Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 929 794
  • 81 126
F

Flonaldo

Rokotukset helpottavat tilannetta oleellisesti noin 6kk sisällä. Muutama viikko olisi mielestäni lyhyempi aika.

Siitä en saa kiinni, että missä olen sanonut rajoitusten jatkuvan massarokotusten jälkeenkin?
Mitä silloin muutaman viikon jälkeen siis tapahtuu? Virusta on nolla Suomessa ja voidaan poistaa kaikki rajoitukset? Mulla on sulle tuolla auton perässä nahkatakkeja myytävänä...

Olet tässä nyt tänään kommentoinut, että ihmiset jotka saavat omansa massarokotusvaiheessa eivät voi muuttaa omaa toimintaansa mitenkään rokotus + 3vko jälkeenkään, koska se olisi käytännössä muiden ihmisten murhaamista. Kovasti se kuulosti siltä, että rajoittaa pitäisi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Onko jollain jo kokemusta sellaisesta, että kun nyt muuntoviruspelossa pitää ekaa testi ottaa 4-5 päivää altistumisesta ja toinen sitten päivää ennen karanteenin loppua, että onko tuossa toisessa testissä joku saanut positiivisen jos ei ekassa ole ollut? Vanhempi tytär nyt karanteenissa minun luonani kun luokkakaverilla korona (tieto tuli lauantaina, karanteenimääräys sunnuntaina) ja huomenna käytän ekassa testissä, joka varmaan negatiivinen kun mitään oireita ei ainakaan ole.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Erittäin hyvä kysymys.
Valitettavasti voin vastata vain omasta puolestani.
Omassa elämässä maski tulee todennäköisesti pysymään varusteena pahimpina influenssa aikoina. Matkustamistani pandemia tulee rajaamaan vuosia, koska mielenkiintoni on alueilla, joilla virus tulee pyörimään pitkään. Tämä seikka vaikuttaa sosiaaliseen elämääni, koska aion vältellä ihmisiä, jotka ovat matkustaneet omasta mielestäni korkean riskin alueilla. Lentäminen on korkea riski. Itselläni rokotus on viikon kuluttua, eikä se vaikuta nyt omaksumaani elämäntapaan yhtään. Livelätkä, konsertit, leffat teatterissa ja mökkisessiot isolla porukalla ovat edelleen jäissä. Ravintolaan yksin tai kumppanin kansaa, jos se on asiakasmäärältään hyväksyttävissä. Vältän julkisia, mutta joudun niitä käyttämään. Työtä on tehtävä edelleen, ja sen näen itselleni suurimpana riskinä tartunnan saamiseen. Iäkkäimpiä tuttavia ja sukulaisia kohtaan sitä mukaa, kuin heidän rokotussuojansa on toisen pistoksen myötä riittävä. Eli en vielä kuukausiin. Jos tiedän jonkun lähipiiriini kuuluvan olevan rokottamaton riskiryhmäläinen, niin en häntä kohtaa. Kaikkia maailman murheita ei hartiat kanna, mutta 'himmailematta' elämistä pidän juuri nyt erittäin huonona ratkaisuna.

Tämä on kyllä surullinen seuraus koronasta: jotkut vetävät ns. käänteiset all-in ja jäävät paniikkimoodiin, vaikka olisi rokotettu yms.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Itse ihmettelen vain miten olet aiemmin pystynyt elämään kun kaikenmaailman viruksia on pyörinyt joka vuosi murheena.

No, kunhan saadaan rokotteet ja siitä PARISSA VIIKOSSA muodostuu vasta-aineet, niin ei muuta kuin ränni auki (nojoo, annetaan varmuuden vuoksi pari viikkoa ekstraa rokotteelle aikaa vaikuttaa). Otetaan me muut sitten sunkin puolesta, kippis!
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mitä silloin muutaman viikon jälkeen siis tapahtuu? Virusta on nolla Suomessa ja voidaan poistaa kaikki rajoitukset? Mulla on sulle tuolla auton perässä nahkatakkeja myytävänä...

