Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 317 342
  • 81 154
Suosikkijoukkue
IFK
@Lätty-ylämummo Sinulla, koska luulet, että näitä poikkeusoloja pitäisi jatkaa ikuisuuksiin, vaikka lukuisat asiantuntijat sanoo, että koronasta voi tulla meille vuotuinen vieras. Jossain vaiheessa pitää ja pitää saada meidän kansalaisten hieman höllätä, koska pian ei ole vitun väliä onko saanut piikin vai ei, kun mieli sanoo stop. Se oli mulla se pointti, paitsi ei edes ollut, vaan tuollainen henkilöön menevä vihjailu asiasta mistä jenkit kai käyttää nimitystä "manslaughter" tai jotaan. Toki sorruin vihjailuun itsekin, sori siittä.

Ikuisuus on niin pitkä aika, että tavallisena kuolevaisena vältän koko sanan käyttöä, kun en ihan varmasti hahmota, että kuinka pitkä aika on kyseessä. Haluaisin rajoitukset vex NYT mikäli se olisi mahdollista. Mielestäni ei nyt ole. Itse olen mennyt elämässäni läpi paljon pahemmistakin vitutuksista, kuin mitä tämä korona on toistaiseksi tarjonnut. Pelkäänkö, no en. Sanooko mieleni stop. Ei taatusti. Mun pointtini täällä on ollut, että miksi emme itse ota vastuuta tartuntojen torjumisesta, ja ole hetken ilman kontakteja? Onko se vaikeaa, vai viekö se kohtuuttoman palan elämästä? Muutama viikko? Onko tämä nyt valittu tie se oikea, että pidetään rajoituksia yllä kiihdyttämällä tartuntojen määrää? Näistä rajoituksista päästään irti alle kuukaudessa, jos jokainen niin haluaa. Kaikki ei tunnu haluavan. Minä haluan.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Niin, varmasti, tai toivottavasti ainakin tästä on nyt jotain opittu. Kirjoitin jo kuukausia sitten, että meillä on ihan samanlaiset orgiat käynnissä kuin ennen koronaa, jahka piikkiä on lihassa tarpeeksi monella kansalaisella. Mutta en nyt oikein hahmota, että mitä väliä sillä on, vaikka se maski lentää juhannusjuhlilla sinne kusilaariin, kun todennäköistä on, että se nostetaan takaisin naamalle, ei sieltä laarista, mutta apteekin laarista, jos seuraava pöpö saapuu tänne. Tätä on nyt vuosi harjoiteltu ja jonkinlaista lihasmuistia luulisi olevan tavan tasalakeillakin. En näe mitenkään realistisena vaihtoehtona sitä, että Suomessa pitää säilyttää välirauhan tyylinen valmius siinä mielessä, että taloutta, tai ihmisten toimeliaisuutta ei koitettaisi palauttaa ennalleen. Siitäkin koituu damagea ihan kunnolla. Sekoilua on riittänyt maskikaupoista vaalien siirtoon ihan riittämiin ja toivon mukaan siitä vedetään nyt johtopäätökset, vaikkakin pidän tätä meidän tilannetta kuitenkin aika hyvänä. Keväällä pelkäsin vähän minäkin, voin myöntää, ja olin sen 2kk täysin linnoittuneena kotiini ihan pakollisia käyntejä lukuunottamatta, mutta kyllä mä antaisin ihmisille kuitenkin oikeuden muuttaa tilannekuvaansa sen tiedon valossa, mitä meille valtiovallan taholta syötetään, vaikka se sangen repaleista välillä onkin. Minä olen hieman pessimistisempi kuin veli @Clubittaja ja uskon, että rajoitusten purkaminen etenee samoin askelin kuin viime kesänä ja elokuussa ollaan lähempänä normaalia ja kenties Eppu Normaalia mitä keikkoihin tulee.

