Yle on tehnyt kolmiosaisen dokumentin korona-ajasta. Eilen sanottiin uutisissa että dokumentti oli Ylen omantuotannon isoin satsaus moneen vuoteen. Ääneen pääsee niin poliitikot, terveydenhoidontyöntekijät, tutkijat kuin ns. tavallinen kansa (kertomaan tuntojaan). Dokumentti esitetään ykköskanavalla kolmena peräkkäisenä torstaina ja on nyt jo katsottavissa Yle Areenassa.
Tämähän ei meille tässä hetkessä sinällään yhtään mitään uutta tuo.
Mutta erittäin hyvä minun mielestäni, että tämmöinen vähän isompi panostus on tehty. Voidaan sitten joskus vuosikymmenien päästä me tämän kokeneetkin tämän asian äärelle halutessamme palata. Tämä kuitenkin hyvin mahdollisesti jää meidän kaikkien suurimmaksi globaaliksi kriisiksi, jonka tulemme koko elämämme aikana kokemaan. Sitten he, jotka eivät tätä kokeneet tai olivat vielä niin nuoria, että eivät muista näistä ajoista mitään, niin heille jää tälläinen hyvin tehty dokumenttisarja katseltavaksi, josta pääsevät näkemään sen, että mitä tämän pandemian aikana Suomessa tapahtui.
Minä olin 90-luvun laman aikaan vielä niin nuori, että en muista niistä ajoista oikeastaan juurikaan mitään. Elävästä arkistosta on kuitenkin ollut hyvin mielenkiintoista katsella niinä vuosina tehtyjä dokumentteja.
edit: Toki tämä dokumenttisarja siinä mielessä on hieman vajaa, että se loppuu ilmeisesti jo viime syksyyn. Siitä kuitenkin alkoi monessa mielessä vielä se pahempi aalto, kuin tuo viime kevään ensimmäinen aalto, joten sikäli tämäkään sarja ei vielä aivan täyttä kuvaa tästä epidemiasta anna. Mutta miten se toisaalta voisikaan antaa, koska epidemia ei vielä ole päättynytkään. Siitä huolimatta, niin emmeköhän me toisaalta aivan riittävästi materiaalia tästä tule kerryttämään tuleville sukupolvillekin.