Tämä on kyllä jännä, miten kokemukset voivat olla niin erilaisia suhteellisen lähellä toisiaan sijaitsevilla alueilla. Itse asioin päivittäin S-Marketissa joko Länsi-Helsingissä tai Itäisessä kantakaupungissa ja maskittomia ei löydy niin millään. Aleksis Kiven kadun ässän aulassa deekutkit sovittelevat rättiä naamalleen, joskus vähän vaihtelevalla menestyksellä.
Tässä lienee sama ilmiö kuin monessa muussakin aiheessa, eli se että ihmiset havaitsevat omalle maailmankuvalleen tyypillisiä asioita. Esim. maahanmuuttokeskustelussa ne kovimmat kriitikot ovat yleensä niitä, joilla on koko ajan joku dramaattinen anekdootti kerrottavanaan. Vastaavasti kannattajat tuovat omia positiivisia kokemuksiaan esille.
Niinhän se on tässäkin, että jokainen etsii perusteluja omille argumenteilleen. Omasta kuplastani tilanne näyttää siltä, että maskienkäyttö yleistyy ja ihmisten huoli kasvaa. Itsekin olen tullut siihen johtopäätökseen, että nyt on parempi laskea kaikki kohtaamiset minimiin. Vielä pari kuukautta sitten ajattelin, että ei se nyt hirveä riski ole, jos käy vähän kaupungilla kiertelemässä.
Oma käsitykseni on, että iso osa ottaa edelleen tuon vakavasti, mutta kasvava osa käyttäytyy noin kuin
@Clubittaja mainitsee. Ja osin tässä on varmasti taustalla se, että viestintä on ollut niin sekavaa. Ja kuten jopa HUS:n Järvinen totesi, sutta on huudettu niin kauan, ettei enää uskota siihen, vaikka se näyttäisi olevan läsnä.
Olen tästä vähän eri mieltä, en tosin radikaalisti. En ensinnäkään usko, että suurin osa kansasta tuijottaa päivittäin lehdistötilaisuuksia tai edes uutisia. Moni tsekkaa otsikot ja jatkaa elämäänsä. Sitten kun ympärillä tulee muutoksia, kuten työpaikan uusia ohjeistuksia, niihin mukaudutaan ja ne omaksutaan.
Ei tavallisen kansalaisen tarvitse tietää kaikkea. Jos esimerkiksi miettii, onko joku ravintola auki vai ei, niin asia selviää nettisivuilta tai soittamalla.
Hallituksen pääviesti on minusta ollut nyt puolisen vuotta se, että epidemia on vaarassa laajeta. Sen vuoksi on ohjeistettu, että asia pitää ottaa huomioon. Ei sen kummempaa.
Sitten jos haluaa seurata tätä livenä kuin jotain suurtakin spektaakkelia, niin yksittäisistä lausunnoista ja tilaisuuksista löytyy jatkuvasti virheitä ja vääriä ratkaisuja. Niitä on sattunut etenkin viime aikoina, ja siitä ei ymmärtääkseni ole mitään epäselvyyttä.