Ja tarkennetaan tuota valmiutta vielä, että toivon (jälleen kerran), että tietyt tahot osaa vetää johtopäätökset toiminnastaan ja muuttavan tekemisensä tasoa, tai tajuavan vetää kellokortin viimeisen kerran ja etsivän muita tehtäviä. Ei paraatiovea auki tarvitse jättää, vaikka ihmiset terasseille suuntaavatkin.

Hauskaa sinänsä, että tänään sattui naaman eteen facefeedissä jonkun kreuzbergiläisen vuokrakämpän mainos ja tuli kyllä aika jännä fiilis kroppaan. Kaupunki on mulle erittäin rakas, mutta vielä enemmän tuli fiiliksiä ihan siitä reissusta, tai asumisesta siellä kauemmin kuin pidennetyn viikonlopun ajan. Vaikka vihaan lentämistä ja on korona, niin ei nuo matkafiilarit näemmä ole poistuneet minnekään.

Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Mun pointtini täällä on ollut, että miksi emme itse ota vastuuta tartuntojen torjumisesta, ja ole hetken ilman kontakteja? Onko se vaikeaa, vai viekö se kohtuuttoman palan elämästä? Muutama viikko? Onko tämä nyt valittu tie se oikea, että pidetään rajoituksia yllä kiihdyttämällä tartuntojen määrää? Näistä rajoituksista päästään irti alle kuukaudessa, jos jokainen niin haluaa. Kaikki ei tunnu haluavan. Minä haluan.
Minun nyt hankala ymmärtää miten voit puhua muutaman viikon rajoituksista ja niiden noudattamisesta - ja kuitenkin rajoitusten jatkamisesta sen jälkeen, kun koko väestön massarokotukset ovat pitkällä?

Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin itselle muuten vaikea uskoa, että seuraava pandemia yllättää noin housut nilkoissa. Varmasti varautumistaso on ihan eri kuin vuosi sitten.

Lisäksi historia nyt näyttää siltä, että tässä saadaan olla muutama kymmenen vuotta rauhassa ennen kuin osuu tuulettimeen uudestaan. Veikkaan, että rokotteiden ja lääkkeiden kehitys jatkuu entistä tiuhemmin.

Koronan erityisin piirre on minun mielestä se, että se muutti meidän käsitystä siitä että ei ollakaan turvassa, kupla puhkesi ja sen käsittäminen on aika vaikeaa. Tavallaan kaikki reaktiot mitä tässäkin ketjussa nähdään on ihan luonnollisia, on se sitten suurta pelkoa tai vähättelyä. Molemmissa on kuitenkin kyse siitä miten toimii ”predatory detection system”. Toisilla on hiukan primitiivisempi systeemi ja toisilla se näyttää olevan niin latentti, että vasta kun susi puree jalasta alkaa tapahtumaan.

Suosikkijoukkue
IFK
Minun nyt hankala ymmärtää miten voit puhua muutaman viikon rajoituksista ja niiden noudattamisesta - ja kuitenkin rajoitusten jatkamisesta sen jälkeen, kun koko väestön massarokotukset ovat pitkällä?

Niin. En pidä mahdottomana, että viruksesta syntyy mutaatio, joka ei pidä nykyisiä rokotteita minään. Se voi olla tuontivirus, mutta pois ei ole suljettu mahdollisuutta sen syntymiseen täällä. Siksi katsoisin kansalaisten vapaaehtoisen pidättäytymisen kontakteista kaikkein nopeinpana ja halvimpana tienä tartuntojen alas painamiseksi, mikä vähentää muuntoviruksen syntymisen mahdollisuutta oleellisesti. Rokotukset helpottavat tilannetta oleellisesti noin 6kk sisällä. Muutama viikko olisi mielestäni lyhyempi aika.

Siitä en saa kiinni, että missä olen sanonut rajoitusten jatkuvan massarokotusten jälkeenkin?

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun pointti on se, että joka tapauksessa rokotuksen saamisen jälkeen kaikki ei muutu silmänräpäyksessä vanhaksi normaaliksi. Kun henkilö x saa rokotuksen, henkilö y ei välttämättä ole sitä vielä saanut ja jos tätä ei omassa käytöksessä huomioi, paska voi osua tuulettimeen ja sitten taas itketään, kun pitää suojella terveydenhoitojärjestelmää.

En mä ole istumassa himassani loppuikääni. Tässä kurimuksessa on mennyt reippasti yli vuosi ja muutama viikko loppupäässä ei keikuta isossa kuvassa laivaa enää, mutta se voi oikeasti pelastaa ihmishenkiä. Onko se sitten viikko vai kolme rokotuksen jälkeen, on aika lailla se ja sama. Toivoisin, että mahdollisimman moni ymmärtäisi sen ja käyttäytyisi sen mukaan. Mutta jokainen tietysti päättää omasta toiminnastaan, kuten tähänkin asti. Niin kuin vaikka nyt ne rajojen yli tulleet raksaäijät, joita ei vittuakaan kiinnosta onko koronaa ja kuka sen saa. Kun kiinnostaa vaan se oma napa ja itselle tärkeät asiat, muista viis.

F

Flonaldo

Rokotukset helpottavat tilannetta oleellisesti noin 6kk sisällä. Muutama viikko olisi mielestäni lyhyempi aika.

Siitä en saa kiinni, että missä olen sanonut rajoitusten jatkuvan massarokotusten jälkeenkin?
Mitä silloin muutaman viikon jälkeen siis tapahtuu? Virusta on nolla Suomessa ja voidaan poistaa kaikki rajoitukset? Mulla on sulle tuolla auton perässä nahkatakkeja myytävänä...

Olet tässä nyt tänään kommentoinut, että ihmiset jotka saavat omansa massarokotusvaiheessa eivät voi muuttaa omaa toimintaansa mitenkään rokotus + 3vko jälkeenkään, koska se olisi käytännössä muiden ihmisten murhaamista. Kovasti se kuulosti siltä, että rajoittaa pitäisi.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Onko jollain jo kokemusta sellaisesta, että kun nyt muuntoviruspelossa pitää ekaa testi ottaa 4-5 päivää altistumisesta ja toinen sitten päivää ennen karanteenin loppua, että onko tuossa toisessa testissä joku saanut positiivisen jos ei ekassa ole ollut? Vanhempi tytär nyt karanteenissa minun luonani kun luokkakaverilla korona (tieto tuli lauantaina, karanteenimääräys sunnuntaina) ja huomenna käytän ekassa testissä, joka varmaan negatiivinen kun mitään oireita ei ainakaan ole.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Erittäin hyvä kysymys.
Valitettavasti voin vastata vain omasta puolestani.
Omassa elämässä maski tulee todennäköisesti pysymään varusteena pahimpina influenssa aikoina. Matkustamistani pandemia tulee rajaamaan vuosia, koska mielenkiintoni on alueilla, joilla virus tulee pyörimään pitkään. Tämä seikka vaikuttaa sosiaaliseen elämääni, koska aion vältellä ihmisiä, jotka ovat matkustaneet omasta mielestäni korkean riskin alueilla. Lentäminen on korkea riski. Itselläni rokotus on viikon kuluttua, eikä se vaikuta nyt omaksumaani elämäntapaan yhtään. Livelätkä, konsertit, leffat teatterissa ja mökkisessiot isolla porukalla ovat edelleen jäissä. Ravintolaan yksin tai kumppanin kansaa, jos se on asiakasmäärältään hyväksyttävissä. Vältän julkisia, mutta joudun niitä käyttämään. Työtä on tehtävä edelleen, ja sen näen itselleni suurimpana riskinä tartunnan saamiseen. Iäkkäimpiä tuttavia ja sukulaisia kohtaan sitä mukaa, kuin heidän rokotussuojansa on toisen pistoksen myötä riittävä. Eli en vielä kuukausiin. Jos tiedän jonkun lähipiiriini kuuluvan olevan rokottamaton riskiryhmäläinen, niin en häntä kohtaa. Kaikkia maailman murheita ei hartiat kanna, mutta 'himmailematta' elämistä pidän juuri nyt erittäin huonona ratkaisuna.

Tämä on kyllä surullinen seuraus koronasta: jotkut vetävät ns. käänteiset all-in ja jäävät paniikkimoodiin, vaikka olisi rokotettu yms.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Itse ihmettelen vain miten olet aiemmin pystynyt elämään kun kaikenmaailman viruksia on pyörinyt joka vuosi murheena.

No, kunhan saadaan rokotteet ja siitä PARISSA VIIKOSSA muodostuu vasta-aineet, niin ei muuta kuin ränni auki (nojoo, annetaan varmuuden vuoksi pari viikkoa ekstraa rokotteelle aikaa vaikuttaa). Otetaan me muut sitten sunkin puolesta, kippis!

Suosikkijoukkue
IFK
Mitä silloin muutaman viikon jälkeen siis tapahtuu? Virusta on nolla Suomessa ja voidaan poistaa kaikki rajoitukset? Mulla on sulle tuolla auton perässä nahkatakkeja myytävänä...

Olet tässä nyt tänään kommentoinut, että ihmiset jotka saavat omansa massarokotusvaiheessa eivät voi muuttaa omaa toimintaansa mitenkään rokotus + 3vko jälkeenkään, koska se olisi käytännössä muiden ihmisten murhaamista. Kovasti se kuulosti siltä, että rajoittaa pitäisi.

Takkitilanne ok, mutta kiitos tarjouksesta.

Oma ajatteluni kulkee niin, että rokotus antaa itselleni suojan taudin vakavaa muotoa vastaan, mutta ei suojaa 100% tartunnan saamiselta. Voin saada siis rokotettuna tartunnan, jota levitän tietämättäni. Siksi pitäisin oleellisena, että tartunnat koitettaisiin painaa mahdollisimman alas, mikä oleellisesti pienentäisi minun riskiäni saada tartunta rokotuksesta huolimatta. Rokotuksilla tuo tartuntojen lasku viime kesän tasolle kestää vähintään 6kk. Siksi pitäisin fiksumpana sitä, että homma hoidettaisiin omatoimisesti nyt 2vk omalla kontaktiselibaatilla.

En ole ottanut kantaa siihen etteikö rokotteen saaneet voi muuttaa omaa toumintaansa, sillä uskon nyt rokotettavien olevan hyvinkin pidättyväisiä kontakteissaan.

Olen sen sijaan ottanut kantaa näkemykseen, että rokotteen saaneella ei ole mitään syytä 'himmailla' koska 'sairaalaan joutumisen riskiä ei ole.'
Minun mielestäni juuri nyt rokotetullakin on riski levittää tartuntoja. Mikä meni väärin?

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se ainakin meni väärin ettei kaikkia kontakteja voi saada reaalimaailmassa nollaan. Ei edes kahdeksi viikoksi. Ihmisten pitää tehdä töitä, käydä kaupassa jne.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sain ekan rokotteen viime perjantaina. Kakkospiikki tulee toukokuun lopulla. Jatkan tätä ns bunkkerissa oleskelua siis kesäkuun alkuun tai puoliväliin. Sitten olen itse immuuni viruksen haitalliselle muodolle. Maskisuositus poustuu jne. Ja saanen todistuksen rokotteesta ja mahdollinen liikkumiskielto ei koske meikäläistä. Menikö oikein ja onko näin?

