Ei ole mitään dataa, vain se tieto, että potilaat on entistä sairaampia ja sairaalaan joutuu suurempi osuus tartunnan saaneista. Lisäksi tiedotustilaisuussa mainittiin, että pitkät tehohoidon jaksot lisäävät tehohoidon kuormitusta.
Harmillinen tilanne, kun tartunnat on saatu kuriin melko hyvin, mutta brittivariantti tuo silti painetta sairaaloihin.
Tämä on oikeastaan aika jännä tieto. Olen itse seurannut pitkään sairaalapotilaiden määrän kehitystä, ja olen arvioinut suhteellista osuutta vertaamalla sairaalahoidossa olevien määrää viikkoa aiempaan kahden viikon aikana sairastuneiden määrään. Tuo siksi, että tuo kahden viikon aikana sairastuneiden määrä on aika hyvä indikaattori sille, kuinka moni sairastaa koronaa tällä hetkellä. Viikon viive tuossa on taas järkevä siksi, että sairaalaan ilmeisesti joudutaan yleensä viikon päästä taudin toteamisesta.
No, kaava ei ole aukoton, mutta yllättävän hyvin se on ollut linjassa, kun pieni heilunta sallitaan.
Kun THL muutti sairaalatilastointia joulukuun alussa, tuo luku oli noin 4.5%. Ja tuo pysyi varsin vakaana aina tammikuun loppupuolelle (vaihtelu n. 4.0-5.0% välillä).
Sen jälkeen helmikuun alkupuolella tuo alkoi yhtäkkiä laskea reippaasti, ja päätyi kuun puolivälissä noin 2.5% paikkeille. Tässä oli todennäköisenä syynä se, että tuolloin testattiin paljon massatestejä mm. kouluissa, ja sen vuoksi paljastui useita sellaisia tartuntoja, jotka normaalisti jäisivät havaitsematta. Tai ainakin tätä tarjottiin selitykseksi. Sen jälkeen käännyttiinkin taas nopeaan nousuun, mutta nyt viimeiset pari viikkoa tuo luku on ollut noin 3.0-3.5%, eli selvästi alempana kuin vuodenvaihteessa.
No, miten sitten tehohoito? Tuolla samalla kaavalla nyt lievää nousua, mutta lukema on vain vähän korkeampi, kuin viime vuoden lopulla. Ja tammikuussa käytiin selvästi korkeammalla. Kuitenkaan tämä teholla olijoiden määrä ei seuraa niin hyvin sairastuneiden määrää, että sen pohjalta voisi välttämättä sanoa suuriakaan.
En silti epäile tuota mainitsemaasi, mutta ainakaan tuossa tilastossa se ei vielä näy. Potilaiden suurempi määrä selittyy ihan suoraan sairastuneiden suuremmalla määrällä.