Olet tässä nyt tänään kommentoinut, että ihmiset jotka saavat omansa massarokotusvaiheessa eivät voi muuttaa omaa toimintaansa mitenkään rokotus + 3vko jälkeenkään, koska se olisi käytännössä muiden ihmisten murhaamista. Kovasti se kuulosti siltä, että rajoittaa pitäisi.

Takkitilanne ok, mutta kiitos tarjouksesta.

Oma ajatteluni kulkee niin, että rokotus antaa itselleni suojan taudin vakavaa muotoa vastaan, mutta ei suojaa 100% tartunnan saamiselta. Voin saada siis rokotettuna tartunnan, jota levitän tietämättäni. Siksi pitäisin oleellisena, että tartunnat koitettaisiin painaa mahdollisimman alas, mikä oleellisesti pienentäisi minun riskiäni saada tartunta rokotuksesta huolimatta. Rokotuksilla tuo tartuntojen lasku viime kesän tasolle kestää vähintään 6kk. Siksi pitäisin fiksumpana sitä, että homma hoidettaisiin omatoimisesti nyt 2vk omalla kontaktiselibaatilla.

En ole ottanut kantaa siihen etteikö rokotteen saaneet voi muuttaa omaa toumintaansa, sillä uskon nyt rokotettavien olevan hyvinkin pidättyväisiä kontakteissaan.

Olen sen sijaan ottanut kantaa näkemykseen, että rokotteen saaneella ei ole mitään syytä 'himmailla' koska 'sairaalaan joutumisen riskiä ei ole.'
Minun mielestäni juuri nyt rokotetullakin on riski levittää tartuntoja. Mikä meni väärin?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se ainakin meni väärin ettei kaikkia kontakteja voi saada reaalimaailmassa nollaan. Ei edes kahdeksi viikoksi. Ihmisten pitää tehdä töitä, käydä kaupassa jne.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sain ekan rokotteen viime perjantaina. Kakkospiikki tulee toukokuun lopulla. Jatkan tätä ns bunkkerissa oleskelua siis kesäkuun alkuun tai puoliväliin. Sitten olen itse immuuni viruksen haitalliselle muodolle. Maskisuositus poustuu jne. Ja saanen todistuksen rokotteesta ja mahdollinen liikkumiskielto ei koske meikäläistä. Menikö oikein ja onko näin?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minun mielestäni juuri nyt rokotetullakin on riski levittää tartuntoja. Mikä meni väärin?

Sellaista rokotetta ei ole olemassakaan, mihinkään tautiin, joka suojaisi täysin tartunnoilta. Ei kai tämä nyt ole uutinen?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sain ekan rokotteen viime perjantaina. Kakkospiikki tulee toukokuun lopulla. Jatkan tätä ns bunkkerissa oleskelua siis kesäkuun alkuun tai puoliväliin. Sitten olen itse immuuni viruksen haitalliselle muodolle. Maskisuositus poustuu jne. Ja saanen todistuksen rokotteesta ja mahdollinen liikkumiskielto ei koske meikäläistä. Menikö oikein ja onko näin?

Todennäköisesti ei, sillä koronarajoituksissa on ollut (ja tulee olemaan) paljon myös kyse siitä miltä asiat näyttävät, ei siitä miten asiat ovat. Ilmeisesti Suomessa siis rokotuksen saaneetkin "joutunevat" pitämään maskeja yms etäisyyksiä siinä missä muutkin. Koska se näyttää siltä, että nyt tehdään oikeita asioita. Ehkä sitten kun hallitus herää paskahalvauksestaan, tähänkin tulee muutos.

Kiurulle, Henrikssonille ja kumppaneille ei enää tämän kevään jälkeen ole muuta sanoittavaa kuin tämän kohtauksen lopetus:

 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minun mielestäni juuri nyt rokotetullakin on riski levittää tartuntoja. Mikä meni väärin?
Olet oikeassa siinä että on olemassa vaara siitä että levittää. Olen myös samaa mieltä että ne jotka nyt saa rokotteen kannattaa varoa miten liikkuu, koska niin pieni määrä on saanut rokotteen.

Mutta siinä vaiheessa kun omat läheiset ovat saaneet rokotteen, ja minä myös (eli vasta kesällä) niin onhan se aivan järjetöntä ajatella että siinä vaiheessa lähtisin enää varomaan yhtään mitään näin normaalissa arjessa. Se olisi loputon suo mikäli tähän lähdetään.

Kyllä tässä varmasti pysyy maskit vielä osalla, ja mikäli pysyy niin sehän on vain hyvä niille. En tuomitse. Itsekin meinaan jatkossa käyttää maskia mikäli olen flunssassa ja joudun käymään kaupassa. Se ei vaadi minulta mitään ponnistelua, ja ainakin omassa päässä kuvittelen että teen tällä kenties palveluksen jollekin toiselle.

Ylipäätänsä olisi suotavaa että ihmiset oppisivat jatkossa ettei kannata liikkua flunssaisena ympäri kylää. Se on lopulta helvetin kallista lystiä yhteiskunnalle kun ihmiset levittää tauteja työpaikoilla. Vaikka tauti ei olisi vakava, niin onhan se perseestä olla pienessä flunssassa puolet talvesta.

Vähän jään kyllä kaipaamaan sitä kun saa kaupassa kyylätä onko ihmisillä maskeja. Saa jatkossa sitten kyylätä kuka paheksuen katsoo minua hullua joka pitää maskia. :)
 
Suosikkijoukkue
IFK
Sellaista rokotetta ei ole olemassakaan, mihinkään tautiin, joka suojaisi täysin tartunnoilta. Ei kai tämä nyt ole uutinen?

Olen erittäin tietoinen, että ei ole. Oleellista onkin, että kuinka paljon tartuntoja on liikkeellä, joista voin saada tartunnan rokotuksesta huolimatta. Nolla (0) tartuntaa ympäristössä, niin pidän riskiä olemattomana. 68000 tartuntaa ympärillä, niin pidän riskiä merkittävänä.

Nyt tuntuu pelin henki olevan, että voidaan elää kuin pellossa, koska rokote vähentää riskiä tartunnan saamiseen. Tuo on totta, mutta se tapahtuu hitaasti. Meillä olisi käytössämme todella tehokas väline prosessin nopeuttamiseen. Haluammeko käyttää sitä?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No maskit ovat tutkitusti jo alasajettu. Taudin välttää vain rokotuksella tai olemalla kotona.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Takkitilanne ok, mutta kiitos tarjouksesta.

Oma ajatteluni kulkee niin, että rokotus antaa itselleni suojan taudin vakavaa muotoa vastaan, mutta ei suojaa 100% tartunnan saamiselta. Voin saada siis rokotettuna tartunnan, jota levitän tietämättäni. Siksi pitäisin oleellisena, että tartunnat koitettaisiin painaa mahdollisimman alas, mikä oleellisesti pienentäisi minun riskiäni saada tartunta rokotuksesta huolimatta. Rokotuksilla tuo tartuntojen lasku viime kesän tasolle kestää vähintään 6kk. Siksi pitäisin fiksumpana sitä, että homma hoidettaisiin omatoimisesti nyt 2vk omalla kontaktiselibaatilla.

En ole ottanut kantaa siihen etteikö rokotteen saaneet voi muuttaa omaa toumintaansa, sillä uskon nyt rokotettavien olevan hyvinkin pidättyväisiä kontakteissaan.

Olen sen sijaan ottanut kantaa näkemykseen, että rokotteen saaneella ei ole mitään syytä 'himmailla' koska 'sairaalaan joutumisen riskiä ei ole.'
Minun mielestäni juuri nyt rokotetullakin on riski levittää tartuntoja. Mikä meni väärin?

Jees, se on varmasti mahdollista, että levittää rokotettunakin tartuntaa. Tosin esimerkiks siinä Pfizerin rokotteessa ensimmäisten tutkimusten mukaan riski levittämiseen tippuu todella roimasti. Oliko jopa 80-90%:sti pienempi riski. Jos se pitää paikkaansa jatkotutkimuksissa myös, niin sehän tarkoittaa selkokielisillä uutisilla, että koronavirukselle käy huonosti, kun puolustus/immuniteetti onkin vastassa.

Onko sitten AZ ja muut miten ehtineet tutkia tätä. Siitä ei tietoa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
No maskit ovat tutkitusti jo alasajettu. Taudin välttää vain rokotuksella tai olemalla kotona.

En itsekään usko maskien 100% suojaan. Mutta siihen uskon vahvasti, että maski vähentää merkittävästi käyttäjästä leviävien virusten määrää. Ja se on maskin pitämisen pihvi. Minulle tosin riittää nakkimakkarakin, ja jos maski auttaa välttämään yhdenkin influenssan, jotka mulla nykyisin venyy pahimmillaan kuukausiinkin, niin mua ei paskaakaan kiinnosta se, mitä joku ajattelee mun maskin pidostani.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mikäli kyseessä on ”kontaktiselibaatti” niin kyse ei ole halusta vaan realiteeteista. Miksi et hyväksy sitä ettei se ole reaalimaailmassa mahdollista.

Mitä en hyväksy? Montako kertaa minun on kerrottava, että käytän julkisia, ja käyn vielä jonkun verran töissä, vaikka korona on vienyt niistä leijonan osan? Oleellista on, paljonko pystyt kontakteja vähentämään? Onko kaupassa käytävä joka paivä, vai joka toinen viikko? Kuljetko dösällä vai jalan? Tungetko töissä sinne, missä kaikki muutkin ovat yhdessä kasassa, vai pysytkö kauempana. Helppoja pieniä valintoja. Ei bunkkeria, pakokauhua, tai fantasiaa. Ihan vaan arkisia pikku päätöksiä. Voinko elää juuri nyt ilman tuota kontaktia? Useimmiten voin.
 
F

Flonaldo

Siksi pitäisin oleellisena, että tartunnat koitettaisiin painaa mahdollisimman alas, mikä oleellisesti pienentäisi minun riskiäni saada tartunta rokotuksesta huolimatta. Rokotuksilla tuo tartuntojen lasku viime kesän tasolle kestää vähintään 6kk. Siksi pitäisin fiksumpana sitä, että homma hoidettaisiin omatoimisesti nyt 2vk omalla kontaktiselibaatilla.
Hoidettaisiin? Mikä siis tilanne olisi 2 viikon jälkeen? Tartuntojen nollaus vaatii kuukausien todella kovan, sellaisen ihan oikean lockdownin.

Nyt on toki ikävä jakso Suomessa. Mutta kevään ja kesän tullen tilanne paranee, merkittävästi. Ei kesällä tarvitse pelkästään rokotteiden tuomaan tartuntojen laskuun nojautua. Ja 6 kk:sta puhuminen muutenkin tuntuu hupsulta, kun uusimmat THL:n ennusteet parhaissa positiivissävyisissä tilanteissa ovat antaneet rokotteen kaikille halukkaille jo huomattavasti nopeammin.

En ole ottanut kantaa siihen etteikö rokotteen saaneet voi muuttaa omaa toumintaansa, sillä uskon nyt rokotettavien olevan hyvinkin pidättyväisiä kontakteissaan.
Minusta se on kyllä kannan ottamista, jos toimintaansa muuttavat tekevät niin tavoitteenaan tappaa läheisiään, ilmeisesti perinnön toivossa.

Todennäköisesti ei, sillä koronarajoituksissa on ollut (ja tulee olemaan) paljon myös kyse siitä miltä asiat näyttävät, ei siitä miten asiat ovat. Ilmeisesti Suomessa siis rokotuksen saaneetkin "joutunevat" pitämään maskeja yms etäisyyksiä siinä missä muutkin. Koska se näyttää siltä, että nyt tehdään oikeita asioita. Ehkä sitten kun hallitus herää paskahalvauksestaan, tähänkin tulee muutos.
Tässä ei ole toki kyse pelkästään tuosta. Jos mummot ja riskiryhmäläiset saavat virallisenkin luvan laittaa elämän risaiseksi, on siinä kohdin turha enää odottaa nuorten mitään noudattavan. Rokotetut joutuvat siis sinnittelemään hieman pidempään "myötätunnosta" ja "solidarisuutta" osoittaakseen. He ovat omansa saaneet, sitten vielä pieni hetki odottelua, jotta jonon perilläkin ollaan saatu tervetuliaismalja kouraan - vasta sitten skoolataan ja bailataan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Alustavissa tutkimuksissa ensimmäisen annoksen jälkeen tartuttavuus vähenee 67%. Huima luku ja tähänkin saataneen ”oikean elämän” lisädataa lähiaikoina.

Ok, lupaavalta vaikuttaa. 67%:kin tarkottaa, että tartuttavuudesta 2/3 pois, eli tartunnat tulevat alas aikas mukavasti. Toki se hopeavesi-porukka jatkaa vielä entiseen malliin tartuttamista sittenkin, mutta josko tässä nyt saatais lopulta rokotus% oikeinkin ylös ajan kanssa.

Ja olen aikas varma siitä, että viimeistään syksyllä/loppuvuodesta rokotteita saa jo suht helpostikin. Mutta siihen pisteeseen on vielä ikävästi matkaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tuli katsoa ensimmäinen jakso tätä YLE:n julkaisemaa sinänsä laadukkaasti toteutettua koronadokkaria. Väkisinkin tuosta ensimmäisestä jaksosta muistuu mieleen ne vuodentakaiset tunnelmat kun oltiin uuden pelottavan asian äärellä, samalla kun maailmalta alkoi kantautua kuvia täyttyvistä sairaaloista sekä ruumisarkkupinoista, samalla kun Suomessakin ryhdyttin ennennäkemättömiin toimenpiteisiin Uudenmaan sulkuineen kaikkineen. Jengi säikähti oikeasti niin, että eristäytyminen tapahtui luonnostaan ja tartuntamäärät painuivat pakottamattakin nopeasti alas.

Nyt kun tässä on vuosi näitä uutisia seurattu melkoisella tykityksellä, niin onhan se selvää, että shokkiarvo vähitellen poistuu ja tilalle astuu turtuminen. En oikeasti usko, että edes kohdennettu ulkonaliikkumiskielto olisi sellainen toimi, jolla ihmisten väliset kontaktit painuisivat niin alas kuin mitä ne olivat viime kevänä. Onneksi merkittävänä apuna R-luvun painamiseksi nyt on käytössä rokotteet.

 
F

Flonaldo

Ok, lupaavalta vaikuttaa. 67%:kin tarkottaa, että tartuttavuudesta 2/3 pois, eli tartunnat tulevat alas aikas mukavasti.
Huomattavasti enemmän. On tuo luku 67, 57, 87 tai jotain muuta, sen toiselle puolen jäävän 33 % tartuttavuus pienenee rokotteen myötä myös merkittävästi. Jollain ehkä vain 10 %, jollain 90 % - suurimmalla osalla suurella todennäköisyydellä >50 %.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Minusta se on kyllä kannan ottamista, jos toimintaansa muuttavat tekevät niin tavoitteenaan tappaa läheisiään, ilmeisesti perinnön toivossa.

En nyt ota kantaa siihen, että onko tulkintasi postauksestani oikea, mutta ehkä jokaisen kannattaa tietää tämäkin puoli tartuntataudeista:
Tarttuvia tauteja on levitelty Suomessa vahingossa ja tarkoituksella iät ja ajat. Tuomioistuin ottaa kantaa tarvittaessa siihen, onko levittäjän toiminta ollut vahinko vai tarkoituksellista. Oma näkemykseni on, että jos tartuttajalla on ollut tieto siitä, että rokotuksestaan huolimatta voi olla tartuttaja, niin ei kait nyt silloin enää vahingosta voida puhua?
Tuomiot voi olla koviakin, moni on selvinnyt kuolemantuottamuksesta
pienemmällä kakulla:

 
F

Flonaldo

Oma näkemykseni on, että jos tartuttajalla on ollut tieto siitä, että rokotuksestaan huolimatta voi olla tartuttaja, niin ei kait nyt silloin enää vahingosta voida puhua?
Tuomiot voi olla koviakin, moni on selvinnyt kuolemantuottamuksesta
pienemmällä kakulla:
Suomessa on tähän mennessä todettu 62 522 varmennettua tartuntaa ja 774 kuolemaa. Otetaan pois ennen maaliskuun lockdownia todetut ja huomioidaan, että monissa tapauksissa yksi henkilö on tartuttanut useamman muun. Kuitenkin siis kuolemantuottamukseen tulisi tuomita, sanotaanko vaikka, 500 henkilöä ja terveyden vaarantamisesta useita kymmeniätuhansia henkilöitä. Suomessa vankien keskimääräinen määrä minä tahansa hetkenä on n. 3000 henkilöä. Noita kymmeniätuhansia vankeja varten tarvitsee siis rakentaa aika mittava vankilaverkosto, ja tietysti poliisitutkintoja varten tarvitsee palkata tuhansia uusia poliiseja, oikeuksiin tuhansia tuomareita. Kalliiksi tuli korona.
 

Morgoth

Jäsen
Oma näkemykseni on, että jos tartuttajalla on ollut tieto siitä, että rokotuksestaan huolimatta voi olla tartuttaja, niin ei kait nyt silloin enää vahingosta voida puhua?

Hell yea! Mummot ja papat vankilaan vanhainkodin sijaan mikäli kotoa uskaltavat tulla ulos. Tosin vankila voi nykyään olla parempi paikka kuin joku hoivakoti.

PS. Älkää Kristalle vain kertoko tai uhkailut nousevat jo ihan toiselle tasolle.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
THL:n asiantuntijan mukaan Suomessa riskiryhmät on rokotettu viimeistään huhtikuun lopussa. Sen jälkeen rajoituksia aletaan viimeistään purkamaan ja nopeasti.

Helsingin tilannetta tulee tarkasteltua näiden osalta käytännössä päivittäin useita kertoja. Rehellisesti sanoen, mun oma fiilis on se, että toi on aika saatanan vaikea ja kova tavoite jos otetaan 1. ja 2. riskiryhmä huomioon. Helsingissä ei vielä alle 55-vuotiaita pahimman riskiryhmän sotureita piikitetä ja maallikkona silmämääräisesti tarkastellen toi toinen porukka on sellaista, joita on lukumääräisesti todennäköisesti enemmän. Ja jos Helsinki laahaa käytännössä kolmisen viikkoa (perustuen toiveeseen, että tänään tulleen tiedon varassa ensi viikolla alkaisi 18-vuotiaiden ja vanhempien ykkösriskiluokan soturien piikitykset) Espoota ja Vantaata jäljessä, ilman rokotteiden jakoa uudelleen ja keskittämistä hieman epäröisin edes vedonlyöntiä ehtiä iskemään ykkösryhmää huhtikuun loppuun asti. Enkä jaksa uskoa, että Marin et al uskaltaisi näin lykättyjen kuntavaalien aikakaudella lähteä ottamaan Helsinkiä suosivaa linjaa. Vaikka se linja tosiasiassa suosisi myös muuta Suomea.

Toki THL:n kaverilla on aivan varmasti mua paremmin dataa. Enemmän tuossa huolettaa se, miten dataa tulkitaan. Jos Suomessa on identtinen määrä rokotteita odotettavissa huhtikuun loppuun kuin riskiryhmäläisiä ja työnsä puolesta pistettäviä on, paperilla sen voi sanoa riittävän riskiryhmäläisten piikittämiseen. Mutta jos noi jakautuvat jatkossakin ns. tasaisesti eri kuntiin, nopeasti jollain pienellä paikkakunnalla on rokotteiden säilymisen takia piikitetty "puolet kansasta" ja Helsingissä vielä piikitetään jotain tiettyä riskiryhmän ikäporukkaa kuten nyt. Ja kun noita pieniä kuntia on melkoisesti, niin kärjistetysti ja ilman dataa heitän ilmoille sellaisen, että todennäköisemmin joku pieni kunta on pistänyt +50% kaikista asukkaistaan kerran kun Helsinki on pistänyt edes riskiryhmäläisiä (huomioiden se 2. ryhmä) ensimmäistä kertaa.

Mun oma arvaus on, että jossain kesäkuun ja heinäkuun tietämillä ollaan siinä pisteessä, että riskiryhmät on tarpeeksi hyvin pistetty ja rajoituksille voidaan vain vilkuttaa. Tuolloin tartunnat eivät ole vielä nollassa, mutta tarpeeksi pieniä rokotustilanne huomioiden. Ja tilanne on se, että monelta riskiryhmäläiseltä puuttuu vielä toinen rokote. Ja toi arvaus riippuu tasan siitä, mitä Helsinki tekee ensinnäkin 18-54-vuotiaiden pahimpaan riskiryhmään kuuluvien kanssa toivottavasti tällä viikolla ja miten toi toinen riskiryhmä nähdään suhteessa ykköseen. Tilanne voi olla huhtikuussa parempi tai vielä heinäkuussa vaiheessa olla työn alla, henkilökohtaisesti vain ihan hirveästi ei luottoa tällä hetkellä löydy. Nimimerkillä Suomen ainakin neljää suurinta kaupunkia katsoessa piikki olisi pistetty tai aika varattu kolmessa, mutta suurimmassa asuvana tässä pitää toivoa parasta ja miettiä kirjojen siirtoa naapuriin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tässä on nyt vuoden verran jo tätä ruljanssia vedetty läpi, ja vielä on 2-3 kuukautta jäljellä. Tuosta tulee nuo lämpimämmät kelit, ja kesällä tartuntatapaukset tulevat romahtamaan. Siinä kohtaa ei ole millään tavalla realistista olettaa, että ihmiset antaisivat tämän viruksen enää kahlita omaa elämäänsä.

Tämä on aivan täysin ymmärrettävää. Oikeastaan ihan kaikkien ihmisten kohdalla, mutta etenkin nuorten ihmisten kohdalla. Siinä vaiheessa, kun olen itse saanut rokotteen, niin en tule enää perseenkään vertaa miettimään tätä virusta. Kuulun kuitenkin siihen viimeiseen, isoimpaan massaan, ja siinä vaiheessa rokotekattavuus on jo hyvin pitkällä.

Jokainen saa toki tehdä omia valintoja, ja pitää esimerkiksi maskeja vaikka hautaansa saakka. Tuosta olen ihan samaa mieltä, että toivottavasti yhä useampi ihminen ymmärtäisi nyt sen, että esimerkiksi flunssassa töihin tuleminen ei ole mikään sellainen uroteko, josta sitten työnantaja jossain vaiheessa pystyttää patsaan siihen konttorin pihalle.

Mutta noin muuten eiköhän tämä viruksen tuoma henkinen lamaannuksen tila tule hyvin nopeasti sitten kuitenkin jäämään meidän taaksemme. Sillä tavalla ihmismieli toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös