Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 950 230
  • 81 126

Glove

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää on erittäin hyvä esimerkki siitä, kuinka rikkinäinen tämä byrokratian mosaiikki on. Nämä oikeusoppineet voisi ns. Pitää turpansa kiinni. Jossain määrin kannatan diktatuuria, jossa voidaan sanoa miten hommat menee.

Kyse ei ole siitä, että Marin on paras vaihtoehto. Ihan kuka tahansa yksi hyvä viestijä kelpaa. Voisi olla Niinistö, Marin, Vapaavuori, Jari Sarasvuo tai Jone Nikula. Pääasia on se, että tulee yhdestä tuutista se miten mennään ja muut tekee muita juttuja, töitä varmasti riittää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Lainaus:

"Itä-Suomen yliopiston yliopistonlehtori, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen sanoo, että Sanna Marinin (sd) hallituksen maanantainen päätös keskittää valta koronaviestinnässä pääministerin johtamaan valtioneuvoston kansliaan on laiton.

– Jos asetuksia ei anneta, on valtioneuvoston toimintamalli yksiselitteisesti laiton, Muukkonen kommentoi Iltalehdelle maanantaina.

– Maailmankirjat ovat nyt kyllä sekaisin, Muukkonen lisää".


Heikko lainvalmistelu saa seurakseen heikon päätösvalmistelun. Molempia on ollut pidempään. Ihan pakko on kysyä, kun samanlaiset ongelmat toistuvat, kuka kantaa vastuun?
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lainaus:

"Itä-Suomen yliopiston yliopistonlehtori, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen sanoo, että Sanna Marinin (sd) hallituksen maanantainen päätös keskittää valta koronaviestinnässä pääministerin johtamaan valtioneuvoston kansliaan on laiton.

– Jos asetuksia ei anneta, on valtioneuvoston toimintamalli yksiselitteisesti laiton, Muukkonen kommentoi Iltalehdelle maanantaina.

– Maailmankirjat ovat nyt kyllä sekaisin, Muukkonen lisää".


Heikko lainvalmistelu saa seurakseen heikon päätösvalmistelun. Molempia on ollut pidempään. Ihan pakko on kysyä, kun samanlaiset ongelmat toistuvat, kuka kantaa vastuun?
Tulee se kuva mieleen jossa tytöt leikkii hallitusta. Näyttää pitävän paikkansa. Ei niinkään se että ovat naisia vaan ehkä kokemattomuus on liikaa nyt.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tulee se kuva mieleen jossa tytöt leikkii hallitusta. Näyttää pitävän paikkansa. Ei niinkään se että ovat naisia vaan ehkä kokemattomuus on liikaa nyt.

Ehkä kokemattomuus näkyy, mutta kenen kokemattomuus? Itse heittäisin palloa valtioneuvoston valtiosihteerien ja erityisavustajien suuntaan. Sama pätee osin ministeriöihin.

Ei Marinin poliittinen kokemus ole kehno, jos verrataan vaikkapa Sipilään. Avustajien yms määrä on Marinin hallituksessa selvästi suurempi, mutta laatua ei saa määrällä.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tää on erittäin hyvä esimerkki siitä, kuinka rikkinäinen tämä byrokratian mosaiikki on. Nämä oikeusoppineet voisi ns. Pitää turpansa kiinni. Jossain määrin kannatan diktatuuria, jossa voidaan sanoa miten hommat menee.

Tämä on käynyt monenkin osalta selväksi. Etenkin ehkä hieman vasempaan kallellaan oleville olisikin yhtäkkiä alkanut kelpaamaan järjestelmä, jossa päätökset voidaan viedä läpi heti kyselemättä niiden oikeellisuuden tai minkään muunkaan perään.

Itse taas olen erittäin tyytyväinen, ettei Suomessa voi tehdä ihan mitä tahansa millä tavalla tahansa. Oli pääministerinä Marin tai Vapaavuori. Lakien pukaan pitää mennä - perustuslaki viimeisenä lukkona. Jos ei osaa toimia lakien mukaan tai niiden kanssa tulee toistuvasti ongelmia, on väärässä virassa väärässä maassa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Lainaus:

"Itä-Suomen yliopiston yliopistonlehtori, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen sanoo, että Sanna Marinin (sd) hallituksen maanantainen päätös keskittää valta koronaviestinnässä pääministerin johtamaan valtioneuvoston kansliaan on laiton.

– Jos asetuksia ei anneta, on valtioneuvoston toimintamalli yksiselitteisesti laiton, Muukkonen kommentoi Iltalehdelle maanantaina.

– Maailmankirjat ovat nyt kyllä sekaisin, Muukkonen lisää".


Heikko lainvalmistelu saa seurakseen heikon päätösvalmistelun. Molempia on ollut pidempään. Ihan pakko on kysyä, kun samanlaiset ongelmat toistuvat, kuka kantaa vastuun?

Alkaa tämä hallitus sekoilemaan näiden lakipykälien kanssa ihan samalla tavalla kuin edellinenkin. Tekisi mieleni kysyä,
että: Miten meni noin niinkuin omasta mielestä? Eikös nyt pitänyt ottaa huolellisesti selvää, mitä lakien mukaan voidaan
tehdä ja mitä ei? Sitä ainakin hehkutettiin, kun tämä hallitus astui valtaan.

Ei tämä nyt siltä näytä vai laitetaanko tämäkin Keskustan syyksi? Jos ei tuolla avustaja- ja neuvonantaja-armadalla saada
aikaan lakien mukaisia päätöksiä, niin ei voi kuin nauraa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on käynyt monenkin osalta selväksi. Etenkin ehkä hieman vasempaan kallellaan oleville olisikin yhtäkkiä alkanut kelpaamaan järjestelmä, jossa päätökset voidaan viedä läpi heti kyselemättä niiden oikeellisuuden tai minkään muunkaan perään.

Itse taas olen erittäin tyytyväinen, ettei Suomessa voi tehdä ihan mitä tahansa millä tavalla tahansa. Oli pääministerinä Marin tai Vapaavuori. Lakien pukaan pitää mennä - perustuslaki viimeisenä lukkona. Jos ei osaa toimia lakien mukaan tai niiden kanssa tulee toistuvasti ongelmia, on väärässä virassa väärässä maassa.
Perustilanteessahan se on niin. Koko systeemi on rakennettu rauhan ja kriisittömän ajan suomeen ja nyt se ei toimi jos joudutaan veivaamaan joka kulmassa kuukausitolkulla että saadaan asioita aikaiseksi. Ei lain mukaan meneminen ole aina paras vaihtoehto tai edes oikein.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tämä nyt siltä näytä vai laitetaanko tämäkin Keskustan syyksi? Jos ei tuolla avustaja- ja neuvonantaja-armadalla saada aikaan lakien mukaisia päätöksiä, niin ei voi kuin nauraa.

Sellainen kuva on jäänyt, että nyt ei olisi Keskustan vika :)

Vakavammin, poliittiset valtiosihteerit toimivat mm. Marinin taustalla, valinnat ovat poliittisia. Samoin erityisavustajat. Tätä porukkaa lisättiin Marinin päätöksellä ja samalla osaavaa, vuosikausia työtä tehnyttä virkamiesvalmistelua vähennettiin. Vihreät ja vasemmisto halusivat mielestäni ohittaa tällä liikkeellä virkamiehiä, ja ottaa poliittisen luupin alle valmistelut.

Moni oikeusoppinut kyseenalaisti valitun linjan ja pelkäsi mm. lainvalmistelun ja päätösvalmistelun kärsivän. Näin on käynyt, siitä ei kahta sanaa.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Toisaalta kyllä se jotain byrokratian määrästäkin kertoo jos viestinnän keskittäminen kriisitilanteessa on mahdollista tulkita lainvastaiseksi toimenpiteeksi.

Jotenkin tuntuu, että nää oikeusdosentit oikein etsimällä etsivät jotain laitonta, et pääsevät sit lehtiin huutelemaan. Mut on se nyt kumma, että viestinnän keskittäminen kriisitilanteessa on laitonta, luulis että etenkin kriisitilanteessa se olisi jopa suotavaa.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on käynyt monenkin osalta selväksi. Etenkin ehkä hieman vasempaan kallellaan oleville olisikin yhtäkkiä alkanut kelpaamaan järjestelmä, jossa päätökset voidaan viedä läpi heti kyselemättä niiden oikeellisuuden tai minkään muunkaan perään.

Itse taas olen erittäin tyytyväinen, ettei Suomessa voi tehdä ihan mitä tahansa millä tavalla tahansa. Oli pääministerinä Marin tai Vapaavuori. Lakien pukaan pitää mennä - perustuslaki viimeisenä lukkona. Jos ei osaa toimia lakien mukaan tai niiden kanssa tulee toistuvasti ongelmia, on väärässä virassa väärässä maassa.

Ketä tämä oikeasti haittaa, jos Marin pitää tiedostusvastuun omissa näpeissä, vaikka se olisi laitonta? Ymmärrän, että lait ja perustuslaki pitää olla, mutta tämä laittomuus on sitä luokkaa, että tästä ei kukaan olisi tiennyt mitään, jos tämä Muukkonen olis ollut hiljaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jotenkin tuntuu, että nää oikeusdosentit oikein etsimällä etsivät jotain laitonta, et pääsevät sit lehtiin huutelemaan. Mut on se nyt kumma, että viestinnän keskittäminen kriisitilanteessa on laitonta, luulis että etenkin kriisitilanteessa se olisi jopa suotavaa.

Onhan sekin yhdenlaista näkyvyyttä kun joku byrokraatti pääsee julkisesti pätemään osaamisellaan. Varmaan pärstän saaminen lehteen edistää myös omia busineksia?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jotenkin tuntuu, että nää oikeusdosentit oikein etsimällä etsivät jotain laitonta, et pääsevät sit lehtiin huutelemaan. Mut on se nyt kumma, että viestinnän keskittäminen kriisitilanteessa on laitonta, luulis että etenkin kriisitilanteessa se olisi jopa suotavaa.

Eihän viestinnän keskittämistä kukaan laittomaksi sanonut:

Jos asetuksia ei anneta, on valtioneuvoston toimintamalli yksiselitteisesti laiton.

Ei kai se liikaa ole, että tekee viestinnän keskittämisestä päätöksen lain mukaan. Jostain syystä tämä oli kovin tarkkaa hallituspuolueille pl.Keskusta Sipilän kaudella, mutta nyt ei enää väliä...

Yllä oleva olettaen, että Muukkonen & Scheinin on oikeassa kun maallikkona en itse asiaa tunne riittävästi.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tämä on käynyt monenkin osalta selväksi. Etenkin ehkä hieman vasempaan kallellaan oleville olisikin yhtäkkiä alkanut kelpaamaan järjestelmä, jossa päätökset voidaan viedä läpi heti kyselemättä niiden oikeellisuuden tai minkään muunkaan perään.

Itse taas olen erittäin tyytyväinen, ettei Suomessa voi tehdä ihan mitä tahansa millä tavalla tahansa. Oli pääministerinä Marin tai Vapaavuori. Lakien pukaan pitää mennä - perustuslaki viimeisenä lukkona. Jos ei osaa toimia lakien mukaan tai niiden kanssa tulee toistuvasti ongelmia, on väärässä virassa väärässä maassa.

samaa mieltä lakia pitää noudattaa pilkulleen!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yllättävän paljon muuten tässä ketjussa on myös oikeusoppineita.

Niitäkin varmasti löytyy, mutta maallikot ovat myös kiinnostuneita siitä, miten Marinin hallitus on jatkuvassa kierteessä viranomaisten ja oikeusoppineiden kanssa.

Scheinin tyrmäsi Marinin (sd.) hallituksen päätöksen valmiuslain 106 §:n ja 107 §:n käyttöönotosta lainvastaisena. Nyt on menossa parikin laillisuuskonfliktia samaan aikaan. Maallikkona en ota sisältöön kuin sen kannan, että olisi aivan varmasti voinut valmiuslain ja ravintolat sekä monta muuta asiaa hoitaa paremmin. Samoin lakilen valmistelut kesän ja syksyn aikana, joista osasta oikeuoppineiden tuomio oli luokkaa "vuosikymmeniiin surkein lainvalmistelu".
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Täysin oikea ratkaisu ottaa STM:ltä koronavirusviestintä pois. Ihmettelen, että miksi tehtiin vasta nyt, kun käytännössä koko pandemian ajan STM:n koronaviestintä on ollut ihan kuralla. Uskon Marinin ja hänen kansliansa hoitavan tiedottamisasiat paljon paremmin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Niitäkin varmasti löytyy, mutta maallikot ovat myös kiinnostuneita siitä, miten Marinin hallitus on jatkuvassa kierteessä viranomaisten ja oikeusoppineiden kanssa.

Scheinin tyrmäsi Marinin (sd.) hallituksen päätöksen valmiuslain 106 §:n ja 107 §:n käyttöönotosta lainvastaisena. Nyt on menossa parikin laillisuuskonfliktia samaan aikaan. Maallikkona en ota sisältöön kuin sen kannan, että olisi aivan varmasti voinut valmiuslain ja ravintolat sekä monta muuta asiaa hoitaa paremmin. Samoin valmistelut kesän ja syksyn aikana.
Enemmän se ongelma on siinä, että miten siinä koneistossa toimii näiden päätösten valmistelu, luulisi että siellä on oikeusoppineita ihmisiä kertomassa mikä on mahdollista ja mikä ei, lisäksi ihmettelen miksei oikeusministeri(ö) ole se kenen vastuusta kysytään jos puhe on hallituksen päätöksestä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Niitäkin varmasti löytyy, mutta maallikot ovat myös kiinnostuneita siitä, miten Marinin hallitus on jatkuvassa kierteessä viranomaisten ja oikeusoppineiden kanssa.

Scheinin tyrmäsi Marinin (sd.) hallituksen päätöksen valmiuslain 106 §:n ja 107 §:n käyttöönotosta lainvastaisena. Nyt on menossa parikin laillisuuskonfliktia samaan aikaan. Maallikkona en ota sisältöön kuin sen kannan, että olisi aivan varmasti voinut valmiuslain ja ravintolat sekä monta muuta asiaa hoitaa paremmin. Samoin lakilen valmistelut kesän ja syksyn aikana, joista osasta oikeuoppineiden tuomio oli luokkaa "vuosikymmeniiin surkein lainvalmistelu".

Onhan tässä se hyvä puoli jos tämän myötä jopa demarit ymmärtäisivät minkälainen byrokratia ja asioiden edistämistä hidastava lakipykäläviidakko Suomeen on aikojen saatossa rakennettu. Aivan haistapaska-touhua, jolla ei työllistetä kuin brezneviläisiä virkamiehiä. Jos hallitus tarvitsee taustavoimakseen rykmentillisen avustajia ja pari pataljoonallista asiantuntijoita eikä homma mene tämänkään jälkeen by-the-book, ilman että joku lakinihilisti tulee vittuilemaan, niin jokin on pielessä ja pahasti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Enemmän se ongelma on siinä, että miten siinä koneistossa toimii näiden päätösten valmistelu, luulisi että siellä on oikeusoppineita ihmisiä kertomassa mikä on mahdollista ja mikä ei, lisäksi ihmettelen miksei oikeusministeri(ö) ole se kenen vastuusta kysytään jos puhe on hallituksen päätöksestä.

Totta. Ja kuten oletin - kenties väärin maallikkona - ongelma on uusissa valtiosihteereissä ja erityisavustajissa, jotka eivät ole tehtäviensä tasalla samalla tavalla kuin pysyvämpi virkamiesjohto.

Onhan tässä se hyvä puoli jos tämän myötä jopa demarit ymmärtäisivät minkälainen byrokratia ja asioiden edistämistä hidastava lakipykäläviidakko Suomeen on aikojen saatossa rakennettu. Aivan haistapaska-touhua, jolla ei työllistetä kuin brezneviläisiä virkamiehiä. Jos hallitus tarvitsee taustavoimakseen rykmentillisen avustajia ja pari pataljoonallista asiantuntijoita eikä homma mene tämänkään jälkeen by-the-book, ilman että joku lakinihilisti tulee vittuilemaan, niin jokin on pielessä ja pahasti.

Toisaalta onko ongelma byrokratia vai osaamattomuus? Esimerkiksi jos Muukkonen on oikeassa, asetuksella olisi voitu tehdä lainmukainen päätös. Ei tuo mahdottomalta kuulosta.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Totta. Ja kuten oletin - kenties väärin maallikkona - ongelma on uusissa valtiosihteereissä ja erityisavustajissa, jotka eivät ole tehtäviensä tasalla samalla tavalla kuin pysyvämpi virkamiesjohto.

Toisaalta onko ongelma byrokratia vai osaamattomuus? Esimerkiksi jos Muukkonen on oikeassa, asetuksella olisi voitu tehdä lainmukainen päätös. Ei tuo mahdottomalta kuulosta.

Varmaan sekä että. Sehän ei ole ainutkertaista, että Suomessa jonkin hyödyllisen asian edistäminen kaatuu tai hidastuu pykäläviidakkoon. Ehkä huomioini oli yleispätevä enemmän kuin juuri tähän nimenomaiseen tapaukseen viittaava.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yllättävän paljon muuten tässä ketjussa on myös oikeusoppineita.

Kyllä ketjussa on kai useitakin valtiosääntöoikeutta opiskelleita, jos sillä joku merkitys on.

Tässä jutussa on todella erikoista se, ettei VN halua antaa jostain syystä asetuksia, kun koko valmiuslain idea on, että VN alistaa ratkaisut joko etu- tai jälkikäteisesti eduskunnan tarkasteluun. Eikös heillä liene kuitenkin enemmistö eduskunnassa? Viestinnän keskittäminen niin, että antaisi asetuksen jonka voimassaolosta eduskunta päättää viivästyisi tästä päivämäärästä päivän tai kaksi.

Erikoiselta tuntuu, miksei tätä voisi hoitaa oikealla ja ennen kaikkea samanlaisella prosessilla, kuin muunkin valmiuslain käyttöönoton ja soveltamisen. Itse asia kun ei ole laiton, vaan mahdollisesti prosessi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös