Osa varmaan tippunut joo pois, mutta palaavat sitten kun tilanne normalisoitunut. Hiihtolatujen volyymeistä olen päätellyt, että aika moni on myös vaihtanut lajia lennosta.Ne ketkä ovat taudin takia jo urheilun parista tippuneet, ovat suurimmilta osilta tippuneet. Jäljellä olevat pyrkivät liikkumaan tavalla tai toisella. Oli se sitten ajaminen toiseen kaupunkiin, yksityis-yksityiset liikuntamahdollisuudet tai jopa väliaikainen muutto toiseen kaupunkiin. Osa toki varmasti pysyy myös isoimmilta osilta kotona.
Samaa sanottiin syksyllä salibandy- ja jääkiekkotreeneistä, ja hieman aiemmin myös baareista.Itse uskon, että sulun haitat kuittaavat hyödyt myös taudin leviämisessä. Tautia ei ole levittänyt kuin muutama hassu sali jos edes ne. Sulkupäätökset vaikuttavat kokoajan siihen, että entistä suurempi määrä ihmisiä sulloutuu entistä pienempii tiloihin, jolloin nimenomaan leviämispotentiaali nähdäkseni kasvaa.
Eivät ne tiedot välity aina suoraan mediaan, eikä kaikkia tartuntoja pystytä jäljittämään. Jo silloin marraskuussa tauti levisi palloiluharrastuksissa, vaikka asian todenperäisyydestä kovasti väiteltiin.
Lisäksi nyt kun muuntovirus on yleistynyt, menneisyyden dataa ei voida suoraan soveltaa nykytilanteeseen. Osaltaan tässä on kyse myös varautumisesta.
Sekö ei ole ideologista, että rajoitustoimia jätetään asettamatta? Muu Eurooppa on jo aikaa sitten ryhtynyt järeämpiin toimenpiteisiin - toki osin myös tilanteen pakottamana. Ovatko esim. Saksa ja Hollanti sitten ideologisia maita? Saksassa on vallassa kristillisdemokraattinen CDU ja Hollannissa oikeistoliberaalit.Vapaavuori totesi eilen, että sulku on monessa mielessä ideologinen. Itse sanoisin, ettei leviämistä enää tässä vaiheessa kannattaisi ehkäistä ideologisilla toimilla.
Eli jos asuu rautatieaseman kulmilla, ja jos punttisalikin sattuu sijaitsemaan Lahden aseman vieressä, niin minimissään voi päästä puoleentoista tuntiin. Ei kuulosta siltä, että moni olisi tuohon ryhtymässä, vaikka alan piireissä varmaan kaikenlaisia ratkaisuja mietitään.Eikä se Helsinki-Lahti ole junalla kuin 45 min. Helposti menee tuo aika jo Helsingin sisällä liikkuessa omiin harrastuksiin.