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sain ekan rokotteen viime perjantaina. Kakkospiikki tulee toukokuun lopulla. Jatkan tätä ns bunkkerissa oleskelua siis kesäkuun alkuun tai puoliväliin. Sitten olen itse immuuni viruksen haitalliselle muodolle. Maskisuositus poustuu jne. Ja saanen todistuksen rokotteesta ja mahdollinen liikkumiskielto ei koske meikäläistä. Menikö oikein ja onko näin?

Todennäköisesti ei, sillä koronarajoituksissa on ollut (ja tulee olemaan) paljon myös kyse siitä miltä asiat näyttävät, ei siitä miten asiat ovat. Ilmeisesti Suomessa siis rokotuksen saaneetkin "joutunevat" pitämään maskeja yms etäisyyksiä siinä missä muutkin. Koska se näyttää siltä, että nyt tehdään oikeita asioita. Ehkä sitten kun hallitus herää paskahalvauksestaan, tähänkin tulee muutos.

Kiurulle, Henrikssonille ja kumppaneille ei enää tämän kevään jälkeen ole muuta sanoittavaa kuin tämän kohtauksen lopetus:

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minun mielestäni juuri nyt rokotetullakin on riski levittää tartuntoja. Mikä meni väärin?
Olet oikeassa siinä että on olemassa vaara siitä että levittää. Olen myös samaa mieltä että ne jotka nyt saa rokotteen kannattaa varoa miten liikkuu, koska niin pieni määrä on saanut rokotteen.

Mutta siinä vaiheessa kun omat läheiset ovat saaneet rokotteen, ja minä myös (eli vasta kesällä) niin onhan se aivan järjetöntä ajatella että siinä vaiheessa lähtisin enää varomaan yhtään mitään näin normaalissa arjessa. Se olisi loputon suo mikäli tähän lähdetään.

Kyllä tässä varmasti pysyy maskit vielä osalla, ja mikäli pysyy niin sehän on vain hyvä niille. En tuomitse. Itsekin meinaan jatkossa käyttää maskia mikäli olen flunssassa ja joudun käymään kaupassa. Se ei vaadi minulta mitään ponnistelua, ja ainakin omassa päässä kuvittelen että teen tällä kenties palveluksen jollekin toiselle.

Ylipäätänsä olisi suotavaa että ihmiset oppisivat jatkossa ettei kannata liikkua flunssaisena ympäri kylää. Se on lopulta helvetin kallista lystiä yhteiskunnalle kun ihmiset levittää tauteja työpaikoilla. Vaikka tauti ei olisi vakava, niin onhan se perseestä olla pienessä flunssassa puolet talvesta.

Vähän jään kyllä kaipaamaan sitä kun saa kaupassa kyylätä onko ihmisillä maskeja. Saa jatkossa sitten kyylätä kuka paheksuen katsoo minua hullua joka pitää maskia. :)

Suosikkijoukkue
IFK
Sellaista rokotetta ei ole olemassakaan, mihinkään tautiin, joka suojaisi täysin tartunnoilta. Ei kai tämä nyt ole uutinen?

Olen erittäin tietoinen, että ei ole. Oleellista onkin, että kuinka paljon tartuntoja on liikkeellä, joista voin saada tartunnan rokotuksesta huolimatta. Nolla (0) tartuntaa ympäristössä, niin pidän riskiä olemattomana. 68000 tartuntaa ympärillä, niin pidän riskiä merkittävänä.

Nyt tuntuu pelin henki olevan, että voidaan elää kuin pellossa, koska rokote vähentää riskiä tartunnan saamiseen. Tuo on totta, mutta se tapahtuu hitaasti. Meillä olisi käytössämme todella tehokas väline prosessin nopeuttamiseen. Haluammeko käyttää sitä?

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No maskit ovat tutkitusti jo alasajettu. Taudin välttää vain rokotuksella tai olemalla kotona.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Takkitilanne ok, mutta kiitos tarjouksesta.

Oma ajatteluni kulkee niin, että rokotus antaa itselleni suojan taudin vakavaa muotoa vastaan, mutta ei suojaa 100% tartunnan saamiselta. Voin saada siis rokotettuna tartunnan, jota levitän tietämättäni. Siksi pitäisin oleellisena, että tartunnat koitettaisiin painaa mahdollisimman alas, mikä oleellisesti pienentäisi minun riskiäni saada tartunta rokotuksesta huolimatta. Rokotuksilla tuo tartuntojen lasku viime kesän tasolle kestää vähintään 6kk. Siksi pitäisin fiksumpana sitä, että homma hoidettaisiin omatoimisesti nyt 2vk omalla kontaktiselibaatilla.

En ole ottanut kantaa siihen etteikö rokotteen saaneet voi muuttaa omaa toumintaansa, sillä uskon nyt rokotettavien olevan hyvinkin pidättyväisiä kontakteissaan.

Olen sen sijaan ottanut kantaa näkemykseen, että rokotteen saaneella ei ole mitään syytä 'himmailla' koska 'sairaalaan joutumisen riskiä ei ole.'

Jees, se on varmasti mahdollista, että levittää rokotettunakin tartuntaa. Tosin esimerkiks siinä Pfizerin rokotteessa ensimmäisten tutkimusten mukaan riski levittämiseen tippuu todella roimasti. Oliko jopa 80-90%:sti pienempi riski. Jos se pitää paikkaansa jatkotutkimuksissa myös, niin sehän tarkoittaa selkokielisillä uutisilla, että koronavirukselle käy huonosti, kun puolustus/immuniteetti onkin vastassa.

Onko sitten AZ ja muut miten ehtineet tutkia tätä. Siitä ei tietoa.

Suosikkijoukkue
IFK
No maskit ovat tutkitusti jo alasajettu. Taudin välttää vain rokotuksella tai olemalla kotona.

En itsekään usko maskien 100% suojaan. Mutta siihen uskon vahvasti, että maski vähentää merkittävästi käyttäjästä leviävien virusten määrää. Ja se on maskin pitämisen pihvi. Minulle tosin riittää nakkimakkarakin, ja jos maski auttaa välttämään yhdenkin influenssan, jotka mulla nykyisin venyy pahimmillaan kuukausiinkin, niin mua ei paskaakaan kiinnosta se, mitä joku ajattelee mun maskin pidostani.

Suosikkijoukkue
IFK
Mikäli kyseessä on ”kontaktiselibaatti” niin kyse ei ole halusta vaan realiteeteista. Miksi et hyväksy sitä ettei se ole reaalimaailmassa mahdollista.

Mitä en hyväksy? Montako kertaa minun on kerrottava, että käytän julkisia, ja käyn vielä jonkun verran töissä, vaikka korona on vienyt niistä leijonan osan? Oleellista on, paljonko pystyt kontakteja vähentämään? Onko kaupassa käytävä joka paivä, vai joka toinen viikko? Kuljetko dösällä vai jalan? Tungetko töissä sinne, missä kaikki muutkin ovat yhdessä kasassa, vai pysytkö kauempana. Helppoja pieniä valintoja. Ei bunkkeria, pakokauhua, tai fantasiaa. Ihan vaan arkisia pikku päätöksiä. Voinko elää juuri nyt ilman tuota kontaktia? Useimmiten voin.

F

Flonaldo

Siksi pitäisin oleellisena, että tartunnat koitettaisiin painaa mahdollisimman alas, mikä oleellisesti pienentäisi minun riskiäni saada tartunta rokotuksesta huolimatta. Rokotuksilla tuo tartuntojen lasku viime kesän tasolle kestää vähintään 6kk. Siksi pitäisin fiksumpana sitä, että homma hoidettaisiin omatoimisesti nyt 2vk omalla kontaktiselibaatilla.
Hoidettaisiin? Mikä siis tilanne olisi 2 viikon jälkeen? Tartuntojen nollaus vaatii kuukausien todella kovan, sellaisen ihan oikean lockdownin.

Nyt on toki ikävä jakso Suomessa. Mutta kevään ja kesän tullen tilanne paranee, merkittävästi. Ei kesällä tarvitse pelkästään rokotteiden tuomaan tartuntojen laskuun nojautua. Ja 6 kk:sta puhuminen muutenkin tuntuu hupsulta, kun uusimmat THL:n ennusteet parhaissa positiivissävyisissä tilanteissa ovat antaneet rokotteen kaikille halukkaille jo huomattavasti nopeammin.

Minusta se on kyllä kannan ottamista, jos toimintaansa muuttavat tekevät niin tavoitteenaan tappaa läheisiään, ilmeisesti perinnön toivossa.

Todennäköisesti ei, sillä koronarajoituksissa on ollut (ja tulee olemaan) paljon myös kyse siitä miltä asiat näyttävät, ei siitä miten asiat ovat. Ilmeisesti Suomessa siis rokotuksen saaneetkin "joutunevat" pitämään maskeja yms etäisyyksiä siinä missä muutkin. Koska se näyttää siltä, että nyt tehdään oikeita asioita. Ehkä sitten kun hallitus herää paskahalvauksestaan, tähänkin tulee muutos.
Tässä ei ole toki kyse pelkästään tuosta. Jos mummot ja riskiryhmäläiset saavat virallisenkin luvan laittaa elämän risaiseksi, on siinä kohdin turha enää odottaa nuorten mitään noudattavan. Rokotetut joutuvat siis sinnittelemään hieman pidempään "myötätunnosta" ja "solidarisuutta" osoittaakseen. He ovat omansa saaneet, sitten vielä pieni hetki odottelua, jotta jonon perilläkin ollaan saatu tervetuliaismalja kouraan - vasta sitten skoolataan ja bailataan.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Alustavissa tutkimuksissa ensimmäisen annoksen jälkeen tartuttavuus vähenee 67%. Huima luku ja tähänkin saataneen ”oikean elämän” lisädataa lähiaikoina.

Ok, lupaavalta vaikuttaa. 67%:kin tarkottaa, että tartuttavuudesta 2/3 pois, eli tartunnat tulevat alas aikas mukavasti. Toki se hopeavesi-porukka jatkaa vielä entiseen malliin tartuttamista sittenkin, mutta josko tässä nyt saatais lopulta rokotus% oikeinkin ylös ajan kanssa.

Ja olen aikas varma siitä, että viimeistään syksyllä/loppuvuodesta rokotteita saa jo suht helpostikin. Mutta siihen pisteeseen on vielä ikävästi matkaa.

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tuli katsoa ensimmäinen jakso tätä YLE:n julkaisemaa sinänsä laadukkaasti toteutettua koronadokkaria. Väkisinkin tuosta ensimmäisestä jaksosta muistuu mieleen ne vuodentakaiset tunnelmat kun oltiin uuden pelottavan asian äärellä, samalla kun maailmalta alkoi kantautua kuvia täyttyvistä sairaaloista sekä ruumisarkkupinoista, samalla kun Suomessakin ryhdyttin ennennäkemättömiin toimenpiteisiin Uudenmaan sulkuineen kaikkineen. Jengi säikähti oikeasti niin, että eristäytyminen tapahtui luonnostaan ja tartuntamäärät painuivat pakottamattakin nopeasti alas.

Nyt kun tässä on vuosi näitä uutisia seurattu melkoisella tykityksellä, niin onhan se selvää, että shokkiarvo vähitellen poistuu ja tilalle astuu turtuminen. En oikeasti usko, että edes kohdennettu ulkonaliikkumiskielto olisi sellainen toimi, jolla ihmisten väliset kontaktit painuisivat niin alas kuin mitä ne olivat viime kevänä. Onneksi merkittävänä apuna R-luvun painamiseksi nyt on käytössä rokotteet.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy