäivään yksin niin ihmettelen.
Sama juttu. Itellä ei ainakaan vanhemmat ikinä jäänyt kotiin tai hankkinut mitään hoitoa jos olin kipeänä. Taisin jopa ekaluokkalaisena jäädä yksin kotiin eikä siinä ikinä mitään ongelmaa ollut.
 

Byvajet

Jäsen
Suomessa on kulttuuri, jossa jo pelkkä kyseleminen ja keskusteleminen koetaan kritiikiksi.

Tästä sattui heti silmiini esimerkki. Tampereen apulaispormestari ihmettelee annettujen ohjeiden ristiriitaisuutta. Hän epäilee, että THL ja hallitus eivät uskalla tai halua kertoa ääneen todellista tavoitettaan vaan pimittävät sitä.

Katsokaapa Jäntin Facebook-julkaisuun tulleita kommentteja. Siellä kannustetaan olemaan hiljaa, lopettamaan ajattelu ja kuuntelemaan asiantuntijoita.

Näin se Suomessa menee. Komentoketjun on toimittava ja on vaarallista, jos joku ajattelee välissä.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Kyllä meilläkin 80-luvulla oltiin yksin kotona ihan ala-asteesta lähtien tai kavereiden kanssa touhuamassa jossain. Vanhemmat tulivat sitten päivällä töistä kotiin. En tiedä mikä on nykykäytäntö.

Lisätään vielä, että olihan niitä kavereita jos apua tarvitsi ja muutenkin missään netissä tai kännykän kanssa norkoiltu. Omalla kohdalla tuo nyt oli 90-lukua mut sillon oliki tavallista että voi mennä soittaa ovikelloa ilman ennakkoilmotusta. Jopa viikko ennen tapaamista saatettiin sopia missä nähdään mut maailma on nyt eri, toki kyllä lapset vieläkin oppisi jos opetettas.

Sellasta paapomista nykyään tuo lapsien kasvattaminen että ihan mielellään en edes lue asiasta jossei vahingossa tule vastaan.
 

Barney

Jäsen
Silti vain nöyrästi uskotaan auktoriteettiin, koska kulttuuriimme kuuluu ajattelun lopettaminen ja auktoriteetille alistuminen.
Auktoriteetin kyseenalaistamisessa ei ole mitään vikaa, jos kompetenssi riittää siihen. Itse voi myöntää, että ainakaan minulla ei riitä kompetenssi, vaikka olenkin useita nettiartikkeleita aiheesta lukenut. Loppujen lopuksi tällaisessa tilanteessa auktoriteettiin luottaminen on järkevin ratkaisu. Yleensä sille on aika vahvat perusteet, että minkä takia joku henkilö on auktoriteettiasemassa.

Toinen ilmiö Suomessa on myös se, että ihannoidaan aina ulkomaalaisia asiantuntijoita ja muiden maiden toimintatapoja. Tämä ilmiö esiintyy lähes kaikessa ja on todennäköisesti seurausta kansan huonosta itsetunnosta. Suomi on kuitenkin terveydenhuollonkin saralla ihan maailman kärkimaita ja vaikka se suomalainen asiantuntija ei olekaan valmistunut esimerkiksi Harvardista, niin siitä huolimatta hänellä saattaa olla asiantuntemusta.

Aika harvassa ovat ne tilanteet, joissa yksi tietty toimintamalli olisi absoluuttisesti paras jokaiselle toimijalle. THL on voinut tehdä virheitä arvioidessaan tämän viruksen vakavuutta ja joidenkin muiden toimijoiden arviot ovat olleet parempia. Se ei kuitenkaan automaattisesti takaa, että niiden muiden toimijoiden arviot ja teot ovat parempia myös tulevaisuudessa. Niillä ulkomaalaisilla toimijoilla ei ole kuitenkaan THL:n päättäjien tapaan kymmenien vuosien kokemusta juuri nimenomaan Suomen terveydenhuoltojärjestelmästä.

Harkimo, Jungner tai joku muu Liike nyt -puolueen jäsen seuraavaksi varmaan ehdottaa (jos ei ole jo ehdottanut), että tällaiset päätökset pitäisi tehdä kansanäänestyksellä. Kyllähän kansalaisilla on parempi kyky käsitellä tällaisia erittäin monimutkaisia asioita kuin kouluttautuneilla ja kymmeniä vuosia alalla työskenneillä ammattilaisilla. Loppujen lopuksi tässäkin tilanteessa on niin paljon muuttujia, jotka vaikuttavat päätöksiin, että en minä ainakaan osaa luetella niistä kuin murto-osan.

Loppujen lopuksi asiantuntijat tulevat kuitenkin tekemään ne lopulliset päätökset, joita meidän kuuluu noudattaa. Voihan sitä halutessaan haukkua THL:n ihan paskaksi, maalailla uhkakuvia tulevaisuudesta ja suhtautua negatiivisesti kaikkeen. Vaihtoehtoisesti voi noudattaa asiantuntijoiden neuvoja, luottaa asiantuntijoiden ammattitaitoon ja suhtautua positiivisesti tulevaisuuteen. Lopputuloksen kannalta sillä ei ole mitään väliä, joten itse valitsen tässä ainakin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon. Se todennäköisesti parantaa myös minun elämänlaatuani tulevien viikkojen aikana.

Jälkikäteen näemme, että miten Suomen tekemät ratkaisut ovat onnistuneet. Minä olen tyytyväinen ainakin siihen, että tällä hetkellä näistä asioista päättää kaiken järjen mukaan maamme parhaat asiantuntijat. Kenen näitä päätöksiä pitäisi olla tekemässä, jos ei heidän? Kansan? Jonkun ulkomaalaisen asiantuntijan? Tietenkään asiantuntijoihin ei pidä luottaa sokeasti ja käsittääkseni Suomessa lentävät myös auktoriteettiasemassa olevat henkilöt aika nopeasti asemastaan pois, jos he tekevät merkittäviä virheitä. Toista se on joissain muissa maissa, joissa esimerkiksi presidentitkin saavat valehdella ja vääristellä totuuksia minkä ehtivät.
 

ijuka

Jäsen
Niin, voihan sitä vakaasti luottaa meidän THL:n asiantuntemukseen kuin vuoreen, mutta itselleni on edelleen hieman kyseenalaista se, minkä takia THL:n tilastonikkareiden asiantuntemus on mukamas niin paljon asiantuntevampaa kuin esimerkiksi WHO:n.

Esim. se, että THL:n arviot ovat tähän mennessä olleet joka suhteessa pielessä, ei ainakaan omasta mielestäni heihin luottamista puolla.
 

teppana

Jäsen
Ei petä ei, juuri luin uutisen että Trump yrittää / yrittänyt ostaa rokotteen, tai lähinnä sen aihion, saksalaiselta yritykseltä mutta sillä ehdolla että Jenkeillä olisi yksinoikeus rokotteeseen kunhan se valmistuu.

Onko huhu sitten totta vai ei, mene ja tiedä mutta tilanteessa jossa koko maailman tulisi puhaltaa yhteen hiileen ajatus tällaisista touhusta pistää ne. ihmetyttämään.

Tällaisella toiminnalla Trump varmistelee jatkokautta. Ihmiset rakastaa valtion päämiestä joka kusettaa muita ja suojelee heitä. Sairasta, mutta näin se vaan on.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tässä mielestäni yksi parhaista artikkeleista koronaviruksen suhteen.

Washington Post: "Why outbreaks like coronavirus spread exponentially, and how to "flatten the curve"

Tämän jälkeen, jos joku edes kehtaa väittää, että ei juurikaan kannata yrittää hidastaa tartuntojen leviämistä vaan jatkaa kaikkea toimintaa niinkuin ennenkin, niin voi mun puolesta suksia mäkeen, koska ei ymmärrä tämän asian suhteen yhtään mistään yhtään mitään!
Hyvä artikkeli.

Pitääkö suksia mäkeen, jos ei osaa englantia riittävästi tuon lukeakseen ja väittää, että ei kannata yrittää hidastaa? Hymiö.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää on mahtavaa kamaa. Mitä luulet, onko viesti ymmärretty?
Yritän vähentää paniikkia kirjoittamalla positiivisia mielipiteitä kaiken tämän ikävän keskellä.

Paniikkia tuntuu vielä olevan, joten työni ei ole vielä tehty.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Osmohan ei ole tässä asiantuntija (vaikka oikeastaan on kaikessa, idoli) mutta samantapaista olen itsekin hieman miettinyt:


Tuo pointti Kiinasta on ihan kiinnostava, alkaakohan siellä sitten toinen aalto melko pahana jossain vaiheessa, kun ei väestöä voi loputtomiin pitää lukkojen takana? Tietysti jos välissä ehditään hommata rokote niin sitten tilanne on ok, mutta siinä taitaa vielä aikaa mennä.

(Hmm, näköjään en sitten pystynyt vastustaa kiusausta spekuloida asiasta josta vähän tiedän - haluatte ehkä seuraavaksi kuulla kommentointiani säieteoriasta?)
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sama juttu. Itellä ei ainakaan vanhemmat ikinä jäänyt kotiin tai hankkinut mitään hoitoa jos olin kipeänä. Taisin jopa ekaluokkalaisena jäädä yksin kotiin eikä siinä ikinä mitään ongelmaa ollut.

En usko että se suurin ongelma on koulujen sulkeminen vaan nimenomaan päiväkotien. Tuossa on vielä aika monta ikäluokkaa, jotka eivät missään olosuhteissa pysty olemaan yksin kotona.

Oma linja asiaan oli ~10v sitten se, että jos oma 1-luokkalainen pystyy yksin taivaltamaan 1,5km koulumatkan liikenteen seassa, hän pystyy olemaan myös yksin kotona 4 seinän sisässä. Tosin vuorotyöntekijänä nuo pätkät eivät olleet kovin pitkiä. Voin kuvitella että jos molemmat vanhemmat tekevät töitä vaikkapa 7-16 ja jos työmatkaakin on niin kynnys jättää 1-2-luokkalainen kotiin koko päiväksi on iso. Tai ainakin joka päiväksi seuraavat 3kk. Ei kai noita IP-hoitoja turhaan kunnissa järjestetä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En usko että se suurin ongelma on koulujen sulkeminen vaan nimenomaan päiväkotien. Tuossa on vielä aika monta ikäluokkaa, jotka eivät missään olosuhteissa pysty olemaan yksin kotona.

Oma linja asiaan oli ~10v sitten se, että jos oma 1-luokkalainen pystyy yksin taivaltamaan 1,5km koulumatkan liikenteen seassa, hän pystyy olemaan myös yksin kotona 4 seinän sisässä. Tosin vuorotyöntekijänä nuo pätkät eivät olleet kovin pitkiä. Voin kuvitella että jos molemmat vanhemmat tekevät töitä vaikkapa 7-16 ja jos työmatkaakin on niin kynnys jättää 1-2-luokkalainen kotiin koko päiväksi on iso. Tai ainakin joka päiväksi seuraavat 3kk. Ei kai noita IP-hoitoja turhaan kunnissa järjestetä.
Eihän ongelma koululaisten kohdalla ole se kotona olo tosin ei ala-aste tai siis alakoulu ikäisiä saa pidettyä kotona neljän seinän sisällä jos ei ole valvomassa.
Vaan se oppiminen itsenäinen opiskelu ei onnistu tuon ikäisiltä ja sen takia se vaatii vanhempia mukaan.
Päiväkoti ikäisten kohdalla tulee lisäksi ihan se pärjääminen.
Varsinkin kun ei se pari viikkoa tule riittämään jos sulkuja laitetaan se on vähintään kuukausi tai pahimmillaan loppu lukukausi.

Lisäksi kun tämä oikeasti sitoo näiden syiden takia huomattavasti enemmän ihmisiä myös niistä tärkeistä toiminnoista kotiin eikä töihin.
Myöskin ne taloudelliset vaikutukset toimivaan yhteiskuntaan ovat tuossa vaihtoehdossa hirvittävän isot.

Tämä myös saa ihmiset liikkeelle kuten kävi Italiassa.
Porukkaa lähtee samantien mökeille yms jos sulut tulevat.

Testauksen lisäämistä vouhkaaville esimerkiksi Pirkanmaalla on kokonainen yksi potilas ollut sairaalassa ja hänkin vain lyhyen aikaa.
Muiden oireet eivät ole vaatineet sairaalahoitoa ollenkaan ja tätä ryhmää on suurin osa sairastuneista.
Kertokaa nyt testaamiseen kaikki paukut haluavat käytetäänkö resurssit mielummin testaamisen ? Jossa saadaan jonkun verran tartuntoja esille mutta yksikään ei vaadi edes sairaalahoitoa vai pistetään ne paukut niihin vaikeampiin potilaisiin jos niitä tulee?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä olen itsekin ihmetellyt. Eka luokasta lähtien olin kotona koulun jälkeen tai jos ei ollut koulua vaikka kuumeen takia yksin kotona kun äitini kävi töissä.

Samaa pohdin eilen. Tulin hyvin usein yksin kotiin suoraan koulun jälkeen. Joskus menin kavereille. Joskus joku kaveri tuli meille. Välillä jätin lapun, missä kerroin olevani. Välillä sekin taisi unohtua.

Kipeänä olin kotona yksin ja pärjäisin. Muistan vain yhden tapauksen, missä sairaanhoitaja-äitini jäi hoitamaan minua. Ihmettelin silloin, että sellainen ylipäätään oli mahdollista. Ja vielä näin yli 30 vuoden jälkeenkin ihmettelen, että miksi hän jäi tuolloin kotiin, kun en ollut mitenkään erityisen kipeä. Olisiko silloin ollut sitten jotain rajumpaa tautia liikkeellä, niin pelattiin varman päälle? No, hyvin selvittiin noin, vaikka vanhemmat olivatkin töissä. Ruokaa löytyi jääkaapista. Välillä he soittelivat. Ja usein naapurin eläkkeellä oleva rouva kävi jossain vaiheessa pitämässä seuraa.

80-luvulla asiat olivat noin. Asuin lapsuuteni silloin hyvin tuoreella omakotitaloalueella, joka sijaitsi pienen maalaistaajaman reunoilla. Siellä oli tuolloin hyvin paljon lapsia, ja ilmeisesti lapsiin luotettiin osin siksikin, että niitä riitti monessa talossa. Ja toisaalta yhteisö valvoi omiaan.

Tänä päivänä tuo ei onnistuisi kun hysteeriset vanhemmat tai huolestuneet kansalaiset tekisivät jatkuvalla syötöllä lastensuojeluilmoituksia joko vainoharhaisuuttaan tai silkkaa ilkeyttään. Me pärjäsimme, mutta jostain syystä nykyvanhemmat eivät luota lapsiinsa. Yhteiskunta on jopa monella mittarilla turvallisempi nykyään, mutta tiedonkulku on nopeampaa, ja siksi myös pelko leviää, jopa aiheeton sellainen. Ja tämä tuo harhakuvan uhkaavasta maailmasta. En tiedä, että näkyykö tämä myös siinä, että koronaviruksenkin kohdalla nuo apokalyptisimmat uutiset saavat eniten näkyvyyttä?

Nykymaailmasta kuvaava esimerkki oli se, kun luin uutisen, jossa muistaakseni 14-vuotias neuvokas nuori oli pelastanut tulipalosta pienemmän sisaruksensa. Vanhemmat olivat olleet tuolloin poissa. Erehdyin lukemaan kommentteja sosialistisesta meediosta, ja siellä hyvin moni oli sitä mieltä, että 14-vuotias ei saisi missään nimessä olla yksin kotona, ja tulipalo oli vain tuon syytä.

No, vanha sanonta: tulisipa sota ja normaalit ajat. Ehkä koronakin saa vähän ihmisiin takaisin tätä maalaisjärkeä. Tai sitten se vie sen lopullisesti...
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Häiden dj, jos kyseinen juhla on yhtään mennyt kuin nuo yleensä menee, on jutellut häävieraiden kanssa.

Ja luultavasti aterioinut samasta buffet-pöydästä kuin häävieraat. Risteilijäepidemioissahan tuota buffet-ruokailua pidettiin yhtenä suurimpana tartuntojen levittäjänä. Tartuttaja on levittänyt viruksensa ottimiin ja sieltä sitten seuraavien käsiin jonka jälkeen siirrytään paljain käsin voileipäpöytään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Koulujen auki pitämisessä ei oikein enää taida olla perusteita. Oppilaita noin puolet pois ja henkilökunnasta myös.

Näin Jyväskylässä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Luojan kiitos Suomen viranomaiset eivät tee päätöksiä muutamien lehtien nettiartikkelien artikkelien perusteella.

Demokratia kunniaan. Voi lähettää korona-valvojaisten studioon whats appilla viestiä ja osallistua lähetykseen, että mitä Suomen seuraavaksi tulisi tehdä. Arvotaan kuorma Corona - olutta ja lautapeli osallistujien kesken. Parhaat pääsee lähetykseen.
 

Kyylä

Jäsen
Koulujen auki pitämisessä ei oikein enää taida olla perusteita. Oppilaita noin puolet pois ja henkilökunnasta myös.

Näin Jyväskylässä.
Tavallaan on varman hyvä, että osalla keulii. Vähentää painetta koulussa. Koulujen kiinnilaitossa tosin on näkökulmia, joita usea ei tule ajatelleeksi.

Aikanaan opettajalakon aikaan koululaiset alkoivat pyöriä kaupoissa ja julkisilla paikoilla. Tuli järjestyshäiriöitä ja lopulta kauppiaiden paine päätti lakon. Kaikki eivät nimittäin kykene tai halua opiskella omatoimisesti. Onko siis kokonaisuuden kannalta parempi, että koululaiset ovat yhdessä paikassa kuin parveilevat pitkin kyliä joutilaina ja virusta levittämässä?

Toinen näkökulma liittyy siihen, että koulu on aikamoista sosiaalityötä. Jokainen koululainen saa ainakin yhden lämpimän aterian ja ainakin yhden oletetusti järkevän aikuiskontaktin päivässä. Sekin painaa vaakakupissa, kun koulujien kiinnilaittoa mietitään.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tänne kun pääasiassa jaetaan, jostain syystä, enemmän negatiivissävytteisiä viestejä ja uutisia, ajattelin tällaisen hieman lohdullisemman uutisen sopivan joukkoon myös.


Välillä tuntuu, että moni unohtaa sen, ettei tässäkään ole kyse mistään uudesta tilanteesta. Pandemioita on aina ollut ja tottakai niiden torjumiseen on olemassa hyvinkin seikkaperäiset suunnitelmat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös