Miksi ihmeessä tällainen skenaario ilman mitään kontaktia reaalimaailmaan tehdään, kun tarkoituksena on miettiä mikä on Suomen koronatilanne vaalipäivänä 18.4?
Valitettavasti ihmiskunta ei ole keksinyt matemaattista mallinnusta parempaa kristallipalloa, ja tilastotietoon perustuva matemaattinen mallinnus taas ei voi ikinä olla täysin reaalimaailmassa kiinni. Toisaalta kyseistä mallia ei varmasti ole tehty "ilman mitään kontaktia reaalimaailmaan". Miksi pyrkisimme sitten ennustamaan yhtään mitään? Voiko sääennustukset ja väestötieteen populaatioprojektiot siis heittää samaan roskakoriin THL:n mallien kanssa?
Mallin tarkoituksenahan on nimenomaan ennustaa tulevaisuutta, jotta voimme tehdä jotain päätöksiä sen suhteen. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että katsot aamulla sääennusteesta, pitäisikö ottaa sateenvarjo mukaan, jos kotimatkalla tuleekin vettä. Mallinnukseen on aina pakko ottaa joku lähtökohta, ja yleensä se lähtökohta on se, missä tällä hetkellä ollaan. Siispä mahdollisia, pohdinnassa olevia lisärajoituksia (jotka myöhemmin toteutuivat) ei ilmeisesti ole tähän nimenomaiseen laskelmaan tehty, koska sellaisia ei vielä ollut voimassa - tietysti mallinnusta olisi voinut (ja pitänyt) laajentaa ja laskea samalla, mihin lopputulokseen millaisillakin rajoituksilla olisi mahdollisesti päädytty. En itse asiassa ole noihin THL:n laskelmiin pintaa syvemmin tutustunut, joten paha sanoa, onko siellä itse asiassa näin tehtykin. Tämä siis ennemminkin yleisluontoisena vastauksena kysymykseen.
Poliitikot sitten tekevät mallien perusteella päätöksiä, ja nyt se (ehkä hätiköity?) päätös oli, että kuntavaaleja siirretään. THL:ää tai sen malleja lienee turha tuosta päätöksestä syyttää. Siellä on vain rakennettu työkalu jota poliitikot sitten käyttävät tavalla tai toisella. Ja tietenkin työkalujakin voi kritisoida, jos perusteita on. Nykytilanne lisärajoituksineen ei kuitenkaan ole vertailukelpoinen THL:n mallin kanssa (mikäli olen ko. mallin lähtökohdat oikein ymmärtänyt), joten sellainen vertailu on varsin hedelmätöntä. THL:n mallin hyvyyteen tai huonouteen en tässä missään nimessä ota kantaa, kun ei sitä näillä tiedoilla ole mitään kompetenssia lähteä tekemään.