Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 943 746
  • 81 126

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Taas saan hämmästyä. Täällä revitään pelipaitoja THL:n arviosta, joka käsittääkseni on 2600-11000
Koska puhutaan tartunnoista, eikä todennetuista tartunnoista, niin kuka pystyy sanomaan varmaksi, etteikö tuo haarukka ole täysin mahdollinen skenaario, huom. skenaario huhtikuun puolivälille?

Mikä sinun arvio on huhtikuun puolivälille? Uskallan edelleen väittää, että näillä rajoituksilla / toimilla ei tulla ylittämään 1000 tartunnan päiväkohtaista rajaa ennen huhtikuun puoliväliä. Mielestäni tuo puolueiden tekemä päätös vaalien siirrosta tehtiin aivan liian hätäisesti. Olkoonkin, että menee vielä eduskunnan päätettäväksi.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tai sitten voi käyttää edes minuutin siihen, että pohtii milloin nuo siirrot ovat tapahtuneet. Eli viime keväänä, kun Covid-19 oli kaikkialla uusi ja tuntematon uhka. Nopeasti silmäiltynä kaikki oli viime vuoden keväältä/alkukesältä. Toki voi olla, että Marinin hallitus elää samassa hetkessä kuin Italia vuosi sitten.
Oli siellä joukossa myös kesällä ja syksyllä siirrettyjä vaaleja. Iso enemmistö tietysti kyllä juurikin keväältä 2020.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten voi käyttää edes minuutin siihen, että pohtii milloin nuo siirrot ovat tapahtuneet. Eli viime keväänä, kun Covid-19 oli kaikkialla uusi ja tuntematon uhka. Nopeasti silmäiltynä kaikki oli viime vuoden keväältä/alkukesältä. Toki voi olla, että Marinin hallitus elää samassa hetkessä kuin Italia vuosi sitten.

Kyllähän tuokin on totta. Saksassa ja Romaniassa näytti nopeasti vilkaistuna olleen myös loppukesälle ajoitettuja vaaleja siirrettyjen joukossa, mutta kyllähän ne kevään vaalit dominoivat tuossa.

Otetaan opiksi tästä. Siltikään tämä ei vaikuta näkemykseeni. Minusta vaalin siirto kahdella kuukaudella eteenpäin ei ole mitään niin vakavaa, että olisi perusteluita puhua demokratian halventamisesta. Jos tällä varmistetaan isompi äänestysprosentti, niin silloin demokratian ääni toteutuu paremmin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli siellä joukossa myös kesällä ja syksyllä siirrettyjä vaaleja. Iso enemmistö tietysti kyllä juurikin keväältä 2020.

Hesarissa tästä kirjoitettiin seuraavanlaisesti:

PERUSKUVIO näyttää siis kohtuullisen selvältä. Suomen vaalisiirto ei ole aivan poikkeuksellinen, mutta se tulee kummallisen myöhään. Jos suuri osa muusta maailmasta osaa jo järjestää vaalit koronassa, miten ihmeessä Suomen vaalivirkailijat eivät luoneet näitä käytäntöjä jo vuosi sitten, kun pandemia alkoi? Eikö muiden maiden käytännöistä olisi voinut ottaa oppia tänne?
Taudin kulkua ei voi tarkasti ennustaa, mutta aina voi varautua pahimpaan. Jäikö tämä skenaariotyö sittenkin puolitiehen?”


Ja olen samaa mieltä. Sinällään jos nyt katsotaan pelkästään tämän hetkistä tilannetta niin ymmärrän vaalien siirron, mutta on ihan helvetin huolestuttavaa jos hallitus/oikeusministeriö ei tämän vertaa osaa tehdä skenaarioita miten tilanne voi kehittyä.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo yläpäättömän mummon listaus nyt vain todistaa sen, minkä jo viestissäni kerroin. Valtaosa vaalisiirroista tehtiin viime kevään paniikissa, ei todellakaan nyt, kun vallitsevassa tilanteessa on menty jo vuosi ja vaaleja olisi meidänkin tapauksessa voinut valmistella syksystä alkaen.

Katastrofaalinen epäonnistuminen hallitukselta. Vaikka tartuntoja täällä olisi se 11k päivässä, niin silti nuo vaalit pystyisi järjestämään riittävän turvallisesti. Tämä kyllä myös korostaa demokratian haurautta. Tunteisiin vetoamalla voidaan lyödä aivan järkyttävällä nopeudella päätöksiä läpi. Vaikka syy olisi nyt "hyvä", se ei tarkoita, että tulevaisuudessa se olisi aina samanlaista. Surkea ennakkotapaus monessakin mielessä.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Tämä oli hyvä haku. Osoittaa jälleen kerran, että kannattaa ottaa selvää asioista. Onkohan noissa maissa huolestuttu siitä, että maan demokratia alkaa olla uhattuna, tai saa ikävän tahran?
Tässä nyt kuitenkin sellainen ero että siellä on tilanne ollut todella huono. Täällä siirtoa perustellaan suoraan valheellisin tiedoin. Minua ainakin risoo todella paljon se että ei pysytä faktoissa. Ymmärrän siirron jos siihen on aihetta, nyt tekisi mieli sanoa ettei ole.

Se että pelkää häviämistä ei ole syy siirtää mitään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä nyt kuitenkin sellainen ero että siellä on tilanne ollut todella huono. Täällä siirtoa perustellaan suoraan valheellisin tiedoin. Minua ainakin risoo todella paljon se että ei pysytä faktoissa. Ymmärrän siirron jos siihen on aihetta, nyt tekisi mieli sanoa ettei ole.

Se että pelkää häviämistä ei ole syy siirtää mitään.

Muistelen, että esimerkiksi tuo Saksan vaali osui sellaiseen ajankohtaan, jolloin maan tilanne oli paljon parempi kuin Suomessa nyt. Mutta voin muistaa väärinkin.

Itse näkisin, että tuo ulkonaliikkumiskiellon mahdollisuus painaa tässä voimakkaasti. Ja toisaalta se, että vielä huhtikuussa rokotteet eivät suurtakaan apua tuo, mutta kesäkuussa tilanne on todennäköisesti jo toinen. Terveysaspekti on minun mielestäni ihan varteenotettava, ja tuskin THL:kään olisi suositellut vaalien siirtoa kevein perustein. Kyllä siellä ollaan tuo nähty aidoksi uhkaksi, ja jopa sinänsä tarpeettomaksi sellaiseksi.

Näkisin, että siirto mahdollistaa myös sen, että vaalikampanjointia voidaan pitää turvallisemmin muuallakin kuin verkossa. Ja itse asiassa, perussuomalaiset saattavat jopa hyötyä tästä. He kun pääsevät nyt avoimesti haukkumaan muita puolueita. Erottuvat tässä todella selkeästi, mikä on poliittisessa pelissä aina plussaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja olen samaa mieltä. Sinällään jos nyt katsotaan pelkästään tämän hetkistä tilannetta niin ymmärrän vaalien siirron, mutta on ihan helvetin huolestuttavaa jos hallitus/oikeusministeriö ei tämän vertaa osaa tehdä skenaarioita miten tilanne voi kehittyä.

Tästäkin olen täysin samaa mieltä. Ja jos siirrossa painoi vaakakupissa tuo THL:n 11000 tartuntaa vuorokaudessa, niin onhan se surkuhupaisaa. Perustelu on suorastaan naurettava.

On kyllä pakko todeta, että vaikka hallitus toimikin kiitettävästi viime keväänä ja pelasti määrätietoisella toiminnallaan meidät pitkälti Ruotsin kohtalolta, niin toisen aallon, ja etenkin tämän kolmannen - jos kerran tämä uusi huippu on sellaisen nimen saanut - kohdalla homma on mennyt täysin perseelleen. Viestintä on sekavaa ja päätöksiä ei saada aikaan tai niitä tehdään väärin perustein...
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mikä sinun arvio on huhtikuun puolivälille? Uskallan edelleen väittää, että näillä rajoituksilla / toimilla ei tulla ylittämään 1000 tartunnan päiväkohtaista rajaa ennen huhtikuun puoliväliä. Mielestäni tuo puolueiden tekemä päätös vaalien siirrosta tehtiin aivan liian hätäisesti. Olkoonkin, että menee vielä eduskunnan päätettäväksi.

Ei ole samaa dataa käytössä kuin THL:llä, joten en lähde veikkailemaan mitään. Itselleni pahimpia varoituskelloja on Euroopassa brittimuunnoksen aikaansaamat hurjat loikat tartunnoissa, eikä ole oikein mitään perustetta sille, miksi sama kehitys ei tapahtuisi täälläkin. Eniten huolettaa tartuntojen jäljityksen sakkaaminen juuri siellä, missä sen olisi tärkeintä toimia, eli Helsinki ja Vantaa:


Vantaa on jo jonkun lääkärin suulla nostanut kädet pystyyn, ja Helsingin reilun viikon viive jäljittämisessä tarkoittaa käytännössä samaa asiaa. Tämä huolettaa minua todella paljon. Leijonan osa tartunnoista tapahtuu kotona ja työpaikalla, joihin nuo nyt voimaan astuvat rajoitukset eivät vaikuta käytännössä lainkaan. Rokotusten painopiste on edelleen kansalaisissa, jotka ovat enemmän ottavana kuin antavana osapuolena, joten pariin kuukauteen rokotuksistakaan ei ole ratkaisuksi torjuntatyössä.

Mutta kansalaisilla on kyllä mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen:

"Perusturvajohtaja Sanna Svahn nimeää kaksi asiaa. Ensinnäkin hän sanoo Espoon hajauttaneen riskiä ostamalla sekä jäljitykseen että koronaneuvontaan lisävoimaa yrityksiltä. Espoo on käyttänyt vuokratyötä välittäviä Luonaa ja Seurea.
Olemme onnistuneet ennakoimaan resurssien tarvetta”, Svahn sanoo.
Toinen asia on Svahnin mukaan espoolaiset itse. ”Espoolaiset noudattavat ohjeita todella hyvin.”

Vantaa ja Espoo ovat rajanaapureita, väestötiheys, työssäkäyntialue ja kulttuuri käytännössä samat,eikä virus tottele mitään rajoja. Silti toinen kuntaon selvinnyt järkyttävän paljon paremmin tartuntojen torjunnassa. Espoolla on Matinkylänsä, Suvelansa ja Kirstinmäkensä, joten eroksi ei jää oikeastaan mitään muuta kuin tuo Svahn:in mainitsema ihmisten käyttäytyminen.
Espoolaiset välittää terveydestään Vantaalaisia paremmin.

Eniten vaalien siirrosta tuntuu olevan huolissaan nyt ne, jotka eivät ole äänestäneet ikinä missään. Kunta/kunnallisvaaleja on siirrelty aiemminkin ja tullaan siirtämään jatkossakin ainakin pääsiäisen vuoksi. Siirto on perusteltua siksi, että jos hallitus toimillaan haluaa kansalaisten rajoittavan kontaktejaan, niin mikä hemmetin järki on silloin kasata ihmisiä yhteen äänestämään? Demokratia ei kuole parissa kuukaudessa yhtään mihinkään, mutta tartuntatilanteessa voi kesäkuun puolivälissä olla todella merkittävä ero, mikäli massarokotukset saadaan hyvin käyntiin. Perusteltu siirto siis.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Oma tuntumani on, että voipi jäädä äänestysprosentti kesällä aika pieneksi. Silloin on jo ihmisiä kesälomilla ja jos sattuu lämmin poutainen viikonloppu, niin ihmiset ovat varmasti silloin mökeillään. Sieltä tuskin raahaudutaan äänestämään sankoin joukoin.
Ketä tämä sitten hyödyttää/rankaisee, niin se jää nähtäväksi. Tokihan sitä voi ennakkoäänestää, mutta en usko senkään vetävän
ihmisiä normaalia enempää, jos kelit ovat jo alkukesästä lämpimät.

Siihen oliko siirto tarpeen, niin en sano mitään, kun ei jaksa vääntää asiasta eräiden kanssa. Lukekaa rivien välistä.
 
Viimeksi muokattu:

Pystökaffee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaalien siirron osittainen perustelu ulkonaliikkumiskiellolla tai sen mahdollisuudella ontuu ihan helvetisti. Mikäli ulkonaliikkumiskielto saadaan tällaisella tautitilanteella voimassaolevaksi, en näe mitään syytä, miksei äänestyspaikalle menoa saataisi hyväksyttyä ulkonaliikkumieskiellon aikana. Tekosyy.

Se, että siirtoa perustellaan sillä, että vaaleja ei saataisi järjestettyä turvallisesti on silkkaa saamattomuutta.

Muutenkin tuon järkeily, että kuka vaalisiirrosta hyötyy on ihan nillittäjästä kiinni. Toinen sanoo että persut hyötyvät saamalla aikaa nillittää hallituksesta ja toinen että demarit hyötyvät kun tautitilanne ehtii parantua ja siitä kunnian kerää demarit vaikka syynä olisi vain kausivaihtelu.
 

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Ei ole samaa dataa käytössä kuin THL:llä, joten en lähde veikkailemaan mitään. Itselleni pahimpia varoituskelloja on Euroopassa brittimuunnoksen aikaansaamat hurjat loikat tartunnoissa, eikä ole oikein mitään perustetta sille, miksi sama kehitys ei tapahtuisi täälläkin. Eniten huolettaa tartuntojen jäljityksen sakkaaminen juuri siellä, missä sen olisi tärkeintä toimia, eli Helsinki ja Vantaa:
Hah. Eli haluat pelata varman päälle? Sen verran aktiivisesti tunnut ottavan kantaa tässä keskustelussa, joten kai sinulla jokin arvio on olemassa? Kai nyt siihen pystyt vastaamaan, mennäänkö noihin THL:n lukemiin eli 2600-11000?
Eli sinulla valittavana vaihtoehdot:
a ) Alle 1000 tartuntaa / päivä
b ) 2600 - 11000

Minä valitsen vaihtoehdon a. Uskallatko ottaa haasteen vastaan?
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Itse en uskaltaisi lyödä vetoa tartuntamääristä. On olemassa aito vaara että tartunnat kasvaa vielä merkittävästi. Suurin ongelma tässä on yhä sitä mitä olen kohta vuoden jo kritisoinut. Tämä helkkarin tiedottaminen on yksinkertaisesti perseestä. Puhutaan jostain 11 000 päivälukemasta, joka on täysin irtaantunut todellisuudesta. Jos me ei oikeusvaltiossa saada selitettyä kansalle yksinkertaisesti mikä on tilanne, ilman tällaista pelleilyä niin ainakin minulle herää sellainen ajatus että tässä mennään nyt yksinkertaisesti siitä mistä aita on matalin. Ja toki sitten saa myös paistatella eräänlaisena voittajana kun kansa saa rokotteen ja pääse kesäksi kiittäämään politikkoja tästä.

Vielä vuosi sitten en olisi ikinä uskonut että täällä joutuisi edes epäilemään tällaista, mutta nyt on kyllä aika vahva epäilys että moni hakee hyvinkin härskisti omaetua tällaisen kriisin aikana.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Hah. Eli haluat pelata varman päälle? Sen verran aktiivisesti tunnut ottavan kantaa tässä keskustelussa, joten kai sinulla jokin arvio on olemassa? Kai nyt siihen pystyt vastaamaan, mennäänkö noihin THL:n lukemiin eli 2600-11000?
Eli sinulla valittavana vaihtoehdot:
a ) Alle 1000 tartuntaa / päivä
b ) 2600 - 11000

Minä valitsen vaihtoehdon a. Uskallatko ottaa haasteen vastaan?

Minkä ihmeen takia mun pitäisi ottaa mitään haasteita vastaan?
Tanskassa tartunnat oli yli 2600/vrk 9/12-24/12 välisen ajan, ja laskivat vasta tiukan ulkonaliikkumiskiellon myötä, jolloin suljettiin myös kaupat välttämättömiä lukuunottamatta. Mikään ei viittaa siihen, etteikö sama olisi mahdollista täälläkin.
Helsingissä on riittävä väestöpohja yksinään noiden lukujen saavuttamiseen. Nyt kun jäljitys on käytännössä pudonnut pelistä, niin ainoa toivo on ihmisten käyttäytymisen muutos. Mikään ei taas puolla sitä, että kelien lämmetessä heiluminen ympäriinsä vähenisi. Jos nyt pari päivää paremmalta näyttänyt trendi jatkuu, niin hemmetin hyvä. Isossa kuvassa käppyrä on kyllä vielä ihan väärään suuntaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Aikamoista. Katselin eilen yhden tubettajan videota joka asuu libanonissa. Siellä joutuu varaamaan kauppaan ajan jonkun sovelluksen kautta ja vierailu on varsin lyhyt. Päiväkohtaiset luvut 3000-4000 tartuntaa.

Pakko sanoa että suomessa menee varsin hyvin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mulle luvattiin tällä palstalle tälle viikolle nelinumeroisia tartuntamääriä. Missä ne puuttuvat ovat?

THL "lupaa" huhtikuulle viisinumeroisia tartuntamääriä. Tai ainakin niillä saatiin peloteltua kuntavaalien siirto kesäksi
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
THL "lupaa" huhtikuulle viisinumeroisia tartuntamääriä. Tai ainakin niillä saatiin peloteltua kuntavaalien siirto kesäksi


THL:n mukaan kyseessä oli lähinnä laskuharjoitus... Nyt en enää tiedä, että mitä tähän sanoisi.

Pitäisiköhän sielläkin jonkun erota ihan vaikka vaan muodon vuoksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä kalenteriviikoittain tartuntoja, ylimpänä tämä viikko, ja alaspäin mentäessä aina edeltävä. Suluissa muutos absoluuttisena sekä suhteellisena:

- 4391 (+461, +12%)
- 3930 (+507, +15%)
- 3423 (+720, +27%)
- 2703 (+325, +14%)
- 2378 (-280, -11%)
- 2658

Tuolla mittarilla kasvu on hidastunut, mutta silti edelleen varsin korkea.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Aiheutin tänään pahennusta jätehuoneessa.

Olin viemässä roskia ja huomasin rappukäytävässä, että joku oli menossa roskiksille myös. Päätin antaa etumatkaa ja jäin käytävään odottelemaan hetkeksi. Ulkona en henkilöä enää nähnyt ja oletin, että hän oli heittänyt roskansa jo ja lähtenyt jonnekin, kun hänellä näytti olevan vain hieman pahviroskaa. Menin sitten jätehuoneelle ja avasin oven. Henkilö olikin vielä huoneessa ja huomasin, että hän oli vanhempi rouva. Tervehdin ja menin toiseen nurkkaan laittamaan roskia. Tää mummeli oli ihan kauhusta kankeana ja perääntyi seinää vasten toiseen päähän huonetta kuin joku nurkkaan ahdistettu eläin. Sieltä hän tuijotteli minua hiljaa silmät pyöreinä, kunnes tajusi että olen mahdollisimman kaukana ovesta ja luikki ulos ja huikkasi "mieluiten tänne vaan yksi kerrallaan" perus haista vittu -äänensävyllä, Kun lähdin jätehuoneesta ja menin avaamaan rappukäytävän ovea, niin tämä rouva pälyili minua 50 metrin päästä viereisestä puistosta ja tunsin paheksuvan katseen.

Voi hyvä tavaton, kun oltiin viisi sekuntia saman huoneen eri päissä ja väliä ainakin se 5-6 metriä. Olisiko pitänyt koputtaa, että onko siellä huoneessa sisällä ketään? Jätehuoneen ovessa ei ole mitään ikkunaa, mistä voisin katsoa ensiksi sisään. Lisäksi se huone avautuu vasemmalle eikä ovelta edes näe sinne nurkkaan, missä mummo sattui olemaan. Olin varmasti myös pelottavan näköinen, kun minulla oli nahkatakki ja löysät kotihousut. Juuri semmoinen sääntöjä rikkova nuorisohuligaani. No odotan nyt innolla, että milloin ilmoitustaululle ilmestyy "Roskahuoneen käyttöetiketti korona-aikana".

Onko kenelläkään muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
 

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues, LFC
Oletko pettynyt? Mulle luvattiin täällä palstalla ettei korona voi enää ryöpsähtää Suomessa. Minä olen pettynyt.

No eihän se ole ryöpsähtänytkään, vai lasketko taas kenties Uudenmaan koko Suomeksi? Esim. Päijät-Hämeen alueella tänään 5 tartuntaa. Siis tajuton ryöpsähdys ja räjähdys, piti olla 3000 tartunnan päiviä maaliskuussa eikä olla vielä päästy edes siihen tuhanteen joka olisi näköjään monelle jo maailmanloppu 5,5 miljoonan ihmisen maassa. Minä olen pettynyt.
 
F

Flonaldo

THL:n mukaan kyseessä oli lähinnä laskuharjoitus... Nyt en enää tiedä, että mitä tähän sanoisi.

Pitäisiköhän sielläkin jonkun erota ihan vaikka vaan muodon vuoksi.
THL:ltä oli siis perjantaina parin tunnin varoajalla tilattu lausunto. Yhden A4:sen lausunto tuli, minkä sanoma oli noin kiteytettynä "kesäkuussa on ehkä parempi tilanne kuin huhtikuussa, kenties, ei voi tietää". Juuri sellainen, mitä voi odottaa kun valtiosihteeri paniikissa soittelee että nyt äkkiä joku lappu. Mitä siellä THL:ssä olisi pitänyt tuossa perjantaina oikein tehdä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös