F
Flonaldo
Juu, ei minulla tässä muuta ongelmaa ollut kuin "tällä hetkellä sairaana" - mikä Worldometersin luku on aika fuulaa.Wordometersillä on samat luvut kuin esim. BBC:llä
Tämähän siis riippuu "sairaan" määrittelystä. Virusta todetusti elimistössä ja testi tehtynä, mutta suurella osalla lievät oireet. Tavallaan "sairas" kuitenkin. Briteissähän on ollut käytössä myös tämä "coronavirus symptoms tracker", jolla on voinut listata itse näitä oireitaan, jos luulee niiden olevan koronataustaisia. Trackerissa on useimmilla alueilla ollut paljon enemmän tapauksia kuin itse tutkimuksella osoitettuja aktiivitapauksia. Eli "tuntemuksia" ja "oireita" ollut useimmilla kuin havaittua koronaa. Totuus lienee jossain puolivälissä.
Viimeisen 14 päivän aikana uusia todettuja tartuntoja on ollut ~66 tuhatta. Jos ottaisi 10 päivää (suurella osalla tauti ei kestä kahta viikkoa), niin vielä vähemmän. Noistakin merkittävä osa on kokonaan oireettomia, kun koululaisten pikatestejä tehdään ~miljoona päivässä.
Tuo Zoen seurantasovellus on yksi lähde sitten varsinaisten testien lisäksi ja myös tilastokeskus säännöllisesti testaa täysin satunnaisotannalla jengiä.
Mistä kaikesta päästään siis siihen, että minä tahansa ajanhetkenä nyt ehkä 50-75k ihmistä on oireellisesti sairaana - 100-150k ihmistä on tartunnan saaneita ylipäänsä oireettomat mukaan lukien. Ei puoli miljoonaa sairasta - mikä on Worldometersin luku, mihin lasketaan vain testeillä todetut positiiviset tapaukset ja... sitten tehdään luvulle... jotain.